Access Point suggestie (Ubiquiti/TP) en vereisten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Emphsat
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2017, 10:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Disclaimer: Ik ken weinig over netwerken.

Situatieschets: Heb Scarlet Trio met een O-Box3 op het gelijksvloers.
Het is een zeer klein huisje met gelijksvloers, eerste en tweede verdieping.
Probleem: De wifi bereikt de bovenste kamer nauwelijks.

Om het bereik te vergroten dacht ik me eerst een router aan te schaffen. Na wat Googlen kom ik te weten dat je hiervoor de PPPoe gegevens nodig hebt en Scarlet zou die niet zo graag vrijgeven. Ik besefte al snel dat een Access Point voor mij wss al voldoende zou kunnen zijn.

Momenteel overweeg ik:
- Ubiquiti Unifi Ap-Ac-lite
- TP-LINK EAP225
- Ubiquiti Unifi Ap-Ac-Lr
- TP-LINK EAP245

Mijn vragen:
1. Heb je voor een Access Point ook de PPPoe gegevens nodig?
2. Ik zag dat zowel dat bij sommige modellen een gastnetwerk mogelijk is. Is dit mogelijk zonder PPPoe? Zoja, begrijp ik het goed dat voor de Ubiquiti modellen hiervoor een controllersoftware actief moet zijn op bv een PC? Is dit hetzelfde geval voor zo'n TP-LINK EAP245?
3. De beste theoretisch positie van het access point. Best het plafond van het gelijksvloers of plafond eerste verdieping?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

1. nee
2. Gastnetwerk is niet gelinkt aan PPPPoe. Of uw controller actief moet zijn, weet ik niet.
3. Leg een UTP tot uw eerste verdiep voor uw AP, en laat het gelijkvloers voor de OBox?
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

1 voor een AP is er geen PPPoE nodig, deze sluit je gewoon aan op het interne netwerk.
2 voor guest acces heb je ook geen PPPoE nodig. Dat gastnetwerk gaat voor zover ik weet over een aparte van (misschien niet compatibel met de obox3 als router, kan iemand bevestigen?). Voor de ubiquiti moet enkel tijdens de installatie een controller draaien zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=51219
3 ik vermoed dat het beter is om de AP zo hoog mogelijk te hangen als je het bereik naar boven wil verbeteren. Indien mogelijk zou je ook een kabel/powerline naar de bovenste verdieping kunnen leggen en daar de AP ophangen.
Emphsat
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2017, 10:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Alvast beiden bedankt voor het snelle antwoord!
heist_175 schreef: 3. Leg een UTP tot uw eerste verdiep voor uw AP, en laat het gelijkvloers voor de OBox?
Ik dacht het wifi van de Obox uit te schakelen om het mezelf makkelijker te maken en de snelheid te verbeteren.
Mocht ik beiden behouden, begrijp ik het goed dat beiden dan dezelfde SSID zouden moeten krijgen op een verschillend kanaal?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Emphsat schreef:Mocht ik beiden behouden, begrijp ik het goed dat beiden dan dezelfde SSID zouden moeten krijgen op een verschillend kanaal?
Inderdaad... zelfde SSID naam, zelfde paswoord, zelfde beveiliging (ttz. WPA2-AES).

Indien je aan Guest netwerken denkt dan zorg je best voor één merk (dus alles Ubiquiti bijvoorbeeld)... mixen lukt dan niet.

De ideale setup voor een Guest netwerk is ook steeds via VLAN's en een router die hiervoor ondersteuning heeft.

Als je een klein huisje hebt dan zou in theorie één AP op het eerste verdiep moeten volstaan (bv Unifi AP-AC-LR).
Emphsat
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2017, 10:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

r2504 schreef: Inderdaad... zelfde SSID naam, zelfde paswoord, zelfde beveiliging (ttz. WPA2-AES).
Indien je aan Guest netwerken denkt dan zorg je best voor één merk (dus alles Ubiquiti bijvoorbeeld)... mixen lukt dan niet.
De ideale setup voor een Guest netwerk is ook steeds via VLAN's en een router die hiervoor ondersteuning heeft.
Als je een klein huisje hebt dan zou in theorie één AP op het eerste verdiep moeten volstaan (bv Unifi AP-AC-LR).
Super, dan kan ik alvast iets bestellen en beginnen prutsen :)!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”