Draadloze (straal?)verbinding over 300 meter

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Mijn excuses als dit topic hier verkeerd staat... :oops:

Hey

*dit stukje tekst is niet zo belangrijk*
Gezien wij ons vertrouwen in Telenet (Whoppa) helemaal kwijt zijn (sinds twee maand verschrikkelijk slecht signaal op internet en tv, internet dat uitvalt, uploadsnelheid die daalt met 45% en enorm onstabiel is, technieker die niets kan doen (zelf geen nieuwe modem o.i.d.), en een smerige truc waardoor we €50 meer hebben moeten betalen en door hun garantie zijn kwijtgeraakt op een iPhone, …), zijn we aan het nadenken om over te stappen naar een andere provider.

De hoge upload zal gemist worden, maar uit principe wil ik hier niet meer blijven.
Helaas zijn we bij Belgacom ook gevlucht vier jaren geleden (enkel 4 Mbps ADSL toen, veel te hoge, onterechte facturen (zelf maandelijks nadat we al een jaar geen klant meer waren) die pas na heel veel moeite werden gestopt, vieze behandeling door medewerkers, …).

Wij dachten aan EDPnet, maar de situatie is nu een beetje anders…
In één van onze andere huizen (dat niet verhuurt is) hebben we besloten Scarlet Trio te nemen.
Ons huis staat nog geen 300 meter verder in dezelfde straat.
We dachten er over na om onze Whoppa op te zeggen, vaste telefonie op VoIP te zetten en van deze Scarlet-verbinding gebruik te maken (300 meter verder).
Enkel kabeltv willen we wel houden… Kabel ligt nu in elke kamer en ik kijk toch liever digitale kabeltv dan IPTV.


[TL;DR]
Op plaats A is er dus Scarlet Trio
Op plaats B is er enkel kabeltv

Plaats B ligt in dezelfde straat, minder dan 300 meter verder dan plaats A.
We willen de internetverbinding van plaats A delen met plaats B.
Ik ken van straalverbindingen niet veel, maar is wel niet echt een line-of-sight beschikbaar (misschien vanaf het tuinhuis o.i.d. wel, ik ben niet zeker), en gezien het om woonhuizen gaat wil ik liefst geen hoge palen in de tuinen gaan zetten…

Zouden we hier tussen een verbinding kunnen maken, ook zonder LOS? Ik hoopte van wel, omdat het om een kleine afstand gaat…

Op plaats B moeten we hier dus internet door krijgen, maar liefst ook TV (van Scarlet, dus).
Op plaats B komt er achterin de tuin (+/- 40 meter achter het huis) een huisje. Hier ligt al water, elektriciteit en ethernetkabel. Geen coax (o.a. wegens afstand), dus dit moet TV zijn à la Proximus TV of Scarlet TV…
En gezien de modem van Scarlet internet en TV over dezelfde poort laat lopen…

Maar dus, de techniek die de verbinding tussen plaats A en B opzet, moet wel het TV-signaal doorlaten, zodat er op plaats B nog Scarlet TV gekeken kan worden.

Zou dit mogelijk zijn? Is zo’n verbinding zonder LOS zelf mogelijk?
Er staan waarschijnlijk enkele hoeken van huizen tussen de verbinding…
Of zijn er technieken (zoals gsm-technieken) waarbij een LOS niet echt noodzakelijk is?

Linkjes naar apparatuur zijn sowieso welkom!
Liefst wel een degelijke kwaliteit, voor de beste prijs.

Het is nl. maar een experimentje. Uiteraard hopen we dat het goed werkt, maar als de verbinding van Scarlet toch niet goed genoeg is (4 Mbps upload…..) gaan we toch (noodgedwongen) terug naar Telenet.

