Wifi dekking in bedrijf.

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Op m'n werk proberen we een zo breed mogelijke wifi dekking te voorzien met een publiek netwerk voor bezoekers en de medewerkers (enkel internet toegang) en een private netwerk (toegang tot lokaal netwerk en servers) voor onze interne apparaten zoals laptops en dergelijke.

Echter gezien we een beetje aan IT on a shoestring budget doen, gebruiken we hiervoor goedkope TP-Link consumer access points (TL-WA901ND V1 tot V3). Dit blijkt toch niet zo een optimale opstelling te zijn, namelijk bij veel gebruikers op 1 access point laat deze het gewoon afweten, wachtwoorden veranderen betekent 15 access points afgaan om de settings te wijzigen, de toestellen blijven geregeld eens hangen (op te lossen door een power cycle).
De dikke betonnen muren van de bedrijfshallen helpen natuurlijk ook niet met de signaalsterkte.

Gezien de problemen, en de toenemende belangrijkheid van wifi op elke locatie, kan ik mogelijk wat meer budget krijgen om een upgrade te doen van ons wifi netwerk. We hebben een tijdje terug al wat duurdere access points gekocht en geprobeerd maar deze bleken ook niet echt geweldig te zijn (D-Link DAP-2695, TP-LINK EAP115).

Graag zou ik dus wat raad krijgen welke access points jullie aanraden. Moet natuurlijk mutliple-ssid met verschillende VLANS aankunnen, centraal beheer zou leuk zijn. Graag ook een toestel wat niet gewoon uitvalt als iedereen 's middags zijn smartphone bovenhaalt, en graag betrouwbaar. En indien mogelijk een niet al te hoge prijs :-D .

Een foto om wat overzicht te geven hoe groot het te dekken gebied is: http://imgur.com/a/SVbJY
Afbeelding
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Wij hebben vorig jaar nieuwe wifi aangekocht, onze oude Trapeze (Juniper) setup vervangen. Het is Ruckus geworden, die was de goekoopste en voldeed technisch zeker. Ruckus is vrij goed qua dekking. We hebben de verschillende leveranciers tegen elkaar uitgespeeld en zo de prijzen immens kunnen laten zakken. Andere leveranciers die meededen: Xirrus, Meraki, Aerohive. Meestal kan je kiezen tussen een controller in de cloud of on premise (bij Meraki altijd in de cloud).

Dit zijn enterprise grade wifinetwerken en dat heb je ook nodig in een enterprise omgeving. Ik lees hier dingen over "wachtwoorden veranderen" (WPA2 PSK?), eigenlijk moet je met Radius werken voor uw interne netwerk, dan moeten er geen wachtwoorden doorgegeven of ingesteld worden en heb je veel meer controle over wie wel of geen toegang heeft tot uw netwerk. Met een Windows domeincontroller is dat vrij snel opgezet.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met access points van 30 euro ga je nooit deftig bereik hebben. Prijsklasse +150 euro is een must als je met één access point een grote oppervlakte wil afdekken.
Vergelijk de TP-Link Auranet EAP115 eens met de Auranet EAP330: een wereld van verschil
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een systeem met centraal beheer en dualband (AC) AP's zal ongetwijfeld een pak performantiewinst opleveren.
Liefst met MU-MIMO en échte PoE (802.3 standaard ipv "passive" poe met eigen adapters) indien je switches het ondersteunen.

Dan zijn er een resem merken die dit allemaal aanbieden: Ruckus, TP-link(Auranet), Engenius, Linksys, Ubiquiti,...

Persoonlijk heb ik enkel (goede) ervaringen met Ubiquiti. Hier wel maximaal 4 SSID's per "radio".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

serialchiller schreef:Persoonlijk heb ik enkel (goede) ervaringen met Ubiquiti. Hier wel maximaal 4 SSID's per "radio".
UBNT heeft reeds geruime tijd RADIUS based VLAN tagging... moest je al problemen hebben met de 4 SSID's (meestal heeft men een Guest, intern en intern voor dedicated apparatuur... da's dus vaak nog één over).

