Powerline Telenet nieuwe netwerkboosterset.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Goedenavond forumleden,
ik heb een vraagje over de netwerkboosters van Telenet.
Onlangs ben ik een set gaan afhalen voor mijn ouders, dit om hun oude Telenet adapters te vervangen.
De situatie is de volgende: 1 netwerkbooster aangesloten via utp kabel aan de Telenet all in. ( het zwarte model).
1 netwerkbooster in het stopcontact aan de vaste pc van mijn ouders, eveneens aangesloten met een utp kabel.
In hun woonkamer steekt nog een oude netwerkadapter van Telenet,( van ongeveer een 5 tal jaren geleden), deze dient om de digicorder van interactiviteit te voorzien.
Ik heb de situatie van mijn ouders aan de Telenet medewerker in de shop uitgelegd en hij wist mij te vertellen dat deze niet moest vervangen worden.
Alles is nu aangesloten bij mijn ouders, de pc werkt perfect via het electriciteitsnetwerk. Het probleem is echter dat mijn ouders nu geen programma's meer kunnen programmeren op hun digicorder meer dan een week in de toekomst, dit ging bij de oude netwerkadapters nog wel. ( ze krijgen een boodschap op de digicorder dat de netwerkkabel niet goed aangesloten is met de digibox), terwijl dit wel zo is.
Zou het kunnen dat deze oude netwerkadapter niet compatibel is met de nieuwe boosters? Of moet ik de oude Powerline adapter proberen te resetten?
Ik vrees echter dat ik nog een extra netwerkbooster zal moeten gaan huren om de oude in de woonkamer te vervangen.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... et-elkaar/
Voorhanden types best nakijken (ze zijn dus niet alle onderling compatibel)
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Het ziet er naar uit dat die oude Powerline adapter niet compatibel is met de nieuwe booster set.
Ik snap toch niet goed waarom men dat niet gemeld heeft. :-(
Dus de enige optie zal dan zijn om de oude set terug te plaatsen of een nieuwe booster bij te huren.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zou het kunnen dat die nieuwe de Homeplug standaard niet volgen? Ik zie dat eigenlijk nergens in de datasheet vermeld worden...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is hier al eens langsgekomen welke standaard het is en was inderdaad iets dat helemaal niet courant is.
fieldoxide schreef: Dus de enige optie zal dan zijn om de oude set terug te plaatsen of een nieuwe booster bij te huren.
Zou dan toch voor dat laatste kiezen want 2 paar met andere technologie samen gebruiken gaat ongetwijfeld problemen (al is het maar slechte performantie) geven. Verder snap ik niet waarom je zoiets zou willen huren, want die dingen zijn wijd beschikbaar met sets die veel scherper geprijsd gaan zijn dan wat Telenet aanrekent.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb even gekeken naar het type van die oude Powerline adapter.
Het model is een POWERLINE AV6400, deze is aangesloten aan de digicorder.
De modem en pc zijn aangesloten met de nieuwe boosterset.
Als ik de link van M_016 open staat er wel degelijk dat dit model niet compatibel is met de nieuwe adapters.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fieldoxide 10 mei 2018, 11:51, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

fieldoxide schreef: Als ik de link van M_016 open staat er wel degelijk dat dit model niet compatibel is met de nieuwe adapters.
Wel ja, maar dat wisten we dus al. Vervang die oude gewoon ook door 1 van het nieuwe type zodat die ook met die 2 andere nieuwe kan praten. Ik zie op de site van Telenet trouwens niets over huren maar wel verkoopsprijzen die blijkbaar 50% korting zijn op de normale winkelprijs.
Sowieso zeg je in je openingspost dat je hun oude vervangen hebt met nieuwe set, maar dat wil dan toch gewoon zeggen dat ze vroeger ook al 3 pluggen hadden?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Dat klopt. Ik heb toen twee Telenet Powerline AV6400 adapters vervangen door een nieuwe set Netgear Powerline AV500 netwerkadapters.
De oude adapter aan de tv (AV6400)heb ik toen niet vervangen, de nieuwe set was toen wel compatibel met de oude adapter aan de tv.
Weet iemand toevallig de prijs van zo 1 Telenet booster ( modelnummer: Comtrend PG9072-TN) want ik vind die prijs niet terug op de website van Telenet. Het huren ervan is 2 euro per maand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Onlangs ben ik een set gaan afhalen voor mijn ouders, dit om hun oude Telenet adapters te vervangen.
Je had dus reeds een set, en nu heb je een extra set... maar ik vermoed dat je deze aan de modem hebt vervangen door één van de nieuwe ?

