Nieuwe netwerkkabels geven maar 100 Mbps

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Allen,

Ik zit met een lastig vast te stellen, lichtjes frustrerend probleem hier in huis.

Bij een verbouwing zijn er naar een aantal plaatsen Cat5E kabels gelegd. Deze komen op de plaatsen aan in Niko wandstekkers, waarin ze zijn aangesloten volgens de T568B standaard.

Vandaag heb ik aan de andere uiteinden RJ45 stekkers gezet. Ik heb nog maar twee van de vier kabels gedaan, maar beide geven zowel op een laptop als op een Gigabit switch maar 100 Mbps aan. Op de switch gaan enkel de 10/100 Mbps led branden en de Windows laptop geeft 100 Mbps aan.
Aan de RJ45 kant heb ik ook T568B gevolgd, dus zou er een straight kabel moeten ontstaan die Gigabit ondersteunt?

Switch, router en laptop zijn known-good. Gisteren aan een nieuwe kabel van beneden naar boven twee RJ45's gezet (beide T568B) en daar werkt alles vlotjes aan 1 Gbps.
Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat er ergens in de kabel een fout zit waardoor niet alle acht aders signaal doorlaten en alles terugvalt op 100 Mbps. De kabels liggen echter in een flexibel buis die nieuw gelegd is ipv getrokken door de muur of zo. Het zou me toch sterk lijken dat twee van die kabels dan al onderweg beschadigingen hebben?
RJ45 fiches heb ik ook al nagekeken en zitten 100% zeker in de juiste volgorde: allemaal oranje-wit / oranje / groen-wit / blauw / blauw-wit / groen / bruin-wit / bruin .

Ik heb geen kabeltester in huis, zijn er dingen die ik eerst nog kan proberen? Iets dat ik over het hoofd zie?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Die niko dingen zijn bij mij bekend als "zo onbetrouwbaar als de pest", dus dat is de eerste plek dat ik zou gaan zoeken als ik u was.

Niko brol eraf, RJ45 erop met de tang, en dan kijken wat het resultaat is. alst dan goed is, niko brol herdoen en hopen op het beste.

(Oh en terloops, de kabel die tussen je outlet en de laptop zat toen je teste, dat was toch eern 4 pair he... want er zwerven nog altijd 2 pair patchkabels rond...)


( en voor toekomstige zaken: doe uzelf een groot plezier en bestel u voor (letterlijk) een paar euro een simpele kabeltester op <uw favoriete china-webshop>, of voor een tientje in de lokale DHZ ofzo... Altijd handig om te hebben, zelfs het simpelste ding met alleen maar ledjes is beter dan niets...)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Kabel is sowieso in orde, tussendoor ook rechtstreeks van de laptop naar de router geprobeerd en die gaf onmiddellijk 1 Gbps aan.

Hm, zuur dat die Niko er dus ook voor iets kan tussen zitten. Er zit niet zo heel veel reservekabel meer achter die aansluiting. Een keer die Niko eraf, RJ45 eraan en Niko opnieuw lukt misschien nog wel maar het zal niet met veel overschot zijn. Volgend weekend eens werk van maken als ik tegen dan nog niks anders gevonden heb.

Ik was ook al aan het kijken om een kabeltester te bestellen, maar die goedkopere varianten controleren dan blijkbaar enkel of de pinnen overeen komen. Dat lijkt me wel in orde aangezien er wel connectie is. Om dan direct zo'n dure te nemen die checkt of er effectief data doorkan lijkt me ook weer overkill.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

butskristof schreef:
Ik was ook al aan het kijken om een kabeltester te bestellen, maar die goedkopere varianten controleren dan blijkbaar enkel of de pinnen overeen komen. Dat lijkt me wel in orde aangezien er wel connectie is. Om dan direct zo'n dure te nemen die checkt of er effectief data doorkan lijkt me ook weer overkill.
Euhm, die goedkope is goed genoeg voor uw situatie. ALs je terugvalt naar 100mbit is er (minstens) 1 van je aders die niet goed zit, of onderbroken is. En dat haal je er ook uit met een goedkope tester.

