bestaand huis - netwerk infra.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

We hebben een bel-etage woning gekocht van de jaren 80 in de buurt van Gent. (3x380 + N)
Ik vermoed dat er nergens utp kabels liggen.
De bbox staat nu momenteel op het gelijkvloers in de garage.
Op eerste verdieping bevindt zich het bureau, keuken en living.
Op 2de en 3de verdiep de badkamers en slaapkamers.

Er zijn onlangs fth kabels op de gevels voorzien.

Als ik geen utp kabels kan plaatsen, met welke infrastructuur kan ik toch een degelijk netwerk maken.
Meest belanrijke aansluitingen zijn:
Belgacom decoder, appletv voor o.a. Netflix, verschillende sonos luidsprekers, paar laptops, nas, paar telefoons en tablets
Misschien in de toekomst nog een paar webcam's die naar nas streamen en wifi deur videofoon.

Volstaan een paar devolo 1200+ wifi ac adapters of kan ik iets met unifi gamma wat hier regelmatig aanbod komt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat zijn je verwachtingen van snelheid ?

Wireless en powerlines (Je gaat trouwens beide moeten combineren om de AP's te voorzien van connectiviteit) blijven altijd moeilijk te voorspellen en uiteindelijk spreek je toch over 3 verdiepingen. Beide technieken zijn ook shared mediums... dus de totale capaciteit is de som van al je toestellen (waar dit bij puur Wifi niet zo is).

Welke WIFI oplossing je kiest maakt op zich niet uit... er zijn hier fans van Unifi (waaronder ik - vooral wanneer je een grotere setup hebt), maar daarom zijn er wel alternatieven.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je kan altijd UTP leggen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

fiber trekken door de bestaande buizen :) is dun en heeft geen invloed op reeds bestaande draden of andersom.

kan reeds met gereedschap vanaf 100 euro .....

Kitje :
https://nl.aliexpress.com/item/14-PCS-F ... 91906.html

connectoren :
https://nl.aliexpress.com/item/10-stks- ... 51221.html

kabel koop je best binnen europa

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

petzl schreef:fiber trekken door de bestaande buizen :
Maar dan moet je nog een fiber/ethernet converter plaatsen aan elk begin en eindpunt, veronderstel ik?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

De HAP AC van mikrotik is een leuk device daarvoor ... 5 ethernet poorten, SFP voor fiber en wifi in 1 toestel.

die linkse draad op foto is trouwens 1x2 mm groot.
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

krisken schreef:Je kan altijd UTP leggen?
In opbouw gaat de madam niet zo tevreden zijn denk ik, en boren kan, maar onder de living (waar de tv, decoder enz... staan) en de utp kabel zou moeten komen staat er in de garage de verwarmingsketel, aangezien ik niet weet waar de buizen juist liggen wordt boren op die plaats redelijk riskant.
r2504 schreef:Wat zijn je verwachtingen van snelheid ?

Wireless en powerlines (Je gaat trouwens beide moeten combineren om de AP's te voorzien van connectiviteit) blijven altijd moeilijk te voorspellen en uiteindelijk spreek je toch over 3 verdiepingen. Beide technieken zijn ook shared mediums... dus de totale capaciteit is de som van al je toestellen (waar dit bij puur Wifi niet zo is).

Welke WIFI oplossing je kiest maakt op zich niet uit... er zijn hier fans van Unifi (waaronder ik - vooral wanneer je een grotere setup hebt), maar daarom zijn er wel alternatieven.
Ik lees dat die devolo 400Mb/s haalt over 50 meter gebruik makend van de aarding(test over 1 fase), zonder aarding valt de snelheid terug aar 200Mb/s. Die 400Mb/s lijkt me een mooie snelheid maar de vraag zal zijn wat er nog overblijft op 3-fase, alhoewel ze zelf zeggen dat ze iets van fase verschuiving toepassen om het 3-fase probleem te compenseren.

