HP Procurve & fiber

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Is er iemand met wat kennis van hp netwerk apparatuur?
Ik heb 2 hp procurve switchen uit de 1820 serie. Deze beschikken beide over de mogelijkheid om er SFP's in te steken en deze via fiber te interlinken.

Nu vroeg ik mij af wat juist het voordeel is om deze switchen via fiber te interlinken ipv copper. Beide switchen hebben 2 fiber poorten, moet je iets specifiek configureren als je beide kabels aansluit tussen 2 switchen?

Ik zie dat volgende transceivers beschikbaar zijn voor mijn switchen: (voor wat dienen deze allemaal?)

HPE X121 1G SFP LC SX Transceiver
HPE X121 1G SFP LC LX Transceiver
HPE X111 100M SFP LC FX Transceiver
HPE X121 1G SFP RJ45 T Transceiver

Bedankt,
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

HPE X121 1G SFP LC SX Transceiver
snelheid: 1 gigabit
fiberconnectortype LC
Short range, vermoedelijk multimode

HPE X121 1G SFP LC LX Transceiver
snelheid: 1 gigabit
fiberconnectortype LC
Long range, vermoedelijk single mode

HPE X111 100M SFP LC FX Transceiver
100Mbit, LC connector, Full duplex (?? ben ik niet zeker van)

HPE X121 1G SFP RJ45 T Transceiver
1gigbit, RJ45 (koper dus, geen fiber)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

LC is een type connector
SX - 850 nm, for a maximum of 550 m at 1.25 Gbit/s (gigabit Ethernet) or 150m at 4.25 Gbit/s (Fibre Channel)[2]
LX - 1310 nm, for distances up to 10 km (originally, LX just covered 5 km and LX10 for 10 km followed later)

Tja, waarom fiber... afstand, snelheid (indien het SFP+ zou zijn), interferentie.

Voor thuisgebruik dus totaal niet interessant.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een SFP module kost tussen de 15 en 25 euro voor een B-merk , ik vermoed wel dat je bij HP enkel HP modules kan gebruiken, iemand ervaring mee?

SFP heeft als voordeel dat je 1.25 Gbit hebt. configuratie is normaal niet nodig.
sommige switchen kunnen wel niet profiteren van die extra snelheid en werken gewoon aan 1 gbit.

ook is het mogelijk dat optisch meer latecy heeft, wegens de omzetting van signalen , als ook de snelheid van het licht kan verschillen in beide mediums.
Laatst gewijzigd door petzl 27 sep 2017, 21:55, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Grootste voordeel voor thuisgebruik om fiber boven koper te zoeken: galvanische scheiding.
Vooral interessant als je aan het verbouwen bent, en een bijgebouw plaatst, waardoor je als het ware een condensator bouwt.
Anderzijds ook omdat er geen instraling is op glasvezel, en aangezien zowat alles consumentenelektronica slecht afgeschermd is, kun je dit wel merken als je effectief een gigabit over koper wilt.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

een SFP module kost tussen de 15 en 25 euro voor een B-merk , ik vermoed wel dat je bij HP enkel HP modules kan gebruiken, iemand ervaring mee?
Hier zonder enig probleem "wit product" sfp-modules in cisco SG300 en SG500 (small business) van Fiber24. De hp-compatibele modellen vind je hier.

Ik wil ook extra opmerken dat bij sommige switches (specs lezen!) je de SFP-poorten ook kan gebruiken voor een Direct Attach Coppercable. Bij onze SG500s is dat bv een "twinax" koperkabel en dan haal je 5Gbps. Op deze wijze maak je van meerdere SG500 een stack.

Ook kan je een koperinterface in je SFP stoppen als die laatste niet geshared zijn met een reeds aanwezige koperpoort. Zo kan je poorten vrijmaken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”