Random telefoons in mijn netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Telkens ik mijn W10 machine boot, zie ik een onbekende telefoon in Network onder Windows 10. Die telefoons verdwijnen evenwel enkele minuten nadat mijn Windows geboot is.
Ik heb vandaag al de volgende gezien:
* Razor/Nexus 7: MAC: ac:22:0b:...
* Huawei LYO-L21: MAC: d0:65:ca:...

Die modellen zijn me zelfs totaal niet bekend, laat staan dat ik ze op mijn netwerk verwacht. Die MAC adressen zijn mij ook onbekend. Houd zelf al vrij lang een lijstje bij van alle MAC adressen van toestellen thuis, en die staan er niet tussen.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is ?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wifi ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb eens gecheckt en dezelfde telefoon wordt op all Windows 10 machines gezien. Dit is bvb ook een server die bedraad aan het netwerk hangt.
Met Google vind ik wel redelijk wat gelijkaardige meldingen, maar nog geen plausibele uitleg gezien.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hebben die toestellen een ip ? In jouw subnet ? Kan je ze pingen ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

didi79 schreef:Hebben die toestellen een ip ? In jouw subnet ? Kan je ze pingen ?
Neen, als ik dubbelklik erop, krijg ik enkel device informatie en een MAC address te zien. Bij IP staat er 'unavailable'. Volgens wat ik online vond zouden dit telefoons van bij de buren kunnen zijn, die actief wifi netwerken afzoeken. Ik vind dat wel een rare uitleg, want mijn routers zien dan misschien wel die devices, ze worden alleszins niet op het netwerk toegelaten, dus hoe kan het dan dat mijn Windows bakken hen ziet...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is toch niet via Bluetooth dat je deze ziet ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Probeer WCN (Windows Connect Now) eens af te zetten, staat in het lijstje van services onder admin tools.

WCN kan ook werken op wired devices als die een wireless interface hebben (zelfs als die niet associated is).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bluetooth stond al uit.
Heb ook WCN gedisabled, maar ook dat helpt niet. Ik vraag me nu af of het niet een van mijn routers is die de telefoon ziet (niet abnormaal) maar op de een of andere manier publisht op mijn netwerk.
EDIT: ik had WCN niet disabled maar gewoon gestopt. Alhoewel die op Manual start staat, werd die toch weer vanzelf opgestart na reboot. Heb service nu op Disabled gezet en nu komen er geen ongekende telefoons meer in Network.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Neen, als ik dubbelklik erop, krijg ik enkel device informatie en een MAC address te zien. Bij IP staat er 'unavailable'.
Er zijn ook andere manieren om te weten of dit devices zijn die in jouw netwerk zitten. 't Is niet omdat IP daar niet weergegeven wordt, dat die devices er geen hebben.
Tomby schreef:Heb service nu op Disabled gezet en nu komen er geen ongekende telefoons meer in Network.
Nu heb je er alleen voor gezorgd dat jij ze niet meer ziet (kop in 't zand)... maar daarmee is het (eventuele) probleem niet weg hé.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”