Plaatsing Ubiquiti UAP‑AC‑LITE

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zou deze op de muur willen plaatsen ipv op het plafond (omdat er nog kabels liggen voor een alarm dat nooit geplaatst is)

Zou dit een probleem geven qua reikwijdte / ontvangst ?
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb hier zelf een AP AC LR verticaal op de muur hangen.
Het zal zeker wel iets uitmaken maar ik merk er hier in dagelijks gebruik niets van.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Er is zeker een duidelijk verschil in horizontale reikwijdte. Of dit een probleem is hangt af van wat je wil bereiken. Wat het zendvermogen betreft zijn deze toestellen niet beter dan andere access points uit de betere klasse. Uiteindelijk moeten zij ook voldoen aan de Belgische normen.
Zonder de situatie ter plaatse te kennen is het zeer moeilijk een oordeel te geven.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

de living en keuken is bij ons 1 ruimte en ik zou die daar centraal hangen aan de muur, da's trouwens ook het centrum van mijn huis, en misschien door dat ze zo hangt hoef ik boven niets meer te voorzien.
Ik zou ze hangen waar je de gele X ziet.
accespoint.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Dat gaat perfect werken !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rasman schreef:de living en keuken is bij ons 1 ruimte
Prima... want mijn ervaringen met een UAP-AC-Lite zijn... tja, dat het "light" is en eigenlijk geschikt voor de kamer zelf.

Geen idee wat je verwacht van de dekking op je eerste verdiep... maar dat zal al heel wat minder zijn.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

het verschil tussen de light en pro is toch alleen maar de snelheid ? En ja , als ik de pro zou kopen, welke garantie heb ik dan dat het boven wel heel goed gaat voor het extra geld dat ik moet betalen voor de pro? Voor hetzelfde geld moet ik sowieso boven ook 1 hangen.

Iemand een idee waar ik die het goedkoopst vind ? of 2dehands?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, het vermogen is verschillend... er is trouwens ook een UAP-AC-LR (welke maar zo'n 25 euro duurder is).

Meer info... https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/Un ... APs_DS.pdf
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Op 2.4Ghz zijn alle versies in Belgie beperkt tot 20dBm.
Op 5Ghz heeft de Lite een EIRP van 23dBm, de LR en de PRO 25dBm.

Boven zal je op 2.4Ghz goeie ontvangst hebben.
Op 5Ghz zal boven waarschijnlijk niet optimaal zijn (zowel met de Lite als de andere versies). Mijn ervaring is dat je bij problemen met bereik altijd beter bent om een AP bij te hangen dan om te foefelen met het vermogen van 1 AP. Je AP mag dan wel een groot vermogen kunnen uitzenden, je station (bijvoorbeeld een mobiele telefoon) moet ook nog altijd genoeg vermogen hebben om terug te kunnen zenden.
Wanneer je de stabiliteit en het bereik op 5Ghz wil verbeteren raad ik aan om de kanaalbreedte op 20Mhz te zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondanks het zelfde vermogen op 2.4 merk ik toch serieus verschil tussen m'n UAP-LR en UAP-AC-Lite.

Op 5 GHz kan ik niet vergelijken maar dat is eigenlijk maar echt bruikbaar in de kamer zelf.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Op mijn unifi ac-pro haal ik amper 100Mbit op 2.4hz ik sta er een meter vanaf gericht naar laptop, op 5hz haal ik amper 180Mbit.
Mijn asus rt68u doet het met gemak veel beter :roll:
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Op deze pagina vind je de antenne-parameters van de verschillende Ubiquity AP's terug:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... %20overall

Je ziet daar dat het ding redelijk goed in het rond straalt. Enkel 'achteruit' (dus op jouw plan is dat o.a. richting de TV, de trap en de garage) is de signaalsterkte behoorlijk minder (-15 dB).

Afbeelding
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Dus als ik alles goed bekijk, ik zou hem vertikaal hangen, dan zou hij het best met de rode kant naar beneden hangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... en dat is waar je kabel toekomt (logisch dat je daar ook een iets grotere demping hebt).

Je moet trouwens eens de 3D images vergelijken van een Lite en LR model !
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Inderdaad... en dat is waar je kabel toekomt (logisch dat je daar ook een iets grotere demping hebt).

