Wifi splitsen op vakantie ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

We gaan binnenkort een weekje op vakantie en we hebben daar een wifi code gekregen waar we met twee toestellen de wifi kunnen gebruiken.
Maar we zijn met 4 dus dat kan wel eens problemen geven.(4 smartphones)
Ik dacht van dit op te lossen door een AP mee te nemen.
Echter wanneer je inlogt op hun netwerk kom je op een website terecht en daar moet je dan de wifi code ingeven.
Dus het AP verhaal gaat niet lukken.
Zijn er andere oplossingen om dit op te lossen ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het AP verhaal gaat net wel lukken :) Eén persoon gaat de code moeten ingeven, klaar!
Beste dat je kan doen is een AP meenemen die je als client kan instellen, en een ander AP dat dient als router. Zo zal de organisatie 1 IP adres doorkrijgen (jouw WAN IP zeg maar), en jullie krijgen allen een lokaal IP.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb daar een TP-link tl-wr802n voor aangekocht. Als wisp-router ingesteld
Laatst gewijzigd door mailracer 30 maa 2018, 23:31, in totaal 1 gewijzigd.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Of om het simpel te houden, een windows 10 laptop die een mobiele hotspot kan uitsturen (dit werkt als je verbonden bent met WiFi en stuurt dan nog eens WiFi uit) best ook eens testen thuis (als je laptop wifi kan ontvangen en uitsturen op dezelfde tijd etc etc) normaal kan je 8 WiFi clients ofzo verbinden.

Dit zie ik als de makkelijkste optie, en het is gewoon verbinden met WiFi en een "switch" bij settings aanzetten, en de laptop stuurt WiFi uit, je kan wel nog een AP meenemen die het signaal versterkt.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Twee vragen hierover.

Ik heb hier nog een Alfa AWUS036H liggen.
Dus de laptop gaat wifi ontvangen en de Alfa AWUS036H gaat wifi uitzenden.
Ik heb dit vroeger wel eens met bepaalde software gedaan maar dit leek niet goed te werken.
Maar waar kan ik dan instellen in Windows 10 dat deze de wifi moet uitzenden ?

Andere manier.
Betreft die TP-Link TL-WR802N of zelf een AP en router aansluiten, hoe geraken jullie dan op de website en hoe sturen jullie dan het wifi signaal door ?
Ik heb hier nog een netgear router en tp link AP liggen.
Je kan die TP-Link TL-WR802N of AP toch niet op de website daar laten inloggen ?
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zit ingebouwd bij Windows 10 :P

https://www.pcworld.com/article/3194707 ... tspot.html en als deze WiFi hotspot aanstaat kan je een AP het signaal laten repeaten om betere ontvangst te hebben. (Op je mobiele devices)

Dan kan je makkelijk via die laptop inloggen op een browser (of waar de code dan ook moet) en je kan je laptop ook nog gebruiken tijdens dat deze WiFi uitstuurt.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De wr802N word ingesteld als wisp router. Je geeft dan ook het WiFi netwerk in waar hij connectie mee moet maken. En hij zend automatisch een WiFi signaal uit dat je insteld om met al je portable toestel mee te connecteren. Het eerste toestel dat een connectie moet maken met het internet zal op de inlogpagina van het vakantiedomein komen. Je logt bijgevolg in met de gegevens van het domein. Je wisp router zal dan gekend zijn en zal alle andere apparaten toelaten om via de wisp met het internet te connecteren. Je zal al de draagbare toestellen met de WiFi van de wisp moeten connecteren in dit geval.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Handig, toestellen die kunnen ingesteld worden als wisp router, daarmee kan je inloggen op de betreffende website en daarna het wifi signaal delen.

Ben nog even aan het kijken of hotspot in windows 10 in te stellen want krijg nu steeds de melding dat er geen mobiele hotspot kan worden ingesteld.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zijn alle settings goed? (Is er een netwerk naam + wachtwoord aanwezig?) zo ja dan zal de WiFi chip in je laptop waarschijnlijk te oud zijn hiervoor.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

datakiller schreef:Zijn alle settings goed? (Is er een netwerk naam + wachtwoord aanwezig?) zo ja dan zal de WiFi chip in je laptop waarschijnlijk te oud zijn hiervoor.
Probleem zal inderdaad die wifi chip zijn.
Laptop jaar of 6 oud intussen.

