Telefonie >< utp

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
6sic6
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dag allen,

Door een nieuwe bureau inrichting en opstelling zitten we met een praktisch probleem.

Momenteel verloopt onze analoge vaste telefoon lijn (telenet) via een UTP kabel naar bepaalde locatie. Op deze locatie is er 2xUTP + 1xCOAX voorzien.

Door de nieuwe opstelling moet de telefoon daar weg en zou deze bij de workstations komen te staan op een andere plaats. Op deze plaats is echter maar 1 UTP aansluiting voorzien (alsook 1 x COAX) waar momenteel een switch aan gekoppeld is om die verbinding te verdelen over de verschillende apparaten.
De vraag is hoe we hier die analoge lijn bij krijgen zonder al te veel aanpassing. Kan dit over een switch (managed ?) lopen ?
In het allerlaatste geval kan ik eventueel vanaf het ene punt een telefoonlijntje trekken (kan ik het eigenlijk net zo goed vanuit de meterkast doen dan ben ik safe en blijven die 2xUTP's vrij voor de netwerkprinter.
Doch ik wou eerst een horen wat er met de huidige hardware mogelijk is ...
Zie ook schets in bijlage.

Alvast dank!
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik zie een aantal mogelijke opties:

1. Werken met VOIP. VOIP telefoons hebben meestal 2 UTP aansluitingen: 1 naar het netwerk en 1 naar de PC.
Hiervoor zul je wellicht wel moeten investeren, zowel in telefoons als in een centrale.

2. Een tweede kabel leggen, naast de huidige.

3. De huidige UTP kabel opsplitsen in 2 kabels, waarbij je dan gelimiteerd zit op 100Mbps voor de data-verbinding.

4. Baluns gebruiken, en zo van je coaxiale verbinding een extra UTP verbinding maken.

Aan jou om te zien wat er het beste zou werken van deze opties.
6sic6
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

bedankt!

100 Mbps limiet gaat niet lukken. Wij werken met 2 personen hier op dit thuiskantoor en hebben de snelheid nodig voor zowel LAN als internet toepassingen.
Ik vermoed dat we dan best gewoon gaan voor de extra kabel. Lijkt me de meest performante oplossing, niet ? Of is die COAX aanspreken OK qua rendement en kwaliteit ?
Indien extra kabel: zou je dan een UTP of telefoon kabel voorzien ? Met UTP kan je nog alle kanten op natuurlijk ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wordt die coax trouwens voor iets gebruikt ?

Indien niet kan je daar gewoon je analoge telefonie over sturen... heb je zelfs geen baluns voor nodig.
6sic6
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

voorlopig niet. Er staat een AV-receiver die zorgt voor muziek op bureau en voor aansturing van scherm voor gasten.
Bedoeling was die via coax te verbinden voor zowel digitale tv (op termijn) en ook voor tuner. Doch dat laatste doen we nu via internet radio.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Best inderdaad gewoon een kabeltje bijtrekken als dat geen probleem is en UTP-kabel gebruiken aangezien dat in de toekomst misschien nog voor iets anders kan dienen, terwijl gewone telefoonkabel heel beperkt is qua toepassingen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:Indien niet kan je daar gewoon je analoge telefonie over sturen... heb je zelfs geen baluns voor nodig.
In theorie durf ik hier mee akkoord te gaan: het zijn inderdaad maar 2 kabels die je nodig hebt.
Maar komt dit ook goed met de impedantie? Ik dacht dat telefonie-verbindingen 600 ohm hebben, terwijl coax wellicht 50 ohm heeft (andere waarden kunnen ook, maar dat zal wel niet hier).
6sic6
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

maakt cat 6 of cat 5 iets uit voor telefonie ?
gewoon de cat 6 nemen vermoed ik ?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Voor telefonie maakt dit geen zak uit inderdaad.
Maar moest je alsnog overschakelen op de volledige functionaliteit van UTP, zorg dan dat je overal al cat6 hebt liggen. Prijsverschil is marginaal, en het meer toekomstproof. :-)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:Maar komt dit ook goed met de impedantie? Ik dacht dat telefonie-verbindingen 600 ohm hebben, terwijl coax wellicht 50 ohm heeft (andere waarden kunnen ook, maar dat zal wel niet hier).
Met zo'n lage frequenties (minder dan 4 kHz) in combinatie met een korte kabellengte maakt de impedantie eigenlijk niet zoveel uit.
6sic6
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

bedankt
snelle mannen jullie :)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”