Nieuwe netwerkaansluiting muur

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wist niet goed waar dit topic te plaatsen, en als je je ogen toeknijpt dan heeft het wel iets met netwerken te maken.

Anyway, ik wil een nieuwe netwerkaansluiting in onze huurwoning. Uitgelegd aan de huisbaas & die zei doe maar dus voila.

Momenteel loopt onder de deur van de living waar de Airport staat door de gang een lange netwerkkabel naar de bureau op de eerste verdieping. Dat moet dus verbeterd worden. Na wat nagedacht te hebben lijkt me dit de beste oplossing.
plan.jpg
De dingen met een rode stip zijn nieuw en daar zit dus een Niko wandcontactdoos bij.
Er is een "kast" gemaakt van Gyproc en OSB in de hoek van de living die doorloopt door de bureau die erboven is. Hierin zitten de leidingen voor de chauffage, en die zie je in de kelder ook vertrekken/uitkomen. Veel plaats is er overal niet, maar een netwerkkabel past er nog wel "ergens" net door". De enige manier om dat wat mooi op te lossen is om een netwerkkabel door te trekken, die van de bureau tot in de kelder loopt.

Nog nooit van m'n leven gedaan zo'n Niko contactdoos in een muur inbouwen, maar na wat te lezen op het internet lijkt het me niet zo moeilijk. Inbouwdoosje met een klokboor met dezelfde diameter gekocht. Resultaat mag er wel zijn voor "nog nooit gedaan te hebben".
gat.jpg
Maar nu begint het pas. Door de 5cm dikke isolatie kan ik niet naar beneden kijken in die kast. Geprobeerd met de netwerkkabel er door te steken en proberen te voelen waar die naartoe gaat, maar je voelt hem helemaal opkrullen.
leiding.jpg
Daar zit ik nu dus een beetje vast. Ik ga vanavond nog eens proberen met een "trekdraad" en zo zien of ik van de bureau naar de kelder geraak. Maar als dat ook niet lukt, dan weet ik niet echt wat ik nog kan proberen ... iemand hier een idee? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Als je een endoscoop nodig hebt om even te kijken, roep dan maar.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Serieus, heb jij dat te leen?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Yup
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Als de gaten goed boven elkaar zitten zou je kunnen proberen met een touw met een beetje gewicht aan (wat bouten of zo) van boven nar beneden te hangen, en dan beneden wat vissen met een stuk koperdraad met een haak aan (oude electriekdraad of zo)

Zodra je een touw hebt tussen beide punten kan je dat dan gebruiken om de kabel door te trekken.

Dit veronderstelt wel dat je dus enige luchtspouw hebt. Als alles vol zit met isolatie gaat dit niet zo gemakkelijk worden. Bij ons op zolder hebben we dit opgelost door buizen tussen de vloer en isolatie te schuiven om daar dan de kabels door te trekken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Het plezier van het vissen...
Ik heb dat ook moeten doen over een verdiep. Ik heb daarvoor een elektriciteitsbuis genomen en erin/eraan een glasvezel stok gekleefd en dan naaien in 't groot.
Veel plezier. :twisted:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

selder schreef:iemand hier een idee? :)
Met een ronde metalen trekveer lukt het misschien.
Maar als je meters door stugge isolatie moet "steken" zal de trekveer wellicht ook ergens vastraken.
Als je in de kelder loodrecht naar boven kan steken, kan je eventueel met tentstokken van een iglotentje proberen, die kan je per meter verlengen.
Of eventueel met een lang betonijzer.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

of met plastieken ellentriksbuizen of met een dike koperdraad (4mm² ofzo)

het is te hopen dat er in de vloer tussen de verdiepen niet alleen maar de nodige gaten zijn geboord want dan zit je hopeloos vast.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een beetje off topic, maar het deed me hieraan denken:
https://www.vice.com/en_us/article/kzqy ... ears-vgtrn

De wekker is trouwens ondertussen verwijderd door een aannemer die het zo grappig vond dat hij het gratis kwam oplossen :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Aan het gewichtje ook al gedacht, maar de uitsparing tussen de leidingen van de chauffage en het "gat in de beton" is te klein daarvoor. En door het kleine gat heb je weinig bewegingsruimte daarvoor.

Anyway, gisteren met de camera van Axs (thanks!) eens gekeken, en met een gewone 3mm (?) ijzeren kabel geprobeerd, maar ik geraakte er niet door.
IMG_7005.jpg
Ik zie de ijzeren kabel wel, maar ik krijg hem er niet door ...
IMG_7006.jpg
Dus dan vanavond maar eens met deze proberen :)
IMG_7008.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Great success! Alles werkt en alles uitgevoerd zoals op het planneke in de startpost. /me content :)

Hier zie je de trekveer door het gat verdwijnen...
IMG_7014.jpg
... en onderaan toekomen!
IMG_7015.jpg
IMG_7016.jpg
Heb de netwerkkabel aangesloten zoals op de Niko handleiding stond (B standaard), en de andere kant ook met een netwerktang volgens de "B" standaard van de RJ45 aansluitingen.

En toch lijkt het mij een crossed te zijn...
IMG_7020.jpg
Maar omdat die kabel van switch naar switch gaat, zijn ze slim genoeg om die te ontcrossen. Ik merk er niets van bandbreedte of latency, ik haal mooi de 190Mbps van Telenet.

Beetje spijtig dat het project nu afgesloten is, dat was plezant :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Tegenwoordig zijn alle pc's / switches auto mdix dus recht of cross maakt weinig uit, en anders een kant een cross patchable want cross en cross is recht. Mooie realisatie.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Aangenaam verrast van die trekveer ... Dat is zo'n niche want hoeveel gewone mensen hebben dat nu ooit nodig in hun leven - het overgrote deel zit toch niet te klussen thuis...

De gedachte achter zo'n trekveer is poepsimpel maar deze uitvoering is simpelweg "kwaliteit", het ging eigelijk als een fluitje van een cent, op minder dan een halve minuut had ik al doorgestoken van boven naar beneden. De netwerkkabel vastmaken aan dat ijzer net was geweldig simpel en dan rustig naar boven trekken.

Valt het op dat ik het geweldig vond? :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Valt het op dat ik het geweldig vond? :)
Alles wat jezelf doet geeft meestal veel voldoening :beerchug:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

'I love it when a plan comes together' zei iemand ooit :)

Nu je de smaak en het gerief te pakken hebt, kan je ineens het hele huis bekabelen :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”