Trouwens zelf (alsook voor een aantal bedrijven) ook een tevreden UBNT Unifi gebruiker.

Op basis van je foto (die zegt namelijk niets over de interne structuur van de gebouwen) is het onmogelijk een planning te maken... maar als ik kijk naar de auto's heb je toch een grote oppervlakte en zal je dus wel een deftig aantal AP's nodig hebben.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 23 mei 2017, 12:25, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je gaat toch echt naar een controller based systeem moeten gaan.
Dan spreken we over ongeveer 150 euro per access point, wat nog altijd goedkoop is in deze categorie, maar wel een absolute minimum is qua prijscategorie om dit te verwezenlijken.

De klassiekers zijn uiteraard Ubiquiti Unifi stations (met een software controller of een cloudkey), of Edimax Pro (waarvan 1 unit controller kan spelen; de 300 reeks kan tot 10 APs beheren, meer dan dat en je hebt 1 duurdere AP nodig om die limiet te verhogen).

Sorry, maar ik kan echt niks adviseren dat in de TP-link categorie van 30 euro ligt, want dat gaat altijd miserie blijven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

:nono:
ITnetadmin schreef:de 300 reeks kan tot 10 APs beheren
Een héél ruwe schatting op basis van de foto (zonder dat groot wit gedeelte) en ik kom al aan minstens 15 AP's (en mogelijks nog meer).

Je kan dus al gaan rekenen voor het budget... 15 x 150 Unifi AC Pro, een tweetal POE switches a 350 en een cloud key controller a 100 euro.

Reken dus al maar zeker op een budget van 3000 euro (zonder plaatsing).
foxhound schreef: wachtwoorden veranderen betekent 15 access points afgaan
In zo'n omgeving gebruik je RADIUS authenticatie... toch geen één paswoord :nono:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zelfs als ie maar 1 pwd gebruikt, run je toch echt geen 15 APs zonder centrale controller? Dat is gekkenwerk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad... in een bedrijfsomgeving gebruik je ALTIJD een centrale controller.

Trouwens als ik die foto zie van de gebouwen... dat is een massa geld... en dan AP's kopen van 30 euro :bang:
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

zoals ik al vermelde, we werken op een zeer laag budget. Alles zo goedkoop mogelijk en als je met access points van 30€ de klus geklaard krijgt, is het niet gemakkelijk de baas te overtuigen 150€/stuk uit te geven. Het is enkel dat we in de nabije toekomst meer willen beginnen werken met tablets in productie voor bepaalde taken, voip, ... dat wifi wat belangrijker begint te worden.

We hebben nog niet echt nood gehad aan radius server. Onze private VLAN weten enkel in en mijn collega in de IT afdeling het wachtwoord van en wordt enkel gebruikt voor apparaten die in ons intern netwerk moeten (laptops en dergelijke.).

De public VLAN welke enkel op internet kan wordt gebruikt door gasten en onze medewerkers (smartphones tijden pauzes en dergelijke). Wachtwoord daarvan hangt dus ook overal op.

Het bedrijf mag er dan wel groot uit zien, we zijn uiteindelijk maar met een 50~tal medewerkers waarvan een 30tal bedienden. We zitten ook in een productsegment met een lage winstmarge en geld vrijmaken voor IT is vaak moeilijk. Gekoppeld daaraan dat onze baas vaak leuke dingen ziet in andere grote bedrijven en we dan dat zelf moeten proberen te reproduceren aan een zo laag mogelijk budget, liefst gratis, maakt het soms een uitdaging.

Alvast bedankt voor het advies, heb al vaak goeds gelezen over ubiquity hier, en op andere forums, dus lijkt me dat inderdaad wel een grote kanshebber, als ik natuurlijk het budget ervoor kan vrijmaken... , misschien verspreid over 3 a 4 jaar.
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik raad af van dit geleidelijk te deployen, omdat die wirwar van APs het er niet beter op gaat maken.
Ik ken dat "IT mag niks kosten" gedoe maar al te goed.

