Ubiquiti AP AC LR

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

ik heb recent een Ubiquiti AP AC LR aangekocht na veel beraad en overleg up Userbase om mijn oud 'tp linkje' te begraven.
Het toestel is ondertussen operationeel en staat te glimmen in de woonkamer op een kast mét het blauwe cirkeltje aan.
Het enige probleem is dat de oude TP Link nog steeds het werk opknapt, die "nieuwe" komt er zelfs niet aan te pas.

Zijn bereik is dramatisch (max. 2 meter) en zijn snelheid nog dramatischer. Een verdiep hoger is er al helemaal niets meer en...enkel op 2.4 Ghz (ook voor met 5Ghz compatibele toestellen).
Ik moet klaarblijkelijk aan de instellingen een fout hebben gemaakt.
Wie heeft er een soortgelijk toestel en/of wie weet wat het probleem kan zijn....?
Het is verbonden met 2 nieuwe UTP 5e kabels aan de modem (zelfde modem als de TP Link die wel goed werkt) met de switch ertussen die bij het apparaat zat.
Zeer regelmatig valt ook de verbinding weg met de Unifi controller.
Ik weet niet wat er fout kan zijn....

Graag hulp!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Werkt perfect hier. Koppel om te beginnen eens 1 kabel los zodat het ap maar met 1 kabel aangesloten is.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

jodeaal schreef:Het is verbonden met 2 nieuwe UTP 5e kabels aan de modem (zelfde modem als de TP Link die wel goed werkt) met de switch ertussen die bij het apparaat zat.
Wacht, heb je 1 APACLR verbonden met 2 kabels met dezelfde modem?
Volgens mij is dat niet de bedoeling. De 2de kabel is om door te lussen naar (bv) een andere AP, maar niet om terug te gaan naar de modem.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je de 2 kabels hebt aangesloten naar de modem heb je een 'loop' gemaakt. Vermoedelijk zal op de ubquiti per default spanning tree aanstaan, maar door dat het aan de andere kant niet actief is, gaat die nu constant tussen de poorten switchen ('flapping') en zal de verbinding inderdaad erbarmelijk zijn.

Succes, veel anders kan je toch niet verkeerd doen dat zo een invloed heeft op de verbinding of snelheid.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Graag meer duidelijkheid, de UAP-AC-LR heeft immers maar 1 ethernet poort. De IW, PRO, EDU, HD en SHD modellen hebben meerdere poorten, maar die dienen inderdaad voor (optionele) bridging, niet om allemaal aan dezelfde router te hangen. Of bedoel je gewoon dat je de Ubiquiti PoE adapter gebruikt (wat jij "switch" noemt) waarin zowel de kabel naar de UAP als de kabel naar de router in aankomen (waardoor je dan inderdaad 2 kabels gebruikt)? Dat mag natuurlijk wel, als je switch geen PoE ondersteunt dan voegt die adapter immers de PoE toe zodat je UAP stroom krijgt.

