Firewall filter voor kinderen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zoek een relatief eenvoudige oplossing om mijn netwerk child proof te maken.

Ik heb kinderen van 5 en 9. Elk hebben een tablet met een child safe app waardoor ze enkel in hun apps kunnen. Maar de oudste zou wel al eens iets willen opzoeken op Google wat nu dus niet kan.

Ik zou graag een oplossing hebben voor mijn netwerk zodat ik de nodige filters kan erop zetten.

Ik heb hier momenteel enkel een bbox3 staan. Ik dacht misschien hiervoor een raspberry pi in te zetten? Maar heb geen idee hoe eraan te beginnen. Vroeger hield ik me bezig met zulke experimenten maar tegenwoordig niet echt meer.

Als ik tegelijkertijd ook een back-up oplossing zou kunnen hebben (momenteel gebeurt de backup online) dan kan dat meegenomen zijn. Maar ik vermoed dat de investering dan hoger is. Ik heb geen terabytes aan data...

Dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het eerste waar ik aan denk : opendns? https://www.opendns.com/home-internet-security/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Google heeft zijn parental control opties.
Gewoon inloggen met een account, deze locken en parental control activeren.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Opendns familyshield als je het eenvoudig wilt houden, een meer configureerbare versie is kan je hebben met een Opendns account. Lees meer hier: https://support.opendns.com/hc/en-us/ar ... d-Security

Daarnaast zou ik inderdaad ook Google Parental Control aanzetten want Opendns (familyshield) kan uiteraard niet alle queries van Google blokkeren (enkel als je doorklikt naar een url).

Om dit "waterproof" te hebben voor je hele netwerk, zou je een router moeten hebben waar je op poort 53 kan aangeven dat je enkel dns-aanvragen via de Opendns servers toelaat. Anders kan je op een lokale PC gewoon andere dns-servers (vb die van google: 8.8.8.8) instellen... Ik heb dit zelf opgelost met enkele firewall regels in een Cisco RV320 router (eenvoudigere modellen kunnen dit ook) maar dat kan uiteraard ook met een Microtik. Met een Raspberry pi kan je ook pfsense gebruiken voor nog meer individuele controle (al dan niet in combinatie met Opendns).
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

OpenDNS instellen op de tablet zelf en de browser of google app toestaan.

Aangezien ze een child safe app hebben kunnen de kinderen zelf de dns server niet veranderen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik kan mis zijn, maar ik dacht dat je je dns niet kon wijzigen op een tablet die niet geroot is?
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Zowel op android als op iOS is dat mogelijk zonder root, moet je doen bij de wifi instellingen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

OK, ik heb op de tablets:
* DNS opendns familyshield ingesteld
* play store pegi7 ingesteld (settings -> parental control)
* youtube filter ingesteld (account -> general settings)
* google account settings safesearch aangezet
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wel een aandachtspunt: als ze connecteren op een ander wifi netwerk moet je opnieuw (eenmalig) het opendns ip ingeven.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik heb tot nutoe 2 platformen gebruikt:

- Screentime: enkel voor mobiel OS (iOS/Android), was ik eigenlijk wel erg tevreden van, werkte goed (tot grote spijt van dochterlief :mrgreen:)
- Qustodio: ook voor Windows/macOS, de logische opvolger nu ze ook een eigen desktop heeft en op papier ook handiger, alleen werkt het wat minder goed. Ingestelde tijden worden vaak overschreden en filter is wat te agressief. YMMV.

Mocht ge zelf iets vinden wat cross-platform heel goed werkt, let me know... ;-)

PS: voor de discussie over "vertrouwen" losbarst: zelf nooit jong geweest? :D Ik doe het echt zeer transparant en louter om te beschermen...
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Op deze leeftijd gaat het vooral over niet "toevallig" ergens tegenaan lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”