To Mesh or not to Mesh

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Hey

Ik ga binnenkort bij m'n schoonzus de Wifi eens mogen gaan verbeteren, maar wat ik nu al weet is dat ze liefst geen draden wil trekken voor extra (ubiquiti) AP's. Normaal is dit iets wat ik direct doe, aangezien dat in mijn ogen toch nog altijd het meest betrouwbare is.

Voor haar zou ik zo'n Mesh systeem overwegen, hoor daar toch goeie dingen over. Zijn er die goeie ervaringen hebben met ubiquiti amplifi ?
Is natuurlijk wel een extra router, iets wat ik liever ook niet doe ... of moet ik die gewoon dan in DMZ zetten?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

als ze betere wifi wil maar geen enkele extra draad... maar er is reeds een UAP... dan plaats je toch gewoon een extra UAP met wireless uplink?
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Sorry dat was verwarrend ... ze heeft enkel de TN modem. En dan ook zo'n wifi repeater boven (denk ik, moet nog eens gaan kijken)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

spacekiek schreef:Voor haar zou ik zo'n Mesh systeem overwegen, hoor daar toch goeie dingen over. Zijn er die goeie ervaringen hebben met ubiquiti amplifi ?
Is natuurlijk wel een extra router, iets wat ik liever ook niet doe ... of moet ik die gewoon dan in DMZ zetten?
Je bent niet verplicht om de router functie te gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

DHCP uit en de WAN poort heralloceren naar een LAN poort en je hebt geen last meer van de routerfunctionaliteit. Wel spijtig dat je dan betaalt voor functionaliteit die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken.

Mesh heeft inderdaad wel de voorkeur tegenover wat losse AP's en repeaters aangezien het dan één merk is dat samen (of toch minstens op dezelfde manier) te configureren is. Linksys Velop zie ik tegenwoordig veel opduiken.
Ik ben toch aan het twijfelen om naar zoiets over te schakelen aangezien het hier nu een zooitje is van Asus, D-Link met Tomato, b-box, ... AP's die eigenlijk allemaal routers zijn (maar met DHCP uit en als switch).
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik heb recent zo'n AmpliFi in huis gehaald met 1 mesh point.

Het bereik van de router zelf was iets minder dan m'n vorige (hAP AC van Mikrotik), maar het mesh point maakt uiteraard het verschil. Al bij al wel erg tevreden over, zeker in een omgeving waar er geen advanced usage is. Ik mis zelf wat instelmogelijkheden, maar vergelijk dat ondertussen een beetje zoals bij Synology: hoe minder ik er kan aan prutsen, hoe beter het stabiel blijft werken en hoe minder tijd ik er in steek. Het ding verdeelt internet door het huis en dat doet prima. Punt uit. ;-)

Als ik dan over de "core business" van het ding toch kritiek mag geven: de handoff gebeurt niet vlekkeloos. Ik vermoed dat dit eerder met de clients te maken zal hebben dan met de router zelf, maar ok. En uiteraard heeft het ding een gebrek aan een dedicated backbone voor de uplink. Desondanks merk ik eigenlijk geen issues (maar misschien ook omdat de zaken die "op het mesh point" connecteren niet echt snelheidsgevoelig zijn).
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mesh, wireless uplink, repeater... uiteindelijk is het één pot nat toch ?

Het gebruikt een deel van je bandbreedte om het signaal naar een ander toestel door te sturen en dat is iets wat je toch echt wil vermijden volgens mij. Meestal is de verbinding tussen de onderlinge toestellen wegens plaatsing ook niet echt ideaal.

Persoonlijk zal ik het dan ook nooit in huis halen... da zou ik nog eerder het extra AP via PLC aansluiten als een kabel echt niet kan.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb een Fritzbox met 2 Powerline adapters die ook wifi hebben. Sinds recente update werken ze in mesh-mode. Het schijnt te werken, ik krijg toch geen klachten meer over slechte verbindingen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

johcla schreef:Ik heb een Fritzbox met 2 Powerline adapters die ook wifi hebben. Sinds recente update werken ze in mesh-mode.
Wat moet ik me daarbij voostellen ? Gebruiken de adapters dan plots geen PLC meer voor hun uplink ?

Of is dit weer marketing ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Die Linksys toestellen zijn tri-band en gebruiken één band voor communicatie + 5GHz en 2,4Ghz. Op zich valt het verlies in snelheid wel mee als ze wat slim geplaatst zijn, maar latency zal er wel bijkomen natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, die één band is dan in de 5 GHz... net een band die niet ver reikt en waar je de toestellen dus dicht tegen elkaar moet plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”