Someone is getting greedy...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Iemand met WiFi-standaard 802.11ac gebruikt 80 MHz bandbreedte in de omgeving. Voor je het weet zijn al de frequenties bezet.

Stel je je 5G frequentie van je WiFi zo in dat er geen enkele overlappingen zijn, is er wel altijd ene die toch een bepaalde frequentie inneemt die al bezet is...

Frustrerend.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door giolovin 14 jan 2018, 05:20, in totaal 1 gewijzigd.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Toen ik online naar info zocht om onze UAP AC Pro in te stellen werd er daar op het forum meermaals aangeraden om 2.4 op 20 te houden en de 5 Ghz op 80 te zetten. Die thuis staat nu ook op 80.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De snelheden die de AC standaard beloofd kunnen alleen gehaald worden in de 80MHz bandbreedte.
Een minimum van 80MHz is dan ook deel van de standaard.
Gebruik je 40MHz, dan zit je niet op AC maar op N.

Wacht maar tot er een slimme zijn router op 160MHz zet. Gelukkig dat de 5GHz band niet zo ver reikt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Wacht maar tot er een slimme zijn router op 160MHz zet.
Afbeelding

:curt:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

3x20MHz op 2.4GHz die ver dragen en sneller gesatureerd zijn (relatief weinig capaciteit).

vs

5x 80MHz op 5 GHz die minder ver dragen (hogere hergebruik mogelijk) en minder gesatureerd zijn op vlak van trafiek.


Het enige probleem dat ik zie in die screenshots is een Telenet box zonder DFS.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Minder gesatureerd? Hoezo?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

krisken schreef:Minder gesatureerd? Hoezo?
Over 1x 20MHz 2.4 GHz haal je max 80-100Mbps in de realiteit (typisch een 2x2MiMo setup, zoals de BBOX3).
1x80MHz 5GHz haal je met 2x2 MiMo 400-500Mbps en met 3x3MiMo nog meer. (4x4MiMo in een BBOX3)

Met dezelfde data 'workload' is je kanaal dus meer van de tijd 'leeg' op 80MHz 5GHz, waardoor andere mensen van de bandbreedte gebruik kunnen maken.

(saturatie is misschien niet het ideale woord om dit te beschrijven)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben niet zozeer bang van de workload.
Eerder van meerdere APs die met meerdere clients tegelijk in hetzelfde kanaal zitten.
Zeker de clients die mekaar niet zien en dus constant gaan polsen "of het kanaal vrij is" waardoor er extra traffiek gegenereerd wordt.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Die overhead is toch relatief klein?

Trouwens, exact welke vorm van multiple-access of multiplexing gebruiken de verschillende incarnaties van IEEE802.11?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Qua data wel. Maar clients die constant denken dat de channel vrij is en een transmit aanvragen nemen wel kostbare tijd in beslag.
En dat kan wel optellen hoor; we noemen dat het hidden nodes probleem.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Heb je het dan over clients die in overlappende maar niet hetzelfde hoofdkanaal opereren? Ik heb altijd gehoord dat clients, indien allemaal op hetzelfde kanaal (bv: 1, 2, 3, etc) bezig, met elkaar afspreken wie wanneer iets wilt zenden en zich voor de rest koest houdt, zodat men elkaar de kans geeft om in een gedeeld medium toch je ei kwijt te kunnen.

Dat lukt echter niet met apparaten die in overlappende kanalen zenden: daar is het niet voorzien om af te spreken wie wanneer zendt, dus blijven ze elkaars medium verstoren en maken zo elkaars zending onleesbaar, opnieuw en opnieuw. Vandaar de noodzaak dat APs liefst kanaal 1, 6 en 11 bezetten en voorts liever niks, want er moet langs beide zijden van elk kanaal nog eens twee kanalen leeg zijn omdat er anders overlap en dus storing optreedt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zelfde kanaal.
En ja, ze spreken af (in a way, tis iets complexer), ALS ze mekaar zien.
Vandaar het hidden node probleem.

Stel je een client voor uiterst links van een AP, en eentje uiterst rechts van die AP.
De kans bestaat dat de clients beide wel de AP kunnen zien, maar niet in mekaars bereik liggen.
Dan kunnen ze mekaar niet zien en dus ook niks afspreken.
Dit is het hidden node probleem, en de reden waarom grotere APs met zones werken, met verschillende gerichte antennes.

Dit probleem doet zich dus ook voor wanneer meerdere APs (en dus ook hun clients) op hetzelfde kanaal zitten.
VTOLfreak
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:26
Bedankt: 1 keer

En daar heb je dus RTS/CTS voor. Ik heb bij mij de RTS threshold op minimum staan en bij meerdere clients verspreid over het huis werkt het nu stukken beter. Nadeel is dat je wel een stuk snelheid inboet maar als het snel moet gaan steek ik wel een ethernet kabel in. Wifi moet voor mij gewoon stabiel zijn en niet beginnen haperen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als alle APs dat dus doen, ja; maar we spreken hier over een resem aan consumenten APs, niet over een gecontroleerde corporate environment.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”