UTP kabel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Hey

Vandaag de vraag gekregen om 2 fiches op een utp kabel te plaatsen van +-30meter.
Na het plaatsen van de fiches (dubbel gecheckt en uitgemeten met kabeltester die alle paren mooi afloopt) wil deze niet werken.
Geen lichtjes op netwerkkaart ook niet op mijn USB-3 adapter in mijn laptop.

Ze hadden de doos nog staan en daar stond op "Cat 6 PATCH S/FTP Grey CCA 305m".
Nu aangezien het woordje Patch erin zit, zou dit echt kabel zijn waarmee je *enkel* patchkabels maakt? Waar lange kabels dus niet zullen werken?

Iemand die wat meer info hierover heeft?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Voor zover ik weet bestaat er geen kabel die magisch maar tot een bepaalde afstand werkt.

Ik zou eens een andere poort op de switch proberen, of eens proberen met totaal andere toestellen aan beide einden.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt me sterk.

Ik heb recent een cable tester gekocht zeer handig om dit soort problemen te vinden:


Zitten er scherpe bochten in de kabel?
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Als uw kabeltester goede resultaten geeft dan is de kabel in orde. Ik zou eens een andere poort op de switch proberen of andere PC.
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je de juiste UTP fiches gebruikt? Patch kabel is stranded of soepele kabel terwijl UTP kabels voor inbouw een vaste kern hebben.

UTP fiches heb je dan ook in 2 soorten, eentje met mesjes die in de spoepele draad snijden en een die met 2 klemmetjes rond de vaste kern klemmen. Een verkeerde fiche geeft meestal rare effect zoals een goedkope kabeltester die op DC werkt die zegt dat alles OK is terwijl een HF signaal er niet door gaat...
identify-solid-stranded-rj45.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik gebruik fiches met een halve maancontact (middelste op de foto).
De gebruikte kabeltester is de Hobbes SMARTone & SMARTprobe
Laatst gewijzigd door FunkStar 21 maa 2017, 19:01, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

"Cat 6 PATCH S/FTP
Ik denk dat de fiche goed is (patchkabel is meestal soepel) maar kan het zijn dat je afgeschermde (shielded) kabel hebt gebruikt? Zijn je UTP fiches en switch schielded?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Kabel ziet er als volgende uit:

Afbeelding

De fiches en de switch zijn niet schielded maar dat zou geen probleem mogen zijn, heb ik al meerdere keren gebruikt zonder problemen. Alsook normaal zit er 1 stukje ijzer in die je dan in de fiche moet plaatsen maar dat is hier niet het geval.

edit:

Afbeelding

Deze al dikwijls gebruikt zonder het ijzertje te gebruiken.
Afbeelding
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

En is deze kabel soepel (met meerdere kopervezels per draad) of vast (met 1 koperdraad)?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Soepele kabel waar ik net de de plastiek van heb gestript (van 1 van de 8kabelstjes) en het zijn allemaal mini draadjes. Waar de andere kabel hier 1 deel is.
Kabel van slechte kwaliteit misschien, heb in het verleden nog eens zoiets gehad maar heb zonet de link doorgekregen waar ze deze gekocht hebben. Deze keer wel geen super goedkope kabel waarvan je weet dat het niet waar kan zijn.
Laatst gewijzigd door FunkStar 21 maa 2017, 18:53, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kabel en fiche zien er goed uit.

Je hebt toch geen paren verwisseld of gespiegeld?

Heb je de kabel als eens getest met een andere PC, switch, laptop,...?

Je zou deze kabel ook eens kunnen laten testen met een professionele UTP tester (genre Fluke Networks CIQ-100 Cable Tester,...) Misschen is er wel een UB'er bij je in de buurt met zo'n toestel? Is deze kabel al vast gemonteerd (in buis, kabelgoot,...) of is die nog verplaatsbaar?
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Cca staat voor een ader van aluminium omhuld Door een dunne laag koper

Wat staat voor slechte kabel
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Seriously?

Ik dacht echt dat cca nu al wel een tijdje uitgeroeid was. Dat voldoet aan ongeveer geen enkele standaard op vlak van datacomm. Enige dat dat doet is corrupte packets en non sync issues veroorzaken...

Als dat echt cca utp/ftp is, weggooien die handel en nieuwe kopen.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

johan.devos schreef:Je hebt toch geen paren verwisseld of gespiegeld?
Nope
johan.devos schreef:Je zou deze kabel ook eens kunnen laten testen met een professionele UTP tester (genre Fluke Networks CIQ-100 Cable Tester,...) Misschen is er wel een UB'er bij je in de buurt met zo'n toestel? Is deze kabel al vast gemonteerd (in buis, kabelgoot,...) of is die nog verplaatsbaar?
Ik zou verwachten dat mijn Hobbes SMARTone & SMARTprobe het wel goed aantoont. Het is geen fluke maar is ook geen tester van € 10
FlashBlue schreef:Seriously?

Ik dacht echt dat cca nu al wel een tijdje uitgeroeid was. Dat voldoet aan ongeveer geen enkele standaard op vlak van datacomm. Enige dat dat doet is corrupte packets en non sync issues veroorzaken...

Als dat echt cca utp/ftp is, weggooien die handel en nieuwe kopen.
cybersurfr schreef:Cca staat voor een ader van aluminium omhuld Door een dunne laag koper

Wat staat voor slechte kabel
Goed om te weten, even contact nemen met de leverancier een kijken wat ze zeggen.
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Google eens rond op 'copper clad utp' en lees je beetje in voor je contact opneemt, dat je weet wat te zeggen.

Dit is al een goed begin bv: http://www.cetecglobal.com/technologies/cabling/cca.htm
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

FlashBlue schreef:Google eens rond op 'copper clad utp' en lees je beetje in voor je contact opneemt, dat je weet wat te zeggen.

Dit is al een goed begin bv: http://www.cetecglobal.com/technologies/cabling/cca.htm
Ik was al beginnen lezen hoor, ik ben op deze site terechtgekomen. Enkele quotes:
it can lead to some confusing and annoying situations. Due to its low tensile strength CCA wires can easily break off due to pulling or shearing forces. This increases the hassle while delivery and packaging. Also, the bend radius of a CCA wire is very less. If an installer is not knowledgeable about the fact that the CAT 5e or CAT6 patch cable in question is made up of CCA wire, it might be a highly time consuming process to trace the test failure.
Niet dat er zotte bochten zijn genomen maar ze zijn zeker niet super voorzichtig geweest bij het installeren van deze kabel.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCA... goedkoop is dure koop !
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het mag dan wel cca kabel zijn, daarom is de installatie nog niet afgekeurd. Als je 100 percent zeker bent dat de kabel dient op patch snoeren mee te maken, en deze met je meter een correcte aansluiting geven, dan zal je eerder moeten zoeken naar de contactvlakken van RJ-fiche in outlet, patchpanel, enz....

Wanneer wij nog onze oude stock van cat 5 patchkabels wensen te gebruiken op onze cat6 installaties, dan geven deze geen correct contact in de outlets. Enkel cat 5e en cat 6 geven een correcte werking.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Jouw "kabeltester" zegt gewoon dat er stroom door kan lopen; bij het leggen zou die zeker uitgetrokken of gebroken kunnen zijn. Probeer eens de computer op 100mbit of 10mbit half duplex.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”