Nieuwe netwerkaansluiting muur

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 438 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer

Nieuwe netwerkaansluiting muur

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 3 uur geleden (22 Nov 2017, 07:29)

Wist niet goed waar dit topic te plaatsen, en als je je ogen toeknijpt dan heeft het wel iets met netwerken te maken.

Anyway, ik wil een nieuwe netwerkaansluiting in onze huurwoning. Uitgelegd aan de huisbaas & die zei doe maar dus voila.

Momenteel loopt onder de deur van de living waar de Airport staat door de gang een lange netwerkkabel naar de bureau op de eerste verdieping. Dat moet dus verbeterd worden. Na wat nagedacht te hebben lijkt me dit de beste oplossing.

plan.jpg

De dingen met een rode stip zijn nieuw en daar zit dus een Niko wandcontactdoos bij.
Er is een "kast" gemaakt van Gyproc en OSB in de hoek van de living die doorloopt door de bureau die erboven is. Hierin zitten de leidingen voor de chauffage, en die zie je in de kelder ook vertrekken/uitkomen. Veel plaats is er overal niet, maar een netwerkkabel past er nog wel "ergens" net door". De enige manier om dat wat mooi op te lossen is om een netwerkkabel door te trekken, die van de bureau tot in de kelder loopt.

Nog nooit van m'n leven gedaan zo'n Niko contactdoos in een muur inbouwen, maar na wat te lezen op het internet lijkt het me niet zo moeilijk. Inbouwdoosje met een klokboor met dezelfde diameter gekocht. Resultaat mag er wel zijn voor "nog nooit gedaan te hebben".

gat.jpg

Maar nu begint het pas. Door de 5cm dikke isolatie kan ik niet naar beneden kijken in die kast. Geprobeerd met de netwerkkabel er door te steken en proberen te voelen waar die naartoe gaat, maar je voelt hem helemaal opkrullen.

leiding.jpg

Daar zit ik nu dus een beetje vast. Ik ga vanavond nog eens proberen met een "trekdraad" en zo zien of ik van de bureau naar de kelder geraak. Maar als dat ook niet lukt, dan weet ik niet echt wat ik nog kan proberen ... iemand hier een idee? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
DAN A4-SFX • 7700K • Noctua NH-L9i • ROG Z170 Maximus VIII Impact • HyperX Fury 32GB • Asus GTX1080Ti Turbo • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch • Intel 750 400GB • Samsung 850 Pro 1TB

axs
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Re: Nieuwe netwerkaansluiting muur

Berichtdoor axs » 3 weken 1 dag 2 uur geleden (22 Nov 2017, 08:07)

Als je een endoscoop nodig hebt om even te kijken, roep dan maar.

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 2 uur geleden (22 Nov 2017, 08:11)

Serieus, heb jij dat te leen?
DAN A4-SFX • 7700K • Noctua NH-L9i • ROG Z170 Maximus VIII Impact • HyperX Fury 32GB • Asus GTX1080Ti Turbo • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch • Intel 750 400GB • Samsung 850 Pro 1TB

axs
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer

Berichtdoor axs » 3 weken 1 dag 2 uur geleden (22 Nov 2017, 08:12)

Yup

boran_blok
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor boran_blok » 3 weken 1 dag 2 uur geleden (22 Nov 2017, 08:50)

Als de gaten goed boven elkaar zitten zou je kunnen proberen met een touw met een beetje gewicht aan (wat bouten of zo) van boven nar beneden te hangen, en dan beneden wat vissen met een stuk koperdraad met een haak aan (oude electriekdraad of zo)

Zodra je een touw hebt tussen beide punten kan je dat dan gebruiken om de kabel door te trekken.

Dit veronderstelt wel dat je dus enige luchtspouw hebt. Als alles vol zit met isolatie gaat dit niet zo gemakkelijk worden. Bij ons op zolder hebben we dit opgelost door buizen tussen de vloer en isolatie te schuiven om daar dan de kabels door te trekken.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor cadsite » 3 weken 1 dag 1 uur geleden (22 Nov 2017, 09:06)

Het plezier van het vissen...
Ik heb dat ook moeten doen over een verdiep. Ik heb daarvoor een elektriciteitsbuis genomen en erin/eraan een glasvezel stok gekleefd en dan naaien in 't groot.
Veel plezier. :twisted:

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1287 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Berichtdoor raf1 » 3 weken 1 dag 43 minuten geleden (22 Nov 2017, 10:18)

selder schreef:iemand hier een idee? :)

Met een ronde metalen trekveer lukt het misschien.
Maar als je meters door stugge isolatie moet "steken" zal de trekveer wellicht ook ergens vastraken.
Als je in de kelder loodrecht naar boven kan steken, kan je eventueel met tentstokken van een iglotentje proberen, die kan je per meter verlengen.
Of eventueel met een lang betonijzer.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 403 keer
Uitgedeelde bedankjes: 406 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 3 weken 1 dag 36 minuten geleden (22 Nov 2017, 10:25)

of met plastieken ellentriksbuizen of met een dike koperdraad (4mm² ofzo)

het is te hopen dat er in de vloer tussen de verdiepen niet alleen maar de nodige gaten zijn geboord want dan zit je hopeloos vast.

