netwerkkabel trekken door bestaande buis?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ipv een gat te gaan boren dacht ik in de plaats daarvan te proberen met een trekveer. in de garage vertrekt de zwarte coax kabel vanuit de modem (er is geen aparte nui) verttikaal naar omhoog het plafond in en er is zo te zien nog plaats in de pvc? buis, maar volgens mij gaat die buis al meteen daarna horizontaal dus gaat dat lukken met een trekveer? en probeer ik dan van beneden uit naar boven te werken of omgekeerd?
een trekveer blijkt verhuurd te worden bij boels in de brico.
en koop ik best de dunst meest meegaande utp kabel of best eentje met meer isoltie zodat er geen storingen kunnen zijn van de coax die er al ligt
Laatst gewijzigd door bartman 31 okt 2017, 19:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

als het nog gele buis is van vroeger kan dat lukken .. ( pchell buis niet geribbeld )

Preflex zal moeilijker zijn ... en er bij trekken zonder andere uit te trekken gaat je ook moeilijk lukken denk ik . ( voor zowel gele als gerubbelde buis )

Ik zou een vob ( die soldeer ik zelfs vast aan coax ) of trekveer stevig vastmaken aan die coax en die er proberen uit te trekken .. en dan je utp of ftp er bij hangen en weer er door trekken .. heb dit al meerdere keren met succes gedaan .. beetje zeep aan overgang ( koppeling ) kan ook helpen .
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

oei ik ben geen handige hierin. wel jammer dat die andere kabel er kan uitkomen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Veel dreft gebruiken als glijmiddel ....

enig idee van de te overbruggen afstand?

Je kan ook een MOCA netwerk over coax gebruiken.
https://www.bol.com/nl/p/high-speed-int ... country=BE
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De vraag is hoe lang je nog MoCA zal kunnen gebruiken op een kabel waar ook ook een Telenet signaal op zit. Telenet is zijn netwerk aan het upgraden van 600 MHz naar 1200 MHz. Eén coax voor zowel kabel als satelliet-tv zal ook niet meer gaan (want satelliet-tv begint op 950 MHz).

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Eerst moet je weten wat de diameter is van de buis waar je 2 kabels wil in proppen.

Dan koppel je uw trekveer aan de coax. Door de coax eruit te trekken, trek je de trekveer erin.
Eens de trekveer erin, hang je coax en netwerkkabel (beide zonder fiches natuurlijk) aan de trekveer.
Je trekt dus zowel coax als netwerkkabel in 1 beweging terug in de buis.

Als je in een buis een nieuwe kabel naast een bestaande gaat trekken, ga je veel meer wrijving krijgen en riskeer je vast te geraken.

@trekveer
Boels: €5 voor een dag huren (en in welke staat gaat die veer zijn, met oneindig veel "knikken" erin?)
DMLights: €30 kopen
Een galsvezel trekveer is goedkoper en dunner, maar daar heb ik geen ervaring mee.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Trekveer zijn wij hier ook mee bezig geweest maar al snel de hoop opgegeven.
We moesten nu wel 15 meter halen maar na een 7 tal meter zat alles vast.
Vragen ons trouwens af wat het nut was van al die pvc buizen te leggen vroeger ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

karine schreef:Vragen ons trouwens af wat het nut was van al die pvc buizen te leggen vroeger ?
Veel PVC buizen zijn dan ook slecht gestoken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

karine schreef:Trekveer zijn wij hier ook mee bezig geweest maar al snel de hoop opgegeven.
We moesten nu wel 15 meter halen maar na een 7 tal meter zat alles vast.
Vragen ons trouwens af wat het nut was van al die pvc buizen te leggen vroeger ?
Probleem met trekveer: als je een trekveer in een buis wil proppen bij een bestaande kabel, of als je de trekveer vastmaakt aan een bestaande kabel om de trekveer in de buis te trekken? De laatste is de enige correcte manier van werken.

