WiFi download snelheid traag

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo,
Ik heb hier thuis een probleem waar ik niet echt uit geraak...
De situatie:
Een woning met twee verdiepingen. Telenet Whoppa.
  • In de garage: een Telenet HGW, WiFi staat op kanaal 11
    Op het gelijkvloers: Ubiquity UB AC-Pro, WiFi op kanaal 6
    Op de tweede verdieping: Ubiquity UB AC-Pro, WiFi op kanaal 12, Tx Power op High, alle andere instellingen op default.
De signaalsterkte ziet er mij op het eerste gezicht redelijk uit.
Op de afbeeldingen zijn de signaalsterktes op het gelijkvloers en de tweede verdieping te zien evenals de behaalde snelheden.
De meting om 11:17 is op het gelijkvloers naast het AP.
De metingen om 10:59 en 11:00 zijn op de tweede verdieping naast het AP.
De meting om 11:06 is op de eerste verdieping. De tweede verdieping is eigenlijk een bureau die uitkijkt op de eerste verdieping. Het signaal moet dus niet door een muur om op de eerste verdieping te geraken. De afstand tussen de laptop en het AP bedroeg ten hoogste 15m...
Oorspronkelijk stond het AP op de tweede verdieping op kanaal 11, maar dat heb ik gewijzigd aangezien de HGW ook al op 11 zat. Ik heb met verschillende kanalen geprobeerd zonder al te veel succes.
Merkwaardig is dat de upload snelheid ongeveer constant blijft.
Beide AP zijn elk op hun eigen TP-Link SG3424P switch aangesloten. Downloadsnelheid via het bekabelde netwerk is OK.
Iemand enig idee?
TIA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zo merkwaardig is dat toch niet dat de upload overal hetzelfde is ? Het probleem zit duidelijk in je wireless bandbreedte die veel te laag is, maar nog altijd hoog genoeg om je Whoppa Upload dicht te trekken.
Ik zou me eerst focussen met de testen naast de HGW, want daar moet je probleemloos (nabij de) 200 Mbps halen. Zelfs met mijn OnePlus 3 smartphone haal ik de volle 200 Mbps.
EDIT: had effen niet naar je scanner screenshots gekeken :oops: . Blijkbaar test je dus op 2.4GHz ipv 5GHz (waarom?). Nu, dan nog zou je meer moeten kunnen halen. Hier thuis haal ik 90Mbps op 2.4GHz.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waarom gebruik je kanalen 11 en 12? Deze overlappen en storen elkaar.

Probeer eens met kanalen 1, 6 en 11 als je op 2,4 GHz blijft. Op 5GHz heb je natuurlijk meer ruimte.
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Hm, daar had ik nog niet aan gedacht http://userbase.be/forum/posting.php?mo ... 55&t=51084#

Naast de HGW haal ik 190Mb/s
Ik test de snelheid met de Ookla Speedtest app op mijn laptop.

Ik heb nu nog eens een test gedaan op het gelijkvloers en bij download gaat het eerst richting 120 Mb/s om nadien af te zwakken naar 80.
Als ik kijk bij de eigenschappen van mijn laptop netwerkadapter zie ik daar toch 5GHz staan (zowel bij verbinding met de HGW als met het AP op het gelijkvloers.
Ik heb nu nog eens op de eerste verdieping gemeten. Bij het aanmelden op het AP zie ik dat de netwerkadapter op 2,4 GHz overgestapt is. De test gaf nu 27Mb/s.

Oorspronkelijk stond het kanaal op 11 maar omdat de HGW dat ook gebruikt heb ik dat dan gewijzigd. Op kanaal 1 was het resultaat nog slechter...
Kanaal 6 wordt gebruikt door het AP op het gelijkvloers (staat op automatisch ingesteld).
Moet ik dan op de AP de 2,4 Ghz radio uitschakelen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In princiepe als je alles op auto zet ga je wel automatisch op 1, 6 en 11 uitkomen... ik begrijp dus ook totaal niet waarom je twee AP's eigenlijk op zo goed als dezelfde frequentie zet.

Tevens is het zo dat 2.4 GHz niet gemaakt is voor hoge snelheden (en vaak is het zelfs zo dat het verhogen van 20 naar 40 MHz zelfs een omgekeerd effect heeft - persoonlijk zet ik dat dus steeds uit). Wel je een deftige snelheid dan gebruik je best 5 GHz en gezien je drie AP's hebt mag dat geen probleem zijn.
baggins schreef:Ik heb nu nog eens op de eerste verdieping gemeten. Bij het aanmelden op het AP zie ik dat de netwerkadapter op 2,4 GHz overgestapt is. De test gaf nu 27Mb/s.
Als je over en weer gaat lopen met je laptop ga je plaatsen hebben waar de 5 GHz vermoedelijk minder is en kan je laptop overspringen naar 2.4 GHz (en zal deze zelden terug gaan naar 5 GHz waar je betere snelheden kan halen).
baggins schreef:Moet ik dan op de AP de 2,4 Ghz radio uitschakelen?
Als al je toestellen 5 GHz aankunnen is dat zeker te overwegen.
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ik had het kanaal gewijzigd omdat zowel de HGW als het AP op kanaal 11 zaten...
Heb ondertussen terug alles op Auto gezet.
Aangezien er nog een aantal ruimtes waren waar de ontvangst niet al te goed was heb ik nog een bijkomend AP geplaatst: een Ubiquity UB-AC-LR.
Ik moet zeggen dat het bereik van die AP's me toch wel een beetje tegenvalt. Ik had er toch wel meer van verwacht. Zelfs met 3 AP + HGW zijn er nog bepaalde zones in huis waar de ontvangst ontoereikend is zonder dat daar veel muren tussen zitten...

