Printers: bedraad of WiFi ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er wordt altijd aangeraden om alle netwerk apparaten - waar mogelijk - bedraad aan te sluiten in plaats van WiFi.
Vooral wegens de snelheidswinst t.o.v WiFi, en om je WiFi netwerk niet te overbelasten ...

Wat is het advies voor printers?

In een bureelomgeving hiers staan alle Desktops, NAS, server (uiteraard) bedraad aangesloten, laptops meestal WiFi, Macbooks, i-phones etc WiFi.
Hier staan ook 3 printers (Brother-MFC-5895CW, Brother-MFC-L8650CDW, HP-OfficeJet-710) bedraad aangesloten.
Ik zou deze liever via WiFi hebben (a) om plaats te maken op de switches (b) om wat van de kabel wirwar te vereenvoudigen.

Pros en cons?
Een printer heeft toch niet zo'n bandbreedte nodig, en bezet het WiFi netwerk nauwelijks, denk ik...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Bandbreedte valt mee denk ik, het enige wat ik me kan indenken is slechte wifi kaarten als ze bv nog g zijn ofzo. Maar test het hé.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Mijn laserprinter (zwart-wit) heeft een 10mbps netwerk kaartje, mijn kleurenprinter 100mbps (heeft ook WiFi).

indien je dicht bij je Access point staat zal WiFi geen probleem vormen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb hier een HP Officejet Pro 8710 welke wifi heeft en UTP. Om te printen merk ik dat je toch vrij dicht tegen het AP moet zijn, als je een wat instabiele wifi hebt (wat bij surfen geen probleem is) dan merk ik dat hij niet altijd begint met printen, ofwel pas echt laat begint er aan (+ 3 minuten soms). In de omgekeerde richting (scannen en opslaan op de NAS) is het een even grote ramp...

Ik zou zeggen koop een grotere switch? Voor 80 euro heb je reeds een goeie 16 of 24 poorts?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoever staan die printers van het AP? Eén apparaat dat ver van het AP staat kan het voor allemaal verprutsen, op momenten waarop het veel trafiek verzet.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hier een Xerox pinter, ongeveer 10m van de TN router draadloos aangesloten.
Geen merkbare vertraging tov bedraad (in het begin getest).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Wij hebben een MP600R printerscannercombo. En de wifi is zeker voldoende om te printen. Bij het scannen echter merk je wel dat je daar tegen limieten aanloopt (met zelfs timeouts in de scanapplicatie tot gevolg indien je aan hoge DPI scant), daarom dat deze nu wel vooral bedraad aangesloten is.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Met mijn vorige printer (canon MX925) via wifi regelmatig problemen. Sinds die aangesloten was via een Powerline geen last meer gehad.
Sinds kort een nieuwe printer (Canon TS9190 of zoiets), maar wifi nog niet opnieuw getest.

Ik heb ook gemerkt dat de virusscanner ook moeilijker deed om via wifi te printen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor eenvoudige dingen af te drukken ga je geen hinder ondervinden, wil je al eens een foto op A4 afdrukken dan zal je wel wat langer mogen wachten.
Of dat een probleem is, moet je zelf uitmaken.
Geef mij toch maar de stabiliteit van een draad, hoe irritant is het niet als je snel iets wil printen en het werkt niet ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mijn zus staat een wifi-printer. Die heeft de voorkeur om op het open FON-netwerk van haar BBOX te connecteren. Met als gevolg dat hij dan niet bereikbaar is in het thuis-netwerk.
De enige oplossing die ik zag is het FON-netwerk uitschakelen. Op de printer kan ik geen voorkeur ingeven. We configureren hem voor het thuis-netwerk, maar hij heeft een voorkeur voor het FON-netwerk. Als hij daarop geraakt is hij "kapot".
Dat is onlangs terug gebeurd toen PX nieuwe firmware op de BBOX gepushed had.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wij hebben een Brother wifi printer/scanner (DCP L2520DW) en voordien een Samsung printer/scanner (SCW3205W).
Beide hingen aan het wifi-netwerk.
- beginnen meteen te printen
- staan 10m van het AP
- scannen "streamen" naar een pc gaat ook meteen

De printer zal meer moeite hebben met een opdracht te verwerken intern, dan via de NIC te ontvangen, hetzij over wifi of ethernet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bedankt voor de feedback.
De algemene tendens van de antwoorden lijkt toch een voorkeur naar bedraad aansluiten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Best bedraad en een extra switch can 4 poorten kost ook echt niets meer dan maak je van 1 poort 3 extra poorten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

bedraad als het kan, dat is common sense... maar zeker geen must

hier is de printer/scanner draadloos, heb nog geen nadelen/vertraging ondervonden
vanaf het moment ik het print commando geef en ik recht sta om de afdruk te gaan halen is hij al bijna klaar ...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik hield ook vast aan 'bedraad moet' voor een printer, maar mijn laatste aanschaf (Canon PIXMA TS8050) is ook wifi/usb only. En als ik eerlijk ben, dat ding kan 802.11n aan, dus dat gaat wel vlot vooruit. En vooral het gemak dat het ook goed werkt op smartphones/tablets, wat bij wired wel al eens een issueke durft zijn (practical experience).

Dus tenzij je echt een stevige reden hebt... meerprijs voor ethernet-enabled printers is vrij stevig tegenwoordig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:bedraad als het kan, dat is common sense... maar zeker geen must
Het gaat inderdaad WIFI evenzeer werken (als je WIFI natuurlijk goed is) maar mijn regel is als een toestel op een vaste plaats staat het best ook een vaste aansluiting heeft. Gezien printers ook meestal in slaap vallen wil WIFI nogal eens trager terug op gang komen ook.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”