Kort vraagje over switch

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Mag/Kan je zonder aan de down of uploadkwaliteit te raken een 8poort switch (geen managed) waarop een 6-tal apparaten zitten, op zijn beurt aansluiten op een vrije poort op een andere switch (geen poe apparaten) of krijgt die ene lan poort op switch1 dan teveel te verduren?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bart_Herbots schreef:Mag/Kan je zonder aan de down of uploadkwaliteit te raken een 8poort switch (geen managed) waarop een 6-tal apparaten zitten, op zijn beurt aansluiten op een vrije poort op een andere switch (geen poe apparaten) of krijgt die ene lan poort op switch1 dan teveel te verduren?
Ja hoor.
Uiteraard zal de bandbreedte wel verdeeld worden over deze 6 apparaten. Maar afhankelijk van wat je hiermee wil doen, zul je daar niets van merken
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ik volg niet 100%, maar elke poort op een gigabit switch is 1 Gbps.

Dus als je nu 6 apparaten hebt op die switch (Switch A, groep A) hebben die elk 1 Gbps naar elkaar. Hang je nu die switch aan een andere 8 poort switch met nog 6 apparaten (switch B en groep B) dan hebben die onderling ook allemaal 1 Gbps naar elkaar, maar naar groep A slechts een gedeelde 1 Gbps.

Dus als er 2 apparaten uit groep A tergelijkertijd data van apparaten in groep B willen hebben gaat de 1 Gbps tussen A en B verdeeld worden over deze 2 apparaten, gezien het gedeelde medium.

In het meest extreme geval waarbij elk apparat uit groep A één apparat uit groep B wil aanspreken zitten ze beperkt tot 1/6e van de bandbreedte.

Andersom in het meest gunstige geval waarbij telkens maximum een toestel uit groep A naar groep B communiceert heeft deze de volle 1gbps ter beschikking en is het alsof het toestel uit groep B direct aan de switch A zou hangen.

(switch latencies en delays laat ik even buiten beschouwing, deze zijn redelijk verwaarloosbaar in the big picture)
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Goh stel het volgende

De Panasonic smarttv is verbonden met switch1 en ik kijk naar een netflix 4k uitzending en tegelijk kijkt er iemand anders ook netflix via de ps4 die aan switch 2 zit en tegelijk draait er een downoad op een mac die ook aan switch 2 zit. Dat zal dus werken?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja hoor. En zeker als je er voor zorgt dat het gigabit-switchen zijn zal dit zeker niet de bottleneck in je systeem zijn (vooral voor die download dan)
Laatst gewijzigd door woutervh 20 dec 2017, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ja, je gaat daar totaal niets van merken.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Tuurlijk wel.
Ik denk dat er tegenwoordig veel mensen zijn met een extra switch achter hun TV als je ziet wat er allemaal aan hangt nu...
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Gisteren wilde ik naar Amazon video kijken via de ps4 en in tegenstelling tot de amazon video via de nvidia shield die beneden staat, had deze geen goed beeld, het leek precies een 480sd uitzending. Ik behelp mij voorlopig nog met powerline adapters maar waarom is het beeld via de shield dan zoveel beter?

Ik heb naast netflix ook 1 maand amazon orime ("moesten jullie het je afvragen)
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Inderdaad, denk ook niet dat je weinig hinder zult ondervinden, de switchen zullen geen bottleneck vormen met gigabit-poorten, gewoon doen.


Maar bedenkt me net het volgende:
je internetverbinding moet dan wel snel genoeg zijn om alle verbindingen tegelijkertijd te trekken, niet?

Ik bedoel, als je 50Mbit/s totale downloadsnelheid hebt, dan lukken bv. 2x Netfix 4K streams van pakweg 20Mbit/s (ze zeggen 25Mbit/s maar dat is het in werkelijkheid niet), met nog marge over voor bv. wat surfen erbij.
Maar dan start die download, die wil alle beschikbare bandbreedte gebruiken (want de download zal hoogstwaarschijnlijk niet softwarematig gecapped worden?) en dan wordt je 50Mbit/s door drie streams gedeeld, en zonder QOS kom je dan op pakweg 3x 16,5Mbit voor elke 4K stream en je download. En voor 4K kan 16Mbit al wat nipt zijn, denk ik?

Denk dat je je vanaf 70Mbit/s geen zorgen hoeft te maken. Of indien 1 van de streams gewoon HD ipv 4K is zal het met 50Mbit/s ook geen probleem zijn, denk ik (20 4K + 5 HD + resterende 25 = 50Mbit)..