Vandaag heb ik nog eens een test gedaan (alles bij 5GHz) en nu krijg ik in de directe omgeving van de HGW en de AP's downloadsnelheden tussen de 80 en 90 Mb/s. De signaalsterkte lag tussen de -31 en -36dBm.
Gisteren had ik in de buurt van de HGW nog bijna 200Mb/s wat ook de snelheid is via het bekabelde netwerk. Die snelheden lijken me zeer variabel.

Ik las in de andere recente thread ( http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=51090) over Ubiquity dat er ook een Airtime Fairness setting zou bestaan. In de controller die ik nu gebruik (versie 4) bestaat deze niet. Ik neem aan dat deze enkele beschikbaar is in versie 5 van de controller?
Heeft iemand ervaring met de controller onder Linux? Ik gebruik nu mijn Windows laptop (de enige Windows machine die ik heb) maar zou liever die controller op een Fedora machine zetten die 24x7 aanstaat zodat ik ook wat gegevens kan verzamelen...

Ik heb nu ook Band Steering aangezet. Morgen doe ik weer wat testen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

baggins schreef:Heb ondertussen terug alles op Auto gezet.
Meestal geeft dat de beste resultaten.
baggins schreef:Aangezien er nog een aantal ruimtes waren waar de ontvangst niet al te goed was heb ik nog een bijkomend AP geplaatst: een Ubiquity UB-AC-LR.
Tenzij je een enorm landgoed hebt of enorm geïsoleerde muren lijkt me dat bizar... ik heb met een UB-LR in gans m'n huis perfecte dekking, enkel voor 5 GHz heb ik een apart UB-AC-Lite staan (en die geeft een beperkte dekking maar dat is ook normaal voor 5 GHz).
baggins schreef:Ik moet zeggen dat het bereik van die AP's me toch wel een beetje tegenvalt. Ik had er toch wel meer van verwacht. Zelfs met 3 AP + HGW zijn er nog bepaalde zones in huis waar de ontvangst ontoereikend is zonder dat daar veel muren tussen zitten...
Spreek je dan over 2.4 of 5 GHz ?
baggins schreef:Vandaag heb ik nog eens een test gedaan (alles bij 5GHz) en nu krijg ik in de directe omgeving van de HGW en de AP's downloadsnelheden tussen de 80 en 90 Mb/s. De signaalsterkte lag tussen de -31 en -36dBm.
Gisteren had ik in de buurt van de HGW nog bijna 200Mb/s wat ook de snelheid is via het bekabelde netwerk. Die snelheden lijken me zeer variabel.
Mijn snelheden zijn zowel op 2.4 als 5 GHz constant... beetje bizar dus.

Schakel eens alles uit van WIFI... HGW en twee AP's, alsook alle clients... en bouw je test scenario eens stap voor stap op (één AP, één client dus).
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Schermafdruk 2017-10-11 11.23.06.png
Tenzij je een enorm landgoed hebt of enorm geïsoleerde muren lijkt me dat bizar... ik heb met een UB-LR in gans m'n huis perfecte dekking, enkel voor 5 GHz heb ik een apart UB-AC-Lite staan (en die geeft een beperkte dekking maar dat is ook normaal voor 5 GHz).
Mijn woning is niet bepaald enorm groot. In bijlage het dekkingsprofiel uit de UB controller voor het gelijkvloers. De bovenverdiepingen zijn gelijkaardig van oppervlakte. Eigenlijk is dit een kangoeroewoning. Vandaar dat ik een tweede AP op de bovenverdieping voorzien heb.
Op basis van dit profiel zou je verwachten dat er nergens een probleem zou mogen zijn. Op het gelijkvloers is dat dan ook het geval, maar op de bovenverdiepingen dus niet...
Spreek je dan over 2.4 of 5 GHz ?
Allebei.
Mijn snelheden zijn zowel op 2.4 als 5 GHz constant... beetje bizar dus.
Welke snelheden haal je dan eigenlijk? In het beste geval haal ik 80-90Mb/s draadloos terwijl dit 200Mb/s bekabeld is. Ik had met dergelijke AP toch wel hogere snelheden verwacht, zeker op 2m afstand...
Schakel eens alles uit van WIFI... HGW en twee AP's, alsook alle clients... en bouw je test scenario eens stap voor stap op (één AP, één client dus).
Dat zal ik later eens proberen. Vandaag kan ik de andere gebruikers er niet uit gooien...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

baggins schreef:In bijlage het dekkingsprofiel uit de UB controller voor het gelijkvloers.
Ik hoop dat je beseft dat dit puur theoretisch is en geen rekening houdt met muren of wat dan ook.
baggins schreef:Welke snelheden haal je dan eigenlijk? In het beste geval haal ik 80-90Mb/s draadloos terwijl dit 200Mb/s bekabeld is. Ik had met dergelijke AP toch wel hogere snelheden verwacht, zeker op 2m afstand...
Op 2.4 GHz haal ik zo'n 40 a 45 Mbps (20 MHz bandbreedte), en op 5 GHz haal ik 190 Mbps (ik dacht op 40 MHz bandbreedte).

Op 2.4 GHz kan het dus hoger al heb ik daar geen behoefte aan (40 MHz op die band is ook associaal).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”