VDSL + fiber tussen 2 gebouwen => switch vertraagt snelheid

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Probleem in 't kort:
* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] switch of accesspoint + laptop => traag internet
* [gebouw 1] VDSL (+ LAN) + glasvezel naar 2e gebouw + [gebouw2] laptop rechtstreeks => snel internet


Volledig verhaaltje:
Een vriend van me heeft een vrij uitgebreid domein met achteraan zijn woonhuis met daar een VDSL modem/router (Belgacom/Proximus, dus BBox) en de nodige switches voor alle voorzieningen daar. Geen enkel probleem met de hardware of de snelheid daar ter plaatse (+/- 70 mbit)

Vooraan op het domein staan er enkele kantoorrruimtes/appartementen. Om deze ook van internet te voorzien loopt er een glasvezelkabel van het woonhuis naar de kantoorruimtes. Die glasvezelkabel is ruim 10 jaar geleden aangelegd.

Momenteel maakt enkel het appartement van zijn zoon nog gebruik van de glasvezelverbinding, de rest van de huurders gebruikt een aparte internetconnectie.

De internetconnectie in dat appartement werkt, maar de snelheid is vrij slecht.
Vanuit de meterkast waar de glasvezel aankomt, loopt er een lange ethernetkabel naar het appartement, en daar zit dan weer een Apple router (ingesteld als access point) op.
Als zijn laptop bedraad op de router is aangesloten, haalt hij slechts een snelheid van +/- 20mbit.

Als we de router er tussenuit halen en de laptop rechtstreeks verbinden, dan haalt hij ook +/- 70mbit.

Daarna hebben we allerlei test geprobeerd (zie verder), en de conclusie lijkt te zijn dat het de combinatie glasvezel + een device met switch voor het probleem zorgt.
Met switch => trage snelheid
Zonder switch => normale goeie snelheid


De glasvezel bestaat uit 5 componenten, maar ik heb geen idee welke daarvan het meest waarschijnlijk voor dit fenomeen zorgt:
* glasvezelkabel zelf
* 2x fiber - ethernet converters (Allied Telesyn AT-MC102XL Fast Ethernet Media Converter)
* 2x een setje van 2 optische kabels (denk ik) dat naar een contactdoosje loopt waar de glasvezel op gemonteerd zit


Heeft iemand zoiets al meegemaakt? Of een tip waar de meest waarschijnlijke oorzaak zit? Eventueel iets dat ik nog kan uittesten?


Uitgevoerde tests
Alle hieronder beschreven tests zijn uitgevoerd met bedraad netwerk. Het probleem stelt zich ook met draadloze connectie, maar het heeft geen zin draadloos te testen als bekabeld al niet goed werkt.

Oorspronkelijke situatie: VDSL woonhuis (+ LAN daar) -> converter rechtstreeks op de VDSL modem aangesloten, niet op een switch -> glasvezel naar appartementenblok -> converter -> lange ethernetkabel naar appartement -> Apple router -> laptop zoon => snelheid 20 mbit

Tests:
* Apple router er tussenuit en laptop zoon rechtstreeks op lange ethernetkabel => 70 mbit
* Apple router terug aangesloten en mijn laptop gebruikt => 20 mbit
(alle verdere tests zijn uitgevoerd met mijn laptop)
* Apple router weer weg + mijn laptop rechtstreeks op lange ehternetkabel => 70 mbit
* Netgear switch ipv Apple router => 20 mbit
=> het probleem zit niet in de laptop van de zoon, of in de Apple router

* ipv lange netwerkabel naar appartement nu: media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de lange netwerkkabel van de media converter naar het appartement

Daarna in het woonhuis: alle apparatuur behalve de media converter verwijderd uit de VDSL-router,
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit
=> het ligt niet aan de overige apparatuur in het woonhuis

Opnieuw in het woonhuis: een switch tussen de VDSL-router en de media converter gezet (alle andere kabels uitgetrokken),
en in de appartementenblok:
* media converter + korte netwerkkabel + laptop => 70 mbit
* media converter + korte netwerkkabel + switch + korte netwerkkabel + laptop => 20mbit


Ik heb op die manier - denk ik - alle appratuur en bekabeling vervangen die ik kon vervangen.
Dus alles behalve:
* de bbox modem/router van de provider
* de 2 media converters
* de glasvezel kabel zelf
* de 2 fiberkabeltjes (?) tussen de media converter en het wanddoosje

Zijn er nog opties?
Of mogelijke verklaringen voor wat we hier ervaren?