Mijn oplossing daarvoor, na jaren van die "tijdelijke oplossingen" en "bric-a-brac constructies" is een grens te trekken en zeggen "of we doen het goed, of we doen het niet".
En nee, "goed" betekent daar uiteraard niet "we steken allemaal cisco switchen" of "xirrus APs van een paar duizend euro", maar wel dat er een minimum kwaliteitsgrens getrokken wordt waaronder ik niet duik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

foxhound schreef:Alles zo goedkoop mogelijk en als je met access points van 30€ de klus geklaard krijgt, is het niet gemakkelijk de baas te overtuigen 150€/stuk uit te geven.
Maar ondertussen is het duidelijk dat je het met AP's van 30 euro niet kan oplossen... want anders had dit topic niet bestaan !

Je hebt dus gewoon "geprutst" en geld weg gesmeten.
foxhound schreef:Het is enkel dat we in de nabije toekomst meer willen beginnen werken met tablets in productie voor bepaalde taken, voip, ... dat wifi wat belangrijker begint te worden.
Weeral extra redenen om het goed te doen !
foxhound schreef:We hebben nog niet echt nood gehad aan radius server.
Ik veronderstel dat je een Windows server hebt staan... je hebt dus een RADIUS server... waarom prutsen als je het goed kan doen ?
foxhound schreef:Het bedrijf mag er dan wel groot uit zien, we zijn uiteindelijk maar met een 50~tal medewerkers waarvan een 30tal bedienden. We zitten ook in een productsegment met een lage winstmarge en geld vrijmaken voor IT is vaak moeilijk.
Blah, blah... voor IT is nooit geld en voor andere dingen smijten ze het via het raam buiten... stop alsjeblief met dergelijke excuses !

Vraag gewoon eens aan je baas wat de kost was van de elektriciteitswerken in jullie gebouwen... en waarom hij dat niet gedaan heeft met een verlengkabel van bij de ALDI met een stekkerblok eraan ?
foxhound schreef:Gekoppeld daaraan dat onze baas vaak leuke dingen ziet in andere grote bedrijven en we dan dat zelf moeten proberen te reproduceren aan een zo laag mogelijk budget, liefst gratis, maakt het soms een uitdaging.
Prutsen is geen uitdaging... het is een stommiteit !
foxhound schreef:als ik natuurlijk het budget ervoor kan vrijmaken... , misschien verspreid over 3 a 4 jaar.
Alle investeringen schrijf je toch af... trouwens als bedrijf moet je kosten maken (ik ken zelfs bedrijven die ieder jaar massa's belastingen betalen omdat ze te gierig zijn om te investeren :bang: ) ! 3000 euro over 4 jaar is amper 2 euro per dag voor een deftige WIFI oplossing, als je dat niet kan verantwoorden doe je best de boeken dicht denk ik.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het grappige is dat managers liever hebben dat je 20 uur tijd in iets steekt dan 1000 eur voor hardware te betalen. De redenering die ik al vaak gehoord heb is: die mensen werken hier toch, dus die kosten ons niks extra...

Anyway, als je echt op hardware moet besparen, kijk dan evt eens naar OpenWISP. Dat kan op elk AP/routertje dat OpenWRT kan draaien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Anyway, als je echt op hardware moet besparen, kijk dan evt eens naar OpenWISP. Dat kan op elk AP/routertje dat OpenWRT kan draaien.
Waarom willen mensen toch steeds prutsen... leer gewoon NEE te zeggen !

Als het je baas niet aanstaat kan hij altijd nog iemand extern inhuren... dan weet hij meteen wat de prijs is (tenzij het eveneens een prutser is al kan hij daar dan ook gaan klagen als het niet werkt).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Waarom willen mensen toch steeds prutsen... leer gewoon NEE te zeggen !
En hiermee is het wel gezegd denk ik.
100% mee akkoord.
Doe het goed, of doe het niet.
De rest is weggesmeten tijd en geld.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Waarom willen mensen toch steeds prutsen... leer gewoon NEE te zeggen !
Uiteindelijk is dat de beslissing van de baas. Je mag hem inlichten dat je het een inefficiënte oplossing vindt, maar end of the day (of month in dit geval) betaalt het bedrijf je loon, en is een stomme beslissing hun probleem. Consultants die per uur factureren doen daar echt niet moeilijk over hoor :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Kan ik beamen.