Je moet trouwens eens de 3D images vergelijken van een Lite en LR model !

Hoe moet ik die 3D images interpreteren ? snap ze niet zo goed, ik zie niet veel verschil tussen de Lite en de LR of kijk ik niet goed ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hoe donkerder hoe beter.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

goh, moeilijk zeg, ik zie niet zo heel veel verschil
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je geen verschil ziet tussen beide zou ik toch eens langs de oogarts gaan :lol:
ubnt.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

via die link die je hier poste stonden ze onder mekaar, was misschien iets moeilijker vergelijken.
Zo is het inderaad duidelijker, maar ik denk da'k dan liever de Pro neem.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

- Let wel dat die tekeningetjes over 5Ghz gaan. 5Ghz gaat veel minder goed door muren heen. Dit zal voor boven dus weinig verschil maken. (slecht of zeer slecht)
- Wat r2504 zegt over het verschil, bij werkelijk gebruik op 2,4Ghz, tussen de LR en de Light zal wel kloppen.
Ik heb zelf zowel de AC-Light als de AC-LR in gebruik. De ene hangen echter in mijn bedrijf (niet vergelijkbaar met een woning), de andere thuis. Ik was van plan om de Light eens mee te nemen naar huis en zondag eens de beide naast elkaar te testen.
Mocht ik het voor mezelf kunnen overdoen dan hing ik zowel boven als beneden een Light. Je gaat altijd een betere dekking hebben met 2 lichtere AP's dan met 1 zwaarder.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Ja da's ook mijn idee. Kzou nu een light beneden hangen. Als ik beneden 5ghz kan benutten is dat OK. zolang ik dan boven met gsm en tablet nog op 2.4 ontvangst heb is dit OK voor mij. En in slechtste geval plaats ik er met de tijd boven nog 1 bij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:Mocht ik het voor mezelf kunnen overdoen dan hing ik zowel boven als beneden een Light. Je gaat altijd een betere dekking hebben met 2 lichtere AP's dan met 1 zwaarder.
Ik heb beneden een UAP-AC-Lite hangen en boven een UAP-LR... nochtans zijn er een aantal toestellen beneden die toch connecteren op de LR boven (en dan spreek ik dus puur over 2.4 Ghz). Beide staan netjes op 20 dBm en hebben dus hetzelfde vermogen... er zijn dus wel degelijk verschillen tussen beide.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Heb nog eens zitten spelen met settings van mijn nieuwe ac-pro die ik gekregen heb van de kerstman maar geraak op geen enkele manier boven de 100Mbit op 2ghz, deze access points zijn toch 1Gbit of niet?
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

Veel hangt af van het apparaat waarmee je meet, en of je channel bonding kan gebruiken.

Channel bonding op 2,4 GHz is maar zelden haalbaar. Pas als er heel weinig andere 2,4 GHz access points in de buurt zijn, zal je access point 2 kanalen bundelen om zo 40 MHz bandbreedte te kunnen halen. Daarmee gebruikt het echter ruim 80% van het beschikbare spectrum. In één 'radioruimte' kan dit dus maar één keer gerealiseerd worden, en van zodra er één ander station in de buurt komt, zal Fat Channel falen. In de 5 GHz-band is er veel meer ruimte, en kan je tot 3x 80 MHz kanalen naast elkaar gebruiken (afhankelijk van de regio). Dat kan dus één oorzaak zijn.

Het tweede wat je even moet checken is hoeveel spatial streams je client kan realiseren. Als het een 1x1 client is, dan zit je vast op 72,2 Mbps op 20 MHz en 150 Mbps op een zeldzaam 40 MHz kanaal. Een 2x2 client kan het dubbele halen, een 3x3 client het 3-voudige. Er bestaan in principe ook 4x4 devices, maar die zijn zeldzaam. De UAP AC Lite is slechts een 2x2 access point, dus meer dan 300 MHz (= fat channel) haal je sowieso nooit.

De kans is groot dat je geen channel bonding kan doen omwille van storende stations in de buurt, waardoor je dus op 2x 72,2 Mbps = 144,4 Mbps vastzit. Rekening houdend met de overhead van de protocollen en efficiëntie van een typisch WiFi device, lijkt die 100 Mbps die je effectief haalt op 2,4 GHz dus absoluut niet onrealistisch!

