Linksys na HGW

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ik weet het, topic #3706 over dit onderwerp, maar ik wil ook een router nà mijn HGW plaatsen. Ik heb er ondertussen -vooral hier- al één en ander over gelezen, dus ben zeker al veel wijzer geworden. Waar ik in het begin ervan uitging router na router te plaatsen, lijkt het nu zeker interessanter mijn Linksys EA6300 als AP te configureren, eerder dan als volwaardige router te gebruiken.

Dat is ook meteen de hoofdreden waarom ik het wil doen, mijn HGW staat gewoon op de 'verkeerde' plaats waardoor het WIFI signaal geen maximaal bereik heeft. De verkeerde plaats van mijn HGW is gewoon het ingangspunt van al mijn nutsvoorzieningen, de kamer vooraan in het huis waar ondertussen ook een mooie wandkast rond gemaakt is. Het is een modern huis met betonnen welfsels.
Het doel is mijn WIFI centraler in huis laten uitzenden, zijnde de open living die centraal gelegen is en waar ik twee UTP aansluitingen voorzien heb. Ook al wat gelezen over beide routers hetzelfde SSID te geven om betere dekking te krijgen, maar dat ga ik momenteel niet doen. Ik moet geen dekking hebben tot achteraan 'den hof' en mijn huis is van geen uitzonderlijk formaat. Ook zit ik nog op een basic internet (30/3), maar ik overweeg wel een upgrade want ik stream tegenwoordig vaker.

Bon, tot zover de intro. Ik heb de tijd genomen om mijn huidige situatie en gewenste toekomstige situatie in een schema te gieten zodat het meteen duidelijk is. Momenteel is mijn HGW het centrale punt, maar ik zou de WIFI ervan willen afzetten (minder pollutie) en mijn Linksys EA6300 de WIFI-centrale laten worden. Zie hieronder:
huidige situatie HGW.JPG
situatie HGW-Linksys.JPG
In dit geval blijft de HGW 192.168.0.1 en maak ik van mijn Linksys 192.168.0.2 fix.

Omdat mijn HGW momenteel vol zit moet ik ofwel een switch kopen (wil ik dan meteen min 4 poorten PoE) en kost het mij algauw een +/- 80 euro extra. In de living heb ik 2 UTP poorten, waarvan 1 voor de digicorder (DC) en 1 vrije. Ik zou dus mijn DC in mijn Linksys AP kunnen pluggen en zo een vrije poort op mijn HGW bekomen, zonder momenteel extra kosten te doen.

Mijn bedenkingen/vragen:
De connectie tussen mijn Digicorder (DC) en mijn Digibox (DB) is essentieel. Ik kijk dagelijks opnames op mijn digibox. Ik weet ondertussen dat de DC niet noodzakelijk rechtstreeks in de HGW moet zitten (zoals ik tot voor kort dacht), maar blijft communicatie tussen DC en DB mogelijk wanneer de DB in de Linksys zit?

De linksys EA6300 heeft ook 1x USB 3.0, waarvan ik met een stickje gebruik van wil maken als FTP-server en/of media opslag. Bijvoorbeeld voor snapshots van mijn IP-camera naartoe te sturen of extern te benaderen via een DynDNS. Blijft deze functie behouden als ik de routerfunctionaliteit de facto uitschakel?

De functionaliteit van mijn overige LAN-poorten op de HGW blijft behouden als ik de wifi uitschakel neem ik aan? Mijn IP-camera zit daar rechtstreeks op verbonden.

Ik weet dat ik toegang tot homespot/wi-free verlies als ik op de HGW wifi uitschakel maar dat is geen gemis, ik heb bijna overal 4g(+) en een ruim data abonnement.

Tot zover mijn intro, ik heb er even de tijd voor genomen maar dan is het hopelijk meteen helder...of ik moet iets vergeten zijn...

Graag jullie tips of insteken. Dank bij voorbaat. :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Drwho schreef:Waar ik in het begin ervan uitging router na router te plaatsen, lijkt het nu zeker interessanter mijn Linksys EA6300 als AP te configureren, eerder dan als volwaardige router te gebruiken.