Zonder al te veel in details te gaan:

Klant vraag mogelijke oplossingen voor probleem. Wij raden oplossingen A en B aan met heel sterke voorkeur voor A, want meer future proof, oplossing B is zeker end of life gebaseerde tech en zal geen 7 jaar in productie draaien (support van MS eindigt na dat tijdstip) meerkost A tov B, ongeveer 50% (we spreken over grosso modo 1,5 miljoen vs 1 miljoen.

Bon, klant gaat voor B, nu 2 jaar verder gaan ze waarschijnlijk toch voor A gaan. Totaalkost 2.5 miljoen.

Als consultant consulteer je enkel, I told you so helpt hoe dan ook niet veel in de klantenrelatie, maar soms is het toch pijnlijk ze.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Uiteindelijk is dat de beslissing van de baas.
Nee, die maak jij zelf... je geeft hem gewoon de keuze van 30 euro per AP niet en dan hoeft hij ook niet te kiezen.

Of denk je dat de mensen die het gebouw hebben gezet een voorstel hebben gedaan van een houten kot met eternit dakplaten ?

Blijkbaar vinden sommige IT'ers het inderdaad een uitdaging de grootst mogelijke rommel voor te stellen en kicken ze daarbij zelf op hun how-low-can-you-go mentaliteit :bang:

Maak gewoon een voorstel met Ubiquiti en Cisco... en dan laat je hem kiezen :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

"En hoe komt het dat dat thuis wel lukt pet AP's van €20?"
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan komt de baas gewoon af met bij mij thuis werkt een router van €30 ook voor mijn familie, met zwaar downloadende tienerdochters.
Dan heb je de keuze 1 maal duideijk te zeggen dat dat niet zal werken en je binnen 2 maand toch voor duurdere routers zal moeten gaan, of een eindeloze discussie te voeren waardoor er helemaal geen nieuwe apparatuur komt.
Wat op termijn duurder zal zijn dan de aankoop van eerst een huisrouter en daarna professionele routers.

Zoiets hangt natuurlijk af van wat voor relatie je met je werkgever hebt, de bedrijfscultuur,.... Maar bij sommige bazen kan het wel handig zijn om hen doelbewust te laten stoten aan een steen, nadat je hen gewaarschuwd hebt.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aha nog een baas die met een 2pktje naar t werk komt of is het ondertussen al een Dacia geworden.
Hij verkiest toch liever een Audi, BMW, Mercedes of Volvo?

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, die "bij mij thuis staat een bakje van 30 euro dat goed werkt" heb ik ook al gehad.
Dat is uiteraard de complexiteit infrastructuur zwaar onderschatten.

Uiteindelijk moet je ze op een ietwat beleefde (maar kordate) manier duidelijk maken dat als zij genoeg van IT kenden, ze je job zouden kunnen overnemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:Dan komt de baas gewoon af met bij mij thuis werkt een router van €30
Vraag hem dan waarom hij een gebouw heeft laten plaatsen... en niet bij hem thuis zit :bang:

Dit zijn van die zinloze discussies... hij heeft je aangenomen voor je kennis... dan moet hij die ook respecteren of het zelf doen.

