unifi acces points

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

ik heb wat door de gebruikerservaringen op coolblue gelezen (model LR) en soms lees ik dat het bereik ver ondermaats is in vergelijking met wat beweert wordt? is dit zo? en valt de installatie ook nogal tegen?

het lijken op papier mooie toestellen maar las verschillende keren dat de installatie als negatief wordt beschouwd. Klopt dit of valt dit nogal mee? wil niet al die moeite doen (gaten boren in muur of plafond + kabel leggen) als het resultaat maar zeer zwak is

is de google wifi een vergelijkbaar alternatief voor wat betreft de reikwijdte van het wifisignaal?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Van wat ik al gelezen heb: installatie gebeurt via een UI op een controller, niet rechtstreeks op het toestel zelf.
Wat betekent dat je ofwel een controller moet aanschaffen (€100), ofwel een controller via een VMWare ofzoiets. Ik ben er zelf niet
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Controller software kan je op je pc installeren, hoeft niet continue bereikbaar te zijn. Enkel als je aanpassingen wil doen of als je een guest portal wil draaien.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Configuratie van de playstore app of via een controller (linux/windows). Zeer tevreden van eigenlijk.
Firmware updates via ssh of controller of via de app (elke x aantal weken).
Ontvangst bijzonder goed (voor 2.4Ghz), 6-9dB meer dan mijn fritzbox, snelheid nog best goed.
Zeer stabiel.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

maar je hebt een speciale switch nodig die poe ondersteund, is eendere welke dan goed?
en kan ik eventueel vanaf die unifi ap dan verder doorlussen naar een volgende switch?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

welke type switch van unifi heb je nodig om de unifi uap ac pro op aan te sluiten?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:maar je hebt een speciale switch nodig die poe ondersteund
Nee... bij de AP's zijn POE injectors bij.
bartman schreef:is eendere welke dan goed?
Als je voor een switch gaat met POE is het afhankelijk van welk AP je hebt... sommige hebben 802.3af, 802.3at, 24V POE... en niet alle switchen hebben de verschillende versies (de Edgemax switchen van Ubiquiti wel).
bartman schreef:en kan ik eventueel vanaf die unifi ap dan verder doorlussen naar een volgende switch?
Niet alle AP's hebben twee ethernet poorten en trouwens geen idee of daar dan ook POE op zit (ik vermoed van niet).
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wat ik nog niet snap is of, wanneer er dus een injector aanwezig is of je switch dan ook nog steeds PoE moet ondersteunen of niet? stel ik koop de unifi ac LR wifi schelp met de injector kan ik dan eender welke switch nemen? vervangt die injector dan de PoE functionaliteit op de switch. Klopt het dat je wel 2 lanpoorten moet opofferen?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

of je switch ondersteunt poe of je gebruikt een injector...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb zelf zo'n ding in gebruik, thuis een Lite, op het werk een Pro.

Injector kost geen extra lan poort. Bij gebruik van injector koppel je de AP aan de injector met een netwerkkabel, en de injector zelf koppel je met een netwerkkabel aan een vrije switch poort. De injector laat netwerksignaal door en voegt er een POE aan toe.

De Pro gebruikt "officieel" POE, de Lite gebruikt een soort POE lite, die zijn niet uitwisselbaar. Als je een switch hebt die POE ondersteunt moet je of de Pro gebruiken (weet niet welke variant de LR gebruikt) of de POE uitzetten en de injector gebruiken bij de Lite.

Instellen kun je doen via de controller software. Als je geen guest portal nodig hebt, kun je na configuratie de controller software uitschakelen.

Mijn ervaring met Unifi is in het kort:
- Stabiel.
- Niet de hoogste snelheid voor 1 client, maar stabiele doorvoer voor alle clients.
- Features als guest isolation, vlan's, tot 4 ssid's zijn erg fijn, en een stuk betaalbaarder dan bij Cisco e.d.
- Bandsteering, daarmee kun je clients "dwingen" om naar 5 Ghz te gaan, om de 2.4 band te ontlasten.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee... bij de AP's zijn POE injectors bij.
Toch even opletten geblazen hier. Bij de 5-packs worden de injectors NIET bijgeleverd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

nog even een vraagje. Is er een voorkeur voor wat beteft de plaatsing? aan plafond of aan muur, welke geeft de betere dekking?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:nog even een vraagje. Is er een voorkeur voor wat beteft de plaatsing? aan plafond of aan muur, welke geeft de betere dekking?
Ik kan niet meteen een stralingsdiagramma vinden van de AP's dus het is moeilijk hierop te antwoorden.

Ergens lijkt het me logisch ze aan het plafond te bevestigen... al heb ik ze ook al aan de muur zien hangen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Unifi AP's zijn ontworpen om aan het plafond te bevestigen en gaan zo ook het beste resultaat leveren. Daarom dat er ook mounts inbegrepen zijn.