Die dure zijn vooral van toepassing als je kabels moet certifieren, of effectief problemen hebt zoals packet loss op langere runs, of meer detail wilt zoals de afstand waarop je onderbreking zit.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Okay, tegen volgend weekend zien dat ik ergens een tester kan vinden dan :-).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Je kan die van mij lenen... die checkt ook alleen maar of dat alle 8 draden 1-op-1 verbonden zijn. We hadden een duurdere ook nog, die zelfs de poort op een managed switch kon zeggen, en de kabel-lengte, maar die is defect denk ik, of de batterij is helemaal kapot.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Geen idee van welke streek je bent, maar je kan mijn kabeltester (1-1) ook lenen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier in heel het huis nog nooit een probleem gehad met Niko RJ45's. Maar als het met een rechtstreekse kbel wel werkt, moet je het ergens tussenin zoeken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb hier toch ook een Niko waar ik soms eens moet rommelen aan de RJ45 die ik erin steekt wil ik contact krijgen.

Misschien ook ergens een slecht contact maar op zich werken ze wel prima.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 06 nov 2017, 11:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ooit één keer voorgehad bij vrienden: data-outlets waren al geplaatst en de "plakker" kwam er nog na voor het één of het ander... Met een platte schroevendraaier de contacten in enkele wandcontacten moeten schoonmaken. Nooit meer tegengekomen sindsdien, maar ik geeft het maar mee.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

als je gigabit netwerk op je mobo zitten hebt zit er in je "bios" al een leuke kabeltester in...
die kan dan zelfs zeggen hoeveel meter lang hij is...
ik geloof het merk "gigabyte" ze oa had indertijd?
maxtor
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2011, 19:32

De kabels zijn toch geen copper clad aluminium i.p.v volledig koper?Op lange afstanden geeft dit zeker geen gigabit verbinding.
Je kan dit proberen door een ader te strippen en met een aansteker de ader in de vlam houden, als deze smelt is het een cca kabel.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Zou normaal niet mogen, daar had ik ook al iets van opgevangen en voor zo ver ik kan zien zit er geen zilveren kern in de aders. Methode met de aansteker nog niet geprobeerd.

Ik heb een Fluke kabeltester te pakken gekregen waarmee ik straks aan de slag ga op de kabels en stekkerdozen eens uit te testen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Met een multimeter raak je ook vaak al wat wijzer. Hang een 9V batterij aan een paartje en meet de andere kant uit. Dat herhaal je 4x.
Op die manier kan je voor en na de NIKO doos meten.

Vaak geven die NIKO doosjes slecht contact omdat een contact binnenin niet goed opveert (te plat geduwd). Die moeten alle 8 op ongeveer gelijke hoogte staan.
Is dat niet het geval, dan moet je die wat rechter zetten met een schroevendraaier.
In het andere geval kan het zijn dat je de prikkertjes achteraan niet goed door de isolatie zijn geduwd en zodoende ook geen contact maken. Ik heb ooit één keer de adertjes allemaal eerst gestript en toen ging het wel :)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Okay, mezelf daarstraks eens wat bezig gehouden met die Fluke. Proper ding wel!

Alle kabels eens uitgemeten en ze gaven allemaal wel wat fouten. Om de kabels en de contactdozen te kunnen uitsluiten eerst alle kabels eens van hun RJ45 ontdaan en gestript zodat ik ze met zo'n kabel met krokodillenklemmen kon uitmeten. Uiteindelijk links en rechts dan wat fouten gevonden, aan de contactdozen wat geloterd en nieuwe RJ45 aan gezet en ik haal nu overal mooi 1 Gbps :beerchug: .

Dankjewel voor de inbreng allemaal!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Mooi dat het is opgelost geraakt! Veel netwerkplezier! ;)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Pockethernet hier als tester, zalig toestel! Intussen de 2de aan het verslijten nadat de eerste het begaf na een val in the middle of knowhere in Madagascar :bang:
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ziet er interessant uit. €200 is toch al een stuk behapbaarder...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”