Dit is het geheim van supersnelle wifi in huis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://www.hln.be/hln/nl/13978/Wonen/ar ... huis.dhtml


Interview met Vincent Van Oevelen, Associate Go-To-Market Manager bij Telenet. Het grappige was dat ik dit zinnetje zag staan: "Plaats de modem zo centraal mogelijk". Meteen dacht ik: ja, daar zit wel de logica in dat jullie dan zelf de modem zo snel mogelijk bij het binnenkomen in huis plaatsen... :roll: :roll:

Natuurlijk zullen hier op userbase meer mensen het zelf beheren dan de standaard geïnstalleerde apparaat zijn werk te laten doen, maar bij 99,9% van de bevolking is dat wel anders...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nee, het geheim is: vraag een modem only, en zet een eigen wifi router centraal, of gebruik een echte access point als de locatie van je bestaande modem niet ideaal is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eigenlijk staat er niets nieuws in dat artikel. Hoewel, dat de modem het wifi signaal uitstuurt... :roll: Het doet al direct de geloofwaardigheid zakken, maar ik denk dat ze het aio apparaat bedoelen?

Voor de laptops en PC's hier in huis ligt er overal utp via switches. De wifi is enkel voor de tablets en bezoekers, dus staat dat meestal af.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Vaganzza schreef:Het grappige was dat ik dit zinnetje zag staan: "Plaats de modem zo centraal mogelijk". Meteen dacht ik: ja, daar zit wel de logica in dat jullie dan zelf de modem zo snel mogelijk bij het binnenkomen in huis plaatsen... :roll: :roll:
Mijn ouders hun modem staat in de woonruimte terwijl de coax elders binnenkomt in de woonst en er van daaruit twee coaxen voorzien zijn tot aan de TV.
dus het is meestal een technische beperking waarom de nui en modem niet centraal gezet kan worden. zeker als er meerdere coaxen van het centrale punt naar de slaapkamers lopen en er maar 1 coax is voorzien naar de leefruimte waardoor de modem daar moet staan. data en tv zijn namelijk verschillende aftappunten op de nui.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:Nee, het geheim is: vraag een modem only, en zet een eigen wifi router centraal, of gebruik een echte access point als de locatie van je bestaande modem niet ideaal is.
Ik veronderstel dat je met een modem only geen wifree kan gebruiken? Da's ook de reden waarom ik mijn wifi signaal niet afgezet heb van mijn TN modem...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

Vaganzza schreef:
ub4b schreef:Nee, het geheim is: vraag een modem only, en zet een eigen wifi router centraal, of gebruik een echte access point als de locatie van je bestaande modem niet ideaal is.
Ik veronderstel dat je met een modem only geen wifree kan gebruiken? Da's ook de reden waarom ik mijn wifi signaal niet afgezet heb van mijn TN modem...
Jawel, als modem-only klant kan je gebruik maken van het WiFree netwerk zonder dat je zelf iets moet uitzenden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Inderdaad, ik kan ook meesurfen op andermans telenet wifi, en heb een modem-only geval.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goed om weten voor de toekomst...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Deze snap ik niet:
"Hoe ouder de apparaten, hoe trager de verbinding. Een iPad van vijf jaar oud kan een negatieve impact hebben op de kwaliteit van het signaal, zodat je minder snel kan surfen met je gloednieuwe smartphone."

Iemand? :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

wotr schreef:Deze snap ik niet:
"Hoe ouder de apparaten, hoe trager de verbinding. Een iPad van vijf jaar oud kan een negatieve impact hebben op de kwaliteit van het signaal, zodat je minder snel kan surfen met je gloednieuwe smartphone."

Iemand? :)
Op oudere AP's met bvb 54G was dit een probleem: hoe zwakker de verbinding, hoe meer de AP de snelheid terugschroeft, en gezien het een shared medium is, gaan alle andere clients dan ook trager, gezien ze het time division systeem dan delen.

Maar zitten er in de nieuwe standaarden geen oplossingen voor dit probleem?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

ub4b schreef:
wotr schreef:Deze snap ik niet:
"Hoe ouder de apparaten, hoe trager de verbinding. Een iPad van vijf jaar oud kan een negatieve impact hebben op de kwaliteit van het signaal, zodat je minder snel kan surfen met je gloednieuwe smartphone."

Iemand? :)
Op oudere AP's met bvb 54G was dit een probleem: hoe zwakker de verbinding, hoe meer de AP de snelheid terugschroeft, en gezien het een shared medium is, gaan alle andere clients dan ook trager, gezien ze het time division systeem dan delen.
802.11ac met MU-MiMo heeft dit "probleem" niet. Bij een paar devices is het dan SDMA ipv TDMA.

Hoewel hun uitleg nogal brak ineen hangt technisch gezien hebben ze wel een punt. Je hebt liever 5 802.11n devices die elk continu 5Mbps (Netflix bv) dan 5 802.11b/g devices die dat doen. Echter vermoed ik dat er nog weinig b/g only devices bij mensen thuis zijn die dan ook nog eens actief bezig zijn.

In mijn ogen zijn de 3 dingen die de wifi snelheid het meest beinvloeden bij doorsnee mensen thuis (lees: bbox of telenet AIO):
1) zwak signaal => op te lossen met plaatsing bbox/aio of extra AP
2) slechte SNR (door drukke/noisy 2.4GHz omgeving) => 5GHz is oplossing, vaak extra AP nodig om ook op 5GHz aan een redelijke signaalsterkte door heen heel het huis te halen.
3) Combinatie van apparaten op 2.4GHz met zwak signaal of veel noise, die maken dat de 2.4GHz volcontinue gebruikt wordt (volledige airtime) en dus de performance van elk apparaat op die band naar beneden haalt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”