AmpliFi (Ubiquity)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Huidige setup: een Routerboard hAP ac die in een redelijke uithoek van een vrijstaand en wat "lang" huis met 1 verdiep. Vroeger had ik redelijk wat issues, vooral met uitval van wifi (met zowel een Netgear topmodel als een meer budget TP-Link), maar sinds de hAP ac er staat geen van dat allemaal. Positief dus: in elke hoek van het huis stabiele dekking. Ook de router zelf is belachelijk stabiel, nog nooit een vastloper gehad (dat was met de Netgear wel anders!).

Enige minpunt: de hAP AC heeft een wat beperkte CPU, waardoor hij relatief lage wifi snelheden haalt. Op zich allemaal voldoende om bv. muziek te streamen of de dochter content te houden bij het surfen of afspelen van YouTube videootjes, maar persoonlijk heb ik er wat meer last van (bv. streamen van 4K content e.d.). M.a.w. toch stilaan aan het rondkijken naar alternatieven.

Zo bij de Ubiquity AmpliFi gekomen. Ubiquity is toch altijd goed materiaal dacht ik en dit ding ziet er enerzijds belachelijk sexy uit (belangrijk punt om de vrouw te overtuigen! :mrgreen:) én heeft - optioneel - mesh-antenne units. Ik zou het echter initieel zonder extra antennes willen proberen. Vandaar ook mijn vraag: iemand een idee hoe dit toestel zich verhoudt t.o.v. de hAP ac? En dan vnl. naar uitzendvermogen? Andere meningen of ervaringen uiteraard ook welkom. Thanks! :beerchug:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Hey Cloink

De AmpliFi heb je in 2 soorten de gewone en de HD versie.
Nu is de AmpliFi wel een ROUTER (met WAN poort) en als je dan nog eens geen gebruik maakt van de Mesh antennes is het nut van "mesh" volledig weg en kan je beter een AP kiezen wat voordeliger zal uitkomen.

Dan ga je voor een AP (Unifi AC Pro bijvoorbeeld) of voor de Unifi Mesh reeksen, die kan je dan ook nog uitbreiden maar dan heb je wel opnieuw de controller nodig.

PS: Je kan ook gebruik maken van de APP en alles configureren door de QR code te scannen, configuratie mogelijkheden zijn wel beperkter in de app.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cloink schreef:Huidige setup: een Routerboard hAP ac
...
Enige minpunt: de hAP AC heeft een wat beperkte CPU, waardoor hij relatief lage wifi snelheden haalt.
Dat zou mij verbazen dat wifi (internet) snelheden beïnvloed worden door de CPU. Dan zou je dat via LAN ook moeten ondervinden.


Zo bij de Ubiquity AmpliFi gekomen. Ubiquity is toch altijd goed materiaal dacht ik en dit ding ziet er enerzijds belachelijk sexy uit (belangrijk punt om de vrouw te overtuigen! :mrgreen:) én heeft - optioneel - mesh-antenne units. Ik zou het echter initieel zonder extra antennes willen proberen. Vandaar ook mijn vraag: iemand een idee hoe dit toestel zich verhoudt t.o.v. de hAP ac? En dan vnl. naar uitzendvermogen? Andere meningen of ervaringen uiteraard ook welkom. Thanks! :beerchug:
Die AmpliFi is gemaakt om als mesh te gebruiken, als je dat niet van plan bent is dat een beetje zonde van het geld. Dan kan je beter een Unifi AP (Pro/...) gebruiken.
Echter ga je de meeste winst boeken door een extra AP (Mikrotik wAP AC, Unifi AP, ...) ergens anders in je huis bedraad aan de hAP AC aan te sluiten. Op de plek van je hAP AC een ander AP ophangen (zij het AmpliFi, Unifi,...) zal geen grote verschillen maken. Zeker omdat de hAP al een vrij goede wifi aan boord heeft.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ah FunkStar, ik had gezien dat jij ze volgde op Twitter. ;)

Het is weldegelijk de bedoeling de huidige router te vervangen. Dat van die HD en niet-HD had ik inderdaad welgemist... Wat betreft de mesh: ik zou willen proberen zonder, maar het is uiteraard wel de bedoeling die mogelijkheid "achter de hand" te houden mocht het toch niet voldoende zijn, of ik later ook in de tuin volle ontvangst wil. :)

