Thuisnetwerk uitbreiden

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dag allen,

Door verbouwing van onze zolderruimte moet het netwerk wat worden uitgebreid en ik zou graag jullie input hebben over de materialen die ik aankoop.

Even kort de situatie schetsen: in de living beneden staat de Bbox 3 waar een aantal apparaten zijn aangesloten. Van daar loopt er een UTP door de kruipruimte naar de televisie. Ook daar zijn een aantal zaken aangesloten via de kabel. Eerst stond er daar een D-Link DIR-868L die diende als switch en AP.
Met de zolderruimte zijn er in de twee nieuwe kamers twee UTP contactdozen voorzien. Deze vier kabels komen samen in een wandkastje. Van daar loopt er ook een UTP naar beneden, momenteel tot in de kelder. Momenteel zijn de kabels nog niet voorzien van RJ45 connectors.

Het idee is nu om de D-Link naar boven te verhuizen, waar deze opnieuw als AP zal dienen. Beneden zou hij vervangen moeten worden door een switch.
Op zich kan ik dus aan de vier kabels van in de kamers RJ45 connectors zetten en deze rechtstreeks aansluiten op de D-Link boven, samen met de kabel die van beneden komt om zo alles te linken aan het netwerk beneden.
Nu zie ik hier geregeld gesprekken over patch panelen passeren, en hoe dat misschien toch makkelijker is. Als ik het goed begrijp kan ik op een patch paneel de UTP kabels aansluiten zonder RJ45 connector, en dan op de corresponderende poort een kabel van dat patch paneel naar de D-Link trekken moest er iets aan aangesloten zijn. In plaats van gewoon de kabels sowieso aan te sluiten op de D-Link, zelfs als er niets aan hangt.

Ik dacht aan volgende materialen:
  • Switch om beneden de D-Link te vervangen: TP-Link TL-SG105
    Deze is unmanaged, maar ik denk dat dat ook niet echt nodig is? Ik heb geen speciale VLANs of zo.
  • Patch panel voor boven: LINK
    12-poorts, maar 8-poorts etc kosten praktisch even veel. Er zouden maar 5 poorten gebruikt worden: 4 kabels van de kamers + degene die van beneden komt.
  • LSA Tool
    Deze heb ik dan nodig om de verbindingen van de UTP kabels te bevestigen in het patch panel? Hoe werkt dit juist? Is dat gewoon in die connectors 'duwen' daarmee of zie ik iets over het hoofd?


Ik denk dat dit een redelijk kosteneffectieve oplossing is?
Hoeveel voordeel heb ik eigenlijk bij het patch paneel? In principe heb ik net genoeg poorten op de D-Link om gewoon RJ45's aan de inkomende kabels te zetten en deze rechtstreeks aan te sluiten op de D-Link.

Alvast erg bedankt voor jullie input!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hoeveel voordeel heb ik eigenlijk bij het patch paneel? In principe heb ik net genoeg poorten op de D-Link om gewoon RJ45's aan de inkomende kabels te zetten en deze rechtstreeks aan te sluiten op de D-Link.
Als je genoeg poorten hebt, zou ik het daar bij laten. De toekomst zal de toekomst wezen hé. Dan kan je nog altijd verder gaan, mocht het nodig zijn.
Edit : De enige aankoop is dan een bijkomende switch naar boven? Mag ik als tip Allnet vermelden voor switch? Enkel in Duitsland te verkrijgen...https://www.reichelt.de/index.html?ACTI ... 23440a0256
Laatst gewijzigd door petrol242 21 mei 2017, 23:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Voor dergelijke kleine netwerkuitbreiding in een thuisomgeving, vraag ik me het nut van een patch af. Hoe groot acht je de kans dat je in de toekomst iets gaat moeten herpatchen? En ja, een lsa tool wordt gebruikt om de aders van de utp in een soort snijcontact te duwen(punchen). Voor deze netwerkuitbreiding is een patch eigenlijk meer werk dan connectors krimpen en ook beduidend duurder. Maar als je het graag zo uitvoert, om welke reden dan ook, is je lijstje compleet ja.

Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Bedankt voor jullie mening alvast.

Ik dacht dat ik de WAN poort van de D-Link ook gewoon als LAN kon herconfigureren. Als dat gaat, denk ik dat het inderdaad gemakkelijker is om gewoon de kabels rechtstreeks te verbinden dan. Die 20 euro is nu ook de grote investering niet en wat ervaring met dat soort dingen is leuk, maar als het dan ook niet echt een nut heeft in dit geval laat ik het misschien best gewoon zo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

serialchiller schreef:Voor dergelijke kleine netwerkuitbreiding in een thuisomgeving, vraag ik me het nut van een patch af.
Gewoon omdat het netjes is.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”