Aangezien ze niet compatibel zijn zal je dus aan je modem twee PLC's moeten plaatsen... één van het oude type (zoals voorheen), alsook één van het nieuwe type. Of dit ideaal is laat ik in het midden maar het alternatief is je oude set eveneens vervangen door nieuwe modellen en dat is dan misschien weer nutteloos.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Nog even de situatie schetsen:
In 2010 heeft Telenet drie Powerline AV6400 adapters geplaatst. 1 verbonden met de zwarte all in one, 1 verbonden met de digicorder en 1 verbonden met de vaste PC.
Een aantal jaren later heb ik twee nieuwe adapters aangeschaft ( type Netgear AV500), de reden was toen dat 1 van de oude Telenet AV6400 adapters het had begeven. Deze Netgear adapters waren tot een drietal weken geleden aangesloten aan de modem en aan de computer, de originele AV6400 aan de digicorder werd niet vervangen aangezien ik toen maar een set Netgears had aangeschaft. Het programmeren en de tv gids van de digicorder werkten perfect met de twee soorten adapters.
Op 22 April ben ik dan een nieuwe boosterset gaan afhalen bij Telenet ( gratis huur), 1 werd verbonden via de modem en 1 via de computer.
Internet toegang via de computer gaat zonder problemen, de digicorder interactiviteit ( tv gids, programmeren in de toekomst) werkt niet meer.
De oorzaak is mij duidelijk na nog extra feedback van enkele forumleden. De oude AV6400 is niet compatibel met de nieuwe Telenet boosterset.
Dus ofwel moeten mijn ouders 1 extra booster ( 2 euro per maand) huren bij Telenet ofwel kopen ze deze aan bij Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het feit dat ze niet compatibel zijn zorgt normaal enkel dat ze niet onderling communiceren.

Wat normaal wel moet werken is dat beide sets (je bestaande en de nieuwe) onafhankelijk van elkaar blijven werken (je moet ze dan wel niet met elkaar trachten te koppelen natuurlijk).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Telenet PLC's gebruiken het G.hn protocol en Proximus PLC's het HomePlug AV/AV2 protocol.
Je kunt ze wel naast elkaar gebruiken, maar niet onderling met elkaar pairen.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Vreemd, dan gaat die oude aan de digicorder toch moeten functioneren? Zou hij dan toch stuk zijn?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Beste
Misschien best eerstdaags eens binnenspringen in een Telenet center (in Mijn Telenet zie ik niet direct de mogelijkheid er één te bestellen en/of de kost te zien)
Bij Ziggo kost een set xx92& xx93 (één met Wifi en één zonder) 99 euro.

Eventueel misschien ondertussen proberen zoals hierboven door r2504 reeds voorgesteld
een oud paar bv. één verbonden met de modem (ethernet) en één op de digicorder
een nieuw paar bv. één verbonden met de modem (ethernet) en één met de PC

Maar misschien storen beide types elkaar...
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Misschien klink ik wat voorbarig maar tijdens het installeren van de nieuwe boosterset heb ik de digicorder niet gereset.
Als ik bij mijn telenet kijk zie ik de digicorder niet staan, eveneens geen ip adres.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://www2.telenet.be/nl/tarieven/internet/
Powerline-adapter type PG-9073-TN: Heb je niet overal een internetkabel (UTP-kabel) in huis? En wil je graag een vast toestel (bv. Spelconsole, Digicorder) verbinden via het internet door een kabel. Dan is de Powerline-adapter iets voor jou. (normale prijs €69,90, prijs voor Telenet-klanten €35/stuk)


Waarom zou u uw digicorder (moeten) "resetten" & hebt u al met 2 paren proberen te testen?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

M_016 schreef:Ter info:
https://www2.telenet.be/nl/tarieven/internet/
Powerline-adapter type PG-9073-TN: Heb je niet overal een internetkabel (UTP-kabel) in huis? En wil je graag een vast toestel (bv. Spelconsole, Digicorder) verbinden via het internet door een kabel. Dan is de Powerline-adapter iets voor jou. (normale prijs €69,90, prijs voor Telenet-klanten €35/stuk)


Waarom zou u uw digicorder (moeten) "resetten" & hebt u al met 2 paren proberen te testen?
Ik heb nog niet met de twee paren geprobeerd, mijn vader is de oude netwerkadapters aan het zoeken in zijn garage. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fieldoxide schreef:Ik heb nog niet met de twee paren geprobeerd
Tja, dan gaat het niet werken... je moet het oude paar laten zoals het was... en het nieuwe paar ernaast installeren (alsof je geen oud paar had).

Code: Selecteer alles

OUD ----- OUD

NIEUW ---- NIEUW
... en dus niet....

Code: Selecteer alles

             ------ OUD
NIEUW
            ------- NIEUW
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef:
fieldoxide schreef:Ik heb nog niet met de twee paren geprobeerd
Tja, dan gaat het niet werken... je moet het oude paar laten zoals het was... en het nieuwe paar ernaast installeren (alsof je geen oud paar had).

Code: Selecteer alles

OUD ----- OUD

NIEUW ---- NIEUW
... en dus niet....

