VPN connectie met W10 naar FB7490 lukt niet

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 243 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 210 keer

VPN connectie met W10 naar FB7490 lukt niet

Berichtdoor on4bam » 22 Mei 2018, 15:55

Hi,

Weg van huis gebruik ik met mijn android tablet tot grote tevredenheid een VPN connectie naar mijn Fritzbox 7490. Op vakantie heb ik sowieso alleen de tablet bij. Nu deden we 2 weekends terug een korte trip met de auto en dus ging de Win10 laptop ook mee. Op voorhand werden de gegevens ingevuld om met dezelfde user in te loggen op de VPN van de FB. Ik kreeg hierop de melding "failed to connect" of iets van die strekking. In de FB logs is niets te vinden van mislukte VPN connecties.
Na wat zoekwerk blijkt er een probleem met Win10 en de FB VPN maar geeft men de raad om de Shrew Soft VPN client te gebruiken. Dit weekend had ik de gelegenheid om dit te testen maar weer lukte de verbinding niet en weer staat er geen poging in de logs. Door de summiere foutmeldingen is het moeilijk te achterhalen waar het fout loopt.

Iemand een idee hoe ik met een Win10 computer toch een VPN kan opzetten met mijn FB (dus niet met een externe VPN provider)?

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2210 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 614 keer

Re: VPN connectie met W10 naar FB7490 lukt niet

Berichtdoor philippe_d » 22 Mei 2018, 18:59

De Windows VPN Client is niet compatibel met de FritzBox VPN.
Met Shrew Soft VPN Client 2.2.2 lukt het hier wel perfect!

De initiële set-up is nogal ingewikkeld, maar eens alles ingesteld staat, is de VPN een fluitje van een cent.
Volg wel nauwkeurig het stappenplan:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/frit ... figureren/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 243 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 210 keer

Berichtdoor on4bam » 22 Mei 2018, 19:42

Ik heb de Shrew client geprobeerd.. helaas... Ik moest hem trouwens twee keer installeren want ik kreeg de eerste keer bij de installatie al een foutmelding.
Ik overloop alles nog wel eens... Die win10 heeft mij al meer frustraties gegeven trouwens.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer

Berichtdoor MClaeys » 23 Mei 2018, 07:52

Dat heeft nochtans weinig met Windows 10 an sich te maken, maar met hun VPN implementatie, als zij geen VPN ondersteunen zonder externe client en daarna onderhouden ze hem niet/maken ze hem niet Windows 10 compatibel, tja... Op de vorige Windows versies ging het ook niet zonder tool. Ik vond het altijd al jammer dat ze wel een venstertje tonen voor VPN op IOS en Android maar dat dat voor Windows dan weer niet lukt.
Xbox Live: MClaeys

Terug naar “Netwerken en Security”