Heb je hem zelf? En zo ja: hoe bevalt hij? Bv. vergeleken met de "klassieke" AP's van Ubiquity?
AndRo555 schreef:Dat zou mij verbazen dat wifi (internet) snelheden beïnvloed worden door de CPU. Dan zou je dat via LAN ook moeten ondervinden.
Goh, ik ken er zelf te weinig van, maar hier beweert men dat wel (en ik ondervind dus zelf relatief "lage" snelheden): http://blog.quindorian.org/2016/02/revi ... reat.html/
Echter ga je de meeste winst boeken door een extra AP (Mikrotik wAP AC, Unifi AP, ...) ergens anders in je huis bedraad aan de hAP AC aan te sluiten. Op de plek van je hAP AC een ander AP ophangen (zij het AmpliFi, Unifi,...) zal geen grote verschillen maken. Zeker omdat de hAP al een vrij goede wifi aan boord heeft.
Snap ik, alleen is bedraad echt geen optie. :(
ooh. shiny.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cloink schreef:
AndRo555 schreef:Dat zou mij verbazen dat wifi (internet) snelheden beïnvloed worden door de CPU. Dan zou je dat via LAN ook moeten ondervinden.
Goh, ik ken er zelf te weinig van, maar hier beweert men dat wel (en ik ondervind dus zelf relatief "lage" snelheden): http://blog.quindorian.org/2016/02/revi ... reat.html/
WIFI => LAN of omgekeerd is dus blijkbaar wel CPU gelimiteerd. Echter is dat pas het geval bij 500Mbps. Dat is denk ik niet de lage snelheid die je merkt. Dat je hAP niet echt ideaal staat zal de (grootste) oorzaak zijn. Eens je een degelijke afstand en/of een aantal obstakels hebt gaat de wifi vrij makkelijk achteruit.
Echter ga je de meeste winst boeken door een extra AP (Mikrotik wAP AC, Unifi AP, ...) ergens anders in je huis bedraad aan de hAP AC aan te sluiten. Op de plek van je hAP AC een ander AP ophangen (zij het AmpliFi, Unifi,...) zal geen grote verschillen maken. Zeker omdat de hAP al een vrij goede wifi aan boord heeft.
Snap ik, alleen is bedraad echt geen optie. :(
Indien bedraad geen optie is, is de mesh/AmpliFi dat wel. Echter zou je ook kunnen oplossen met 80 euro voor 2 Proximus 5GHz bridges en een AP naar keuze. Het goedkopere DIY mesh AmpliFI equivalent dat je wel zelf moet installeren.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

cloink schreef:Heb je hem zelf? En zo ja: hoe bevalt hij? Bv. vergeleken met de "klassieke" AP's van Ubiquity?
Zelf heb ik het niet staan maar een kennis heeft deze set-up staan. Uiteindelijk zelf de boot nog beetje afgehouden om deze aan te schaffen wegens nog niet echt nodig en de prijs :wink:, nieuw speelgoed moet toch beetje te verantwoorden zijn. Zoon is nog maar 2jaar en als ik iets wil streamen zit ik momenteel dicht genoeg. (Unifi AC atm, die vierkant versie waar niemand tevreden van is :P )

Waarom ik (buiten de prijs) de mesh set nog niet heb gekocht:
  • Zelf scarlet-internet en dus geen modem only, zou eens dieper in detail moeten gaan kijken hoe vlot je een PPPoE-verbinding kan opzetten om dubbele nat te voorkomen.
  • Er nu ook al "Tri-band" mesh points zijn. (1x 2.4, 2x 5.0)
  • Ik zou later graag een "Unifi systeem uitrollen): Unifi switch, Cloudkey, USG en dan kan ik een UniFi AC Mesh Pro (wired op centrale plaats) in de zelfde controller plaatsen en als ik dan nog ergens wifi te kort hebben een UniFi AC Mesh M erbij plaatsen, ook in dezelfde controller.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