Was gewoon een bedenking.. Maar samengevat: een gigabit-switch bijplaatsen zal geen problemen geven.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Nog even zeggen dat op het moment dat ik naar Amazon video wilde kijken, de tv beneden gewoon op telenet stond, en er geen downloads bezig waren, hoogstend misschien wat gesurf op een iPad

Lijn is een telenet whoppa
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Moet ik, om op veilig te spelen dan best een managed switch halen of eentje met qos?
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Bart_Herbots schreef:Gisteren wilde ik naar Amazon video kijken via de ps4 en in tegenstelling tot de amazon video via de nvidia shield die beneden staat, had deze geen goed beeld, het leek precies een 480sd uitzending. Ik behelp mij voorlopig nog met powerline adapters maar waarom is het beeld via de shield dan zoveel beter?
Denk dat de bottleneck de powerlines zijn (niet genoeg bandbreedte voor een hogere bitrate)?
Doe eens een speedtest vanop je PS4 en de Shield. (speedtest.net of fast.com)
Je PS4 zal, denk ik, via het traagste stukje van je netwerk gaan (de powerlines). Amazon schaalt het beeld volgens de beschikbare bandbreedte en misschien daardoor dat je video bitrate wordt teruggeschaald wegens te traag? Test je snelheden eens.
Bart_Herbots schreef:Moet ik, om op veilig te spelen dan best een managed switch halen of eentje met qos?
Lijkt me overkill.. QOS zal op je router ook wel aanwezig zijn in de meeste gevallen, maar zoals gezegd, als je internetverbinding snel genoeg is, mag dat geen probleem geven? Vertel eens welk internetabonnement je hebt? (bovenstaande snelheidstestjes zullen dat ook al uitklaren, eigenlijk)

EDIT: zie nu pas dat je een Whoppa hebt.. Ik zou me geen zorgen maken met 200Mbit/s. Je bottleneck zijn die powerlines. Doe eens een snelheidstestje :)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ben nu niet thuis maar wanneer ik een speedtest doe vanop de mac die op dezelfde switch zit als de ps/4 kom ik zo aan een 145 a 150 Mbit
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

bart herbots of bartman, beide nicks zijn van jouw. verwacht ik.

ik kan niet goed volgen. blame me :-),
Al je apparaten die je gebruikt hebben internettoegang, wat wil je er dan aan veranderen om het beter te maken ? Uit je uitleg wil je een switch plaatsen aangesloten op een andere switch. Kan ik eruit concluderen dat de apparaten op afstand nu wireless werken of ??????

een switch op een andere switch aansluiten kan perfect, je gaat daar niets mee overbelasten. Je deelt in principe 1 Gbit van die poort over die gebruikers en dan ook maar afhankelijk van hun vraag.

Maar, als je die switchen gaat verbinden met een powerline, dan zal de snelheid van 1 Gbit terugvallen op de snelheid van je powerlines. Dus zorg dat er een kabel tussen beide switchen loopt en je hebt zeker wat verbeterd. Als de snelheid van de powerlines voldoende is voor jouw gebruik, dan kan het ook natuurlijk.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bart_Herbots schreef:Moet ik, om op veilig te spelen dan best een managed switch halen of eentje met qos?
Voor €40 heb je een tplink sg108E (let op E). Dit zijn configureerbare smart switches. Ik zou niet twijfelen ;-)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Bart_Herbots schreef:Nog even zeggen dat op het moment dat ik naar Amazon video wilde kijken, de tv beneden gewoon op telenet stond, en er geen downloads bezig waren, hoogstend misschien wat gesurf op een iPad

Lijn is een telenet whoppa
Even een opmerking ivm Amazon Prime. Hun algoritme dat de bitrate bepaalt is gewoon brol. Gisterenavond was het rampzalig bijvoorbeeld bij ons (met nul ander gebruik/downloads op hetzelfde moment). Je kan gewoon pech hebben met Amazon. Wij kijken dat via een PS3. Het zou ook gewoon aan hun PlayStation app(s) kunnen liggen.
Met Netflix hebben we zelden of nooit zo'n snelheidsissues. Met Amazon constant.
Laatst gewijzigd door powaq 20 dec 2017, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

