Nas benaderen in Win 10

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Hallo,

Ik heb een Nas op de kop kunnen tikken (Zyxcel NAS326) en ik heb alles goed en wel aangesloten maar ik zou deze graag willen kunnen gebruiken als een "normale" harde schijf dus kopieren, knippen en plakken in windows zelf .... Iemand een idee hoe ik daaraan begin? Want nu kan ik enkel zien wat er op staat maar niet iets er naartoe slepen en dat zou ik graag willen kunnen ...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Wil precies niet lukken ... Als ik stap 3 doe en http://IP_Address/webdav/ doe en daarna op connect klik zegt hij NAS : connectie fout :s

Als ik die webDAV activeer in het configuratiescherm van de NAS dan staat deze tekst erbij :

WebDAV inschakelen om gebruikers op afstand met HTTP- en HTTPS-verbindingen toegang te geven tot de gedeelde mappen. Voer de URL in in het volgende formaat: 'http://NASIP:5002/webdav/sharedfoldername' met software van derden. Voor HTTPS-verbinding, zou u 'https://NASIP:5003/webdav/sharedfoldername' invoeren.

Om de toegangsbevoegdheid te bewerken, ga naar "Bevoegdheid en Delen" > "Gedeelde Mappen" pagina.

Dus in netDrive moet ik bij url toch "http://NASIP:5002/webdav/video" invullen en poort 5002? Want dit werkt dus niet ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je hebt toch geen Webdav nodig (sterker nog dat wil je niet) om lokaal je NAS aan te spreken :nono:

Of wil je dit over internet doen... dan nog zou ik eerder voor een VPN gaan met gewoon SMB.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ik doe dit omdat dit in de 2de post hierboven in die link word beschreven dat het zo moet maar ik wil gewoon dat ik het station zie staan in mijn verkenner bij mijn andere schijven en dat ik ze zo kan benaderen ....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat je gewoon moet doen is naar je File Explorer gaan, rechts klikken op This PC, Map Network Drive en als folder geef je \\nas-naam\sharenaam.

Zorg ervoor dat op je NAS dezelfde user/paswoord bestaat als je gebruikt in Windows.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Wat je gewoon moet doen is naar je File Explorer gaan, rechts klikken op This PC, Map Network Drive en als folder geef je \\nas-naam\sharenaam.

Zorg ervoor dat op je NAS dezelfde user/paswoord bestaat als je gebruikt in Windows.
En wat als ik geen user/paswoord gebruik in windows?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Je moet gewoon je username en password van je nas gebruiken? toch?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

1) je gebruikt altijd een username in windows (hopelijk een local account en geen windows online account)
2) je gebruikt idd username/pwd combinatie van de nas
3) een user in windows die geen pwd heeft krijgt wel beperkingen opgelegd van het systeem ivm remote access allerhande, maar ik denk niet dat je daar gaat tegenlopen hier (I could be wrong).

4) het is zo simpel als een snelle cmd prompt en "net use <driveletter>: \\<devicename or ip>\<foldername
(desnoods met "/user:<user>" en "<password>", maar als je die niet meegeeft vraagt hij er wel naar)
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Dus ff voor de duidelijkheid, ik moet bij Windows dus een nieuwe user aanmaken met dezelfde aanmeldoptie's als mijn NAS? Mijn huidige user, die gewoon standaard beheerder is, kan ik niet aanpassen?
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Nee, gewoon je huidige windows account blijven gebruiken.
Ga gewoon naar verkenner en dan rechts klikken op netwerk en daar kiezen om netwerk schijf te mappen.
Daar kan je aangeven dat je een ander username/pwd wil gebruiken en zal in een volgende window gevraagd worden.
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

ITnetadmin schreef: 3) een user in windows die geen pwd heeft krijgt wel beperkingen opgelegd van het systeem ivm remote access allerhande, maar ik denk niet dat je daar gaat tegenlopen hier (I could be wrong).
Dat klopt, maar:
standaard: een gebruiker die geen wachtwoord heeft, kan je niet gebruiken om remote in te loggen de pc waar die gebruiker bestaat. In zijn geval betekent die hij vanop een andere pc, niet op zijn eigen pc kan inloggen. Dit heeft eigenlijk niets met die NAS te maken.

Technet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fiestaboyke schreef:En wat als ik geen user/paswoord gebruik in windows?
Je hebt wel een user... alléén geen paswoord... zet er dus gewoon één op.

Strikt gezien hoeft het niet, bij het mappen van de netwerk drive kan je kiezen om een andere user/paswoord op te geven (maar netjes is het niet echt).
ITnetadmin schreef:4) het is zo simpel als een snelle cmd prompt en "net use <driveletter>: \\<devicename or ip>\<foldername
(desnoods met "/user:<user>" en "<password>", maar als je die niet meegeeft vraagt hij er wel naar)
Dat is identiek hetzelfde als de map network drive GUI.
crackjack schreef:b]standaard[/b]: een gebruiker die geen wachtwoord heeft, kan je niet gebruiken om remote in te loggen de pc waar die gebruiker bestaat.
Dit heeft toch helemaal niets te maken met de TS z'n vraag... waarom sleuren jullie dit erbij... het zorgt enkel voor verwarring.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”