De UAP's hang je in ieder geval best zo hoog mogelijk. Het zijn echt modellen die ontworpen zijn om aan (of in) het plafond te hangen, hun stralingsdiagram is er ook naar. Desnoods hang je ze aan de muur (wederom zo hoog mogelijk). Maar niet op een meubel of op de grond. Het beste bereik heb je "onder" de UAP, niet erboven.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Voor alle duidelijkheid:
Ik heb op de modem 2 poorten : 1 voor de TP Link en voor de Ubiquiti AP AC LR.
Dus beide zijn apart verbonden. De Ubiquiti met nieuwe UTP 5e kabels, enkel bij de Ubiquiti zit dat zwarte stroom ppoe doosje ertussen.
De Ubiquiti werkt correct, maar het bereik is nul.
Zelfs al staat hij op een kast, dan nog moet er toch minimum 1 a 2 meter bereik zijn....? of niet..?
Bij installatie was het top dan was het bereik héél goed en héél snel, dus er moet bij de "fine tuning" iets mis ingesteld zijn waardoor er een soort van "bug" is (denk ik) die verhinderd dat hij op volle sterkte uitzend.
Indien gewenst kan ik altijd enkele print screen doorgeven van de instellingen.
Het toestel is "verbonden" met de controller indien de TP link werkt, als ik deze uitzet is er enkele seconden nadien geen verbinding meer met de controller software van UNIFI (vaste PC die 1 verdiep hoger staat).
Het bereik is dus wel degelijk het grote probleem bij de Ubiquiti.
Of is het normaal dat hij op een kast staat, rechtstreeks bereik heeft met gelijk welk toestel en niet herkend wordt..???
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jodeaal schreef:Het toestel is "verbonden" met de controller indien de TP link werkt, als ik deze uitzet is er enkele seconden nadien geen verbinding meer met de controller software van UNIFI (vaste PC die 1 verdiep hoger staat).
Dat is niet normaal... is je Unifi soms client van je TP Link ?

Je TP-Link heeft totaal niets te maken met de Unifi en is dus ook absoluut niet nodig.

Je Unifi AP gaat gewoon via z'n LAN kabel naar de controller. Misschien moet je toch eens een screenshot posten van de controller.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Denk dat je best eens screenshots van de configuratie maakt en een foto van de bekabeling (of een klein tekeningetje).
jodeaal schreef:Dus beide zijn apart verbonden. De Ubiquiti met nieuwe UTP 5e kabels, enkel bij de Ubiquiti zit dat zwarte stroom ppoe doosje ertussen.
Nogmaals ... verzeker je ervan dat de Ubiquiti niet 2x netwerk binnenkrijgt. Er mag maar 1 kabel van de modem naar het AP lopen, die andere kabel dat je bedoelt is dus enkel op de PoE aangesloten zonder iets van netwerk toch he.

Iets anders, je hebt je Ubiquiti AP toch niet hetzelfde ingesteld als je TP-Link he (bvb SSID, Kanaal, ...) en staan ze ver genoeg uit elkaar ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zet die TP-Link al eens uit om te beginnen... en zorg dat het dan werkt.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

Kun je miss ook even melden welke firmware versie je op je ap hebt staan en welke controller versie je gebruikt.

When in doubt, fabrieksreset en opnieuw beginnen. Heb ik ook een paar keer moeten doen voor het op punt stond. De eerste keer door een foute combo van controller en firmware.
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Zet die TP-Link al eens uit om te beginnen... en zorg dat het dan werkt.

- Ik heb beide dezelfde SSID en paswoord gegeven- bedoeling is dat ze elkaar overlappen in het hele huis (Ubiquiti staat op gelijkvloers - TP Link op 1ste verdiep)
- 2 nieuwe kabels: Modem --> zwart bakje in "Lan" - "PPOE" naar Qbiquiti.
- Unifi controller (5.4.19)
- Unifi -AP - AC Lr - 3.8.3.6587
- Ik heb hem al meerdere keren gereset, maar zonder resultaat.
- Wanneer de TP Link uitstaat: op 5 Ghz geen enkele verbinding en als ik met mijn smartphone wil verbinden op 2.4 Ghz moet ik er effectief 1 meter voor gaan staat. Anders neemt hij gewoon de telenethomespot van de buren 20 meter verder....
En speedtest... < 3.2 mbps, dus supertraag.
Welke screenshots moet ik nemen..?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En hoe zit het met je eerdere uitspraak dat je TP-Link moest aanstaan want dat anders je Unifi controller niet bereikbaar was (of heb ik dat verkeerd begrepen) ?
jodeaal schreef:- Wanneer de TP Link uitstaat: op 5 Ghz geen enkele verbinding en als ik met mijn smartphone wil verbinden op 2.4 Ghz moet ik er effectief 1 meter voor gaan staat. En speedtest... < 3.2 mbps, dus supertraag.
Dit is helemaal niet normaal, er valt zelfs wienig te configureren om tot zo'n slecht resultaat te komen... misschien is het dus defect ?
jodeaal schreef:Welke screenshots moet ik nemen..?
Device tab, overzicht en detail van het AP.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer

