Bos door de Fritzbox bomen niet meer zien

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dietervdf
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2017, 20:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik stapte onlangs over naar EDPNET VDSL XS en kreeg van een collega een Sagem F@ST 3464 modem/router/access point.

Helaas is het draadloze netwerk erop echt onstabiel... Als ik de post hier zo wat lees is dat blijkbaar niet enkel bij mij. Een Fritzbox zou volgens hetgeen ik hier lees een betere keuze zijn. (En stabiel)

Probleem is dat ik die keuze echt verwarrend vind, welke Fritzbox is goed voor mij? (En is ondersteund door Belgacom?)
  1. FritzBox 7360 (komt in 2 versies?) Als ik het goed heb is dit het oudste model Fritzbox dat nog ondersteund wordt?
  2. Fritzbox 7430
  3. Fritzbox 7490
Ik dacht om zo'n modem via eBay ofzo aan te kopen, maar enkel de FritzBox 7360 vind je daar wat aan schappelijke prijs. Ik vind > €100 euro rekening houdend met mijn internetverbruik echt zonde. (Ik wil voornamelijk vlot radio kunnen streamen, en daar hapert die Sagem om de x aantal minuten over)

Zal die FritzBox 7460 (v1 of v2) nog lang ondersteund worden? + Maakt het uit als ik dit vanuit het buitenland koop?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Al gedacht om een extra access point te gebruiken en de WLAN op de Sagem uit te schakelen? Als het puur gaat om de draadloze verbinding is het niet nodig om daarvoor een geheel nieuwe router+modem combo te kopen.

Daartegenover staat wel dat die Sagem geen Vectoring kan benutten, waardoor je eventueel wat snelheid kan missen, maar in jouw geval van VDSL XS is dat niet van belang zeker.
dietervdf
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2017, 20:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

JamesEarlGray schreef:Al gedacht om een extra access point te gebruiken en de WLAN op de Sagem uit te schakelen? Als het puur gaat om de draadloze verbinding is het niet nodig om daarvoor een geheel nieuwe router+modem combo te kopen.
Goed idee als test.

Sowieso blijft mijn vraag wel hetzelfde, want zo'n opeenstapeling van access points en model/router is ook maar redundant.

En inderdaad, voor de snelheden die ik nodig heb denk ik niet dat vectoring nodig is. Zolang het "vectoring-friendly" is als ik het goed begrijp? (Zodat ik niet op een ander profiel terugval?)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tweedehands fritzbox 7360 kopen op marktplaats voor 25 euro ...
kunde niet voor sukkelen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

7490 ook goedgekeurd door Proximus. En koop op Marktplaats. Veel FB te koop. Nieuwe klanten krijgen vaak een FB gratis bij het afsluiten van een abonnement. En voor weinig geld koop je een splinternieuwe FB, internationale versie. Ik heb al mijn FB tweedehands gekocht, onder andere ook op Marktplaats. Heb nu een 7490 voor 125 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik heb mijn 7360v2 voor €30 gekocht op de marktplaats, maar ik moet toegeven dat het een gok was. Het kon even goed een oplichter zijn. Maar in mijn geval niet dus.

De Fritz!Box gebruik ik echter wel alleen maar als modem, want vanaf de FB vertrekt er een UTP-kabel naar een geografisch (?) meer centraal gelegen router die de eigenlijke PPPoE-sessie opbouwt.

Die router staat centraal in huis omdat het maar dwaas is om je AP ergens tegen de rand van je eigendom te plaatsen om zo de straat te voorzien van je netwerk, maar je slaapkamers achteraan niet, zoals zo veel mensen doen.

Als je plannens bent om die FB als volwaardige router te gebruiken, wees dan een beetje verzekerd dat de plek waar die zal komen ook een goeie plek is om een AP te hebben. Is het centraal genoeg? Liggen er geen ijzeren obstakels in de weg naar bijvoorbeeld een verre kamer de verdieping erboven, zoals wapening in een muur of vloer, of misschien een metalen trap?

Verder kan het altijd nuttig zijn om wat recensies van die apparaten te lezen, om een idee te krijgen welke voor jou de meest geschikte is. Uiteraard hebben de nieuwere en duurdere modellen een beter draadloos bereik of modernere en dus snellere draadloze technologie, maar daartegenover zijn ze wel duurder. Aan jou om de afweging te maken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kan ook de wifi op de FB afzetten en een afzonderlijk AP centraler zetten. Je moet niet je hele FB verplaatsen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

duizend schreef:Tweedehands fritzbox 7360 kopen op marktplaats voor 25 euro ...
Wel rekening houden met de bijkomende kost om naar Belgie te laten verzenden. Vroeger met Kiala kon dat voor 7,5 euro, maar wat het nu kost...?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nu kost het meer en is postnl en DHL even duur zo rond de 9 euro 9,5 euro. Ofwel DPD dat is tot 10kg voor 8,5 euro bij aflevering in een dpd afhaalpunt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”