Dat is ook meteen de hoofdreden waarom ik het wil doen, mijn HGW staat gewoon op de 'verkeerde' plaats waardoor het WIFI signaal geen maximaal bereik heeft.
Sommige users willen een eigen router, omdat ze de HGW als router ondermaats vinden (instel mogelijkheden).
In dit geval zou je de Linksys als router moeten instellen.

Maar als voor jou de WiFi de enige reden is, dan is het inderdaad een goed idee om de Linksys als AP in te stellen.
Drwho schreef:In dit geval blijft de HGW 192.168.0.1 en maak ik van mijn Linksys 192.168.0.2 fix.
Gezien de Telenet HGW een DHCP range uitdeelt aan jouw toestellen van 192.168.0.100 tot 192.168.0.254, en de adressen 192.168.0.50 tot 192.168.0.99 aan telenet apparatuur voorbehouden is (bv telenet access points, digicorders, digiboxen), dan is een adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 inderdaad een goede keuze voor een fix IP.
Drwho schreef:de connectie tussen mijn Digicorder (DC) en mijn Digibox (DB) is essentieel. Ik kijk dagelijks opnames op mijn digibox. Ik weet ondertussen dat de DC niet noodzakelijk rechtstreeks in de HGW moet zitten (zoals ik tot voor kort dacht), maar blijft communicatie tussen DC en DB mogelijk wanneer de DB in de Linksys zit?
Alle LAN poorten van de Linksys kunnen als switch gebruikt worden, het maakt dus niet uit of je Digicorder (DC) en je Digibox (DB) op de HGW aangesloten zijn, of op de Linksys.
Drwho schreef:De linksys EA6300 heeft ook 1x USB 3.0, waarvan ik met een stickje gebruik van wil maken als FTP-server en/of media opslag. Bijvoorbeeld voor snapshots van mijn IP-camera naartoe te sturen of extern te benaderen via een DynDNS. Blijft deze functie behouden als ik de routerfunctionaliteit de facto uitschakel?
Dat zou geen probleem mogen zijn. Als SMB actief is, zal je USB te bereiken zijn op \\192.168.0.2
Bereikbaarheid vanuit internet zou een probleem kunnen zijn:
  • - dydns client op de Linksys zal wellicht niet werken of het interne IPv4 geven ipv externe ?
    - port forwarding op de HGW is beperkt (geen redirect mogelijk, alleen 1-op-1 openen).
Drwho schreef:De functionaliteit van mijn overige LAN-poorten op de HGW blijft behouden als ik de wifi uitschakel neem ik aan? Mijn IP-camera zit daar rechtstreeks op verbonden.
Inderdaad.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Drwho schreef:Ik weet ondertussen dat de DC niet noodzakelijk rechtstreeks in de HGW moet zitten (zoals ik tot voor kort dacht), maar blijft communicatie tussen DC en DB mogelijk wanneer de DB in de Linksys zit?
Als die geconfigureerd is als AP wel.
Drwho schreef:De linksys EA6300 heeft ook 1x USB 3.0, waarvan ik met een stickje gebruik van wil maken als FTP-server en/of media opslag. Bijvoorbeeld voor snapshots van mijn IP-camera naartoe te sturen of extern te benaderen via een DynDNS. Blijft deze functie behouden als ik de routerfunctionaliteit de facto uitschakel?
Ik vermoed van wel... maar is geen zekerheid.
Drwho schreef:De functionaliteit van mijn overige LAN-poorten op de HGW blijft behouden als ik de wifi uitschakel neem ik aan? Mijn IP-camera zit daar rechtstreeks op verbonden.
Een LAN poort heeft geen "functionaliteit"... er valt dus ook niets te verliezen... uiteindelijk is dat gewoon een domme switch.
Drwho schreef:Ik weet dat ik toegang tot homespot/wi-free verlies als ik op de HGW wifi uitschakel
Nee, dat is niet correct... zelfs met een modem-only heb je nog homespot/wi-free toegang.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
Drwho schreef:Ik weet dat ik toegang tot homespot/wi-free verlies als ik op de HGW wifi uitschakel
Nee, dat is niet correct... zelfs met een modem-only heb je nog homespot/wi-free toegang.
Tenzij dat veranderd is, verlies je inderdaad homespot access als je je wifi afzet.
Mensen met een modem only krijgen een uitzondering.
Ik durf daar wel mijn hand niet (meer) voor in het vuur steken; het kan idd dat dit veranderd is.