Het zal dus softwarematig moeten (wifi hotspot) of eventueel zo een TP-Link TL-WR802N (€28) als wisp instellen.
Met een gewone AP zal het niet lukken.

P.S : kan ik ook niet met mijn laptop op die website op vakantie inloggen en dan een AP op mijn laptop aansluiten die het wifi signaal verder verdeelt ?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

krisken schreef:en een ander AP
Dat had ik van u niet verwacht :-D , een hardware oplossing ipv complex client+ap in 1 toestel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

karine schreef:
P.S : kan ik ook niet met mijn laptop op die website op vakantie inloggen en dan een AP op mijn laptop aansluiten die het wifi signaal verder verdeelt ?
eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat dat gaat werken omdat een laptop niet als router gaat werken en het systeem van het vakantiedomein al je apparaten zal zien verbinding maken.

Het voordeligste is een wisp router. Normaal kom je ermee toe, maar het is niet het snelste device, net voldoende om enkele toestellen internet te geven. De connectie die je krijgt in een vakantie domein is nu eenmaal niet het snelste.

ik nam meestal ook een extra router mee die ik als AP instelde. deze was aangesloten met de lan poort op de wisp en had een beter draagbaar bereik om een hele vakantiewoning persoonlijke wifi te geven. een kleine laptop deed dan meestal dienst als mediaserver (DLNA - Xpenology), maar zonder wisp router kan je geen hotel-wifi delen met de rest van de gezinsleden.

het is de bedoeling om Wan (internetside) te verbinden op de wifi van het hotel. en via een wisprouter een eigen netwerk (lan) op te bouwen met eigen ip-adressen
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

mailracer,
Nog twee vraagjes hierover.
1.Ik ga dan die TP-Link TL-WR802N bestellen of zijn er momenteel betere alternatieven in die prijsklasse ?

2.Deze vakantie staat er in elk vakantiehuisje een router dus signaal zal geen probleem zijn en de TP-Link TL-WR802N zal wel voldoen.
Maar hoe los je het op wanneer er met antenne's wordt gewerkt die verspreidt op de camping staan ?
Vorige keer heb ik dat opgelost door mijn TP-link CP210 buitenantenne te gebruiken maar hoe los je het op wanneer je zoals nu moet inloggen op een website ? (Captive portals)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

bitbite schreef:
krisken schreef:en een ander AP
Dat had ik van u niet verwacht :-D , een hardware oplossing ipv complex client+ap in 1 toestel.
Ik denk dat krisken probeert uit te leggen dat het inderdaad 2 aparte processen zijn:
  • je moet het WiFi signaal ontvangen (= AP client).
  • je moet deze verbinding sharen met verschillend gebruikers (= router). Als je meerdere wireless clients hebt moet deze laatste ook WiFi hebben.
Als deze 2 zaken met één toestel kunnen is dat mooi meegenomen :-) .
Nadeel om met één radio client+ap te gebruiken is verlies van snelheid (tenzij het toestel cross-band kan werken).
karine schreef:Deze vakantie staat er in elk vakantiehuisje een router dus signaal zal geen probleem zijn
Volgens mij staat in ieder vakantiehuisje een AP, geen router.
Met een beetje geluk vind je dit toestel, en heb je er nog een vrije poort.
Als je hierop direct een router aansluit is je probleem ook opgelost.
Je blijft wel met het captive portal zitten (dus de eerste persoon zal de code moeten geven), maar daarna zal iedereen verbonden blijven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Maar die captive portal blijft toch het probleem veronderstel ik.
Met die TP-Link TL-WR802N kan je captive portal openen, erop inloggen en de verbinding delen.
Met de meeste standaard routers kan dit toch niet dus ik moet zowieso een toestel als de TP-Link TL-WR802N kopen om de captive portal te omzeilen.
Of zie ik dat verkeerd ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat je dat verkeerd ziet?

Het captive portal wordt geopend door een PC/laptop/smartphone die aan je router hangt. Hier geef je de WiFi code in.
Je router krijgt dan internet, en alle andere gebruikers krijgen ook internet, zonder dat ze moeten inloggen op een portal.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Antwoord op Vraag 2 : die wisp router weet welk WiFi-signaal bij de camping hoort want dat moet je instellen, maar heeft nog geen toegang tot het internet. Dat heeft hij pas als een toestel de portal opent en inlogt. Bijgevolg zal het Mac-adres van de wisp gekend zijn als 1 toestel. Al wat dan via de wisp verbonden is kan van deze verbinding gebruik maken om internet te gebruiken. Als je de wisp verplaatst en er is op die plaats dezelfde ssid en netwerk als in het vakantiehuisje, dan werkt dit op dezelfde manier.