(we hoorden ook dat je soms op 2 lijnen o.i.d. kan syncen bij Scarlet (er is een 100/20-profiel beschikbaar, waarvan 95/18 of zoiets effectief, volgens EDPnet), dus zouden we 100/8 kunnen krijgen), met zoiets als pfSense, maar dat dit helaas zelf zo goed als onmogelijk is… was anders wel welkom geweest, maar dat is een andere discussie)

Dank bij voorbaat voor jullie reacties! :D
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Niet onbelangrijk: hoeveel geld heb je hier voor over?

Ik heb laatst een 200MBps verbinding opgezet via straal, inclusief verkeer voor live video, en dit over een kleine 50km.
Die techniek is 100% stabiel, vereist wel een LOS, en is allesbehalve goedkoop.

Sowieso als je iets van stabiele connectie wilt (en aangezien je TV erbij wilt, lijkt me dat wel noodzakelijk, aangezien dit UDP is) is een LOS wel redelijk noodzakelijk, toch op die afstand.
Kun je niet een beetje in de hoogte werken?
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

In de hoogte werken gaat écht niet kunnen, vrees ik…

Maar op plaats A kan ik de antenne wel op verschillende plaatsen zetten, gezien de grond en de huizen er naast ook van ons zijn.
Ik ga morgen eens heel goed kijken, want met een beetje chance kan ik het huis op plaats B dan zien.

De snelheid hoeft niet zo hoog te liggen.
50 Mbps max., gezien dat dat de snelheid is die Scarlet aanbiedt.
Maar ook dit valt nog af te wachten. Als na de installatie blijkt dat we hier maar 20 Mbps kunnen pakken, bij manier van spreken, blijven we waarschijnlijk wel gewoon bij Whoppa.

Ik hoopte stiekem dat op zo'n korte afstand, de paar obstakels geen probleem zouden zijn (en dat als er een snelheidsverlies is, er toch nog altijd een constante 50 Mbps-verbinding zou zijn).

Er is - buiten internet (en ook tv) - normaal geen communicatie tussen het huis plaats A en B nodig.

EDIT: en hoeveel geld ik hier voor over heb… goh…
Geen idee wat zoiets kost… maar ik ga er geen duizenden insteken, denk ik… dan blijven we wel mooi bij Telenet.
Ik dacht ook dat voor ocharme 300 meter dit wel moest meevallen, maar ik ken er niets van… daarom kom ik hier eens mijn licht opsteken! :)

Ik zie het ook wel als een investering, want als we maar voor 1 abonnement betalen en VoIP kunnen regelen, is die installatie wel snel terugverdiend, neem ik aan…
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gewoon twee UBNT nano of loco M5 kopen, naar mekaar richten, één configurer als access point en de andere als client en klaar.

https://www.alternate.be/html/product/i ... Id=1290552

Ik doe 4km met zo'n setup. Bij een klant van ons staan er twee met een paar honderd meter tussen.

De overheid gebruikt dit soort gerief om hun slimme camera's draadloos door te seinen, in Erpe Mere en Lede zie je heel veel van die dingen hangen aan palen nabij afrit. Ook in Wetteren hangt het vol .
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Bedankt!

Die heb ik inderdaad al vaker gezien (ook op industrieterreinen).
De prijs valt wel enorm mee! Had wel een (veel) groter bedrag in gedachten :o

En hiermee werkt het denk je? En is hierbij een LOS ook echt noodzakelijk voor + 250 meter?

Werkt het TV-signaal met de AC-/client-setup denk je?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

LOS is toch wel heel belangrijk , 1 rij bomen kan vaak nog net, meer niet.

maar op zo een kleine afstand moet toch wel LOS path te vinden zijn.

zien beide daken elkaar niet ?
Afbeelding
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Ik bekijk het straks nog eens (als het stopt met regenen) :p ...
Eventueel kan ik misschien op plaats B nog wel een mast o.i.d. zetten. Achterin de tuin staan toch een boel bomen, en als hij nu net iets hoger komt of zo misschien, is het hopelijk niet zo'n probleem.


