enkel ethernet in nieuwbouw: onverstandig of niet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
areslagae
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2017, 20:28

Hoe (on)verstandig is het om enkel een ethernet netwerk te voorzien in een nieuwbouw woning?

Wij hebben nog nooit een vaste telefoon gehad, en wij hebben recent als experiment ons Telenet kabel abbonnement opgezegd en gebruiken nu internet (netflix, vrt.nu, ... via chromecast) en hebben er na een klein jaar nog geen spijt van. Wij hebben dus niet onmiddelijk een nood aan telefoon en coax leidingen.

Daarbij lijken er voor zowel digitale tv als telefoon oplossingen over IP of alternatieve oplossingen te zijn:
- digitale tv: Belgacom lijkt enkel een UTP aansluiting te gebruiken en geen bijkomende coax zoals Telenet?
- telefoon: VoIP of een DECT basisstation bij je modem?
Daarnaast is er nog het coole hdhomerun (bakje dat coax naar IP omzet) maar dat zal niet werken met onze geencrypteerde kabel denk ik.

Ook lijken de zaken te evolueren naar IP, zowel tv als telefonie, maar misschien zie ik dat verkeerd ...

Practische achtergrond: Ik overweeg om het netwerk per verdieping te organiseren: Een patchpanel op elke verdieping waar alle aansluitingen van die verdieping toekomen, en dan van elk patchpanel een of meerdere kabels naar de modem. Ik vraag me af hoeveel kabels ik van elk patchpanel naar de modem zou trekken. Ik overweeg sowieso om er twee te trekken, dit lijkt me wel nuttig, bv. om als tweede netwerk te gebruiken (bv. voor telefonie), om het domotica netwerk af te splitsen, of om een willekeurige aansluiting rechtstreeks naar de modem brengen (bv. coax over UTP in noodgeval). Ik vraag me ook af of overal coax zou voorzien.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Gewoon wat wachthuizen extra en je kan er later nog mee doen wat je wil. Zo heb ik het hier gedaan, maar WiFi is zo goed geëvolueerd dat een netwerkkabel per kamer overbodig word.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, ik zou altijd alles voorzien, dus ook coax en eventueel al een leiding met een trekdraad voor mocht je ooit fiber overwegen. Reden : als je Telenet zou nemen (je weet nooit dat het verhuurd gaat worden, bvb omwille van jouw overlijden om het cru te stellen) dan heb je coax nodig. Als je toch bezig bent met nieuwbouw : zet overal genoeg UTP poortjes en laat ze samen komen in een soort technische ruimte waar je dan een grote switch kan plaatsen. Bvb waar je TV komt : plaats daar een poortje of 6! Tal van apparaten hebben inmiddels een UTP poort, en hebben internet nodig.

Het kan natuurlijk allemaal ook per wifi meestal, maar toch, kabel is altijd beter :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Er bestaat zelfs FTP kabel welke je ook kan gebruiken voor TV signalen, was wel heel duur.

Misschien verstandig om toch 1 buis te voorzien voor coax naar de centrale TV.
Wie weet schakel je nog over naar DVB-T of satelliet.
maar WiFi is zo goed geëvolueerd dat een netwerkkabel per kamer overbodig word.
Dat vergeet je toch maar , de nieuwe 60 ghz standaard kan maximaal door enkele milimeters bouw materialen. door een muur al helemaal niet meer.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

areslagae schreef:Ik overweeg om het netwerk per verdieping te organiseren: Een patchpanel op elke verdieping waar alle aansluitingen van die verdieping toekomen, en dan van elk patchpanel een of meerdere kabels naar de modem.
Mooie theorie maar niet echt de meest ideale oplossing voor thuisgebruik (voor bedrijven met grotere afstanden voor kabels is dit een ander verhaal). Resultaat is dat je meerdere switches moet plaatsen (één per verdiep) welke je dan via een trunk (bottleneck) met elkaar moet verbinden.