Foto's van de media converter
Afbeelding
grotere foto: http://i63.tinypic.com/2evtblx.jpg

Afbeelding
grotere foto: http://i67.tinypic.com/4j2fyo.jpg
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Brandt dat LED'je op de media convertors naast FDX (full duplex)? Is niet duidelijk te zien (licht van LED ernaast schijnt bij die bakjes soms door). Betreft dus de koper link.

Je kan evt eens auto negotiation op fiber afzetten op de convertors, zo kan je misschien achterhalen of de fiber niet in half duplex werkt (misschien slechte fiberlink).
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Die media convertors best eens nakijken of die knopjes/jumpers wel juist staan. Ooit een soortgelijk probleem gehad, dit had toen met Auto-Negotiation te maken (amper +/- 6Mbit over een fiberlink)
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Oude spullen. Ik zou zeggen half duplex.

En anders als je een beetje kan investeren. 2 stuks goedkope managed switches / 2 sfp / 2 patch kabels en je kan een gigabit full duplex hebben. Of 2 media convertors gigabit + sfp + patch cords, laat zeggen 200 euro.

Edit

zelfs zonder switch of nieuwe patchcords

https://www.conrad.be/ce/nl/product/995845

2 stuks en gigabit link kan je zelfs bestellen en terugsturen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Wat is de afstand van de glasvezel?

Aan de hand van de leeftijd + de kleuren die ik zie, zou ik zeggen dat dit een OM1 vezel is.
Onder ideale omstandigheden mag deze 220 meter zijn (met die leeftijd, en vermoedelijk is er geen kuisbeurt geweest, zou ik zelfs zeggen minder).
Gigabit kan haalbaar zijn, doch ik zou het niet zomaar meegeven aan TS dat dit sowieso zal lukken.

Fast Ethernet mag bij alle MM vezels 2km zijn (ook onder ideale omstandigheden), dus 100 is sowieso haalbaar (tenzij TS nu zou zeggen dat zijn tuin meer dan 2km is, vermoedelijk niet).

Ik vermoed ook eerder een autoneg probleem tussen switch/router en media convertor.
Zet autoneg eens uit op beide toestellen, en stel de router geforceerd in op 100 full duplex.
Gekend probleem in de professionele wereld ook, als er gebruik gemaakt wordt van convertoren (aangezien switches vaak nog niet meer dan 6 SFP slots hebben, tenzij je naar een volledige SFP switch gaat...).
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:Wat is de afstand van de glasvezel?
Minstens 100m, ik zou inschatten ongeveer 200.

blaatpraat schreef: Ik vermoed ook eerder een autoneg probleem tussen switch/router en media convertor.
Zet autoneg eens uit op beide toestellen, en stel de router geforceerd in op 100 full duplex.
Gekend probleem in de professionele wereld ook, als er gebruik gemaakt wordt van convertoren (aangezien switches vaak nog niet meer dan 6 SFP slots hebben, tenzij je naar een volledige SFP switch gaat...).
joriz schreef:Die media convertors best eens nakijken of die knopjes/jumpers wel juist staan. Ooit een soortgelijk probleem gehad, dit had toen met Auto-Negotiation te maken (amper +/- 6Mbit over een fiberlink)
didi79 schreef:Brandt dat LED'je op de media convertors naast FDX (full duplex)? Is niet duidelijk te zien (licht van LED ernaast schijnt bij die bakjes soms door). Betreft dus de koper link.

