Netwerk volume meten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondanks het feit dat ik een unlimited EDPnet abonnement heb, zou ik graag willen weten welk toestel hoeveel trafiek verbruikt.
Ik zoek dus een oplossing die kan meten (per dag, per week, maand, ...) hoeveel GB's een toestel (te identificeren via hostname, MAC of IP) verbruikt.
Ideaal zou zijn als het op een Synology kan draaien, maar op een RPI mag ook :).

Als ik zoek, vind ik enkel oplossingen om bandwith te meten of te managen, maar dat is niet wat ik zoek.
Iemand suggesties?

Wat heb ik in huis, dat mogelijks voor dat doel ingezet kan worden:
Synology 114
Fritzbox 7360
WRT54GL (tomato)
TPLink WR841N (openWRT)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Heeft toevallig synology geen plugin hiervoor? Denk wel dat je hem dan als router moet gebruiken.

Anders kijk je eens naar NetFlow op je WRT of Tplink. Zelf hier maak ik gebruik van NetFlow naar http://www.pmacct.net/ Configuratie wel iets complexer, pmacct is maar een tool om dit op te slaan in MySQL. Je zal nog een hele hoop (makkelijkere) tools vinden voor NetFlow

Meer info over traffic calculation: https://wiki.openwrt.org/doc/howto/bwmon
Vanop deze wiki dit gevonden: http://bandwidthd.sourceforge.net/ lijkt me iets "eenvoudig" wat je nodig hebt
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Is er voor de bbox3 ook iets voorzien zodat je het netwerkvolume kunt volgen per toestel?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als basis kan je misschien darkstat vinden voor bv. OpenWRT.
Persoonlijk ben ik ntopng gaan appreciëren (echt zeer veel informatie per host/interface/etc.), dat kan draaien op sommige Synology's (in een docker, maar dat kan jouw Synology niet denk ik).
Misschien kan je (tijdelijk) al je trafiek laten forwarden en analyseren op een PC, ik denk dat dat de enige manier zal zijn om met je hardware zo'n analyses te doen.
Ideaal: (ik begin het de laatste tijd veel te zeggen) een oudere pc met pfSense en ntopng erop als router/doorgang inschakelen voor het internet.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Kan ntopng op dezelfde server dan pi-hole?
Zo ja, hoef ik geen extra server aan te maken. Pi-hole draait bij mij onder ubuntu.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Via een Fritzbox kan ja via telnet wel het verkeer per poort opvragen, je hebt wel een scriptje nodig...
Goedkope Mikrotik router al eens overwogen, volgens mij is dat standaard functionaliteit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Goedkope Mikrotik router al eens overwogen, volgens mij is dat standaard functionaliteit.
Ik ben er toch nog niet over gevallen tijdens het vele spelen met Mikrotik stul. Goede routers/firewalls, maar daar stopt het meestal ook, geen uitvoerige en historische loggings/statistieken per host mogelijk denk ik.

De RPi is misschien een optie, maar dan moet die wel de nodige informatie binnen krijgen.
Ntopng heeft in ieder geval al een package voor RPi: http://packages.ntop.org/RaspberryPI/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Eigenlijk is dit niet het werk van een "router", daarvoor dient NetFlow, je gaat eigenlijk al de headers doorsturen naar bv een Rasp PI en deze gaat deze data dan bv met ntopng verwerken

De meeste routers kan je wel sFlow of NetFlow op configureren, zelfs op de meeste switchen kan dit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”