Unify setup

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Hello UB'ers

Ik heb zo pas enkele unify AP-AC-LR gekocht en ook een controller opgezet (draaiend op ubuntu server)

Maar wil graag men huidige router veranderen naar een security gateway van unify.

Klopt toch dat deze security gateway een volwaardige router is en dat ik daar men portforwarding, Qos en dergelijke kan gaan op instellen?

Zou ik daarboven dan ook alles kunnen zien in men controller? (WWW - WAN - LAN - WIFI)
maxresdefault.jpg
Nu zie ik enkel WIFI of heb ik voor de lan ECHT nog de unify switch nodig of kan ik men huidige switch blijven gebruiken?

Greetz! :beerchug:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Het is de bedoeling dat het daar geraakt maar is er nog niet volledig. Ben zelf het ook wat in de gaten aan het houden op hun forum. Vooral dit topic geeft wel een mooi overzicht van die zaken die "recent" voorzien zijn en die zaken die nog op de roadmap staan (waaronder IPv6 bijvoorbeeld).
Heb "UniFi Routing & Switching" sub-forum waar die post instaat is trouwens wel een goed punt om eens te zoeken naar die zaken die je nodig hebt. Is wel een bron van veel info.

Ben zelf ook nog in begin fase van uit te zoeken of ik er mee verder kan maar een kameraad die er wel al is voor gegaan is super tevreden over zijn USG. Ga er nog even langer over nadenken en onderzoek doen :)
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Klopt toch dat deze security gateway een volwaardige router is en dat ik daar men portforwarding, Qos en dergelijke kan gaan op instellen?
Portforwarding: ja
QoS: er zoiets als "Smart Queues" maar heb er nog niet mee gewerkt.
Zou ik daarboven dan ook alles kunnen zien in men controller? (WWW - WAN - LAN - WIFI)
jep, beheer is via de controller
Nu zie ik enkel WIFI of heb ik voor de lan ECHT nog de unify switch nodig of kan ik men huidige switch blijven gebruiken?
Je kan je huidige switch blijven gebruiken. Wil je ook QoS op je lan, je AP vanop de switch voeden,... Dan denk ik dat je best ook een unifi switch gebruikt in jouw geval.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik heb volledige Unifi deployments staan op locatie (USG + USW + UAP's) en ja dan krijg je inderdaad alles te zien in de controller.

Port forwarding kan je inderdaad configureren op de USG.

QoS niet, of toch niet via de GUI (wel via CLI?). Zoals hierboven aangehaald is de GUI-interface wel op komst.

Ik ga meteen al zeggen: wil je echt geavanceerde zaken doen met je router, dan koop je beter vooralsnog geen USG, want de configuratieopties op de GUI zijn echt wel beperkt. Zo heb ik thuis wel UAP's maar router is pfSense. Een USG is wél een goede keuze als je een volledige Unifi setup wil (al dan niet op afstand) die je met 1 controller gemakkelijk wil beheren, in dat geval is de USG zelfs perfect. Dat gezegd zijnde, de USG firmware is wel in ontwikkeling en met elke update komen er nieuwe zaken bij. Ooit zou/zal dat een volwaardig alternatief worden voor bv de EdgeRouter.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”