AndRo555 schreef:WIFI => LAN of omgekeerd is dus blijkbaar wel CPU gelimiteerd. Echter is dat pas het geval bij 500Mbps. Dat is denk ik niet de lage snelheid die je merkt. Dat je hAP niet echt ideaal staat zal de (grootste) oorzaak zijn. Eens je een degelijke afstand en/of een aantal obstakels hebt gaat de wifi vrij makkelijk achteruit.
Hrm. Zoals gezegd is mijn kennis beperkt, maar er is in elk geval iets loos. Ik zit momenteel met m'n laptop (ThinkPad T550, dus met Intel Dual-Band Wireless-AC 7265 module) in de zetel, mét line-of-sight en op ongeveer 4 meter van de hAP ac. Maximale throughput is ongeveer 100Mbps (gemeten richting Synology NAS die Gigabit wired is). Ben er ergens zeker van dat het niet meteen de radio zelf is, want zoals gezegd in de uithoek van het huis nog ontvangst, dus ik ben wel tevreden van de power. Maar wat dan wel hé... :(
FunkStar schreef:Zelf heb ik het niet staan maar een kennis heeft deze set-up staan.
En? De prijs is inderdaad niet min, maar zoals gezegd wil ik het gefaseerd invoeren. Als alles meezit blijft het bij de router. Worst-case denk ik dat ik max. 1 extra mesh module nodig heb. Naast de goede werking is gebruiksgemak me ondertussen ook veel waard (vandaar dat ik ook nog altijd loens richting Google Wifi en de Synology routers...). :)
ooh. shiny.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cloink schreef:
AndRo555 schreef:WIFI => LAN of omgekeerd is dus blijkbaar wel CPU gelimiteerd. Echter is dat pas het geval bij 500Mbps. Dat is denk ik niet de lage snelheid die je merkt. Dat je hAP niet echt ideaal staat zal de (grootste) oorzaak zijn. Eens je een degelijke afstand en/of een aantal obstakels hebt gaat de wifi vrij makkelijk achteruit.
Hrm. Zoals gezegd is mijn kennis beperkt, maar er is in elk geval iets loos. Ik zit momenteel met m'n laptop (ThinkPad T550, dus met Intel Dual-Band Wireless-AC 7265 module) in de zetel, mét line-of-sight en op ongeveer 4 meter van de hAP ac. Maximale throughput is ongeveer 100Mbps (gemeten richting Synology NAS die Gigabit wired is). Ben er ergens zeker van dat het niet meteen de radio zelf is, want zoals gezegd in de uithoek van het huis nog ontvangst, dus ik ben wel tevreden van de power. Maar wat dan wel hé... :(
Line of sight + 4m zou je echt wel hogere snelheden moeten halen dan 100Mbps, toch over 5 GHz. Alles dat de snelheid kan limiteren al eens gecheckt? Denk aan LAN acces naar Synoglogy meer als 100Mbps, de cpu load van je hAP tijdens wifi transfer (onder Resources in routeros), desnoods een keer iperf tussen laptop via WiFi naar een LAN PC.
Heeft je hAP AC een aparte naam voor 5GHz? Mocht dat dezelfde zijn zou je op 2.4GHz kunnen raken en dan is die 100Mbps een vrij respectabel resultaat voor 2x2MiMo 2.4GHz.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cloink schreef:maar persoonlijk heb ik er wat meer last van (bv. streamen van 4K content e.d.).
Met 100 Mbps heb je toch geen problemen voor een 4K stream... daar kan je er zelfs vier over halen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Met 100 Mbps heb je toch geen problemen voor een 4K stream... daar kan je er zelfs vier over halen.
True, maar dat is dus mét line-of-sight en vlakbij. Dus prima voor de "hoofd" TV, maar heb ik het huis nog 2 andere TV's met Chromecasts en daar lukt het al minder vlot, daar de snelheden daar ook nog verder afgenomen zijn (paar muren tussen).