Je kan evt eens auto negotiation op fiber afzetten op de convertors, zo kan je misschien achterhalen of de fiber niet in half duplex werkt (misschien slechte fiberlink).
Een aantal reacties die in dezelfde richting gaan. Ik kan niet met zekerheid zeggen of die ene LED wel of niet brandt. Op de ene foto zou ik zeggen van wel, op de andere niet.
Ik zal het eens laten nakijken.

Ook de tips met de knopjes/jumpers zal ik eens laten proberen. Of eind volgende week zelf eens gaan uitproberen. 't Is helaas niet zo dat we vlak bij mekaar wonen.

Tomsworld schreef:Oude spullen. Ik zou zeggen half duplex.
Oud? Absoluut. Minstens 10 jaar oud. Mogelijk 13 of 14.

Misschien is het zo dat er toen geen betere converters te krijgen waren, of dat ze onbetaalbaar waren.

In die tijd hadden ze daar uiteraard ook geen VDSL, maar een simpele ADSL.
Het zou dus best kunnen dat het probleem dat nu ervaren wordt er eigenlijk al vanaf het begin was, maar vanwege de lage basissnelheid nooit opgevallen is.

blaatpraat schreef:Aan de hand van de leeftijd + de kleuren die ik zie, zou ik zeggen dat dit een OM1 vezel is.
Onder ideale omstandigheden mag deze 220 meter zijn (met die leeftijd, en vermoedelijk is er geen kuisbeurt geweest, zou ik zelfs zeggen minder).
Gigabit kan haalbaar zijn, doch ik zou het niet zomaar meegeven aan TS dat dit sowieso zal lukken.
Tomsworld schreef: En anders als je een beetje kan investeren. 2 stuks goedkope managed switches / 2 sfp / 2 patch kabels en je kan een gigabit full duplex hebben. Of 2 media convertors gigabit + sfp + patch cords, laat zeggen 200 euro.

Edit
zelfs zonder switch of nieuwe patchcords
https://www.conrad.be/ce/nl/product/995845

2 stuks en gigabit link kan je zelfs bestellen en terugsturen.
De bedoeling is niet om veel geld te investeren. "Prioriteit" 1 is om deftig internet te hebben in het appartement van de zoon.
Met glasvezel (ligt er toch al) als het kan, met een nieuwe aansluiting als het moet. Voordeel van de bestaande glasvezel zijn 1x abonnementskosten,
en de mogelijkheid dat de zoon mee op het LAN-netwerk kan (zijn backup staat bij zijn ouders; ouders remote ondersteunen, ...). Deze situatie heeft de voorkeur als de snelheid genormaliseerd kan worden maar is niet *absoluut noodzakelijk*.

Of het netwerk tussen woonhuis en appartement 100mbit of gigabit is, maakt in weze niet zoveel uit. Sneller is altijd beter, maar belangrijkste is dat de glasvezel de normale internetsnelheid niet limiteert.


De 2 gigabit converters zijn goedkoop genoeg denk ik om hen die gok wel te laten nemen als spelen met de switches/knopjes niet oplevert of niet genoeg oplevert.


Toch nog een vraag:
Stel dat we dat doen, komen we daarmee dan nog meer autoneg problemen tegen, of gaat dat minder waarschijnlijk zijn omdat alle ethernet spul dan gigabit is?
Deze TP-Links hebben voor zover ik kan zien geen switches om settings mee te veranderen?


-- EDIT

Ik heb gevraagd om even na te kijken
* hoe de knopjes en LEDs op de converters op dit moment staan
* of die Apple router op 100mbit ingesteld kan worden (ik ken niks van Apple).

Van die Netgear ben ik vrij zeker dat het niet kan. Het is een unmanaged switch en zonder knopjes.

Zouden we hetzelfde effect kunnen bereiken met 2 oude 100mbit-switches?