J.

SpecialK
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor SpecialK » 3 weken 23 uur 31 minuten geleden (22 Nov 2017, 11:30)

Een beetje off topic, maar het deed me hieraan denken:
https://www.vice.com/en_us/article/kzqy ... ears-vgtrn

De wekker is trouwens ondertussen verwijderd door een aannemer die het zo grappig vond dat hij het gratis kwam oplossen :)

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 3 weken 2 uur 5 minuten geleden (23 Nov 2017, 08:56)

Aan het gewichtje ook al gedacht, maar de uitsparing tussen de leidingen van de chauffage en het "gat in de beton" is te klein daarvoor. En door het kleine gat heb je weinig bewegingsruimte daarvoor.

Anyway, gisteren met de camera van Axs (thanks!) eens gekeken, en met een gewone 3mm (?) ijzeren kabel geprobeerd, maar ik geraakte er niet door.

IMG_7005.jpg

Ik zie de ijzeren kabel wel, maar ik krijg hem er niet door ...

IMG_7006.jpg

Dus dan vanavond maar eens met deze proberen :)

IMG_7008.jpg

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 2 weken 6 dagen 16 uur geleden (23 Nov 2017, 18:44)

Great success! Alles werkt en alles uitgevoerd zoals op het planneke in de startpost. /me content :)

Hier zie je de trekveer door het gat verdwijnen...

IMG_7014.jpg

... en onderaan toekomen!

IMG_7015.jpg
IMG_7016.jpg

Heb de netwerkkabel aangesloten zoals op de Niko handleiding stond (B standaard), en de andere kant ook met een netwerktang volgens de "B" standaard van de RJ45 aansluitingen.

En toch lijkt het mij een crossed te zijn...

IMG_7020.jpg

Maar omdat die kabel van switch naar switch gaat, zijn ze slim genoeg om die te ontcrossen. Ik merk er niets van bandbreedte of latency, ik haal mooi de 190Mbps van Telenet.

Beetje spijtig dat het project nu afgesloten is, dat was plezant :)

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 154 keer
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Berichtdoor Tomsworld » 2 weken 6 dagen 16 uur geleden (23 Nov 2017, 18:47)

Tegenwoordig zijn alle pc's / switches auto mdix dus recht of cross maakt weinig uit, en anders een kant een cross patchable want cross en cross is recht. Mooie realisatie.
Provider: Belgacom comfort VDSL2 100/20 Vectoring & DLM enabled ( Abbo 100/6 ) + Telenet Bussiness 240 ( Test )
Netwerk: BBox3 (Sagem), Unifi Edgerouter Lite, 2 x UniFi® AP AC Pro 's + switches Voip: Voip Ovh + 3*net
Tv: BGC TV met decoder v4 + v5

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 2 weken 6 dagen 16 uur geleden (23 Nov 2017, 18:52)

Aangenaam verrast van die trekveer ... Dat is zo'n niche want hoeveel gewone mensen hebben dat nu ooit nodig in hun leven - het overgrote deel zit toch niet te klussen thuis...

De gedachte achter zo'n trekveer is poepsimpel maar deze uitvoering is simpelweg "kwaliteit", het ging eigelijk als een fluitje van een cent, op minder dan een halve minuut had ik al doorgestoken van boven naar beneden. De netwerkkabel vastmaken aan dat ijzer net was geweldig simpel en dan rustig naar boven trekken.

Valt het op dat ik het geweldig vond? :)

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1813 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Berichtdoor r2504 » 2 weken 6 dagen 12 uur geleden (23 Nov 2017, 22:10)

selder schreef:Valt het op dat ik het geweldig vond? :)

Alles wat jezelf doet geeft meestal veel voldoening :beerchug:

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 403 keer
Uitgedeelde bedankjes: 406 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 2 weken 6 dagen 50 minuten geleden (24 Nov 2017, 10:11)

'I love it when a plan comes together' zei iemand ooit :)

Nu je de smaak en het gerief te pakken hebt, kan je ineens het hele huis bekabelen :)
J.

Terug naar “Netwerken en Security”