Moest ik een baas hebben die geen respect voor me had en me constant dingen liet doen tegen m'n geweten in dan zocht ik ander werk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hij heeft je aangenomen omdat hij er zelf geen tijd meer voor heeft. ..
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Mja, ik moet hier soms ook discussies voeren waarom bvb. onze storage zo duur is en men dat niet moet volgooien met allerlei "brol" terwijl je in de Media Markt een externe schijf van 1 TB voor nog geen 100 € koopt. Valt wel vrij makkelijk te weerleggen met zaken zoals "kan je met 300 man tegeljkertijd op uw extern schijfke werken", "wat ga je doen als één van uw schijven of uw volledige toestel crasht en uw business moet blijven draaien", "hoe snel wil je terug aan het werk kunnen wanneer uw serverlokaal afbrandt", ... Met wifi is het inderdaad iets moeilijker, zeker als het aantal gebruikers en de gevraagde functionaliteit beperkt is. Wat betreft Radius: dat zou ik echt wel invoeren. Zelfs goedkope access points ondersteunen dat vaak.

Ik zie er hier veel roepen dat TS voor een enterprise oplossing moet gaan en dat moet eisen van zijn baas. Allemaal heel makkelijk om wat vanop een forum te staan roepen, maar dat hangt echt af van het type baas. Als die op het op het einde van de rit eist dat er cheap ass oplossing B komt i.p.v. een degelijke oplossing A, is het maar zo. Dan is het ook de baas die achteraf niet moet komen mekkeren dat dit of dat niet goed werkt, de verantwoordelijkheid van de IT'er stopt waar de baas zijn veto stelt. Of je dan maar direct ander werk moet gaan zoeken en zo, het hangt er maar van af hoe leuk en interessant de rest van de job is en hoe belangrijk dat wifi issue voor u is.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als iedereen maar ander werk moet zoeken als je iets tegen de goesting moet doen...

Als het ECHT cheap-ass moet zijn, scherm dan al eens de WiFi af zodat deze enkel voor 't werk gebruikt wordt. De belasting van het netwerk zal al drastisch terugvallen.
WiFi op 't werk voor ontspanning is leuk, maar niet echt een noodzaak.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Je spreekt ook over het gebruik van meer Wifi toepassingen in de toekomst door de productie omgeving, telefonie,... Gebruik dit als argument om budget los te krijgen voor een enterprise level wifi systeem. En best vanaf het moment wanneer de business duidelijk weet waar ze naartoe willen met het gebruik van Wifi. Het systeem dat je vandaag aankoopt voldoet misschien niet aan de requirements binnen 2 jaar wanneer de business er achter vraagt, en dan ben je weer dubbel aan het uitgeven.
Vaak is het zo vanaf dat slechte Wifi dekking impact heeft op productie dan pas ergens een lamp gaat branden, maar surfen tijdens pauzes, who cares?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Als je aan voice over wifi wil beginnen heb je idd deftige access points en dito dekking nodig, anders wordt dat een ramp. Ik ben er persoonlijk geen fan van, ga dan liever richting IP DECT, maar ieder z'n goesting.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef:Allemaal heel makkelijk om wat vanop een forum te staan roepen, maar dat hangt echt af van het type baas. Als die op het op het einde van de rit eist dat er cheap ass oplossing B komt i.p.v. een degelijke oplossing A, is het maar zo.
Ik roep heus niet vanop een forum... ik sta er dagelijks ook met beide voeten in (en voor dingen die veel duurder zijn).

Misschien dat ik de luxe heb dat ik gewoon tegen een klant kan zeggen dat we ons niet bezighouden met "speelgoed" ?
vverbeke schreef:Of je dan maar direct ander werk moet gaan zoeken en zo, het hangt er maar van af hoe leuk en interessant de rest van de job is en hoe belangrijk dat wifi issue voor u is.
Als je die discussies hebt over WIFI dan heb je die evenzeer over andere IT zaken... ik durf dus al bijna wedden dat het bedrijf oude aftandse PC's gebruikt als server, met moeite een backup heeft, cheapass 100 Mbit switches, geen backuplijn, ... of is dat dan wel allemaal in orde ?
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Beetje late reactie.