Best is gewoon meteen alles naar één technische ruimte te laten komen (waar er ook ruimte is om eventueel een server of NAS te plaatsen - de typische hal-kast is daar dus niet geschikt voor, beter is eigenlijk dit te centraliseren op zolder bijvoorbeeld).

En verder... trek genoeg UTP kabels (alsook coax) en vertrouw niet op WIFI (is trouwens een shared medium !). WIFI is eerder iets voor occasioneel gebruik, geen structurele oplossing dus.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat r2504 dus zegt :-)

Als je wat kent van netwerken, kan je natuurlijk ook altijd per verdiep bvb een 24 poort switch plaatsen en dan van deze switch met poorten in bonding naar een grote switch beneden gaan. Maar als je toch nieuw bezig bent zou ik toch kijken naar wat hierboven gezegd is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Was er geen wifi techniek met (voor de mens onzichtbare) lichtpulsen op komst?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

petzl schreef:
maar WiFi is zo goed geëvolueerd dat een netwerkkabel per kamer overbodig word.
Dat vergeet je toch maar , de nieuwe 60 ghz standaard kan maximaal door enkele milimeters bouw materialen. door een muur al helemaal niet meer.
in de veronderstelling dat je 1 wifi-punt plaatst (in de garage) is het idd een afknapper. Maar als je slim omgaat met het plaatsen van AP's, dan heb je ruim voldoende om wat netflix te kijken op een tabletje of laptop.

10 jaar geleden dacht ik dat overal FTP en coax nodig was, dus liggen er wachtbuizen klaar, alleen heb ik de kamers van wifi kunnen voorzien met 1 enkel AP bij te plaatsen.
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb alles voorzien in elke kamer, kost ook allemaal de wereld niet... en de UTP kabels gaan gewoon naar één centrale plaats, tenzij uw kabels langer zijn dan 100m zou ik het nog snappen dat je die per verdieping gaat organiseren maar voor de rest zie ik alleen maar nadelen.
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

En ik heb ook naar elke kamer wachtbuizen getrokken in 1990, en heb ze zoals zovelen ook nooit nodig gehad ;-).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb in de verbouwing een heel pak ethernetkabels voorzien, buiten die voor de netwerkprinter en een AP zijn er denk ik geen in gebruik...

J.

edit: nog één voor een vaste telefoon ook...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AfAX schreef:En ik heb ook naar elke kamer wachtbuizen getrokken in 1990, en heb ze zoals zovelen ook nooit nodig gehad ;-).
Ik heb zelfs UTP in de badkamer en daar hangt nu een Sonos aan... het kon ook wireless maar waarom zou ik bandbreedte verprutsen als het anders kan.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maak een kostenbaten analyse. Indien het minder dan €500 is om ook genoeg Coax, HDMI, luidsprekerkabels en utp te plaatsen zou ik het doen.

Ik heb bij de verbouwing iets te veel UTP geplaatst: 16x2 aftappunten die allemaal in de technische ruimte samenkomen. Had ik het opnieuw gedaan dat ik wel overal UTP geplaatst, maar niet overal inbouwdoosjes gezet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

areslagae schreef:Hoe (on)verstandig is het om enkel een ethernet netwerk te voorzien in een nieuwbouw woning?
Zeer onverstandig. Er zijn vandaag verschillende tv-distributeurs en broadcast-technologieën die gebruikmaken van coaxkabel. Op elk tv-toestel dat vandaag verkocht wordt, zit minstens één coaxaansluiting en meerdere coax-tuners.

Coaxkabel is nog lang niet uitgerangeerd met nieuwe technologieën zoals DVB-S2X, DVB-C2 en DVB-T2.