Antwoord op Vraag 1 : in die prijsklasse denk ik niet dat je beter af bent, maar verwacht er geen spectaculaire dingen van. Test het best eens uit op een fon of Wi-free hotspot.

je spreekt van een router per vakantiehuisje ? Ben je zeker dat het een router is ?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Bedankt voor uw e-mail.
Op de Buitenhof heeft elke woning een router.
Op de camping staan een aantal wifi masten, centraal verdeeld over het park.

Het kan natuurlijk evenzeer een AP zijn veronderstel ik.
Betreft de wisp router.
Jij hangt aan de wisp router een AP om het zendbereik te vergroten maar kan je er ook een AP aanhangen om de ontvangst te vergroten indien er geen ap of router binnen staat en je moet verbinden met buitenantenne's ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ontvangst voor een wisp kan je niet vergroten met een ap. Je kan enkel een beter ontvangst verkrijgen door korten bij de antenne van de campingzenders je wisp te plaatsen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ok, dinsdag heb ik hem, dan laat ik nog iets weten.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Vandaag de TP-link aangekregen maar het ding lijkt niet te werken.
Ik krijg steeds de melding : Oops! It looks like you aren't connected to your TP-Link network.Please check your network connection and try again.

In de handleiding staat er :
De router installeren
1. Verbind uw apparaat draadloos met de router. Het SSID (draadloze
netwerk naam) en wachtwoord kunt u terug vinden op de productsticker
van de router.
2. Open een web browser en typ http://tplinkwifi.net in de adresbalk. Voer
admin in voor zowel de gebruikersnaam en het wachtwoord om in te
loggen.
3. Ga naar Quick Setup en klik op Next (Volgende) om te beginnen.
4. Volg de stap-voor-stap instructies om de initiële configuratie te
voltooien.

Verder dan stap twee geraak ik dus niet.
Zou trouwens niet weten hoe ik het draadloos moet verbinden met de router.
Heb het dan maar met een kabel gedaan en dan blijft het lampje groen branden maar dan blijft hij de melding geven van oops!.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik veronderstel als je dat ding aansluit dat je dan een extra onbeveiligd netwerk te zien krijgt... daar moet je natuurlijk eerst op connecteren.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Ik veronderstel als je dat ding aansluit dat je dan een extra onbeveiligd netwerk te zien krijgt... daar moet je natuurlijk eerst op connecteren.
Uiteindelijk dat ding toch kunnen bereiken via 192.168.0.1.
Choose Operation Mode:
Wireless Router
Hotspot Router
Access Point
Range Extender
Client

Ik heb deze nu ingesteld als hotspot.(wisp)
Alles werkt nu.

Nog één vraagje hierover.
Wat is nu het technische verschil tussen deze TP-Link TL-WR802N en de TP-Link WA810ND of een TP-Link CP210 ?
Ik zou denken dat die twee andere hetzelfde kunnen als de WR802N.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:
karine schreef:
P.S : kan ik ook niet met mijn laptop op die website op vakantie inloggen en dan een AP op mijn laptop aansluiten die het wifi signaal verder verdeelt ?
eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat dat gaat werken omdat een laptop niet als router gaat werken en het systeem van het vakantiedomein al je apparaten zal zien verbinding maken.

Het voordeligste is een wisp router. Normaal kom je ermee toe, maar het is niet het snelste device, net voldoende om enkele toestellen internet te geven. De connectie die je krijgt in een vakantie domein is nu eenmaal niet het snelste.

ik nam meestal ook een extra router mee die ik als AP instelde. deze was aangesloten met de lan poort op de wisp en had een beter draagbaar bereik om een hele vakantiewoning persoonlijke wifi te geven. een kleine laptop deed dan meestal dienst als mediaserver (DLNA - Xpenology), maar zonder wisp router kan je geen hotel-wifi delen met de rest van de gezinsleden.