We gebruiken geen oude aftandse pc's als server. Voor ik hier kwam werken werd er bij een nederlandse leverancier zeer oude 2e-hands HP Proliant servers gebruikt. Op het moment dat die aan vervanging toe waren hebben we een aantal mogelijke opstellingen voorgelegd aan de baas voor nieuwe servers. Een daarvan was het gebruik van desktop hardware als servers, waarbij we duidelijk alle nadelen vermeld hebben. (Minder reliable, geen redundante voedingen, ...). Ik denk dat je geen 2x moet proberen om te gokken wat de baas gekozen heeft.

Daarentegen heeft die opstelling wel 5 en een half jaar probleemloos gewerkt met geen relevante downtime (enkel een beetje downtime voor updates buiten de werkuren.). (Hardware was I7 2600K, 8 GB RAM, 2x Crucial M4 128GB SSD in Intel Raid1, Gigabyte moederbord, Server 2008R2)

De servers zijn recent vervangen, nogmaals door desktop hardware.

Back-up hebben we dagelijks een identieke kopie on-site en off-site, gecombineerd met crashplan (on the cheap on-site en off-site backup met multiple versions).

Switches zijn TP-Links, SG3424, Gigabit switches. Router is Mikrotik routerboard CCR1009. Qua internet hebben we inderdaad geen back-up lijn maar gaan daar binnenkort in investeren.

We hebben inderdaad geen luxe-situatie op ons bedrijf en soms wordt er veel geld uitgegeven aan dingen waarvan ik denk dat het geld letterlijk weggesmeten wordt, en aan de andere kant krijg je vaak geen budget voor dingen die het leven heel wat makkelijker zouden maken.

- Geen budget voor volume license keys, moeten het maar doen met OEM/PKC
- Geen budget voor SQL Server Standard, moeten het maar doen met express.
- Solidworks upgradecontract stopgezet, kostte te veel.
- Geen budget om degelijke monitors bij te kopen, medewerkers hebben een mengeling van monitors, bijvoorbeeld een recenter 24" 1920X1080 + 19" 1280x1024

IT wordt hier nog wat stiefmoederlijk behandeld in het algemeen. Als alles goed gaat zijn ze niets aan het doen, als er problemen zijn.....

Ik zou veel liever een hoger budget hebben dat we fatsoenlijke servers kunnen zetten, werken met virtualisatie en meer.
Nu heb ik meer het gevoel dat ik de Macgyver van IT moet spelen en telkens met een oplossing moet komen met zo weinig mogelijk of geen geld.
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Amai, zo erg ben ik nog niet tegengekomen. Daar wil je toch niet voor werken ?

Als het echt goedkoop moet zijn dan een nas, servers in de cloud, dit kan toch echt niet.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

VM's in de cloud zonder backup internetlijn is ook niet zo'n sterk plan..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

foxhound schreef:Op het moment dat die aan vervanging toe waren hebben we een aantal mogelijke opstellingen voorgelegd aan de baas voor nieuwe servers. Een daarvan was het gebruik van desktop hardware als servers, waarbij we duidelijk alle nadelen vermeld hebben. (Minder reliable, geen redundante voedingen, ...). Ik denk dat je geen 2x moet proberen om te gokken wat de baas gekozen heeft.

[...]

De servers zijn recent vervangen, nogmaals door desktop hardware.

[...]

Ik zou veel liever een hoger budget hebben dat we fatsoenlijke servers kunnen zetten, werken met virtualisatie en meer.
Nu heb ik meer het gevoel dat ik de Macgyver van IT moet spelen en telkens met een oplossing moet komen met zo weinig mogelijk of geen geld.

Tje, je geeft het spel ook weg zo he. Desktop hardware als serveroptie aanbieden.
Je bent als ITer uiteraard verantwoordelijk om enkel fatsoenlijke opties aan te bieden.

En geen virtualisatie? Dan heb je uren/dagen werk als een server beslist om ermee te kappen.
Terwijl je snapshots en VM backups gewoon ultrasnel terug kan plaatsen en doen alsof er niks gebeurd is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ken dat soort plaatsen, ik heb er ook gezeten.
Maar ik heb heel snel ontdekt dat je als IT verantwoordelijke een lijn in het zand moet trekken en zeggen "dit is de grens en hier gaan we niet onder".
Als je ze brol aanbiedt aan lage prijs, dan zullen ze dat pakken.