Ik zou zeker de brochures van Telenet en Proximus eens bestuderen: staat nuttige info in over bekabeling:
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf
https://www.proximus.be/bouwen

Ook met TV Vlaanderen zou ik rekening houden, zeker nu ze ook DVB-T2 gaan aanbieden aan een lage prijs:
https://www.tv-vlaanderen.be/digitale-t ... e-tv/#dvbt

Voor satelliet-tv leg je best coaxkabel van Hirschmann, type KOKA 9 Eca of KOKA 799 Eca, dit is meteen ook compatibel met kabel- en antenne-tv
Voor een eventuele antenne voorzie je een brede wachtbuis vanaf de technische ruimte naar de zolder. Die wachtbuis kan in de toekomst ook nog dienen voor talrijke andere toepassingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien nog een tipje... er zijn zelfs combi coax-UTP kabels (aangezien iedere TV toch vaak ook wel internet nodig heeft).
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik heb 3 coaxaansluitingen in de living achter de tv dvb-t naar zolder via berging, dvb-s naar buiten via berging, dvb-c naar berging

Kostprijs verwaarloosbaar, zelf getrokken, 1 rolletje van 100 meter Hirschmann gekocht. niet duurder dan Telenetkabel, maar hogere kwaliteit

Bind jezelf niet onherroepelijk vast aan Telenet of Belgacom, tijden kunnen vlug veranderen...
areslagae
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2017, 20:28

Bedankt aan iedereen voor de input tot nog toe! Interessant topic ...

* wifi: Wifi is inderdaad sterk geëvolueerd, maar ik zie wifi toch eerder als een aanvulling op een vast netwerk dan een vervanging ervoor. Ook veiligheid is een issue, zeker gezien het domotica systeem ook van het netwerk gebruikt zal maken wil ik sowieso een bekabelde basisinfrastructuur. En wifi op een aparte vlan als het kan.

* gecentraliseerd / gedistribueerd: Een centrale technische ruimte waar alles toekomt is inderdaad te verkiezen. In mijn geval lijkt dit echter moeilijk (3 verdiepingen en een aparte garage / werkruimte). Ik kom zonder zot te doen snel aan 30 a 40 aansluitingen: minstens een in bijna elke kamer, meerdere bij tv en in bureau, een bij elke techniek (verwarming, ventilatie, zonnepanelen, laadpaal, slimme meter, …), minstens een in elke electriciteitskast voor domotica, enkele IP camera’s, enkele access points, …. Er is ook een elektriciteitskast per verdieping voorzien. Ik krijg al die kabels moeilijk naar de tellerkast, die dan nog onder een trap staat. Distribueren volgens de elektriciteitskasten met een patch panel per verdieping bij de kast lijkt mij in dat geval een goede oplossing.

* kosten / baten: Ik ga in eerste orde enkel de kabels voorzien. Mogelijks ga ik blindplaatjes steken tot ik ze nodig heb, en ik ga uiteraard ook slechts switches van 4 of 8 poorten nemen want niet alle connecties zullen in gebruik zijn.

* netwerkarchitectuur: Er zijn inderdaad meerdere switches nodig. Waarschijnlijk PoE (ik ga access points en IP camera’s niet apart voeden) en mogelijks managed (vlan). Ik zie de bandbreedte van de trunk niet echt een probleem worden. Met een Cat 6 kabel kan je tot 10 Gb gaan. Zelfs met 1 Gb zit je aan 5 x de capaciteit van een Telenet Fiber 100 abbo. Ook zijn meerdere switches niet perse veel duurder, bekijk bv. een de prijs van een 5/8 poort tegenover die van een 24 poort in dezelfde reeks (bv. Netgear).

* coax naar centrale TV: Dat zal ik waarschijnlijk wel doen. Een kabel weegt niet op tegen de potentiële miserie. Maar om nu naar elke kamer op de bovenste verdiepen een coax te trekken, daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

areslagae schreef:* coax naar centrale TV: Dat zal ik waarschijnlijk wel doen. Een kabel weegt niet op tegen de potentiële miserie. Maar om nu naar elke kamer op de bovenste verdiepen een coax te trekken, daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Tot je daar dan een TV of iets anders wilt zetten in die kamer... Of zoonlief en/of dochterlief plots met een gaming PC of zelfs console afkomt en dan klaagt dat de WiFi niet goed werkt...
Misschien kan je best wachtbuizen voorzien op een centrale plaats in iedere kamer die tot dat centraal punt gaan? Zo kan je in de toekomst nog kiezen wat je legt.