Ja snap ook niet goed waarom er ineens bart_herbots staat iov zoals altijd bartman. Ws is dat verandert bij de update van de forumsoftware? Ik zie ook dat er maar een goede 50 posts zijn onder die naam terwijl ik al van 2004 lid ben
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

powaq schreef:
Bart_Herbots schreef:Nog even zeggen dat op het moment dat ik naar Amazon video wilde kijken, de tv beneden gewoon op telenet stond, en er geen downloads bezig waren, hoogstend misschien wat gesurf op een iPad

Lijn is een telenet whoppa
Even een opmerking ivm Amazon Prime. Hun algoritme dat de bitrate bepaalt is gewoon brol. Gisterenavond was het rampzalig bijvoorbeeld bij ons (met nul ander gebruik/downloads op hetzelfde moment). Je kan gewoon pech hebben met Amazon. Wij kijken dat via een PS3. Het zou ook gewoon aan hun PlayStation app(s) kunnen liggen.
Met Netflix hebben we zelden of nooit zo'n snelheidsissues. Met Amazon constant.
Amazon via de shield geeft tot nu geen problemen. Ik weet niet zo meteen of en hoe je de internetsnelheid van de ps4 kan testen. Dat moet dan via een app op de ps4?
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

mailracer schreef:bart herbots of bartman, beide nicks zijn van jouw. verwacht ik.

ik kan niet goed volgen. blame me :-),
Al je apparaten die je gebruikt hebben internettoegang, wat wil je er dan aan veranderen om het beter te maken ? Uit je uitleg wil je een switch plaatsen aangesloten op een andere switch. Kan ik eruit concluderen dat de apparaten op afstand nu wireless werken of ??????

een switch op een andere switch aansluiten kan perfect, je gaat daar niets mee overbelasten. Je deelt in principe 1 Gbit van die poort over die gebruikers en dan ook maar afhankelijk van hun vraag.

Maar, als je die switchen gaat verbinden met een powerline, dan zal de snelheid van 1 Gbit terugvallen op de snelheid van je powerlines. Dus zorg dat er een kabel tussen beide switchen loopt en je hebt zeker wat verbeterd. Als de snelheid van de powerlines voldoende is voor jouw gebruik, dan kan het ook natuurlijk.
Ik heb nu een 4lan poort router (router functie is uitgeschakeld) en wil deze vervangen door een switch met meer dan 4 poorten. Aan deze switch komen te hangen:
Powerline later te vervangen door telenetmodem
Panasonic tv
Digicorder
Shield
Bluesound node 2
Nieuwe wifi, ws een model aan het plafond
2de switch
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Powerline vervangen door Telenet modem ???

Je kan dus een switch hangen aan een poort op je router om deze uit te breiden.

Mss toch even eeen schets maken van je huidige netwerk, zodat het overzichtelijk blijft. En we het exacte probleem kunnen vinden in je opstelling.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

mailracer schreef:Powerline vervangen door Telenet modem ???

Je kan dus een switch hangen aan een poort op je router om deze uit te breiden.

Mss toch even eeen schets maken van je huidige netwerk, zodat het overzichtelijk blijft. En we het exacte probleem kunnen vinden in je opstelling.
Idd powerline adapter vervangen door telenetmodem. Misschien een onvelukkige zinskeuze, ik bedoel dus dat de lankabel die nu loopt van de switch naar de powerlineadaptor, in de toekomst zal lopen van de switch rechtstreeks naar de telenetmodem. Die er nu ook al hangt uiteraard
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

dus :

Alles hangt een beetje door elkaar dan en je hebt geen router ??

even mijn netwerk beschrijven zodat je je kan baseren op een topologie

hier een modem van telenet.

op die modem is een router van synology geplaatst,
op die router staat een eerste switch en een digicorder.

op die switch staat alles dat op het bureel aanwezig is zoals printer, nas, pc,......
EN Van die switch vertrekken ook 2 lankabels naar 2 verschillende lokaties in het huis.
1 plaats is naar een slaapkamer, waar een tweede switch staat met een access point.
een 2e plaats is aan de televisie waar ook een derde switch staat voor de media-apparaten zoals PS, versterker, remote hub. enzo.....