Niemand ergens objectieve cijfers over de output power van die AmpliFi? Of iets waarmee ik kan vergelijken? Anders ga ik me gewoon zo eentje aanschaffen en zelf testen natuurlijk, zal wel zorgen dat er "money back guarantee" is dan. :)
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Thanks! Da's dus nog nog een streep straffer dan de hAP ac, die tot 23 gaat (volgens de specs?). Of is dat allemaal "in theorie" en is dat bv. niet softwarematig beperkt afhankelijk van de regio (Routerboard is daar vrij open in, van Ubiquity weet ik het niet)?

NINJA-EDIT: ok, al gevonden, wetgeving beperkt dit inderdaad en ook omgekeerde moet de client voldoende power hebben anders heb je er niets aan, dus weinig zin daar te fel naar te kijken.

Aangezien er blijkbaar niet echt ervaringsdeskundigen zitten hier, zal ik maar de gok wagen...
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er zijn veel meer factoren dan puur het zendvermogen... de antenne's zijn in dat opzicht veel belangrijker en ga je enkel in de praktijk ondervinden.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ben je zeker dat er geen naburige wifigolven een storend effect hebben?
Er zijn aantal goede apps die uw daar al een indicatie over kunnen geven...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je zit inderdaad met de legale limiet van 20dBm op 2.4GHz (100mW).
Op 5GHz mag je wel tot 23dBm gaan indoors (200mW); of tot 30dBm outdoors (1W).

Maar als je antenne gevoelig genoeg is, hoeft je client niet zo sterk uit te zenden hoor.

PS: opgepast, de waarden zijn EIRP, dus uitgestraald vermogen. Je moet dus de ingestelde zendkracht nog aanpassen door eventueel verlies op de kabel en winst op de antenne mee te tellen (moest je een externe antenne (kunnen) aansluiten.

Dat hoeft overigens niet softwarematig beperkt te zijn volgens de wet; de user wordt geacht de wetgeving inzake uitzendkracht te kennen en toe te passen.
Je mag dus met een krachtigere unit in Belgie werken, op voorwaarde dat je hem instelt volgens de wettelijke normen.
Vaak doet de software dat wel als je de regio instelt (bv airOS iirc).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

@cloink: heb je dat ding ondertussen al in gebruik? Ik ben ook aan het overwegen om zo'n standalone router (dus in eerste instantie zonder extra mesh) . Dat zou zijn ter vervanging van een 4-poort gbit-switch en oude fritzbox (die heeft 100mbit poorten, en wordt enkel in leven gehouden voor onze voip telefoon die we bijna nooit meer gebruiken)..
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Sorry, vakantie. :)

En neen, ik heb mezelf voorlopig nog kunnen inhouden. Denk dat het wachten zal worden op ofwel een promo die ik niet kan weerstaan, of de zwarte versie in de EU... :angel:
ooh. shiny.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb mezelf niet kunnen inhouden :-) Hij stond bij coolblue als "tweede kans" (teruggestuurd door gebruiker, maar wel in nieuw staat, en dat lijkt inderdaad zo te zijn). Voorlopig geen probleem mee. Echt eenvoudig om op te zetten en in te stellen! Al is het wel even wennen dat je het via een app moet doen en niet via een webinterface.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Aha! En bereik/stabiliteit? Wat was je vorige?
ooh. shiny.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

De vorige was een oude Fritzbox. Qua stabiliteit kan ik nog niet veel zeggen... het draait nu pakweg 2 dagen en 30 minuten zonder downtime, dus dat is toch al iets :-) Het ding staat hier op het gelijkvloers op de kast en op de tweede verdieping geeft dat totaal geen probleem (smal oud huis, houten vloeren). Daarnet in de tuin (ik schat 30-35m van de achtergevel) had ik nog ontvangst (weliswaar wat aan de trage kant). Ik kan er allemaal geen getallen op plakken, maar vooral dat laatste was met de fritzbox zeker niet haalbaar.
kheyvaert
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2012, 11:43
Locatie: Zaventem
Bedankt: 5 keer

draait bij mij al een tweetal maanden, heb in al die tijd maar 1 ding aangepast:
bij de Draadloos instellingen in de Amplifie heb ik onder land Belgie verandert naar Verenigde Staten...
Geeft meer power op de meshpoints hun wifi.

heb hem wel 1 maal moeten afzetten, maar dat was omdat ik de meubels ging verhuizen :-D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”