Hier ligt overal UTP Cat6 die naar m'n datarack gaat in een kleine berging, waarin ook Synology NAS & NVR in zitten + switch + router.
Coax kabel in keuken+bureau gaan centraal naar de living waar de dropkabel voor Telenet ook zit en dus ook de modem en enkele netwerkkabels die naar de router gaan. Verder ook een dubbele UTP naar de kelder & een glasvezel OM3 van 6p.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

areslagae schreef:* wifi: Wifi is inderdaad sterk geëvolueerd, maar ik zie wifi toch eerder als een aanvulling op een vast netwerk dan een vervanging ervoor. Ook veiligheid is een issue, zeker gezien het domotica systeem ook van het netwerk gebruikt zal maken wil ik sowieso een bekabelde basisinfrastructuur. En wifi op een aparte vlan als het kan.
Wifi is bucht; je hebt als enig voordeel dat het makkelijk is voor draagbare toestellen. Voor de rest is wired superieur op alle vlakken, van config tot snelheid tot ...
Qua veiligheid: het gezegde in de IT wereld is "The 'S' in 'WIFI' stands for 'security'"; daarmee weet je genoeg ;-)
areslagae schreef:* gecentraliseerd / gedistribueerd: Een centrale technische ruimte waar alles toekomt is inderdaad te verkiezen. In mijn geval lijkt dit echter moeilijk (3 verdiepingen en een aparte garage / werkruimte). Ik kom zonder zot te doen snel aan 30 a 40 aansluitingen: minstens een in bijna elke kamer, meerdere bij tv en in bureau, een bij elke techniek (verwarming, ventilatie, zonnepanelen, laadpaal, slimme meter, …), minstens een in elke electriciteitskast voor domotica, enkele IP camera’s, enkele access points, …. Er is ook een elektriciteitskast per verdieping voorzien. Ik krijg al die kabels moeilijk naar de tellerkast, die dan nog onder een trap staat. Distribueren volgens de elektriciteitskasten met een patch panel per verdieping bij de kast lijkt mij in dat geval een goede oplossing.
Dan ben je best met een kastje en managed switchen per locatie. Je kan ook overwegen om je switchen met je dataruimte te verbinden via fiber ipv utp; 2 fibertjes per switch in link aggregation en je kan nog wel effe verder. Je gaat dan wel effe moeten investeren in een goeie centrale fiberswitch die al die aggregated lijnen aansluit.
areslagae schreef:* kosten / baten: Ik ga in eerste orde enkel de kabels voorzien. Mogelijks ga ik blindplaatjes steken tot ik ze nodig heb, en ik ga uiteraard ook slechts switches van 4 of 8 poorten nemen want niet alle connecties zullen in gebruik zijn.
Opgepast: je gaat dan wss managed switchen gebruiken, en verliest dan toch een paar poorten aan de backbone connectie (en connecties tellen snel op ;-) ).
areslagae schreef:* netwerkarchitectuur: Er zijn inderdaad meerdere switches nodig. Waarschijnlijk PoE (ik ga access points en IP camera’s niet apart voeden) en mogelijks managed (vlan). Ik zie de bandbreedte van de trunk niet echt een probleem worden. Met een Cat 6 kabel kan je tot 10 Gb gaan. Zelfs met 1 Gb zit je aan 5 x de capaciteit van een Telenet Fiber 100 abbo. Ook zijn meerdere switches niet perse veel duurder, bekijk bv. een de prijs van een 5/8 poort tegenover die van een 24 poort in dezelfde reeks (bv. Netgear).
Ik refereer naar mijn opmerking inzake fiber hierboven als mogelijke optie voor je backbone.
areslagae schreef:* coax naar centrale TV: Dat zal ik waarschijnlijk wel doen. Een kabel weegt niet op tegen de potentiële miserie. Maar om nu naar elke kamer op de bovenste verdiepen een coax te trekken, daar heb ik zo mijn twijfels bij.
Opgelet: coax heeft een grote bandbreedte die door DVB-C goed gebruikt wordt; dit is moeilijker te converteren naar UTP. Ik zou nog altijd coax trekken vanuit je technical space naar alle mogelijke locaties waar ooit tvs zouden kunnen komen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