Dus deze opstelling:
bbox modem/router -> 100mbit switch -> converter 1 -> glasvezel -> converter 2 -> 100 mbit switch -> laptop

of zelfs: bbox modem/router -> 100mbit switch -> converter 1 -> glasvezel -> converter 2 -> 100 mbit switch -> apple router -> laptop

Misschien geraak ik nog wel aan een 100mbit switch -- of een oude xDSL-modem-router met 100mbit LAN poortjes, dat zou ook moeten gaan denk ik?
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een update gekregen ivm de status van de lampjes en de knopjes op de huidige converters:

Aan de linkerkant brandt LNK. ACT knippert
Aan de rechterkant: LNK en PWR branden; M/L en FDX zijn uit. ACT knippert.

Knopje MDI is ingeduwd, A/N en M/L Lnk Test allebei niet.

Dit is voor beide converters identiek.


Ik heb ondertussen 2 100mbit switches geleend, en probeer donderdag of volgend weekend opnieuw langs te gaan om te kijken of we daarmee een beter resultaat kunnen krijgen.

Daarnaast kan ik het alternatief voorstellen om de converters te vervangen door een gigabit-variant.
Moet ik dan enkel de converters vervangen en kan ik de fiberkabel tussen de converter en het wandcontact herbruiken? Of moet die ook vervangen worden?
(Ik neem aan dat die kan blijven dienen net als dat een UTP-kabel kan blijven wanneer de switch vervangen wordt?)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

gert.jansen schreef: Aan de rechterkant: LNK en PWR branden; M/L en FDX zijn uit.
Je koper zit dus op half duplex. Ik zou daarmee beginnen. Slechte netwerkkabels. Of gewoon verkeerde, aangezien het langs beide kanten hetzelfde is. Misschien eens testen of ineens vervangen.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

didi79 schreef:
gert.jansen schreef: Aan de rechterkant: LNK en PWR branden; M/L en FDX zijn uit.
Je koper zit dus op half duplex. Ik zou daarmee beginnen. Slechte netwerkkabels. Of gewoon verkeerde, aangezien het langs beide kanten hetzelfde is. Misschien eens testen of ineens vervangen.
Of gewoon slechte negotiation tussen de fiber converter en de switch.

Aan de netwerkkabels ligt het niet, ik had er genoeg reserve bij om dat uit te sluiten. Dat was uiteraard ook mijn eerste gedachte en vrij simpel te testen.

==

Ik denk dat dit de volgende stappen gaan worden:

Stap 1: 100mbit switches hangen bij wijze van test en kijken of we de snelheid stabiel kunnen krijgen.
(Al dan niet met de knopjes spelen om het gewenste effect te bereiken)
[in deze situatie zijn zowel de converters als de switches die er direct achter hangen 100mbit]
Als we de snelheid op die manier goed krijgen, geeft dat een bepaalde zekerheid naar de mensen toe.

Stap 2: de 100mbit-converters vervangen door 1gbit-converters (deze van Conrad waar ik een paar posts eerder naar verwezen heb). het worden geen switches met SFP, gewone gigabit-switches hebben ze al en die kunnen dus gewoon blijven
[in deze situatie zijn zowel de converters als de switches gigabit]

Moet ik in dit geval nog steeds het glasvezel-patchkabeltje vervangen of niet? Voor zover ik kan zien is die aansluiting zowel op de huidige converter als op de TP-Link van Conrad dezelfde?

==

Ik zal de volgende keer dat ik op bezoek ga eens kijken wat het effect van het induwen van A/N is. Zowel zonder het vervangen van de switches (wie weet?) als na het vervangen van de gigabitswitches door 100mbit.

Eigenlijk heb ik dus nog een stap 0: alle apparatuur laten zoals ze is, en enkel met de knopjes (met name A/N) spelen
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

gert.jansen schreef:
Eigenlijk heb ik dus nog een stap 0: alle apparatuur laten zoals ze is, en enkel met de knopjes (met name A/N) spelen
Je moet niet "spelen" maar weten wat je doet.