Stel dat je 200Mb/s haalt en je plaatst 3 adapters, 1 aan de bbox 2 in het huis, zou die 200MB/s dan ook nog eens verdeeld worden over de adapters?
Dus elk 100Mb/s? of ieder 200Mb/s

Indien er dan nog een acces point aan oet komen blijft er niet veel bandbreedte meer over vrees ik.

Aangezien er in de straat fiber ligt en we een proximus abo hebben veronderstel ik dat proximus wel een fiber to ethernet toestel zal plaatsen.
Dacht gezien te hebben dat de bbox er ook nog tussen geplaatst wordt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sky schreef:Ik lees dat die devolo 400Mb/s haalt over 50 meter gebruik makend van de aarding(test over 1 fase), zonder aarding valt de snelheid terug aar 200Mb/s. Die 400Mb/s lijkt me een mooie snelheid maar de vraag zal zijn wat er nog overblijft op 3-fase, alhoewel ze zelf zeggen dat ze iets van fase verschuiving toepassen om het 3-fase probleem te compenseren.
Blijft allemaal moeilijk te voorspellen... best die dingen dus ergens bestellen waar je ze mag terugdoen.
sky schreef:Stel dat je 200Mb/s haalt en je plaatst 3 adapters, 1 aan de bbox 2 in het huis, zou die 200MB/s dan ook nog eens verdeeld worden over de adapters? Dus elk 100Mb/s? of ieder 200Mb/s
De verdeling is dynamisch... als één client 200 Mbps zou gebruiken dan krijgt hij die, komt er een tweede client bij die ook gaat downloaden dan zullen beide inderdaad op 100 Mbits uitkomen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een Devolo kan serieus tegenvallen. Met de 600mbit adapters halen mijn schoonouders max 20mbit.

Als je de keuze hebt zou ik voor CAT6 (of hoger) gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

liber! schreef:Een Devolo kan serieus tegenvallen. Met de 600mbit adapters halen mijn schoonouders max 20mbit.

Als je de keuze hebt zou ik voor CAT6 (of hoger) gaan.
Ik heb hier ook een 600Mbps setje en haal (op dezelfde zekering) 80Mbps in de realiteit, niet echt wow :)
Maar als er geen mogelijkheid is om kabel te trekken, is dit wel een prima alternatief
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als powerline je enig alternatief is dan kijk je best uit naar de 1200 Mbps sets... en dan bidden dat het ook sneller is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

De 1200 Mbps sets gaan ook sneller zijn omdat die ook de aarding gebruiken, wat niet het geval is bij 500/1000 Mbps sets.
Hier thuis van 500 naar 1000 gegaan en dat leverde gewoon helemaal geen snelheidswinst op. Ik haalde op eenzelfde groep max. 100 Mbps. Daarna naar 1200 Mbps sets en nu haal ik ong. 200 Mbps (speedtest in mijn sig is dus over powerline). Let wel, tussen 2 verschillende groepen zakt dat significant. Ik gebruik 4 pluggen en dus 6 verschillende combinaties. Bij de slechtste combinatie haal ik nog geen 40 Mbps.

Verder blijkt ook stabiliteit vaak een probleem. Bij de slechtste sets die ik ooit had moest ik eens om de zoveel tijd eens een plug uittrekken om te resetten. Zeer vervelend als het pluggen zijn met passthrough en er dus nog een hoop toestellen achter hangen. Bij andere sets bleek het soms eens wat korte disconnects, of broadcasts die niet doorgingen, etc... De set die ik nu heb (TPLink TL-PA8015P) zijn naast de snelste, ook wel de stabielste die ik ooit gehad heb. Al is het nog niet perfect. Zo blijkt mijn Squeezebox regelmatig effen connectie met mijn Logitech Media Server te verliezen, vreemd genoeg enkel wanneer hij in standby staat (muziek streamen gaat perfect, maar misschien buffert de Squeezebox genoeg).