het is de bedoeling om Wan (internetside) te verbinden op de wifi van het hotel. en via een wisprouter een eigen netwerk (lan) op te bouwen met eigen ip-adressen
te laat natuurlijk:
Indien je een tweede wifi (bv usb) aansluit op je laptop kan je met je één van je laptop wifi's het signaal capteren en met de andere het terug uitzenden met de app mHotSpot.
Niet alle wifi-chips laten dit toe (sommige laptops lusten dus de app niet) echter je hebt wel die usb wifi nog nodig en daar kan je dan een chipset kiezen die het wel kan.
je moet dan wel de laptop laten opstaan zolang iemand wifi nodig heeft
werk tot 10 gebruikers, mits snelheidbeperkingen het onmogelijk maken, maar dit hangt af van het aangeboden wifi signaal
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Te laat niet, ik kan dit gewoon terug sturen.
Ik vraag me alleen af wat nu het werkelijke verschil is met de TP-Link TL-WR802N en de TP-Link WA801ND.
Wanneer ik bij mijn WA801ND inlog heb ik ook volgende opties :
Please select the proper operation mode according to your needs:
Access Point - Transform your existing wired network to a wireless network.
Repeater(Range Extender) - Extend your existing wireless coverage by relaying wireless signal.
Bridge with AP - Combine two local networks via wireless connection.
Client - Acting as a "Wireless Adapter" to connect your wired devices (e.g. Xbox/PS3) to a wireless network.
Multi-SSID - Create multiple wireless networks to provide different security and VLAN groups.

Zelf zou ik denken dat wanneer ik de WA801ND gebruik ik nog steeds maar met één toestel hierop kan inloggen en wanneer ik de TL-WR802N gebruik, ik hierop met meerdere toestellen kan inloggen.
Zie ik dat juist ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

karine schreef:Client - Acting as a "Wireless Adapter" to connect your wired devices (e.g. Xbox/PS3) to a wireless network.
Dit is degene die je zoekt. Je gaat dan wel geen wifi meer hebben op dat toestel, je kan dus enkel bekabeld verbinden met je router, die op zijn beurt draadloos verbindt als client met een WISP.
Sluit daarop een andere router aan op normale wijze en je hebt je eigen wifi netwerk draaien.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je het met een laptop in orde stelt, of met een ap als cliënt, denk ik niet dat je meerdere toestellen het internet kan laten gebruiken. Je hebt echt een toestel nodig dat als router werkt. Zoals een wisp. De apparaten die internet gaan gebruiken moeten een nieuw ip-adres krijgen van een DHCP-tool.

Tussen hotspot router en als cliënt is een groot verschil.

Cliënt is bedoeld om een toestel dat geen WiFi heeft toch via WiFi te laten werken als er geen kabel aanwezig is, hij krijgt dan ook een ip-adres van de router die zich ervoor bevind, namelijk deze van het vakantiedomein. Wat dus maximum twee zal zijn.
terwijl een hotspot router als wan side de ssid van het vakantiepark heeft en eigen ip-adressen uitdeelt aan wat je op de lan-side wil gebruiken. Het enige toestel dat het inlogportaal opmerkt is de wan-ip van de wisp.
Als die andere bakjes die je opnoemt de functionaliteit van wisp-router hebben, kunnen die ook gebruikt worden.
Laatst gewijzigd door mailracer 03 apr 2018, 20:13, in totaal 2 gewijzigd.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Dus mijn redenering hier klopt?

