Antivirus niet meer essentieel?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... l-is.dhtml

Er zit een deel waarheid in dit artikel.
Maar er zit ook veel onzin in.

In een ver verleden was mijn job het uitrollen van AV producten bij klanten, grote klanten zoals ziekenhuizen, grote bedrijven, ... . Ook ben ik jarenlang security engineer geweest & network engineer. Dus ik heb veel gezien. En ik blijf paranoia op gebied van IT security.

1 / Updaten is belangrijker

-> dit klopt maar is niet sluitend, zie de typische zero day

2 / Je computer heeft al ingebouwde bescherming

-> ja maar dit is opnieuw niet sluitend, en het vinden van gaten in windows blijft een sport

3 / Je kijkt tegenwoordig uit je doppen

-> dit klopt wel, ik hamer tegenwoordig bij familie als ze iets extra installeren en nadien loopt het fout, ik hen niet ga blijven redden

Sindsdien zijn de PC's van familie ( vriendin / tante / moeder / kinderpc neven & nichtjes) zo goed als clean en blijven ze clean.
Maar er zijn nog steeds onwetende mensen die op nep popups of email attachments clicken.

4 / Een firewall houdt meer tegen

Dit is onzin. Een firewall laat uitgaande HTTP door en via die weg komt volgens mij 80% van alle aanvallen.
Ik blockeer daarom javascript in firefox.

Ik gebruik firefox voor facebook + JS en alle andere sites zonder JS + noscript. Met firefox surf ik naar alles.
Voor aankopen gebruik ik chrome, en met chrome surf ik enkel naar gekende grote sites.

Zo is de kans kleiner dat een exploit voor firefox plots gaat spioneren op chrome (maar niet onmogelijk)

Ik scan om de zoveel maanden met clamav / housecall / ms security essentials en deze tools vinden nooit iets.
Binnenkort komt daar nog kaspersky bij.

5 / De aanvallen zijn anders

De aanvallen kunnen tegenwoordig van TOR & bitcoin gebruik maken waardoor de criminelen langer buiten schot blijven.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hier thuis draait alles al bijna 10 jaar op Gnu Linux Ubuntu en varianten. Windows komt hier niet binnen.
Nooit een virus of ander kwaad binnengehaald.
Echter er zouden wel virussen bestaan voor Linux, maar eerder zeldzaam.
Op een paar Android smartphone's draait enkel Avg.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Op mijn Macs heb ik sowieso nooit iets van AV gedraaid, die maken het systeem enkel trager en hebben niet zo heel veel nut. Malware voor Mac bestaat wel degelijk en begint redelijk veel voor te komen, maar tot op heden enkel als je het zelf zoekt tot op zekere hoogte. Ik heb het enkel nog maar gezien bij mensen die veel YouTube converters en 'gratis' streaming websites aandoen bv. Als je een beetje uitkijkt met waarop je klikt en ver weg blijft van MacKeeper mag je er normaal geen last van hebben.

Ook op Windows draaide ik op het einde niets meer van AV en stond de MS Security Essentials (of hoe heet dat?) uit. Voorzichtigheid en gezond verstand blijven de beste tools tegen vervelende/gevaarlijke rommel op je computer.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hier draait ook alleen Linux en een paar andere unix varianten op de Nas'en. Toen mijn moeder een vijftal jaar geleden op het ineternet wou, heb ik haar een laptop met Linux Mint kadoo gedaan. Nog nooit heb ik moeten langs komen om problemen op te lossen. Het enige dat ik doe is de updates doorvoeren, maar dat kan ze nu ook al zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”