Met al de tijd en geld de ik in die 10 jaar gestoken heb in powerlines, had ik destijds wel veel beter overal cat-6 getrokken...
Tinky
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2017, 21:36

Indien je op verdiep kabel wilt, kan het een optie zijn om die langs de gevel te trekken en de buis in te voegen.
Dan op verdiep zelf achter plinten te steken tot het punt waar je aansluiting moet komen.

Best doe je nu toch wat breekwerk, want bekabeld is een hemelsbreed verschil.
petzl schreef:fiber trekken door de bestaande buizen :) is dun en heeft geen invloed op reeds bestaande draden of andersom.
Is dat in orde met de keuring / arei ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tinky schreef:Is dat in orde met de keuring / arei ?
Bij een AREI keuring gaat niemand erover vallen, want ik heb er nog nooit eentje een pries of een schakelaar weten open vrijzen om te zien wat erachter zit.
Verder hangt het ook af van uw interpretatie van het AREI.
Ofwel lees je dat er in een buis geen andere leiding mag (in dat geval mag je er geen fiber bij in proppen)
Ofwel lees je dat er in een buis geen andere stroomvoerende leiding mag (aangezien fiber niet stroomvoerend is, zou je er wél fiber bij mogen in proppen).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zal dus misschien eens bij coolblue horen of ze geld teruggeven indien niet content van zo een devolo 1200+.
Langs buiten is misschien ook nog een optie, niet aan gedacht.

Kwam straks een leidingdetector tegen op internet zodat het risico kleiner is dat ik in een water of elektriciteitsleiding boor?
Iemand ervaring daarmee?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb net een 600Mbps setje getest, een "oude" TPLink die ik nog had liggen.
Een monofasige installatie, waarbij de ene PLC in kring1 staat en de andere in kring2.
Ik haalde 85Mbps flat. Om te surfen is dat prima.

Een 2Gbps setje kost €86
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Staat een artikel in HW.info magazine 2017/05 over PLC's van 1Gbps of 1,2Gbps

snelheid in Mbps, tenzij anders aangegeven

Code: Selecteer alles

	   Fritz	Devolo  TPLink
	   1000E	1200+	PA8010
	   €95	  €130	 €66
25m	458	  483  	511
50m	324  	455	  470
4Gb	33MB/s  34MB/s  36MB/s
voor €66 (prijsopgave HWI) krijg je 500Mbps, dat lijkt me niet slecht.
Je gaat moeite moeten doen om 50m kabel in uw huis te vinden, tenzij je een villa hebt.
Het komt er dus ook op aan om uw eerste PLC zo dicht mogelijk bij uw zekeringkast te plaatsen, dan verlies je zo al geen meters
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ben ik blij dat ik geen PLC's en dergelijke nodig heb :p

Mijn modem moet maar max een paar meter ver uitzenden :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:voor €66 (prijsopgave HWI) krijg je 500Mbps, dat lijkt me niet slecht.
Dergelijke uitspraken zijn wat mij betreft even dom als beweren dat iemand met WIFI x Mbps zal hebben... beide technieken zijn totaal onvoorspelbaar wat betreft hun netto resultaten.
heist_175 schreef:Je gaat moeite moeten doen om 50m kabel in uw huis te vinden, tenzij je een villa hebt.
Dus volgens jou heeft iedereen zonder problemen 470 Mbps ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wifi hangt af van uw muren etc.
PLC hangt af van de afstand die overbrugd moet worden. Lijkt me veel minder vatbaar voor wijzigingen.
Ik ga niet beweren dat iedereen 500Mbps zal halen, het is een indicatie.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Powerlines hangen echt wel van meer af dan enkel afstand, zelfs al zitten ze op dezelfde kring. Moest het enkel van afstand afhangen zou ik hier thuis ook 100Mbit moeten halen ipv de 20Mbit die er nu maar doorkomt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

PLC heeft enorm veel last van goedkope geschakelde voedingen van andere toestellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”