[OFFTOPIC]
Weet iemand of je bij Proximus ook zo'n OBox kan krijgen (i.p.v. BBox)? Of kan ik de OBox die ik bij Scarlet donderdag ga krijgen, ook nog gebruiken voor Proximus?
Ik denk dat telefonie bij Scarlet VoIP is (zoals bij Telenet), en dit bij Proximus gewoon over de telefoonkabel loopt. Maar kan de OBox niet gewoon voor internet + TV gebruikt worden?

Gewoon omdat we nu dachten Proximus te gaan nemen... Voor een €15-tal/maand meer wel tot 100 Mbps i.p.v. 50, en 2 Mbps meer uploadsnelheid.
Maar ook wel tientallen extra tv-zenders...

De enige reden dat we om een OBox vragen, is omdat TV+internet over dezelfde poort gaat. :-D
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Is de grond ertussen van u? Anders zou ik glasvezel gebruiken om van punt a naar b te gaan. Voordeel mega snelheid.

Verstuurd vanaf mijn JY-S3 met Tapatalk
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij een bbox3 van Proximus die default in full routed mode werkt zijn alle poorten gelijk dit wil zeggen dat er zowel internet signaal al IPTV signaal uitkomt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

crazydavid schreef:Is de grond ertussen van u?
Nee, helaas zijn niet al onze stukken grond in de straat verbonden...
Er staan nl. huizen tussen + 2 stukken van onze buur...

En het grote stuk is ook verhuurd aan een boer (die zet daar zijn patatten enz. op), en dat stuk wordt dus zo nu en dan eens omgeploegd.
Kabel zou dus heel diep hebben moeten liggen om zeker nooit geraakt te worden.

Als het mogelijk was, gingen we ook sowieso voor bekabeld, maar ja... :-(
lacer schreef:Bij een bbox3 van Proximus die default in full routed mode werkt zijn alle poorten gelijk dit wil zeggen dat er zowel internet signaal al IPTV signaal uitkomt.
Kan je zoiets zelf doen? Want ik wist enkel dat ze 2 x internet + 2 x TV-poorten hadden (wat een beetje stom is, want moet je dan alsnog een tweede UTP gewoon voor TV trekken?)...

Zolang internet + TV uit één poort komen, en draadloos verstuurd kunnen worden, is het perfect!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De TS heeft al aangegeven dat er géén LoS is, en dat hij niet in de hoogte kan/wil gaan.
De voorgestelde oplossingen zijn dus geen oplossing voor het probleem van de TS (tenzij er een technolgie bestaat die in boogjes werkt :wink:)
Hij is ook nogal veeleisend over de snelheid die hij wil op punt B (> 20 Mbps).

Ook een bedrade oplossing schijnt hier niet te gaan.
  • - afstand te groot (300m) voor een ethernet oplossing.
    - tussenliggende gronden van gebuur.
Misschien moet de TS starter de realiteit voor ogen zien, en dus voor een eigen internet oplossing zorgen op punt B. Voor internet alleen (min 20 Mbps) kan dat een basis abbo zijn (Internet Start, Telenet basic ...).
Of kijken of hij een Hotspot van een van de buren kan opvangen?

Of heeft iemand nog andere oplossingen in petto?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2125
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

misschien hebben zij iets dat kan helpen http://www.bvt.be

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Achter ons huis hebben we ook een klein bosje, trouwens.
Als ik vanuit plaats A boven door het raam kijk, zie ik wel de toppen van die bomen.
Eventueel dat we daar een mast tussen zetten, dat kan geen probleem zijn...

Op plaats B is er ook een soort 'zolder' onder het dak (waar je nog met een laddertje moet naartoe klimmen vanaf de 1ste verdieping).
Daar heb je dan ook weer een luchtgat. Eventueel dat er langs daar nog een betere LOS beschikbaar is, en je hebt ook meteen een gat in de muur om de ethernetkabel door te trekken.