Edit: Slecht gelezen: het is een AC-Pro. Dat is wel een 3x3 Access Point, waarmee in theorie 450 Mbps haalbaar is. Veel kans dan dat je client een 2x2 wifi-kaart heeft.

Bovendien: Volgens deze review van SmallNetBuilder geraken die AccessPoints inderdaad niet of amper boven de 100 Mbps.

Edit 2: Er bestaan wel access points die op 2,4 GHz meer dan 100 Mbps halen, tot 220 Mbps. Voorbeeld hieronder (van deze pagina), maar dat is dus met channel bonding en een 2x2 of zelfs 3x3 AP en client:
Afbeelding
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Fietsventje schreef:Veel hangt af van het apparaat waarmee je meet, en of je channel bonding kan gebruiken.

Channel bonding op 2,4 GHz is maar zelden haalbaar. Pas als er heel weinig andere 2,4 GHz access points in de buurt zijn, zal je access point 2 kanalen bundelen om zo 40 MHz bandbreedte te kunnen halen. Daarmee gebruikt het echter ruim 80% van het beschikbare spectrum. In één 'radioruimte' kan dit dus maar één keer gerealiseerd worden, en van zodra er één ander station in de buurt komt, zal Fat Channel falen. In de 5 GHz-band is er veel meer ruimte, en kan je tot 3x 80 MHz kanalen naast elkaar gebruiken (afhankelijk van de regio). Dat kan dus één oorzaak zijn.

Het tweede wat je even moet checken is hoeveel spatial streams je client kan realiseren. Als het een 1x1 client is, dan zit je vast op 72,2 Mbps op 20 MHz en 150 Mbps op een zeldzaam 40 MHz kanaal. Een 2x2 client kan het dubbele halen, een 3x3 client het 3-voudige. Er bestaan in principe ook 4x4 devices, maar die zijn zeldzaam. De UAP AC Lite is slechts een 2x2 access point, dus meer dan 300 MHz (= fat channel) haal je sowieso nooit.

De kans is groot dat je geen channel bonding kan doen omwille van storende stations in de buurt, waardoor je dus op 2x 72,2 Mbps = 144,4 Mbps vastzit. Rekening houdend met de overhead van de protocollen en efficiëntie van een typisch WiFi device, lijkt die 100 Mbps die je effectief haalt op 2,4 GHz dus absoluut niet onrealistisch!

Edit: Slecht gelezen: het is een AC-Pro. Dat is wel een 3x3 Access Point, waarmee in theorie 450 Mbps haalbaar is. Veel kans dan dat je client een 2x2 wifi-kaart heeft.

Bovendien: Volgens deze review van SmallNetBuilder geraken die AccessPoints inderdaad niet of amper boven de 100 Mbps.

Edit 2: Er bestaan wel access points die op 2,4 GHz meer dan 100 Mbps halen, tot 220 Mbps. Voorbeeld hieronder (van deze pagina), maar dat is dus met channel bonding en een 2x2 of zelfs 3x3 AP en client:
Afbeelding
Mijn laptop heeft een intel 7260 kaart, die haalt vlot over de 500 Mbit op een asus rt68u accespoint met dezelfde afstand/obstakels.
Toch wel jammer had meer van deze access points verwacht.
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

De 7260 is een 2x2-kaart (klik). Dus áls er maar één ander 2,4 GHz-station in de buurt is, dan zal je terugvallen op 144 Mbps. In realiteit dus rond de 100 Mbps.

Als je op 5 GHz verbindt, dan zal je zien dat je snelheden ook richting de 400-500 Mbps gaan.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Fietsventje schreef:De 7260 is een 2x2-kaart (klik). Dus áls er maar één ander 2,4 GHz-station in de buurt is, dan zal je terugvallen op 144 Mbps. In realiteit dus rond de 100 Mbps.

Als je op 5 GHz verbindt, dan zal je zien dat je snelheden ook richting de 400-500 Mbps gaan.
5GHz haalt amper 120.
Er staat niks anders in de directe omgeving, korste wat er staat is +- 10 meter verder bij de buren.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Hier lijkt mij interessante info te staan :
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wir ... -p/1944190
Fietsventje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:44
Bedankt: 1 keer

h0us3cat schreef:5GHz haalt amper 120.
Dat is wel erg weinig - veel minder dan wat er in die review van SmallNetBuilder werd gehaald (bron):
Afbeelding
Waarmee meet je de snelheid? Een internet-gebaseerde speedtest, of ga je aan de slag met iPerf of iets dergelijks?