jodeaal schreef: - Ik heb hem al meerdere keren gereset, maar zonder resultaat.
Als hij bij de eerste installatie goed en snel werkte, en na het instellen niet meer, maar bij een fabrieksreset ook niet terug op die originele performance komt lijkt me er iets meer aan de hand te zijn.
Zoals r2504 zegt zijn screenshots wel handig om fouten qua config te cinde
jodeaal schreef: - Unifi -AP - AC Lr - 3.8.3.6587
Kun je hem eens downgraden naar 3.7.58.6385? Zijn nog mensen die problemen melden met 3.8.3 op het gebied van stabiliteit en uitzendvermogen met de meest recente firmware..

Je kan ook eerst eens proberen een reset/adopt / provision te doen met de meest recente controller (5.5.20)

(indien mogelijk met een pc met kabel aangesloten op de modem)

Edit: Ik moet wel toegeven dat mijn eigen UAP-AC-PRO al 30+ dagen stabiel draait op 3.8.3 met controller 5.4.18 . Die hangt ook aan de muur, maar zo hoog mogelijk en met zijn 'rug' tegen een buitenmuur.
Laatst gewijzigd door Senne 07 aug 2017, 13:54, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je hebt toevallig niet zijn bereik/vermogen toegedraaid?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Je hebt toevallig niet zijn bereik/vermogen toegedraaid?
Dat zal een screenshot bewijzen... maar zelfs dan nog ga je de volledige snelheid halen als je er naast staat.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar heb je een punt. Ik geef het maar even mee voor de zekerheid. Kan uiteraard ook om een defect toestel oid gaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

in bijlage enkele screenshots.
Nu kreeg ik op de controller steeds "aanname mislukt", ik heb het toestel opnieuw gereset en toen lukte de verbinding direct.
Ik hoop dat jullie hiermee meer info hebben
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Denk dat je beter de screenshots van de advanced settings onder WiFi ook even doorstuurt, En een andere tip ... je ethernet adapter is verbonden op 100Mbit ... dat is een pak trager dan de maximum snelheid van zowel je internet als je Wifi verbinding (als ze werkt), dus je hebt wel een serieuze bottleneck daar ...

Gebruik je toevallig een kabel met maar 4 draadjes in ? Of heb je nog een oude modem ? Of heb je xDSL ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
jodeaal
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:09
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:Denk dat je beter de screenshots van de advanced settings onder WiFi ook even doorstuurt, En een andere tip ... je ethernet adapter is verbonden op 100Mbit ... dat is een pak trager dan de maximum snelheid van zowel je internet als je Wifi verbinding (als ze werkt), dus je hebt wel een serieuze bottleneck daar ...

Gebruik je toevallig een kabel met maar 4 draadjes in ? Of heb je nog een oude modem ? Of heb je xDSL ?
Ik heb 2 UTP 5e kabels nieuw aangeschaft.
De modem is een Sagem (provider = scarlet) met 4 netwerkpoorten 2 voor Belgacom TV en 2 voor acces points (Tp Link en Ubiquiti).
Even een speedtest gedaan op enkel de Ubiquiti (Tp link afgezet):ping: 75 ms - Downloaden 0.00 mbps - uploaden 2.06 mbps.
Desondanks alle instellingen vrij goed kloppen heb ik toch een probleem denk ik.