Verder is een AP bijsteken eigenlijk gewoon hetzelfde als een extra switch bijsteken, maw het doet niks aan de rest van je netwerk. Je moet dus niet panikeren :-)
Op voorwaarde dat je de dhcp server van de router die je als AP wilt gebruiken afzet, én de wan poort van diezelfde router niet meer gebruikt (plak hem desnoods af).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:
Drwho schreef:Ik weet dat ik toegang tot homespot/wi-free verlies als ik op de HGW wifi uitschakel
Nee, dat is niet correct... zelfs met een modem-only heb je nog homespot/wi-free toegang.
Dat is wel correct, als je een HGW heb moet je zelf de functionaliteit aan hebben om er gebruik van te maken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef: Op voorwaarde dat je de dhcp server van de router die je als AP wilt gebruiken afzet, én de wan poort van diezelfde router niet meer gebruikt (plak hem desnoods af).
De Linksys EA6300 kan ingesteld worden als bridge.
In dat geval kunnen alle poorten (WAN + LAN) gebruikt worden ...

Router Settings > Connectivity > Internet Settings > IPv4 > Type of Internet Connection: hier "Bridge Mode" selecteren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Dat is wel correct, als je een HGW heb moet je zelf de functionaliteit aan hebben om er gebruik van te maken.
Dit was in de begin jaren zo... volgens mij is dat al lang niet meer het geval ?

Graag bevestiging dus van iemand die het kan testen.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

r2504 schreef:
MaT schreef:Dat is wel correct, als je een HGW heb moet je zelf de functionaliteit aan hebben om er gebruik van te maken.
Dit was in de begin jaren zo... volgens mij is dat al lang niet meer het geval ?

Graag bevestiging dus van iemand die het kan testen.
Inderdaad, verkeerd gelezen. Er staat een aparte schakel voor 'homespot' en eentje voor het draadloze signaal.
Homespot uitschakelen is ook het recht verliezen op toegang tot andere homespots, draadloos uitschakelen heeft geen invloed op je toegang tot homespots.

Straks nog eens de overige reacties overlopen en mijn linksys configureren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je "draadloos" signaal uitschakelt, dan is zowel de persoonlijke WiFi als de homespot uitgeschakeld.
Als je "draadloos" signaal inschakelt, dan kan je zowel de persoonlijke WiFi als de homespot apart in- of uitschakelen.

Wat betreft "polutie" heeft het weinig zin om de de persoonlijke WiFi uit te schakelen, en gelijktijdig de Homespot aan te laten staan, want beide gebruiken dezelfde radio.
telenet homespot.png
Als jouw homespot uitgeschakeld is, heb je géén toegang meer tot Wifree of tot andere Homespots:
Wifree.png
r2504 schreef:Dit was in de begin jaren zo... volgens mij is dat al lang niet meer het geval ?
Het enige wat veranderd is sedert de begin jaren, is dat de modem-only gebruikers nu wel toegang hebben tot Homespots en WiFree (vroeger niet).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Drwho
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2014, 17:26
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

philippe_d schreef:Als je "draadloos" signaal uitschakelt, dan is zowel de persoonlijke WiFi als de homespot uitgeschakeld.
Als je "draadloos" signaal inschakelt, dan kan je zowel de persoonlijke WiFi als de homespot apart in- of uitschakelen.

Wat betreft "polutie" heeft het weinig zin om de de persoonlijke WiFi uit te schakelen, en gelijktijdig de Homespot aan te laten staan, want beide gebruiken dezelfde radio.

telenet homespot.png
Als jouw homespot uitgeschakeld is, heb je géén toegang meer tot Wifree of tot andere Homespots:

Wifree.png
r2504 schreef:Dit was in de begin jaren zo... volgens mij is dat al lang niet meer het geval ?
Het enige wat veranderd is sedert de begin jaren, is dat de modem-only gebruikers nu wel toegang hebben tot Homespots en WiFree (vroeger niet).
Ik schakel beide dan uit natuurlijk. Draadloos signaal en homespot.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”