Merk op dat de snelheden in die reviews gaan over wired naar wireless, of van wireless naar wired. Wireless-wireless is typisch de helft trager.
h0us3cat schreef:Er staat niks anders in de directe omgeving, korste wat er staat is +- 10 meter verder bij de buren.
10 m is dicht genoeg om storend te zijn. Als ik te voet terug naar huis wandel, dan zie ik mijn smartphone geregeld al associëren met m'n wifi op 30 of 40 m van de voordeur ...
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Fietsventje schreef:
h0us3cat schreef:5GHz haalt amper 120.
Dat is wel erg weinig - veel minder dan wat er in die review van SmallNetBuilder werd gehaald (bron):
Afbeelding
Waarmee meet je de snelheid? Een internet-gebaseerde speedtest, of ga je aan de slag met iPerf of iets dergelijks?

Merk op dat de snelheden in die reviews gaan over wired naar wireless, of van wireless naar wired. Wireless-wireless is typisch de helft trager.
h0us3cat schreef:Er staat niks anders in de directe omgeving, korste wat er staat is +- 10 meter verder bij de buren.
10 m is dicht genoeg om storend te zijn. Als ik te voet terug naar huis wandel, dan zie ik mijn smartphone geregeld al associëren met m'n wifi op 30 of 40 m van de voordeur ...
Ik maak gebruik van iperf.
Andere kant van waar ik test is wired 1Gbit.
Die andere wifi's van buren zijn amper te bereiken hier in huis. Dus denk niet dat het daar aan ligt, + feit dat mijn rt68u wel vlot werkt?
En ja die staat uit tijdens testen van deze ac-pro :-) .
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Beste h0us3cat,

Ik hoop dat je die link gelezen hebt naar het ubnt forum. Ik hoop ook dat je gezien hebt dat door een beetje passief te zitten zeggen dat het niet gaat, je probleem niet gaat opgelost worden. Dus gelieve hier alle relevante info te posten over je instellingen (zie het bericht op het ubnt forum). We kunnen hier anders nog weken bezig blijven. Je ziet op de berichten hierboven dat sommigen heel wat moeite doen om je te helpen, dus doe zelf aub ook wat moeite.

En stop aub ook met die full quotes.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

PeterP schreef:Beste h0us3cat,

Ik hoop dat je die link gelezen hebt naar het ubnt forum. Ik hoop ook dat je gezien hebt dat door een beetje passief te zitten zeggen dat het niet gaat, je probleem niet gaat opgelost worden. Dus gelieve hier alle relevante info te posten over je instellingen (zie het bericht op het ubnt forum). We kunnen hier anders nog weken bezig blijven. Je ziet op de berichten hierboven dat sommigen heel wat moeite doen om je te helpen, dus doe zelf aub ook wat moeite.

En stop aub ook met die full quotes.
Als je denkt dat ik zelf geen moeite doe...
Ik heb al letterlijk honderden instellingen geprobeerd, geen enkele helpt daarom ben ik hier om tips te krijgen.
Ook die tips in dat forum heb ik geprobeerd.
Mijn setup bestaat uit:
pfsense zelfbouw router (dell t430 server).
Netgear ProSafe GS108PE.
AC-PRO via POE op bovenstaande switch.
Bedrade server waar iperf op staatvia normale poort op bovenstaande switch.
Asus n752 laptop (Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:En stop aub ook met die full quotes.
Blijkbaar begrijpt h0us3cat dit niet.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

- Versta je niet wat full quotes zijn ?
- Met moeite doen bedoel ik om uw settings hier op het forum mee te delen. Er zijn enorm veel variabelen die een rol spelen. Zonder je settings is het puur giswerk.
- Het volgende heb ik zopas zelf getest :
Laptop Dell wireless card AC7265 (zelfde als die van u)
UAP-AC-LR 5Ghz, VHT80, 122(128,-1), 25 dBm EIRP, plafond 4m hoog, enorm veel metaal in de buurt
uplink connectivity monitor uit, 1 netwerk, geen guest network
iperf3 -c <ip addr server> -w 1024k -P 3 -t 30 -i 10
Afhankelijk van de locatie (er staan metalen rekken in de weg) behaal ik tussen de 190 en 380Mbit/s download
De variatie is volgens mij puur door de slechte omgevingsomstandigheden.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

