Suggestie wireless oplossing thuis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Het wireless is de laatste tijd bij mij een ramp.

Heb de standaard BBOX , daarachter nog een TP-link router in andere ruimte dat ook uitzend alsook boven nog een wifi repeater.
ik heb zo het gevoel dat die apparaten elkaar tegen aan het werken zijn .

Dus wil ik één compleet en beheerbaarsysteem ( heb overal wel wat UTP liggen)

Wat zijn jullie suggesties ??
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

> "de laatste tijd" >> wat is er recent veranderd? De kabouters die ik al ben tegengekomen kennen niet veel van IT, dus die zullen de settings niet aangepast hebben?
> de wifi-repeater >> hoe is die aangesloten, als AP op een UTP, of als repeater op het wifi signaal?
> als je zegt "is een ramp" >> met welk toestel (tablet, smartphone, pc, ...) aangesloten op welk toestel (bbox3, TPLink, Wifirepeater) krijg je welk soort probleem (lage snelheid, hoge ping, verbindingsproblemen, bereik, ...)?

Voor je een oplossing zoekt van een probleem, is het vaak een goede zaak om het probleem goed in kaart te brengen.
Mijn advies zou zijn om uw huidige setup te analyseren en te verfijnen; als het probleem zou blijven, kan je nog altijd andere hardware aanschaffen.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Vroeger had ik een linksys E2000 router ipv de TPlink

vanaf die TPlink kom ik rare dingen tegen0

Soms lukt surfen niet , krijg je een error code in de browser.
Bereik is een algemene ramp , waar je soms bereik heb kan dit 5 minuten later niet zijn.
De AP is verbonden met de TPlink via ethernet

De BBox zend een SSID uit
De TP-link en de AP zend een andere uit

Er loopt nog een ethernetkabel naar de tuin (chalet 1 ) van waar er een een powerline vertrekt naar Chalet 2
De tp-link router heeft ook powerline en ondervind soms dat deze in het rond praten en niet naar de BBOX geraken

Speedtest :

Via kabel op BBOX : 60Mbps
Via SSID BBOX : 57Mbps
Via TPLInk kabel :60Mbps
Via TPlink SSID : 16 Mbps als de repeater is uitgetrokken op deze SSID 34Mbps
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik ben van een duplex appartement verhuisd naar een 3 verdiep huis, waarbij de kinderkamer(s) op de hoogste verdieping is.

In het appartement hadden alle devices zo goed als "line of sight" met de Apple Airport Extreme 802.11ac - behalve de slaapkamers boven, maar een flinterdunne plafond/vloer.

Ik had ook "schrik" om met diezelfde 802.11ac Airport nu 3 verdiepen te voorzien van WIFI, en dan zeker de iPads van de dochter op de hoogste verdieping. Telenet komt binnen in de kelder, maar heb bij de installatie gevraagd om de NIU in de living achter het TV meubel te installeren. Daar een modem-only en daar dan m'n Airport 802.11ac op aangesloten, en ...

... dat gaat dus allemaal probleemloos... Probleemloos op de hoogste verdieping met 3 iPads tegelijk youtube/netflix/Yelo-brol van Telenet. Allemaal in de hoogst mogelijke kwaliteit op die oude iPad Airs...

Zelfs in de bureau, die is wel vlak boven de Airport, waar m'n DAN A4-SFX Game PC staat, verbind ik nu draadloos via het 5GHz netwerk en dat gaat probleemloos - ik kan er zonder moeite Quake Champions (multiplayer over het internet hé) op spelen, en ik merk geen verschil met de kabel...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

helmuteke schreef:Wat zijn jullie suggesties ??
Gooi alles buiten en plaats één of meerdere (afhankelijk van de oppervlakte) Unifi AC AP's.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

+1 plaats één AP zo centraal mogelijk en al die problemen zijn opgelost.
Ik heb wel een LR gekozen, vermogen kan je aanpassen indien nodig

https://www.routercenter.be/product/708 ... ifications
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb op elke verdieping tijdens de bouw netwerk voorzien op plafond hoogte. Daar hangen nu op gelijkvloers en op het eerste Mikrotiks Wap AC's. Heel content van. Buiten heb ik aan mijn gevel ook nog een kabel voorzien, daar komt mogelijks nog zo een Wap AC (maar voorlopig is het bereik buiten wel dik ok). Misschien dat ik er iets hang in functie van wireless belgië.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Of iemand één of meerdere AP's nodig heeft kan je nooit op voorhand weten... maar het leuke is dat je er gewoon één extra kan inpluggen (zeker als je overal UTP kabel hebt liggen) en meteen alles werkt zonder nog manueel iets te moeten configureren.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”