En waar haal ik dan zo'n groot stuk paal om alles aan te hangen? Kan ik dit zelf zetten of ga ik dit moeten laten doen?
Kan dit alles ook met Power over Ethernet?
bartman schreef:misschien hebben zij iets dat kan helpen http://www.bvt.be
Ga ik zeker eens naar kijken!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

edwin. schreef:En waar haal ik dan zo'n groot stuk paal om alles aan te hangen?
Online of in shops die materiaal voor satelliet-tv verkopen.

In Duitsland vind je zeker wat je zoekt, daar is propere afwerking van (schotel)antennes in een schuin dak een echte kunst:

Afbeelding

Wellicht zoek je zoiets om een paal door je dak te monteren:

Afbeelding

Dat ding heet een dakspantenhouder, gemakkelijk te vinden in het Duits met zoekterm dachsparrenhalter https://www.google.com/search?tbm=isch& ... rrenhalter

Meteen te bestellen via https://www.amazon.de/s/field-keywords= ... rrenhalter
Voor het waterdicht maken van het gat heb je ook een manchette en/of dakdoorvoer nodig:
Afbeelding

Volledige montagesets zijn gemakkelijk te bestellen via https://www.amazon.de/s/field-keywords= ... lter%20set
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

raf1 schreef:Online of in shops die materiaal voor satelliet-tv verkopen.
Heb je misschien een linkje toevallig?
Misschien zoek ik het verkeerd, maar ik vind echt geen palen om antennes aan te hangen online…

Ik zou hem ook niet op de dak zetten (niet zo mooi, en daar gaat niemand mee akkoord gaan, en bovendien moet er echt al een lange stok uit het dak steken om hoog genoeg te zijn) maar ietsje hoger dan de bomen in ons bosje, of voor de bomen ofzo. (Wordt dus een paal van een meter of 12 ofzo)…

Eventueel dacht ik gewoon aan een gewoon stuk buis / pijp van 12 meter en dat in de grond proberen te proppen…
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

edwin. schreef:Eventueel dacht ik gewoon aan een gewoon stuk buis / pijp van 12 meter en dat in de grond proberen te proppen…
Als je iets wil opbouwen vanaf de grond tot 12 meter hoogte, dat bestand is tegen storm, dan moet je toch eerder kiezen voor een zelfdragende pyloon en voldoende fundering.

Pylonen vind je vaak gratis tweedehands bij radioamateurs die gestopt zijn met hun hobby: https://www.2dehands.be/zendamateur/ant ... 61102.html

Ofwel eens prijs vragen bij http://pylonendekerf.com/

Je zal snel terug op je dak zitten, veel goedkoper een een paar bomen gaan weinig invloed hebben op een UBNT loco M5.
Lunar
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017, 14:09

Wat een gedoe

Schakel gewoon op uw huidige locatie over naar scarlet trio.
Dan heb je prijs kwaliteit een goede oplossing zonder heel die zever
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

als het voor 'basic' internet gebruik is, dan kan je inderdaad toch beter een aparte internet aansluiting voorzien. Denk dat het anders toch wel wat jaren gaat duren eer je de investering eruit gaat hebben ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Bedankt, Raf1.
Ik ga die twee apparaatjes gewoon bestellen en zien wat het geeft. Daarna zien we wel wat er aangepast moet worden.
Lunar schreef:Wat een gedoe
Nja, jij bent de held van de dag! Dat ik daar niet aan had gedacht…

Het experiment is net om dit te laten werken. Anders blijf ik even goed bij Whoppa.
Er is trouwens al een jaar of 2 nu geen DSL-verbinding meer op plaats B, dus buiten Telenet of Orange zijn er geen opties op plaats B.
Anders was dit alles inderdaad niet nodig, smartass…

Daarnaast lijkt het me ook een voordeel als ik nu gewoon op plaats A lekker naar films kan kijken die op de server in plaats B staan, of vanaf plaats A iets kan afdrukken op plaats B.
Sasuke schreef:als het voor 'basic' internet gebruik is, dan kan je inderdaad toch beter een aparte internet aansluiting voorzien.
Op plaats A is heel zelden internet nodig.
Laat ons zeggen dat ik 10 maanden van het jaar op plaats B woon, en 2 op plaats A (2 maanden in totaal, dat kan nu eens een week zijn, dan eens drie weken, …).