Ik heb ook de laatste firmware teruggedraaid naar 3.7.5.8.6385 (zie antwoord Senne 07/08 8.32.)
Opnieuw TP link afgezet en getracht om te connecteren op 2 meter van het toestel.
Toch verkoos mijn smartphone om te connecteren met Telenet homespot van mijn buur 20 meter verderop.
Wanneer ik letterlijk 50 cm van de Ubquiti ben dan connecteert hij (ondertussen is de verbinding met de controller uiteraard ook uitgevallen).
Speedtest: ping 28 - download: 13.34 mbps - upload 8.79 mbps.

Ik heb beslist dat ik dit toestel gewoon terug naar de leverancier stuur, want het is duidelijk dat ik nergens geraak.
Tot daar het "professionele" materiaal.... :?
Misschien toch gewoon bij TP link blijven.
Ik bestel in de plaats een TP Link EAP 245, hopelijk heb ik hiermee meer geluk en het scheelt mij toch nog twee tientjes :-)

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie bereidwillige hulp en ondersteuning.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Met screenshots advanced settings WiFi bedoelen ze:

Naar devices gaan (dat cirkeltje in het menu links), dan je UAP selecteren, in het menu rechts onder de tab Details de afdeling Radio openen en screenshot.
Dan nog steeds rechts naar de tab Configuration gaan, dan weer afdeling Radio openen en screenshot.

Zitten je TP-LINK en UAP niet op hetzelfde kanaal elkaar voortdurend te storen?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Net eens gekeken in onze Unifi wiki van het werk:
Daar was er wel sprake van totaal geen signaal meer met geboote AP (blauwe cirkel).
No Radio signal:

I managed to get this Unifi AP working again. It had been not broadcasting any radio signal, despite any powering on/powering off and all settings I could find seemed correct. If I SSH'd into it and typed "iwconfig" + Enter, the wireless cards "wifi0", "ath0", "ath1", and "ath2" were not showing up.

What I did was:

1. Use SSH to remotely log into the AP's command line interface.

2. Perform factory reset by typing the command:

Code: Selecteer alles

syswrapper.sh restore-default
3. Reboot the AP with the command:

Code: Selecteer alles

reboot
4. Optional step if UAP seemed to be powered off: unplug it for 2 or 3 minutes, then re-plug it (re-plugging it right away didn't cause it to power on).
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En niet dat het er iets zou mogen aan doen... maar waarom stoppen mensen speciale tekens zoals een ! in hun SSID :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Omdat het mag...
When the UTF-8 SSID subfield of the Extended Capabilities element is equal to 1 in the frame that includes
the SSID element, or the Extended Capabilities of the source of the SSID information is known to include
the UTF-8 SSID capability based on a previously received Extended Capabilities element, the SSID is
interpreted using UTF-8 encoding. Otherwise, the character encoding of the octets in this SSID element is
unspecified.
802.11-2016 - IEEE Standard for Information technology—Telecommunications and information exchange between systems Local and metropolitan area networks—Specific requirements - Part 11: Wireless LAN Medium Access Control (MAC) and Physical Layer (PHY) Specifications
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je een toestel wilt koppelen aan je controller doe je dat beter via ssh. Gewoon SSH sessie starten naar dat ip, inloggen met ubnt/ubnt en de help even bekijken.

TIP : je moet eerst een set-inform doen. Daarna zie je het toestel op je controller en kan je adopt kiezen. Klik op adopt en doe direct hierna opnieuw een set-inform.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Als je een toestel wilt koppelen aan je controller doe je dat beter via ssh.
Waarom zou je dat via ssh moeten doen... een unconfigured device komt gewoon te voorschijn in je controller waar je dan gewoon adopt kan klikken (wat dan onderliggende de set-inform doet voor jou).
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik gebruik ook enkel set-inform maar dat is omdat onze controller in de "cloud" zit. Dan komt een unconfigured device niet tevoorschijn behalve als je een USG of USG-pro hebt die je DHCP ook doet.

Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de vraag van de TS, zou je al eens kunnen testen hebben dat een reset van het apparaat via ssh werkt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Als je een toestel wilt koppelen aan je controller doe je dat beter via ssh.
Waarom zou je dat via ssh moeten doen... een unconfigured device komt gewoon te voorschijn in je controller waar je dan gewoon adopt kan klikken (wat dan onderliggende de set-inform doet voor jou).
Mijn ervaring is dat dit niet altijd gebeurd. Heb het zelf voor gehad bij een klein prive cultuurcentrum hier in Wetteren. Internetabonnement was OK, de Mikrotik router was goed geconfigureerd (ik kon met mijn laptop bekabeld op internet), en ik zag dat beide Unifi toestellen een IP hadden gekregen van de DHCP server van de Mikrotik. Beide toestellen waren nieuw, net uit de doos. Op mijn Unifi controller kwamen de toestellen er helaas niet tussen. Toen ik wat verder ging zoeken op internet zag ik dat dit regelmatig gebeurd, en zag ik de tip welke ik hier ook heb weergegeven. Deze tip is overigens bevestigd door de mensen van Wireless België, die eveneens vaak met Unifi werken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Misschien een beetje dit topic kapen, maar hier zitten precies de experts...

Ik heb thuis ook twee zulke unifi's hangen
Eén LongRange in de living vooraan in het huis, en één op het eerste verdiep achteraan het huis.
Ik heb zo de indruk waar er overlap is van de twee, ik geen internet heb.
Dus achteraan eerste verdiep(keuken) kan ik niet surfen (alhoewel de streepjes op mijn smartphone toch aangeven dat er genoeg signaal is).
Ga ik nu nog verder weg (in de tuin), heb ik wel internet. Dus ik vermoed dat ik dan enkel verbinding heb met die van de bovenverdieping.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik niets aan de instellingen aangepast (enkel ssid van beide op dezelfde naam gezet)

Enig idee wat ik kan/moet nakijken...

Wim
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 09 aug 2017, 14:36, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

FunkStar schreef:Ik gebruik ook enkel set-inform maar dat is omdat onze controller in de "cloud" zit. Dan komt een unconfigured device niet tevoorschijn behalve als je een USG of USG-pro hebt die je DHCP ook doet.
DNS record toevoegen op je DNS server en dan gaat hij ook auto provisionen (hij gaat kjiken naar http://unifi:8080 geloof ik).
Zou trouwens denk ik ook wel moeten kunnen door één of andere optie mee te geven in je DHCP offer...
Moet je altijd doen indien je Unifi's in een ander subnet steken dan je controller, toch als je auto provisioning wilt (als je zo 100'en AP's hebt staan is dat wel handig :-))
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Avalanche : k zou zeggen leg je gsm even in de keuken voor een bepaalde tijd (5 mins) en check op je controller eens op welk AP hij dan verbind?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Doktor Avalanche schreef:Voor zover ik me kan herinneren heb ik niets aan de instellingen aangepast (enkel ssid van beide op dezelfde naam gezet)
Bizarre uitspraak want alle AP's hebben automatische dezelfde SSID's (netwerken definieer je namelijk op controller basis, niet per AP).

Als je dus zegt dat je beide op dezelfde naam hebt gezet dan ben je dingen aan het doen die je niet moet doen normaal.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef: Bizarre uitspraak want alle AP's hebben automatische dezelfde SSID's (netwerken definieer je namelijk op controller basis, niet per AP).
Op site basis op precies te zijn, dus kan in theorie dat hij per access point een site heeft aangemaakt...
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Om even in deze topic te springen, kan ik dit toestel plaatsen na een gewone switch, in dezelfde ruimte waar een tp-link acces point hangt (300Mbps Wireless N Access Point TL-WA801ND)

Ik wil deze vervangen omdat die zeer matig werkt in de omringende kamers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Teebee schreef:Om even in deze topic te springen, kan ik dit toestel plaatsen na een gewone switch, in dezelfde ruimte waar een tp-link acces point hangt (300Mbps Wireless N Access Point TL-WA801ND)

Ik wil deze vervangen omdat die zeer matig werkt in de omringende kamers.
Ja, dat is geen probleem. Gezien je "gewone" switch geen PoE ondersteunt zal je enkel een extra RJ45 kabel nodig hebben omdat je de bijgeleverde PoE adapter zal moeten gebruiken voor de stroom (1 RJ45 kabel van switch naar adapter (die in het stopcontact zit), 1 RJ45 kabel van adapter naar AP).