PeterP schreef:- Versta je niet wat full quotes zijn ?
- Met moeite doen bedoel ik om uw settings hier op het forum mee te delen. Er zijn enorm veel variabelen die een rol spelen. Zonder je settings is het puur giswerk.
- Het volgende heb ik zopas zelf getest :
Laptop Dell wireless card AC7265 (zelfde als die van u)
UAP-AC-LR 5Ghz, VHT80, 122(128,-1), 25 dBm EIRP, plafond 4m hoog, enorm veel metaal in de buurt
uplink connectivity monitor uit, 1 netwerk, geen guest network
iperf3 -c <ip addr server> -w 1024k -P 3 -t 30 -i 10
Afhankelijk van de locatie (er staan metalen rekken in de weg) behaal ik tussen de 190 en 380Mbit/s download
De variatie is volgens mij puur door de slechte omgevingsomstandigheden.
Omgeving kan toch geen probleem geven, in mijn geval sta ik een halve meter van de ac...
Settings atm zijn:
RADIO (11N/B/G)

Channel 1HT20
Transmit Power 9 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes 1.539.530 / 1.6 GB
Rx Pkts/Bytes 533.511 / 122 MB
Tx Retry/Dropped 3.2% / 23.2%
Rx Retry/Dropped 0.0% / 0.0%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx) 13% / 10% / 2%

RADIO (11N/A/AC)

Channel 106100,+1VHT80
Transmit Power 25 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes 11.394.841 / 14.2 GB
Rx Pkts/Bytes 3.043.709 / 364 MB
Tx Retry/Dropped 0.0% / 1.3%
Rx Retry/Dropped 0.0% / 0.1%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx) 1% / 0% / 0%

Uitzetten van 2GHz heeft geen effect. Geen gast netwerken en geen uplink monitor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

h0us3cat stop nu eens met die full-quotes ! (je kan gewoon antwoorden zonder steeds de vorige post volledig te herhalen).
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Nog een paar testjes gedaan :
Dell laptop met AC7265 2x2 mimo
UAP-AC-LR (5Ghz, VHT80, 25 dBm EIRP) en (2.4Ghz, VHT20, 20 dBm EIRP)

5Ghz
iperf-uapaclr.PNG
2.4Ghz
iperf-uapaclr24.PNG
Bovenstaande heb ik enkel eens gedaan om te testen. Die hoge snelheden heb ik anders voor niets nodig.
Verder zou ik u aanraden om eens te kijken op uw computer onder Device Manager naar de advanced properties van uw AC7265. Misschien vind je daar iets.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Wat zou ik daar moeten vinden dan? acces point van asus haalt vlot de 500Mbit dus lijkt mij het probleem te zijn bij de ac-pro?
Laatst gewijzigd door Goztow 31 dec 2017, 22:10, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Full quote weggehaald
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Housecat stop eens met die full quotes van laatste boodschap ajb.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Zelfde test als hierboven nog eens uitgevoerd maar dan met een UAP-AC-LITE.
2.4Ghz
iperf-uapaclite24.PNG
5Ghz
iperf-uapaclite5.PNG
Dus nagegenoeg dezelde resultaten.

De resultaten zijn bij mij ook net iets beter en stabieler als ik iets verder van het AP sta. (verschil tussen 3 of 5 meter vrij zicht)

@rasman
Ik heb thuis mijn UAP-AC-LR vervangen door de UAP-AC-LITE (past op dezelfde houder). Ik merk geen verschil, integendeel zelfs. Ik vermoed dat de oudere niet AC LR versie van r2504 dan toch nog iets harder straalt dan mijn nieuwere AC-LR versie. Ik kan u dus zeker de AC-LITE versie aanbevelen.

@housecat
Ik ging u eigenlijk antwoorden dat je dan maar uw ASUS aan het plafond moest hangen. :wink: Maar omdat het nieuwjaar is heb ik nog een cadeautje voor u.
ac7265-properties.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”