areslagae schreef:In mijn geval lijkt dit echter moeilijk (3 verdiepingen en een aparte garage / werkruimte). Ik kom zonder zot te doen snel aan 30 a 40 aansluitingen: minstens een in bijna elke kamer, meerdere bij tv en in bureau, een bij elke techniek (verwarming, ventilatie, zonnepanelen, laadpaal, slimme meter, …), minstens een in elke electriciteitskast voor domotica, enkele IP camera’s, enkele access points, …. Er is ook een elektriciteitskast per verdieping voorzien. Ik krijg al die kabels moeilijk naar de tellerkast, die dan nog onder een trap staat. Distribueren volgens de elektriciteitskasten met een patch panel per verdieping bij de kast lijkt mij in dat geval een goede oplossing
3 verdiepingen mag normaal geen probleem zijn... ik heb ook het gelijkvloers, eerste en de zolder (waar alles toekomt en de servers staan).

Je setup gaat nodeloos complex, duur en minder flexibel worden met een managed switch per verdieping. Dat je dit zou overwegen voor je garage/werkruimte is eventueel nog te begrijpen maar voor je huis zelf zou ik het niet aanraden (ik ben ook met dergelijke setup begonnen maar ben ervan afgestapt omdat het gewoon veel efficiënter is de UTP's gewoon een extra verdiep door te trekken).

Fiber heeft trouwens weinig voordelen voor thuisgebruik... de bandbreedte is identiek aan UTP. Je moet dan al switches gaan kopen die meerdere fiber poorten hebben ook wil je aan bonding gaan doen.

Goeie raad... zet één 48 poorts POE switch (bv. UBNT Edgemax) en hang daar alles aan.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

telefoon (rj11) werkt evengoed in een rj45 aansluiting... weliswaar niet in je ethernet switch steken
maar "dect" lukt idd ook goed :-)

"abitana" heeft idd een ethernet kabel die ook coax aankan... maar ik geloof dat het "satteliet" signaal er niet over kon mocht je ooit toch richting Tv vlaanderen willen;

best idd een "ster" netwerk... alles van centraal...

Fiber.... in het beste geval "fiber to the home" wil zeggen dat die maar tot in je garage moet kunnen ; ik zie nog niet direct fiber naar alle kamers gaan

multi-room audio is tegenwoordig idd via wifi

digitale televisie werkt ook 100% via ethernet; die coax kabel is niet noodzakelijk toch?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

skynetbbs schreef:digitale televisie werkt ook 100% via ethernet; die coax kabel is niet noodzakelijk toch?
Hoezo? Uitsluitend de Proximus-decoder werkt via Ethernet. Al de rest niet.
TV Vlaanderen DVB-S2: coax
TV Vlaanderen DVB-T2: coax
Telenet DVB-C: coax
Orange DVB-C: coax
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skynetbbs schreef:multi-room audio is tegenwoordig idd via wifi
Twee van de drie Sonos spelers zijn hier wired aangesloten (maar het kan inderdaad wireless ook).

Wireless is echter kostbaar qua bandbreedte... ik tracht die dus vrij te houden voor dingen die niet anders kunnen.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Is het onverstandig? Dat hangt een beetje af van wat jouw bedoeling is.

Als jouw hoofdreden om enkel cat-kabels te gebruiken het financieel besparen is dan is het zeer onverstandig. Coax is nu eenmaal veel goedkoper.