Zoals ik ook al in andere topic zei, hou rekening bij de plaatsing dat deze toestellen geoptimaliseerd zijn om aan of in het plafond te hangen. Secundair kunnen ze (zo hoog mogelijk) aan de muur. Het noodzakelijke materiaal om te bevestigen wordt meegeleverd in de doos. Op de vloer of op een meubel plaatsen is absoluut af te raden.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ben juist nog eens gaan kijken, en het is toch geen gewone switch, maar een TP-Link TL-SG1008P

(TP-Link TL-SG1008P is een Gigabit switch met 8 poorten, waarvan er 4 Power over Ethernet (PoE) ondersteunen. Het PoE budget per poort bedraagt 15.4W en het totale PoE budget van deze switch is 53W. De TL-SG1008P van TP-Link is ideaal voor kleine kantoren en wordt extern gevoed via een voedingsadapter.)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Teebee schreef:Ik ben juist nog eens gaan kijken, en het is toch geen gewone switch, maar een TP-Link TL-SG1008P

(TP-Link TL-SG1008P is een Gigabit switch met 8 poorten, waarvan er 4 Power over Ethernet (PoE) ondersteunen. Het PoE budget per poort bedraagt 15.4W en het totale PoE budget van deze switch is 53W. De TL-SG1008P van TP-Link is ideaal voor kleine kantoren en wordt extern gevoed via een voedingsadapter.)
De Ap-ac-lr is geen PoE toestel, maar iets eigen aan ubiquiti (passive poe). Je hebt hun poe i jector of een ubiquiti switch nodig.

Vanaf de Ap-ac-pro is het "echte" PoE.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

De Ap-ac-lr is geen PoE toestel, maar iets eigen aan ubiquiti (passive poe). Je hebt hun poe i jector of een ubiquiti switch nodig.

Vanaf de Ap-ac-pro is het "echte" PoE.
Dat was ooit zo. Vandaag zijn alle Unifi access points (dus ook de LR en Lite) POE volgens de 802.3Af standaard.
https://www.dectdirect.nl/nl/ubiquiti-unifi-ac-lr.html De TPLink TL-SG1008P kan dus perfect de UAP AC-LR van stroom voorzien via POE.

En voor de oeverloze discussie of een LR wél of niet beter is dan de Lite (is er een voordeel aan een AP met meer zendvermogen als je laptop/gsm toch niet met evenveel vermogen kan terugzenden) verwijs ik naar Google, het aantal believers lijkt iets groter dan de non believers.

Zelf héél tevreden over mijn setje Lite's.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

My_download schreef:
De Ap-ac-lr is geen PoE toestel, maar iets eigen aan ubiquiti (passive poe). Je hebt hun poe i jector of een ubiquiti switch nodig.

Vanaf de Ap-ac-pro is het "echte" PoE.
Dat was ooit zo. Vandaag zijn alle Unifi access points (dus ook de LR en Lite) POE volgens de 802.3Af standaard.
https://www.dectdirect.nl/nl/ubiquiti-unifi-ac-lr.html De TPLink TL-SG1008P kan dus perfect de UAP AC-LR van stroom voorzien via POE.
Geen idee waarvan die site dat haalt, maar de UAP-AC-LR is wel degelijk 24V Passive PoE.

Je kan ze wel 802.3af compliant maken met deze adapter.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”