Wanneer er dus internet wordt gebruikt, is het vaak wel meteen veel. Geen enkele 4G-optie is nog voldoende.
Maar gezien wij op plaats B nu ook weg wouden bij Telenet, en graag het IPTV-voordeel hadden omdat er geen coax ligt naar het huisje vanachter, dachten we het zo te doen.

Ik denk dat de installatie zelf enorm snel terugverdiend is!
Whoppa was €80 per maand, zonder telefoonverbruik (goedkoper met VoIP lijkt me)
En dan digitale tv + telefonie voor iets minder dan €40 op plaats A. Met verbruik vaak over de €100. Ook hier VoIP = voordeliger?

Maar een abonnement van €80 + €40 (= €120) wordt dan wel 1 abonnement van €55 (of 39 als we toch naar Scarlet gaan).
Ik weet niet of ik veel kwaliteit opgeef (met de problemen met Telenet de laatste tijd) voor die prijs, maar dat is het experiment net…
6 Mbps upload is heel mager, en de 100 Mbps download zal wel een stukje trager zijn bij hevige downloads, maar de meeste torrents downloaden toch niet zo snel en 100 Mbps is nog steeds meer dan voldoende (voor die paar downloads nu en dan …)
Zelf met die 50 Mbps van Scarlet zou dat nog goed moeten gaan.

Uit ervaring weet ik ook dat DSL een stuk vlotter aanvoelt dan kabelinternet.
Laatst gewijzigd door edwin. 01 jul 2017, 20:47, in totaal 1 gewijzigd.
Lunar
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2017, 14:09

edwin. schreef: Daarnaast lijkt het me ook een voordeel als ik nu gewoon op plaats A lekker naar films kan kijken die op de server in plaats B staan, of vanaf plaats A iets kan afdrukken op plaats B.
Daarvoor kan je gewoon via vpn werken, zal vlotter gaan dan via een goedkope straalverbinding.
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Lunar schreef:Daarvoor kan je gewoon via vpn werken, zal vlotter gaan dan via een goedkope straalverbinding.
VPN vlotter dan een directe verbinding? Dat denk ik nu eens absoluut niet.
Denk dan al helemaal maar niet aan alle problemen die je regelmatig met VPN kan ondervinden.
Wat een onzin.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

edwin. schreef:Nja, jij bent de held van de dag ...
smartass…
Wat een onzin ...
[Mod]
Dit zijn ongepaste reacties.
Iedereen tracht hier met jou mee te denken, te helpen, en zijn mening over dit onderwerp te geven ...
Er zijn geen onzinnige antwoorden, maar doordachte meningen van de resp. posters.

Wees dus dankbaar voor de hints en tips die je krijgt, in plaats van ze af te breken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

philippe_d schreef:Iedereen tracht hier met jou mee te denken, te helpen, en zijn mening over dit onderwerp te geven ...
Nee sorry, als iemand hier mijn idee probeert af te vallen, wat perfect haalbaar is met "wat een gedoe" of "wat een zever", ga ik er ook niet mee akkoord.
Dat ik geen Scarlet op plaats B kon krijgen, kon hij niet weten, maar het was absoluut geen bijdrage aan het topic, dat kon je ook wel zien.
En dat VPN een betere oplossing zou zijn, is in dit geval dus helemaal niet waar.
Juist is ook juist. Effe eerlijk doen.