Als jouw hoofdreden flexibiliteit is dan zeg ik zeker: ja het kan!
Maar dan zal het meer kosten, moet je het netwerk goed inplannen en dan nog zou het zomaar kunnen dat over 10 jaar jouw cat kabels onvoldoende blijken te zijn. Persoonlijk zou ik enkel 600MHz of 1000MHz afgeschermde kabels gebruiken (daar krijgen ze momenteel 16gbps over bij de HDBaseT prototypes itt. 10.2gbps nu). Maar ik ken een project waarbij er per kamer waar potentieel een TV aangesloten wordt ook fiber wordt voorzien. Het is echter niet zeker dat je 48gbps (de nieuwste HDMI norm) over die fiber zal krijgen (en niet vergeten dat er over HDMI niet enkel data loopt, maar ook stroom, dus dan heb je sowieso koper/fiber hybriden nodig en die gaan voorlopig niet boven 18gbps).

Met enkel ethernet in sterbekabeling kan je nog alle kanten op door VOiP; actieve luidsprekers, WiFi APs en HDMI IP extenders of HDBaseT.
Zelfs analoge telefoon is geen probleem, je gebruikt dan 1 paar ipv 8 paren. Actieve luidsprekers die enkel via cat kabel worden aangesproken worden stilletjesaan de norm. Zowel de "multiroom" giganten (sonos voorop) als de high-end (meridian, linn., B&O) zijn cat kabel only. Enkel de "mainstream" hifi merken (B&W, Kef) blijven nog steken bij gewone luidsprekerkabel.

Het grootste "probleem" is TV.

Coax over ethernet zou ik nooit doen, de bandbreedte is daar gewoon niet geschikt voor. Dat moet je slimmer aanpakken:
Mits een HDMI/IPTV server centraal of een HDBaseT matrix dan kan je TV signalen over het hele huis hebben met bijvoorbeeld slechts een decoder en een abonnement. Dat is een flexibiliteit die ongekend is bij traditionele coax. Zelfs een blurayspeler kan je zo op alle tv's delen. Vroeger deden we dat analoog over coax, tegenwoordig gebruik je daar cat-kabels voor. Een gaming console op die manier werkt echter niet, daarvoor moet je nog altijd decentraal werken.

Voor streaming en gedematerialiseerde videobronnen is dat natuurlijk eenvoudig: tegenwoordig is elke TV tevens een multimedia en netflix ontvanger, en dat zal alleen maar toenemen.
ITnetadmin schreef:managed switch..
Dat houdt dan in dat je cat kabel gelijk stelt aan "over IP"?
Bij het gemengd gebruik van de medium (cat kabel) zowel voor ethernet als andere vormen (analoge telefoon, HDBaseT of BALUNs) wil je rechtstreekse verbindingen, desnoods over een patchpanel, maar niet over een switch.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

skynetbbs schreef:telefoon (rj11) werkt evengoed in een rj45 aansluiting... weliswaar niet in je ethernet switch steken
maar "dect" lukt idd ook goed :-)
toch maar mee oppassen, erg bedrijfszeker is dat niet. best is de RJ veranderen door een RJ45 erop te nijpen in dit geval.

initieel is de vraag of coax nog nodig is en er zijn voor- en tegenstanders. Je moet het voor jezelf maar uitzoeken en als hoeveelheid geen probleem is, dan zou ik het doen. Al is het maar om satelliet te nemen in de toekomst, maar een extra wachtbuis is natuurlijk ook OK. andere mogelijkheid is dat je de utp in de buis kan laten dienen als trekdraad mocht je coax nodig hebben.

een veertigtal aansluitingen ? allemaal naar 1 verdiep met hier je switch. best alles centraal met een ups zodat je camera's ook gevoed worden als de spanning weg is en/of je nas deftig kan afsluiten bij een stroomstoring. lijkt me ook overzichtelijk. om het dan helemaal af te maken kan je met verschillende kleuren patchkabels werken om een onderscheid te maken tussen je technieken (domotica, camera, AP, laptop, computers, server, .....)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”