Hoe 2 onafhankelijke acces points gelijk configureren

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

een vraagje;
Ik heb twee onafhankelijke accespoints van TP Link (EAP 245) die bedraad zijn aangesloten aan mijn modem (waar de WIFI uitgeschakeld is).
Ik heb beide identieke SSID namen en paswoorden gegeven en identiek geconfigureerd.
Toch merk ik dat mijn PC's niet automatisch overschakelen naar het sterkste signaal (als ik bv. een 2de toestel aanzet dat een veel sterker signaal geeft blijft de PC gekoppeld aan het eerste, zwakkere, AP).

Ik merk ook dat er na de SSID naam links onderaan op de PC een "2" staat, dus hij "herkend" ze wel degelijk.
De kanalen staan voor beide modems op automatisch kiezen.

Wat ontbreek ik in mijn configuratie van mijn AP's om deze soepel(er) te laten werken en de toestellen automatisch het sterkste signaal te laten kiezen?
N.B. beide AP zijn geconfigureerd voor 2.4 Ghz en 5 Ghz, met een verschillende SSID's per kanaal, maar hetzelfde paswoord voor alle vier de mogelijkheden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

TP-Link ondersteund het 802.11v of 802.11k protocol (nog) niet op de EAP reeks. Daardoor is het zeer sterk afhankelijk van je cliënt in hoeverre de roaming het goed doet (of niet).

Meer info hier en hier ( Prestaties —> onderaan) Het is een gekend issue spijtig genoeg.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zelf heb ik 2 EAP245's en gebruik ik de central management software (Nu weet ik niet of die signaal bekijkt maar ik gok van wel) maar daar heb je een PC voor nodig die 24x7 aanstaat.
Moet mijn 2de AP nog ophangen op de 2de plaats, nu staan ze namelijk naast elkaar.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Clients beslissen of en wanneer ze switchen, niet de APs.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

jodeaal schreef: Ik merk ook dat er na de SSID naam links onderaan op de PC een "2" staat, dus hij "herkend" ze wel degelijk.
Hebben ze wel degelijk dezelfde naam dan ?

Op mijn laptop zie ik maar 1 ssid naam van beide ap’s, dus geen twee erachter.

Stel ze echt identiek in, zowel de naam, het paswoord en en het beveiligings-niveau Dan zit je pas goed. Kanalen is niet nodig anders heb je conflicten dacht ik. Auto is beter.

Mss eerst eens alle instellingen wissen van de WiFi ontvangst op de laptop en pas configureren als beide ap’s uitzenden.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

mailracer schreef: Ik merk ook dat er na de SSID naam links onderaan op de PC een "2" staat, dus hij "herkend" ze wel degelijk.
Hebben ze wel degelijk dezelfde naam dan ?
[/quote]

Die 2 erachter is iets van Windows. Als hij 2 profielen heeft voor dezelfde SSID dan zet hij er van ene een 2 erachter. Is ook redelijk clumsy want er staan zelfs 2 spaties voor de 2.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”