Zelf zou ik denken dat wanneer ik de WA801ND gebruik ik nog steeds maar met één toestel hierop kan inloggen en wanneer ik de TL-WR802N gebruik, ik hierop met meerdere toestellen kan inloggen.
Of ik zou aan die 801ND nog eens een ap moeten hangen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb mijn bericht intussen aangevuld
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Die andere bakjes ondersteunen geen wisp denk ik en daar zal dus het grote verschil zitten met de tp link die jij voorstelt.
Zal volgende week laten horen hoe het gelukt is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan met die andere bakjes wel het draadloos bereik aan de lan-side vergroten.
Je kan bijv. op de wisp enkel de wan draadloos maken en de netwerkpoort gebruiken om er een ap op in te pluggen. Zo Deed ik het vroeger ook maar met een router als ap ingesteld. Je hebt dan de wisp als gateway en een ap met snellere WiFi voor intern gebruik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind dat hier nogal vlot het woord "wisp" gebruikt - in verschillende betekenissen - terwijl de meeste mensen dit woord eerder nog nooit hebben gehoord :(.
  • eigenlijk slaat WISP op een soort Internetverbinding: Wireless Internet Service Provider. Met andere woorden: een ISP die internet aanbiedt via een draadloze verbinding.
  • een WISP router, is een router die WISP ondersteunt, waarmee je dus kan verbinden met een WISP. Met andere woorden: de WAN kant van de router verbindt draadloos met de WISP's access point.
    Bij somiige van deze WISP routers kan je de clients (aan de LAN kant) ook draadloos verbinden, al dan niet met dezelfde radio.
Als we het dus over die bakjes hebben, laat het ons dan "wisp routers" noemen, of "wisp clients", maar de niet "de wisp" (= dat is de provider).
Zo vermijden we verwarring ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En eigenlijk spreken we in dat geval gewoon van een wireless bridge.
BartR
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:58
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik gebruik sinds kort https://www.aliexpress.com/item/PIXLINK ... 06735.html heeft wisp mode

Wifi range is redelijk, in het verleden virtual router https://archive.codeplex.com/?p=virtualrouter gebruikt, maar een los apparaat werkt beter voor dit doel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:En eigenlijk spreken we in dat geval gewoon van een wireless bridge.
Voor de toepassing van karine heb je wel degelijk routering nodig en een netwerk achter een firewall op het inlogportaal te omzeilen. Een wisp router dus.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

@BartR
Kan je op de ethernet (LAN poort) een bijkomende access point aansluiten (om dan uiteindelijk het wifi bereik nog eens uit te breiden) ?

Edit:
Of nog beter, een gelijkaardig toestel waarop je een externe antenne kan aansluiten?
Ik heb er hier nog 1 liggen van Fon, 10 jaar oud ofzo...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
BartR
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:58
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ygeffens schreef:@BartR
Kan je op de ethernet (LAN poort) een bijkomende access point aansluiten (om dan uiteindelijk het wifi bereik nog eens uit te breiden) ?

Edit:
Of nog beter, een gelijkaardig toestel waarop je een externe antenne kan aansluiten?
Ik heb er hier nog 1 liggen van Fon, 10 jaar oud ofzo...
Dit gaat heel erg goed, werkt beter dan wifi repeaters. Je moet met een paar dingen rekening houden:

1: zorg dat het ipnumer van het aparaat anders is dan je primaire router. indien de router 192.168.1.1 heeft zet het het tweede accesspoint op bv 192.168.1.2
2: zet de dhcp server de oude router uit
3: controleer welke ipnummers de primaire router uitdeelt. Zorg dat 192.168.1.2 er niet bijzit. (is meestal niet het geval indien de primaire router op 192.168.1.1 staat.
4: Zet het tweede access point op dezelfde ssid en wachtwoord (indien keuze zet beide op WPA2 - AES).
5: verbind beide access points met een utp kabel (let op dat je de tweede router/access point niet de WAN poort gebruikt)

Ik verwacht dat de fon dit ook kan. Ik heb echter geen ervaring met de router van fonera wel handig dat je dan op het fon netwerk kan. Ik heb wel het gevoel dat het fon netwerk minder gebruikt wordt nu steeds meer op 4g zitten :-D
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Het is geen fon router die ik heb, het is een fon-antenne. Met een klein SMA connector.
Dus ik zoek (idealiter) een toestel zoals werd voorgesteld, maar dan met een antenne die ik er aan kan koppelen. Die is namelijk waterdicht, en dan kan ik het toestel binnen gebruiken in de caravan, in een gewoon stopcontact.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De spe210 van TP-link ondersteund wisp router en is voor buiten.
https://www.tp-link.com/nl/products/det ... PE210.html
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

mailracer schreef:De spe210 van TP-link ondersteund wisp router en is voor buiten.
https://www.tp-link.com/nl/products/det ... PE210.html
Net gezien bij mijn CPE210.
AP Client Router(WISP Client)
In this mode, the device enables multi users to share Internet from WISP. The LAN port devices share the same IP from WISP through Wireless port. While connecting to WISP, the Wireless port works as a WAN port at AP Client Router mode. The Ethernet port acts as a LAN port.

Wist ik vroeger niet. Op vakantie telkens als repeater ingesteld en dan daar aan een AP gehangen.
En dat werkte perfect.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”