Ik kom hier om ideetjes rond mijn project, niet om mijn experimentje af te vallen om dan met iets totaal anders, dat niet eens mogelijk is, verder te gaan...
De rest heeft mij anders wel héél goede en nuttige informatie gegeven!
philippe_d schreef:Wees dus dankbaar voor de hints en tips die je krijgt, in plaats van ze af te breken.
Tuurlijk ben ik dankbaar. Maar ik lees niet: ga akkoord met alles wat ze je zeggen.
Ik ben op dit vlak misschien niet de slimste, maar ook niet oliedom.
Geen uitspraken doen op één ding, want verder ben ik hier altijd dankbaar geweest. Dat moet je ook kunnen/willen zien.
edwin. schreef:Bedankt, Raf1.
edwin. schreef:Bedankt!
edwin. schreef:Dank bij voorbaat voor jullie reacties! :D
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

edwin. schreef:Ik ga die twee apparaatjes gewoon bestellen en zien wat het geeft.
Dat is inderdaad de beste optie.
Je kan via de satellietfoto's en afstandsmeting van Google Maps ook al eens nagaan welke mogelijke obstakels tussen de twee locaties liggen.
Toen ik 5 jaar geleden mijn schotelantenne kocht heb ik ongeveer dezelfde stappen doorlopen:
- meetkundige berekening van schotelpositie versus satellietpositie en hinderende obstakels via Google Maps of andere online tools
- geïmproviseerde testopstelling met minimum aan apparatuur
- na succesvolle test: aankoop van definitieve bekabeling en verankering voor de antenne

Met een paar bezemstelen, een paar oude stoelen en betonstenen heb al snel een stabiele opstelling op beide zolders. Op voorhand kan je ook de compasrichting eens berekenen aan de hand van gps-coördinaten van beide punten: https://www.sunearthtools.com/tools/distance.php
Zo kan je blindelings via een compas en waterpas, beide antennes perfect recht op elkaar uitrichten.
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

raf1 schreef:...
Dank je wel! Heel nuttige link! Die komt zeker van pas.
Ook hele nuttige tips heb je daar!

Via het dak werken blijft helaas geen optie (achteraan ziet niemand het eigenlijk, maar daar kan ik er niet aan... en voorraan gaat niemand toelaten, en vind ik ook niet zo heel mooi).
Maar ik ga toch proberen om dat nanostation eens heel hoog tussen de bomen te steken voor ons bosje (+ 15 meter) en kijken of ik hem vanaf plaats A zie.
(of een cameraatje aan het stok hangen en kijken wat die ziet)

Gewoon even zien wat er nu gebeurt als beide nanostations aan een raam staan (niet heel veel, waarschijnlijk), en vanaf daar maar een beetje doen en proberen.

Er ligt netwerk en elektriciteit tot aan het bosje, dus het moet het in principe simpelweg met een ethernetkabel op het netwerk gezet worden, en heel het huis + tuin kan op het Proximus-netwerk (het omgekeerde van nu: eindpunt wordt beginpunt).
En ik neem aan dat dit alles wel met PoE werkt, dus waarschijnlijk nog wel een extra stopcontactje in het tuinhuisje bijplaatsen, maar daar heb ik er genoeg van liggen.

Ben heel benieuwd! Ik heb er wel hoop in. :D
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een mikrotik valt iets minder hard op dan een nanostation.

als dat deftig geplaatst is valt het helemaal niet op, eventueel kan je ook nog de achterkant van de schouw gebruiken (de kant tussen de nok van het dak en de schouw)

zelfs bij mijn schoonmoeder heb ik zo een antenne mogen plaatsen, en dat is niet de gemakkelijkste. :)
Afbeelding
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

petzl schreef:een mikrotik valt iets minder hard op dan een nanostation.
Ik ging vanavond mijn bestelling doen (tot nu toe dus de nanostations), maar als je zegt dat mikrotik een beter alternatief is... Linkje?

