Met powerline adapters het internet signaal verleggen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

Situatieschets:

In de living staat de telenetmodem, en van daaruit vertrekt er een CAT6e kabel van 30m naar een 1gbit switch. Hierop is een wireless acces point aangesloten (voor hetwifi ssignaal) en 5 utp kabelsvoor diversetoestellen.

Nu vroeg ik me af of ik in die ruimte powerlines kan gebruiken om het signaal via het stopcontact te verleggen naar de kamer(s) rondom, omdat het wifisignaal er zo goed als niet doorgeraakt. Ik zou dus de powerlines willen aansluiten op de switch en zo het signaal verleggen.

is dit mogelijk? En zo ja, welke powerlinemodel zou ik moeten aanschaffen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Natuurlijk is dat mogelijk... dat is net de functie van powerline adapters.

Welk model is afhankelijk van je noden... voor hogere snelheden ga je ook duurdere "AV" modellen moeten kiezen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Als je het wifi-signaal wil versterken, moet je er op letten dat de powerline adapter ook als wifi-access point kan dienen.
Zelf heb ik de AVM Powerline 546E (https://en.avm.de/products/fritzpowerli ... line-546e/).
In combinatie met een recente fritzbox heb je dan ook mesh-functionaliteit
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Met de opmerking dat je dan toestellen in huis haalt die zowel je elektriciteitsnet als je RF-omgeving grondig gaan storen, ja ook de meest recente varianten. Eventuele audiofielen in huis zullen hier dus niet mee kunnen lachen. Up to you. Ik adviseer altijd en overal om een kabel te leggen ipv powerline. Bij mij komen ze niet meer binnen.

Maar soit, de TP-Link AV series zijn nog altijd de beste in hun soort.


Op 6:45 zie je hoe de PowerLine het 10 MHz WWV-tijdsignaal stoort, op 7:00 haalt hij de PowerLine er weer uit.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

CCatalyst schreef:Met de opmerking dat je dan toestellen in huis haalt die zowel je elektriciteitsnet als je RF-omgeving grondig gaan storen
En wat merk je hier nu van als je dit gebruikt?
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De gemiddelde gebruiker totaal niets... ik als radioamateur krijg bijvoorbeeld een hoop rommel op m'n kortegolf ontvangst.

Uiteindelijk plaats je een zender met het electriciteitsnet als één grote antenne... al is het niet de bedoeling dat je dit signaal gaat uitzenden (het zou in theorie "in" je elektricteitsnet moeten blijven). Het is dus een beetje zoals water vervoeren in een tuinslang vol met gaatjes.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik moet dus op zoek naar een "av" model, en het is dus geen enkel probleem als ik deze in de switch steek die 30m verder staat om zo een wifisignaal te creeren in een andere ruimte via het stroomnet (alle contacten zitten op dezelfde stroomgroep).

Nu nog uitzoeken welk model een stopcontact heeft aan de wifi verzender powerline adapter die in de andere ruimte geplaatst gaat worden.

Deze in een stekkerdoos plaatsen is geen goed idee vermoed ik?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Er zij modellen van PLC's die zelf een stopcontact ingebouwd hebben en je de stekkerdoos dan daarop aansluit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Ik moet dus op zoek naar een "av" model
AV, 1200 Mbps, ... er zijn diverse benamingen voor de hogere snelheden.
Teebee schreef: en het is dus geen enkel probleem als ik deze in de switch steek die 30m verder staat om zo een wifisignaal te creeren in een andere ruimte via het stroomnet (alle contacten zitten op dezelfde stroomgroep).
Powerline is sterk afhankelijk van je electriciteitsnet in je huis... alles op dezelfde stroomgroep is geen garantie... maar de enige methode om het te weten is het te testen. De afstand op zich is een factor maar niet de enige of belangrijkste.
Teebee schreef:Deze in een stekkerdoos plaatsen is geen goed idee vermoed ik?
Nee, maar zie opmerking jacko.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier nu al een hele tijd zeer tevreden van TP-Link TL-PA8015P . Ik vermoed dat ze in die reeks ook pluggen hebben met ingebouwde wifi. Snelheid is >200Mbps op dezelfde stroomgroep, maar tussen verschillende groepen kan dat wel zakken tot 60 Mbps. Nog altijd pakken beter dan de Devolo's en Zyxels die ik vroeger gehad heb, maar dat waren dan ook geen AV1200 pluggen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb hier een TL-WPA9610 die haalt 150mbps op 5GHz WiFi, ontvanger zit op een andere kring dan de zender, het gaat ongeveer door 10m kabel.

Wel geen ingebouwd stopcontact. En de ontvanger is nogal groot (in vergelijking met de oude 35mbps powerlines die het hier waren zijn het nu 2000mbps powerlines (1gbps full duplex) )
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Powerlans zijn momenteel gratis op te halen bij Telenet of Proximus.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ben je zeker dat dit bij Proximus ook al gratis (bruikleen) kan, want ik heb de vraag gesteld aan Proximus maar nog geen bevestigend antwoord gekregen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

jackho schreef:Ben je zeker dat dit bij Proximus ook al gratis (bruikleen) kan, want ik heb de vraag gesteld aan Proximus maar nog geen bevestigend antwoord gekregen.
Heel vreemd.
Dinsdag stond die powerline kit voor 10 eurocent op de website en nu staat er plots €80.
Als Telenet dit gratis geeft moeten zij toch volgen lijkt me.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het zijn twee verschillende bedrijven met een aparte visie, waarom zouden ze hetzelfde moeten doen. Zelf ben ik geen voorstander dat een bedrijf iets gratis weggeeft aan de massa, omdat het uiteindelijk door elke klant van dat bedrijf moet betaald worden. Ik heb dan liever een eenmalige korting van 80 euro waar ik zelf kan beslissen welke ap of powerline ik zal kopen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

De prijzen bij Telenet zijn al hoog niet dat ze daar geen powerline van kunnen kopen per klant.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”