Code: Selecteer alles

             ------ OUD
NIEUW
            ------- NIEUW
Bedankt voor de uitleg. Maar ik vrees dat ik de oude netwerkadapters niet meer ga kunnen installeren want mijn vader vindt ze niet terug. :x
Ik denk dat het best is om 1 extra powerline adapter aan te schaffen bij Telenet van 35 euro en deze dan te verbinden met de digicorder.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Goedemorgen,
Ik ben net langsgeweest bij een Telenet center.
Had aan de medewerker gevraagd om een powerline adapter te kopen maar blijkbaar gaat dit niet meer. Hij wist me te vertellen dat deze enkel nog gehuurd kunnen worden. Dit aan 2 euro per maand. Dat vind ik wel straf.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Wees blij: deze is dan immers gratis.
De eerste die je "huurt", kost je niets bij Telenet.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Dat is het hem juist. Ik moet hier wel voor betalen.
Mijn ouders hebben al een eerste set die ze gratis kunnen huren.
De oude powerline adapter aan de digicorder is zijn interactiviteit verloren nadat ik de nieuwe powerline set heb geïnstalleerd.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Beste, dit is in tegenspraak met de info op de website van telenet (zie mijn hoger bericht met Tnt-link daaromtrent)

Misschien best eens contact opnemen met Telenet hieromtrent
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... r-telenet/

P.S.
Eventueel ook uw licht opsteken in een ander Tnt-center & op Tnt website staat dat je ze vanaf eind mei online kunt bestellen (misschien is er op dit ogenblik een stockprobleem wegens het succes van de gratis wifi boosters)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

^Dat laatste klopt.
Ik probeer al een tijdje eentje te krijgen, maar iedere keer als er een levering is, zijn ze binnen het uur weg (toch in alle Telenet shops in de Brugse regio).
Reserveren doen ze (voorlopig) niet aan, dus het is iedere keer een lotto.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

M_016 schreef:Beste, dit is in tegenspraak met de info op de website van telenet (zie mijn hoger bericht met Tnt-link daaromtrent)

Misschien best eens contact opnemen met Telenet hieromtrent
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... r-telenet/

P.S.
Eventueel ook uw licht opsteken in een ander Tnt-center & op Tnt website staat dat je ze vanaf eind mei online kunt bestellen (misschien is er op dit ogenblik een stockprobleem wegens het succes van de gratis wifi boosters)
Goedemiddag,
Ik ben vandaag in twee telenetcentra geweest in Leuven. Op het Ladeuzeplein en op de Bondgenotenlaan. Er waren er enkel nog voorradig op de Bondgenotenlaan.
Beide personen vertelden me dat ze ENKEL nog te huur waren. Maar ik ga zeker contact opnemen met de klantendienst on line.
Ik heb de telenetmedewerker ook de informatie op hun website laten zien maar die was blijkbaar niet meer up to date.
Ondertussen heb ik Telenet gecontacteerd op hun website voor meer informatie.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Even een update aangaande dit topic.
Gisteren ben ik telefonisch gecontacteerd geweest door een medewerker van Telenet.
Hiervoor had ik een e-mail gestuurd naar de klantendienst met mijn informatie.
Blijkt dus effectief dat de netwerkadapters enkel en alleen nog maar gehuurd kunnen worden.
De informatie over het aankopen van deze adapters was verouderd, ze gingen deze informatie verwijderen.
Ik moest de persoon aan de lijn doorverwijzen naar mijn link want ze wist die eerst niet terug te vinden.
De eerste set kan gratis gehuurd worden, de volgende adapter is dan 2 euro huurgeld per maand.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Thanks for the feedback

Misschien - indien mogelijk - 1 toestel (PC bv.) in WiFi op modem/router of de WiFi booster aansluiten?
Anders voorlopig (?) huren of de drastische middelen, bv.
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_d ... 66182.html
https://www.coolblue.be/nl/product/7810 ... pters.html
https://www.coolblue.be/nl/product/8124 ... pters.html
https://www.coolblue.be/nl/product/5801 ... ptkit.html (opm.: zonder WiFi)
Laatst gewijzigd door M_016 16 mei 2018, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

M_016 schreef:Thanks for the feedback

Misschien - indien mogelijk - 1 toestel (PC bv.) in WiFi op modem/router of de WiFi booster aansluiten?
Anders voorlopig (?) huren of de dratische middelen, bv.
https://www.mediamarkt.be/nl/product/_d ... 66182.html
https://www.coolblue.be/nl/product/7810 ... pters.html
https://www.coolblue.be/nl/product/8124 ... pters.html
https://www.coolblue.be/nl/product/5801 ... ptkit.html (opm.: zonder WiFi)
De situatie is nu de volgende:
1 powerline adapter verbonden met de vaste pc via UTP wegens geen draadloze netwerkkaart in de pc. ( oude HP pc)
1 powerline adapter geconnecteerd via UTP met de Telenet zwarte all in one.
Ondertussen ben ik bij Telenet 1 extra powerline adapter gaan afhalen ( 2 euro huur per maand), deze gaat de oude niet compatibele netwerk adapter aan de digicorder vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”