@nut PVC buizen
Nu is dat met preflex, "toen" met buizen die je moest plooien met een veer.
De bedoeling is dezelfde: extra bescherming bovenop uw VOB.
Alternatief is XVB in de muur plakken, maar die kan je dan nooit meer vervangen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

De trekveer aan een bestaande kabel vastmaken en dan halverwege komen vast te zitten.
Hoever sta je dan van huis ?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef: Nu is dat met preflex, "toen" met buizen die je moest plooien met een veer.
De bedoeling is dezelfde: extra bescherming bovenop uw VOB.
En in beide gevallen worden dezelfde grote fouten gemaakt, door zowel dhz'ers als professionelen. Veel te korte bochten maken waardoor ge uw buis nijpt en ge er nooit meer iets (bij) inkrijgt, zelfs niet met reeds aanwezige trekdraden. Bijkomende fout bij flex is het nemen van flex met geribde binnenwand, en bij buis het nemen van buis zonder coating op binnenwand.

En dan krijg je idd situaties waar je niets meer bent met je bestaande (wacht) buizen.
Als je tegenwoordig nog wachtbuizen legt, of buizen waar ooit iets bijmoet, of iets anders in moet: neem (minstens) 20mm buis, met gladde binnenwand en leg overal ruimte bochten en beperk het aantal bochten zoveel mogelijk. Voorzie desnoods om de X meter een trekdoos.
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 205
Lid geworden op: 02 jun 2015, 20:39

misschien toch maar meteen kiezen voor een gat boren. Nu nog een klusjesman zoeken
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

karine schreef:[..]
Vragen ons trouwens af wat het nut was van al die pvc buizen te leggen vroeger ?
Wel, bij ons huis van 1969 waren die heeel goed gestoken (nergens scherpe bochten, etc). We hebben alle bestaande bedrading van toen (geen aarding) kunnen vervangen in de bestaande buizen.

Dus ja, buizen van 1969, ellentriek van 2017, da zou met die ribbelbuizen van vandaag gene waar meer zijn peins ik.

PS, je weet dat je moet trekken en duwen bij het leggen van nieuwe kabel in buis? Want anders trek je je bij de eerste bocht tegen de buis aan en vergroot je de interne wrijving heel erg.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Heb dit zelf ook gedaan dik jaar geleden, hebben moeten boren, overal toen CAT6 kabels gelegd is voldoende.

heb voor de boven, pvc buisje in het geboorde gat gedaan en werkt perfect, juist even je fiches afschermen bij doortrekken tenzij ->>>

PS een tip, plaats contactdozen éénmaal die hangen ben je gerust :) natuurlijk wel beetje prutswerk 1e maal :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Je kan ook eens kijken naar een trekveer met een manuele pomp, dat is de enige oplossing nog als het vastzit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekveerpomp

Wat je ook kan doen is "talk" gebruiken en dit langs de twee kanten !
Je giet/strooit "royaal" het in de buis, en dan maak/gebruik je iets om dat er in te blazen in de buizen langs de twee kanten !!

Soms gebruikte ik ook zeep/dreft, spijtig genoeg als er vuil in de buis zit maakt hij daar pap van en duwt je veer dat mee vooruit in die buis !

Ook de kop van de trekveer is belangrijk ==> ronde kop altijd.
Ook het koppelen van je draden aan de trekveer is belangrijk, altijd je draden ontdoen van de isolatie.
Ook nog eens elektriciteit-tape rond draaien ....

Trekveer in nylon ==> kan je geen kracht op zetten, die zat rap terug in mijn kast tussen "den brol".

Ook de dikte van de PVC kan problemen geven vb: een buis van 5/8ste waar al een dikke kabel zoals een coax is in gepropt !

En liefst met 2 zijn als je draad doortrekt = goed afspreken is belangrijk, je hebt er niets aan dat langs de ene kant je vaststelt dat je vastzit of het heel moeizaam gaat en langs de andere kant men aan het sleuren is gelijk een zot !

En wat je ook niet ziet is hoe die buizen in den beton liggen/gekoppeld zijn, maar dat is een ander verhaal !
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik heb ook al goede resultaten gehad met siliconenspray in de buis en op de kabels te spuiten.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”