Het probleem is de "snel/goed/goedkoop" driehoek.
Iedereen wil altijd alledrie de hoeken, maar je kan er maar twee kiezen.
Dan is het nog een kwestie van de derde hoek, de "snel/goedkoop" hoek te weigeren wegens amateurisme.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een pracht van een slagzin voor je werkgever, welke hem stof tot nadenken geeft : "pay peanuts, get monkeys"

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Tje, je geeft het spel ook weg zo he. Desktop hardware als serveroptie aanbieden.
Je bent als ITer uiteraard verantwoordelijk om enkel fatsoenlijke opties aan te bieden.
Dit is wat ik ook reeds eerder heb geschreven... stop met die how-low-can-you-go mentaliteit... geef je baas enkel deftige opties om uit te kiezen. Heeft hij toch nog opmerkingen dan leg je hem uit (en als je weet waarover je praat mag dat geen probleem zijn voor een goeie IT'er) dat je geen VW Lupo wil, en ook geen Rolls Royce maar gewoon een deftige middenklasser.

Als je hem laat kiezen tussen Cisco en Ubiquity zal hij heel content zijn dat hij het goedkoopste heeft kunnen nemen... en toch heb jij prima materiaal.
Joride
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2017, 10:25
Bedankt: 1 keer

Wat een klucht, werken met goedkope huis tuin en keuken oplossingen maar dan wel een public netwerk is zodat alle medewerkers tijdens de uren hun smartphone kunnen gebruiken...
Als medewerkers de nood hebben aan hun smartphone kan dat gerust op hun eigen kosten.

Bij ons heel eenvoudig: correcte hardware en correcte settings
Ja, dat kost geld en ja, dat krijg je goedgekeurd als je een correct uitgewerkt investeringsvoorstel doet

En als de baas nood heeft aan goedkope brol zoekt die maar iemand anders om zijn ideetjes uit te voeren.
Dit soort bazen zijn meestal enkel op korte termijn winsten uit en denken niet na over toekomstige projecten.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Joride schreef:Als medewerkers de nood hebben aan hun smartphone kan dat gerust op hun eigen kosten.
Wat als je je smartphone gebruikt voor business doeleinden?
Bijvoorbeeld: het ontvangen van mails, tot zelfs het kunnen opgebeld worden via het interne telefoonnetwerk (VOIP-based)?
Volgens jou moet een werknemer dan maar zelf investeren om dit mogelijk te maken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:Wat als je je smartphone gebruikt voor business doeleinden?
Dan moet je baas maar een abonnement voorzien.
Joride
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2017, 10:25
Bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:
Joride schreef:Als medewerkers de nood hebben aan hun smartphone kan dat gerust op hun eigen kosten.
Wat als je je smartphone gebruikt voor business doeleinden?
Alle zakelijke toestellen hebben uiteraard toegang tot de wifi (en een corporate sim)

Verder denk je toch echt niet dat de werknemers hun privé gsm in de pauze gebruiken om nog snel een werkmail te beantwoorden??
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik weet niet wat het diploma is van sommige gasten hier op het forum, maar neem nu aan dat je iemand bent met een technische achtergrond die iT onder de voeten heeft gekregen met een technische opleiding of wat zelfstudie of ervaring en aan de andere kant een graduaat of een iemand met een ingenieurs diploma met de nodige attesten.

Wie denk je dat de baas het meest kan overtuigen om professioneel te gaan met zijn apparatuur. Daar is dan alles mee gezegd.

Het kan natuurlijk ook omgekeerd. Hier een bedrijf dat altijd de laatste iT introduceert in zijn iT-park. Maar toch moet ik geregeld mijn eigen boormachine gebruiken om iets vlot te installeren of ik moet het doen met een accuboormachine waar de batterijen het maar even van uit houden. Een nieuwe batterij aanschaffen is soms ook te veel gevraagd.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”