Het is heel makkelijk de handleiding van de converter te vinden en wat die A/N knop doet:

The Auto-Negotiation (A/N) button, located on the front panel of the AT-MC101XL, AT-MC102XL, and AT-MC103XL/LH, enables (=IN) and disables (=OUT) the Auto-Negotiation feature (IEEE 802.3u) of the media converter.

...

In most configurations, you will want to leave the Auto-Negotiation button activated so the unit can determine the appropriate duplex mode, based on the capabilities of the end-nodes.

There is one situation where it may be necessary to disable the Auto- Negotiation feature, and that is to prevent a mismatch from occurring between the duplex modes of the end-nodes.
...

After a configuration change, you must reset the media converter by powering OFF then powering ON the unit


Om full duplex te krijgen, moet je dus beide A/N knoppen induwen en heel belangrijk de convertoren uit en terug aanzetten. Indien vervolgens het FDX lampje op beide convertoren niet aangaat, zit het probleem bij je switches die niet correct auto-negotieren.

Alernetatief, met A/N off heb je geen auto negotiation maar ook geen controle of beide switches in half-duplex gaan om de mismatch te voorkomen. Dat is je huidige configuratie en dat werkt dus duidelijk niet.

Indien het aanzetten van A/N geen oplossing brengt, heb je in feite maar 2 keuzes: de switches vervangen door managed switches waar je de netwerk poort manueel kan blokkeren op full duplex. Of switches kopen met ingebouwde fiber aansluitingen, wat nog altijd de meest betrouwbare manier is.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

robokat schreef:Je moet niet "spelen" maar weten wat je doet.
Uiteraard, dat snap ik ook wel ;)
't was misschien niet zo handig verwoord, dat geef ik toe.

"Spelen met" was bedoeld als kijken wat het effect van het induwen van die A/N was. Niet meer of minder dan dat.
Goeie tip wel over de power off.

Managed switches of switches met SPF gaan het niet worden. Ze hebben gigabit switches gekocht, en die willen ze blijven gebruiken.
De huidige converters vervangen door gigabit-exemplaren kan wel.

Voor zover ik gehoord en gelezen heb zou daarmee het negotiation probleem opgelost zijn.
Dat (het aanschaffen van die gigabit converters) is een risico dat ze wel willen nemen.
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

Je kan maar proberen, maar weet dat je met unmanaged switches nooit voldoende controle hebt in combinatie met fiber convertoren.

We hebben al genoeg meegemaakt dat je een (schijnbaar) werkende combinatie krijgt, maar op zekere dag val je terug op dezelfde problemen. Omdat één van de switches terug op een andere duplex mode werkt dan de andere en dat kan op een willekeurig moment gebeuren.

De enige echt betrouwbare wijze is de poorten manueel te blokkeren, iets wat je enkel met een managed switch kan. D.w.z. dat een Gbit converter niet noodzakelijk meer betrouwbaarheid zal brengen.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Het heeft - wegens omstandigheden - iets langer geduurd dan bedoeld, maar gisteren ben ik nog eens bij mijn vrienden langsgeweest.

Het eenvoudig induwen van het knopje A/N, en daarna beide connectors even power off - power on heeft het probleem van de snelheid opgelost.
Het lampje FDX brandt sindsdien wél.

Het probleem lijkt in elk geval opgelost. De mogelijkheid om te gaan upgraden naar 1gbit wordt achter de hand gehouden maar daar is voorlopig geen directe noodzaak voor als alles stabiel blijft werken.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage :)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

De SC connectoren eens reinigen met een kim wipe en wat alcohol (100%) of met een specifieke cleaner voor het connector type, kan soms ook helpen + de binnekant van de module eens uitblazen met lucht (compressor?).

En de apparaatjes die al 10 jaar oud zijn eens herstarten kan ook wel helpen als ze al heel lan gaan staan... :p

Is dat nu een OM1 kabel? Wellicht wel als het al 10 jaar oud is...

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-mode_optical_fiber
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”