Ik vind de nanostations qua uiterlijk nu wel meevallen, en subtiel genoeg, hoor!
Maar als jouw merk ook een technische meerwaarde biedt, then why not?
petzl schreef:als dat deftig geplaatst is valt het helemaal niet op, eventueel kan je ook nog de achterkant van de schouw gebruiken (de kant tussen de nok van het dak en de schouw)
Nu ja, ik ben niet echt de persoon om op het dak te gaan kruipen :p
En dan nog zou ik voor dat geval niet goed zien waar met de kabel naartoe...
Maar je hebt wel gelijk dat hij daar meteen enorm hoog hangt, en toch niet heel opvallend is! :)

-
Is een nanostation eigenlijk gewoon een router met een hoger bereik?
Want ik vind dat hij een relatief lage zendkracht heeft voor doeleinden als deze (het moet natuurlijk wel legaal blijven).
Max. 100 Mbps over 500 meter straal?

Zie je dan gewoon een SSID tussen je wifi-netwerken op je iPhone o.i.d. als je door straat loopt (tenzij je die verbergt), of wordt dat op iets speciaals ingesteld dat het echt enkel tussen die 2 nanostations is?

Het laat me precies een beetje denken aan de tijd dat ik op plaats A nog een routertje buiten zetten die verbonden was met het FON- of Homespot-netwerk (can't remember) van buiten (=client) en dan binnen met een andere router dat netwerk opnieuw uitzond.

En even ter bevestiging: blijft Proximus TV wel werken na deze nanostations gepasseerd te zijn?
Moet er iets ingesteld worden (want achter een router werkt Proximus TV i.i.g. niet, tenzij je de instellingen wijzigt).

Bedankt! :D
edwin.
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 jun 2017, 23:02

Oké, even update: ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om die NanoStations te gaan halen! Me happy.

Nu heb ik ze proberen in te stellen, maar ik snap er echt niks van!
Ik denk dat de ene access point is en de andere client, maar het werkt gewoon niet...
Ik heb ze thuis opgesteld als 'testopstelling'.

De power- en LAN-lampjes branden op beide toestellen (LAN knippert (bij activiteit, neem ik aan)).
Maar die andere lampjes (rood en nog enkele kleuren, ik denk de signaalsterkte) branden voor exact 3 seconden, gaan dan 5 seconden uit, branden weer voor 3 seconden, en zo voort...

Ook op 192.168.1.20 (client) zie ik dit verschijnen voor 3 seconden (wanneer lampjes branden), en dit voor 5 (lampjes uit).

Ze staan momenteel 3 meter uit elkaar, naar elkaar toe gericht...
Wat o wat doe ik toch verkeerd?

Ik ken hier allemaal al sowieso niet veel van, maar wil het toch graag werkende krijgen zodat ik het kan testen in de 'echte' situatie.

Alvast bedankt!


EDIT:
Hoewel ik me hier niet helemaal goed bij voel, werkte het wel als ik de security naar 'none' zet. Geen wachtwoord dus.
Maar hoewel ze elkaar wel goed zien, heb ik geen internetverbinding (de AP is verbonden met een ethernetpoort in het tuinhuis, die absoluut zeker werkt).
Ik merk wel dat ze héél onstabiel zijn: een centimeter naar links of rechts is al een wereld van verschil...

Ze zien elkaar, zijn verbonden (neem ik aan), maar een website laden, blijft gewoon laden...
Iemand een idee? :)


EDIT2:
Het werkt!
De netwerkinstellingen stonden nog ingesteld om de Nanostation's te configureren.
'Configureer IPv4' terug op 'via DCHP' gezet, en heb nu internet! (waarmee ik nu deze reactie plaats).
Werkt redelijk snel, maar natuurlijk ook een korte afstand.
Ik probeer hem binnenkort uit met de echte situatie.
marnick
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2020, 12:55

Werkt de opstelling over 300 m nu reeds ? ik heb een gelijkaardig probleem. Blauwe lijn is wat er gemakkelijk te verwezenlijken is groene lijn moeilijk te verwezenlijken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”