In tweede instantie aan de muur.

Mensen die slechte ervaringen rapporteren hebben het toestel meestal als een consumentenrouter geinstalleerd: plat op de vloer of een meubel. Daarmee ga je veel connectiviteit inboeten, maar ook weer niet genoeg om de communicatie volledig onmogelijk te maken.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

hoe ver moet ik van oa tv en andere elektrische app verwijderd blijven of zijn deze unifi's beschermd hiertegen?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Dit is een geweldig toestel ( LR versie )voor standaard woning. Heb zelf slechts één geplaatst zo centraal mogelijk. Tegen de wand in de inkomhal
In een straal van 10m heb je bijna altijd 90 a 100 % signaal.
De voeding was er NIET bij, ik gebruik een eenvoudige switch met POE achter de BBOX3

https://www.routercenter.nl/product/311 ... witch.html
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

bartman schreef:hoe ver moet ik van oa tv en andere elektrische app verwijderd blijven of zijn deze unifi's beschermd hiertegen?
Best minstens 1 meter tussen toestellen houden, vooral tussen zendende toestellen. dus TV gaat niet echt invloed hebben.

de nieuwe unifi HD modellen werken een stuk beter.
Afbeelding
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

dus eerder een unifi HD nemen ipv een LR?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je vergelijkbare alternatieven zoekt, mag ik dan effe de Edimax Pro serie voorstellen?
Die hebben desgewenst een onboard controller om andere units te bedienen, anders gewoon via een webui te configgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

bartman schreef:dus eerder een unifi HD nemen ipv een LR?
UAP AC LR: €95
UAP AC Pro: €130
UAP AC HD: €285
Edimax CAP1200: €103

Totaal andere prijscategorie dus, die HD. Voor die prijs heb je bijna 3 LR's...
HD biedt hogere snelheid en meer clients
Afbeelding

en MU-MIMO
Afbeelding

Maar als je €300 wil uitgeven, zou ik 3 LR's plaatsen :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Heerlijk product zeer content van, heb het privé staan en een paar keer gaan installeren (telkens meerdere ap's).

De controller software is heel handig voor het installeren. Je stelt alle eisen van het netwerk in en je sluit een paar ap's aan. Je kan die "adopten" en alle instellingen worden automatisch overgebracht. Ook kan je AP's laten flashen etc, zeer handig om te installeren :-) Er is ook een RF scan functie waarmee je het ideale kanaal kan kiezen voor elk AP. Zoals gezegd de controller moet niet continue aan staan. Doe je dit wel dan krijg je wat statistiekjes en kan je een captive portal draaien.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

De nieuwe UAP-AC-SHD niet vergeten. Is vorige maand verschenen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wat ik me nu afvraag: stel ik neem de LR versie.
ons huis is rechthoekig en heeft een binnenlengte van ongeveer 10m en een breedte van ongeveer 5,6m. zo 3x per verdieping dus
ik kan een switch plaatsen op verdiep 1 in de rechterbenedenhoek als je het plan bekijkt met de langste zijde vertikaal gezet. In die hoek (of er iets vanaf) kan ik een LR aan het plafond hangen. Vanuit de switch op verdiep1 kabel naar boven in 2de switch. Op die 2de switch kan ik terug een LR koppelen aan plafond op 2e verdiep maar die zal dus zo goed als op dezelde positie komen als de LR op verdiep 1 . Is dit zinvol??

Ik had graag nog achteraan dus links of rechtsboven op het plan ook nog een wifi ap gezet maar heb ik voor iedere LR pro Lite enz telkens een utp kabel nodig? indien ja dan toch liever op zoek naar een andere oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bartman schreef:wat ik me nu afvraag:
Als ik jou was zou ik eens beginnen met één LR te plaatsen op het eerste verdiep als test.

Op die manier kan je meteen zien wat de resultaten zijn... persoonlijk dek ik op 2.4 GHz namelijk met één LR gans m'n huis (12x7).

Op 5 GHz is de situatie iets anders... al heb ik geen idee of het is vanwege de AC-Lite die ik heb als tweede AP.
bartman schreef:maar heb ik voor iedere LR pro Lite enz telkens een utp kabel nodig? indien ja dan toch liever op zoek naar een andere oplossing.
Je kan een AP ook wireless linken aan een ander AP... maar dan ben je bezig zoals WIFI repeaters (helft van de snelheid, ver van ideaal, ...) en dus totaal niet aan te raden. Je kan ook gaan voor de Unifi Mesh oplossing al geloof ik daar ook niet echt in (uiteindelijk is dat ook een vorm van signalen repeaten).

Conclusie... iedere deftige oplossing van welk merk dan ook zal een UTP kabel vereisen tot aan ieder AP.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”