. modem ----- router ------- digicorder
. router -------- switch 1 (bureau) --------- switch 2 (aan TV) met media-apparaten
. switch 1 --------- switch 3 (slaapvertrekken) met een PC en een AP
. switch 1 --------- bureel - apparaten
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

mailracer schreef:dus :

Alles hangt een beetje door elkaar dan en je hebt geen router ??

even mijn netwerk beschrijven zodat je je kan baseren op een topologie

hier een modem van telenet.

op die modem is een router van synology geplaatst,
op die router staat een eerste switch en een digicorder.

op die switch staat alles dat op het bureel aanwezig is zoals printer, nas, pc,......
EN Van die switch vertrekken ook 2 lankabels naar 2 verschillende lokaties in het huis.
1 plaats is naar een slaapkamer, waar een tweede switch staat met een access point.
een 2e plaats is aan de televisie waar ook een derde switch staat voor de media-apparaten zoals PS, versterker, remote hub. enzo.....


. modem ----- router ------- digicorder
. router -------- switch 1 (bureau) --------- switch 2 (aan TV) met media-apparaten
. switch 1 --------- switch 3 (slaapvertrekken) met een PC en een AP
. switch 1 --------- bureel - apparaten
Ik beb wel een router, de telenetmodemHij deelt de lokale ip adressen uit.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

woutervh schreef:
Bart_Herbots schreef:Moet ik, om op veilig te spelen dan best een managed switch halen of eentje met qos?
Voor €40 heb je een tplink sg108E (let op E). Dit zijn configureerbare smart switches. Ik zou niet twijfelen ;-)
Het volgende las ik op coolblue

Minpunt:

De switch werkt niet op de volledige snelheid als al je netwerkpoorten bezet zijn.

Is dit iets om rekening mee te houden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bart_Herbots schreef:De switch werkt niet op de volledige snelheid als al je netwerkpoorten bezet zijn.
Geen idee waar dat statement vandaan komt want de backplane van een SG108E is 16 Gbps.

Maw. op een 8-poorts switch kan je 4 x 2 PC's aansluiten welke telkens 1 Gbps (full duplex is dat 2 Gbps) data naar elkaar versturen zonder dat dit een probleem is voor de backplan (de interne bus van de switch).

Voor thuis gebruik is dit trouwens "nooit" een probleem... ik zie niet meteen iemand zoveel data over z'n switch sturen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zijn we zaken niet moeilijker aan het maken dan het is? De uitleg die men hier geeft is zeker 100% correct maar kan verwarrend overkomen naar de vraagsteller vrees ik.

Een switch achter een switch kan prima en zal geen nadelig effect hebben op je netwerk of op je toepassingen. Zoals reeds gezegd als (!) er een nadelig effect zou zijn, dan is dit 9 kansen op 10 het abonnement dat je hebt en dus de downloadsnelheidsbeperking.

Hier thuis heb ik een Mikrotik RB3011 waar al mn internetlijnen op verbonden zijn. Vanaf daar is er een fibertje naar een 24 poort switch. Alle andere switches (tv, living, bureau, hobbykamer, slaapkamer, raspberry pi switch, ...) zijn hiermee verbonden met UTP. Werkt prima.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ken nog altijd niet de huidige configuratie van Bart zijn netwerk. De ene zegt het ligt aan de powerline, de andere zegt aan je abonnement, alleen als we zijn config kennen weten we of een switch een oplossing kan bieden. Alle apparaten hebben nu toch ook internet toegang, alleen weten we niet op welke manier.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

mailracer schreef:Ik ken nog altijd niet de huidige configuratie van Bart zijn netwerk. De ene zegt het ligt aan de powerline, de andere zegt aan je abonnement, alleen als we zijn config kennen weten we of een switch een oplossing kan bieden. Alle apparaten hebben nu toch ook internet toegang, alleen weten we niet op welke manier.
Ok even de huidige situatie

Een witte telenetmodem hgw
Enkele powerlineadapters in afwachting tot ik eens een paar gaten kan boren om utp naar boven te leggen

Dus nu vertrekt er eeb utp kabel vanuit de telenetmodem naar de eerste powerlineadaptor die er vlakbij staat. Zo zit dan de data op het stroomnet. Boven achter de tv meubel steekt een 2de powerline in het stopcontact. Van deze 2de powerline vertrekt ee utp naar een switch die nu al poorten te kort komt. Deze wil ik vervangen door een 8poort maar uiteindelijk ga ik maar 6poorten overhouden. Op termijn verdwijnen wel de powerlines
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Boor dan eerst die gaten om utp te voorzien en plaats dan je switch. Je powerlines zijn volgens mij de oorzaak. Zeker als je alles laat verlopen over powerlines.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”