Relevante wetgeving rond SSID's?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gesloten
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Is er een specifieke wetgeving van toepassing op volgende zaken:

- naam van je SSID

1. ik vermoed dat een provider het niet leuk gaat vinden dat je zijn naam broadcast als SSID, gezien spoofing

2. maar wat met namen zoals "KATTENBEUL" of zaken die insinueren, zonder dat er een specifieke target wordt aangeduid (ik SSID dus niet BUURMAN_X_KATTENBEUL)

-> we zijn al drie kleine katten kwijt en de dienst Woon & Leef sluit vergiftiging niet uit, ik wil uiteraard PAYBACK. Ik wil dat zij weten dat wij het weten, zonder een naam aan te duiden.

- aantal SSID's

We weten dat access points meerdere SSID's kunnen uitsturen. Ik vermoed niet dat het verboden is om er honderden uit te sturen.

- aantal access points

Ik heb hier niet een hele stapel access points liggen. Als ik op elk gekend wifi kanaal een access point zet, met meerdere SSID's per AP, doe ik dan iets illegaals? Welke wet verbiedt mij om het vrij spectrum puur en alleen voor mezelf te gebruiken?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ga eens wandelen in een buurt met veel studenten en bekijk gewoon de gekste SSID's.
Ik denk dus niet dat ze daar actief op controleren. :banana:

Als consument heb je uiteraard het recht om consumentenrouters te gebruiken, dus dat lijkt mij OK.
Maar het lijkt mij eerder een burgerrechterlijk probleem. Als je een SSID maakt met BUURMAN_KATTEBEUL. Dan kan hij je volgens mij aanklagen voor laster en eerroof.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

In hoeverre hij natuurlijk kan bewijzen dat zijn buurman dat uitstuurt.
Maar met welke kinderachtige zaken bent u weer bezig, buurman ? Ga eens kloppen/bellen bij de buurman en praat het uit, zou dat niet gemakkelijker zijn en vooral volwassener ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Stroper schreef:Ga eens wandelen in een buurt met veel studenten en bekijk gewoon de gekste SSID's.
Ik denk dus niet dat ze daar actief op controleren. :banana:

Als consument heb je uiteraard het recht om consumentenrouters te gebruiken, dus dat lijkt mij OK.
Maar het lijkt mij eerder een burgerrechterlijk probleem. Als je een SSID maakt met BUURMAN_KATTEBEUL. Dan kan hij je volgens mij aanklagen voor laster en eerroof.
Klopt maar als je BUURMAN weghaalt, dan insinueer je niet dat de BUURMAN een kattenbeul is.

Mijn buur is gewezen rijkswachter. Hij kent dus alle truukjes om er onderuit te komen. En bewijs maar eens dat hij de kat heeft omgelegd als je de dode kat niet terugvindt. Maar de natuurlijke rovers hier rondom de beek waar ik woon, vangen geen katten. Het gaat om vossen, ratten en steenmarters. Die gaan enkel een kat als snack zien als deze al door iets anders is verzwakt, bvb omver gereden of vergiftigd. Ik heb dus enkele jaren terug mijn dode kat wel degelijk in twee stukken teruggevonden hier 200m verder in een grasveld, vlakbij de beek. Overal bloedsporen. Ik bespaar jullie de foto's, wij dachten eerst dat het een konijn was maar bij nadere inspectie ..... ben toen een paar dagen toch echt wel stil geweest.

Buurman zijn vrouw heeft schrik van katten en ze lopen soms bij hun binnen in het huis, dus de makkelijkste manier is ze om te leggen ipv haar aan haar mentale afwijking te werken (bvb psychotherapie, angstremmers en andere onderdrukkunde).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dus omdat je buurvrouw schrik heeft van katten heeft haar man de jouwe (die je blijkbaar niet kan 'leren' om uit andermans huis te blijven) omgelegd en jij kan dat niet bewijzen en begint daarom met pesterijen. Ik hoop dat je ver van mij woont.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:- aantal SSID's
We weten dat access points meerdere SSID's kunnen uitsturen. Ik vermoed niet dat het verboden is om er honderden uit te sturen.
Oei oei, al die bijkomende straling :-( :-(
ub4b schreef:- aantal access points
Ik heb hier niet een hele stapel access points liggen. Als ik op elk gekend wifi kanaal een access point zet, met meerdere SSID's per AP, doe ik dan iets illegaals? Welke wet verbiedt mij om het vrij spectrum puur en alleen voor mezelf te gebruiken?
Oei oei, nog méér straling :-( :-(

De kattenbeul zal er niet kunnen mee lachen, al die extra stralen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Afbeelding

en nu genoeg gelachen, volgens mij is er niks onwettelijks aan wat je wil doen met je wifigedoe, maar wel aan het pesten van je buurman en ook aan het zelf rechter willen spelen en het zelfs veroordelen zonder bewijzen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik vraag me af of dat mijn leven niet gewoon saai is, de dingen die gij altijd uitvindt en voorhebt en ziek van wordt .. ongelooflijk.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gezien het vrij ongereguleerde karakter van de Wi-Fi banden is er daar niets dat een bezwaar vormt, geen beperkingen op aantal frequenties dat je gebruikt, aantal SSIDs, etc, uiteraard enkel conforme toestellen gebruiken.

Volledig los daarvan kan de keuze van naam wel aanleiding zijn tot interpretatie als eerroof (niet laster), maar het is aan een rechter om zoiets uit te maken, niet aan ons. Als je de persoon niet bij naam noemt is er geen sprake van eerroof, tenzij uit de omstandigheden zou duidelijk zijn dat het maar 1 persoon kan zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

en hoe effectief is je actie, weet je of je buurman het uberhaupt wel gaat zien...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou denken dat, als je op werkelijke elke frequentie krachtige APs gaat plaatsen om de buren hun wifi te verstoren, dat iemand dat (met de juiste advocaat) kan gelijkstellen aan een "stoorzender", en die zijn verboden in Belgie.
Stoorzenders doen ook niks anders dan de relevante frequenties volpompen zodat niemand ze kan gebruiken.

Nu, enkel een AP plaatsen met een aantal SSIDs per kanaal, is nog geen stoorzender, want je gebruikt de frequentie niet.
Ik vraag me dus af in hoeverre dat effectief gaat zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

AP's gaan enkel aan als ik niet thuis ben. Dus voor mij geen extra straling haha.

En waarom altijd ad-hominem. De buurman heeft mij al bedreigd omwille van kippen. Heeft mij al bedreigd omwille van een haan.
Heeft al gedreigd met een rechtzaak via email.

Wie is dan de gek?

Duidelijk geen dierenliefhebber. Valse mensen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ub4b schreef:Heeft mij al bedreigd omwille van een haan.
Was het misschien zo ene die in de zomer om 4u30 al de hele buurt wakker moet kraaien, elke dag opnieuw? :cry:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Buurman heeft al alle eerdere bewoners proberen wegpesten. Met mij gaat dat niet lukken.
Dreiging rechtzaak omwille van kippen was voor de scene met haan.

Zieke mensen die zich met alles moeten moeien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Welke wet verbiedt mij om het vrij spectrum puur en alleen voor mezelf te gebruiken?
Wordt volwassen man :roll: Je bent toch geen klein kind meer ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Goede deze topic, kunnen we de ignore lijst aanvullen ;)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Patat, slot er op :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gesloten

Terug naar “Netwerken en Security”