Internet verbinding delen met de buren

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
WouterDS
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2017, 15:45

Hi all,

Met een groepje vrienden zijn we bezig een samenhuis-project op te zetten. We bouwen een tiental huizen samen, en delen ook een aantal zaken (bv. wasberging, coworking space).

We vragen ons af wat we doen voor internet:
A/ Ieder huis zijn eigen aansluiting, en 1 aansluiting op onze VZW in de coworking space (waar iedereen voor bijlegt)

B/ 1 grote aansluiting op VZW, en internet wordt verdeeld naar iedereen

Oplossing A is natuurlijk het eenvoudigst: iedereen kiest zijn eigen provider, zijn eigen pack, kan daar TV, telefoon, GSM… bijnemen naargelang hij wenst.

Maar oplossing B kan misschien goedkoper zijn? Maar hoe zit het dan met hardware: dan heb je een speciale router nodig die de bandbreedte wat eerlijk kan verdelen, die het verbruik kan meten, die voor security zorgt zodat de tienerzoon van het ene gezin het omaatje op nr3 niet kan hacken…

We weten niet goed hoe hier aan te beginnen. Ook niet echt een idee welke (in Vlaanderen beschikbare) providers hier zouden aan meewerken: ik vermoed dat zij meer geïnteresseerd zijn om 22x een gezinsformule te verkopen dan 1 groepsformule die hen minder opbrengt…
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

denk niet dat een provider zal akkoord gaan dat jullie 1 abonnement zomaar verdelen naar 10 gezinnen...ook voor de kabel kan dat niet zomaar..
er bestaan wel speciale hotelformules.. zo heeft Tv vlaanderen iets, je kan 1 schotel zetten en dat signaal gaan verdelen...
Je zou ms aan telenet kunnen vragen hoe ze dit zouden oplossen , ik weet dat ze in bepaalde hotels werken met per kamer een kaartje...
Denk dat ze zich toch vragen zouden stellen wanneer jullie 10 kaartjes laten registreren op 1 adres....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Co-housing is tegenwoordig een moderne manier van wonen
Er zijn dus meerdere co-housing projecten bezig in Vlaanderen, sommigen al opgeleverd, anderen in beginfase.

Misschien eens uw licht opsteken hoe andere co-housing groepen hiermee omgaan?
http://www.cohousingprojects.be/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Wellicht ook even de voorwaarden van de providers checken.

Daarnaast lijkt het mij niet ideaal om zo 1 lijn te gaan delen over 10 gezinnen. Als die alle 10 gelijktijdig, of maar de helft online zijn gaat dat denk ik niet echt aangenaam zijn qua snelheden.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

In dergelijk project worden er zaken gedeeld, Internet echter (maar bijv. ook water- of elektriciteitsverbruik) lijken me nu eenmaal zaken die sterk kunnen variëren per gezin. Lijkt me een beetje riskant (ook voor onderlinge verstandhouding) om dat ook in de "gemeenschap" te stoppen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De fysieke infrastructuur leg je maar één keer aan en die moet dus geschikt zijn voor oplossing A én oplossing B.
Bouwtechnisch moet je interne bekabeling dus compatibel zijn met de beschikbare netwerken:
coaxkabel, VDSL, glasvezel, satelliet-tv
Op volgende website kan je nagaan wat op jouw adres beschikbaar is:
http://telenet.be/mijnsnelheid
http://proximus.be/internetsnelheid
http://www.lijntest.be
http://www.proximus.be/nl/id_cl_optical ... 84ed37477a

Eventueel kan je ook nagaan wat de aanleg van glasvezel zou kosten bij http://www.eurofiber.be/ of http://www.destiny.be

Op volgende websites kan je alvast nagaan hoe het zit met de bekabeling als de bewoners op termijn toch voor oplossing A kiezen:
http://proximus.be/bouwen
http://telenet.be/bouwen

Wat oplossing B betreft zal je een business-abonnement moeten nemen en centraal een "managed" systeem moeten hebben voor internet en eventueel tv. Voor internet is dat een managed switch en router, een routerboard bijvoorbeeld. Voor tv is dat een kopstation die de business tv-aansluiting omzet in een intern vrij te ontvangen DVB-C-signaal dat rechtstreeks op alle coaxaansluitingen beschikbaar is.

Specifieke providers voor co-housing bestaan in principe ook in de vorm van KMO's die zich richten op de hotel- en hospitality-sector:
Bijvoorbeeld: http://www.tele-signal.be en http://www.antsystems.be

Steek ook je licht eens op bij http://www.smarteye.be, zij hebben recent ervaring opgedaan met "managed" internet+tv voor een behoorlijk groot co-housingproject: http://www.thehorizon.be en http://kanaalz.knack.be/embed/video/730865
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als we enkel spreken van internet zou ik voorstellen om in een gemeenschappelijke ruimte twee providers te laten toekomen, bijvoorbeeld telenet en proximus samen. Voordeel is dat je dan beide providers hebt waarmee je kan load-balancen of zelfs failover doen. Beter kan dus niet, en vooral goedkoper kan het niet (neem van beide het snelste abonnement en deel die prijs door 10 ...). Het internet verdeel je dan gewoon via UTP of fiber naar de andere huizen.

Aan de andere kant : voorzie wel per huis een telenet en belgacom aansluiting, voor de mensen die via één van beiden TV willen kijken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat kan goedkoop zijn, maar heeft dus wel beperkingen qua snelheid (bv. als iemand grote bestanden aan het downloaden is).

Bijvoorbeeld:
- Internet:
Telenet Business Fibernet 240 Plus (240 Mb/s down, 30 Mb/s up, volume echt onbeperkt): € 77,50 / maand (excl. BTW) = € 93,78 / maand (incl. BTW)
EDPnet VDSL XL + telefonie (max. 100 Mb/s down, 20 Mb/s up, volume echt onbeperkt): € 34,50 / maand (incl. BTW)
- TV: Telenet Digi Plus
5 tot 9 aansluitingen: € 48,87 / maand (excl. BTW) = € 59,13 / maand (incl. BTW)
10 tot 19 aansluitingen: € 94,80 / maand (excl. BTW) = € 114,71 / maand (incl. BTW)
- Vaste telefonie: best individuele abonnementen indien gewenst (bv. VoIP)

Neem je bv. voor internet Telenet én EDPnet en voor tv Telenet Digi Plus met 10 tot 19 aansluitingen, dan betaalt iedereen € 24,30 / maand voor een gedeelde snelheid van max. 340 Mb/s down en 50 Mb/s up (indien via VDSL2 de volle 100 Mb/s en 20 Mb/s kan worden gehaald op die locatie).

Koppel daar dan een router met intelligente load balancing en bandwidth control aan, dan kan één persoon van die volle snelheid genieten als hij de enige is die er op dat moment gebruik van maakt en 34 Mb/s down en 5 Mb/s up indien de verbinding door alle tien even intensief wordt gebruikt (wat in de praktijk niet zo vaak zal voorkomen en toch nog voldoende snel is). Eén persoon die de verbinding dichttrekt ten nadele van de rest is dan niet mogelijk.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neem een Mikrotik RB3011 en je geeft iedereen 100Mbit download maximum. Dan kan nooit iemand de lijn helemaal dichttrekken en heeft iedereen meer dan genoeg bandbreedte? Dit is de manier hoe ze het doen in studentenkoten : daar nemen ze meerdere VDSL lijnen die ze bundelen tot één lijn (dus bvb 3 VDSL lijnen met 1 IP adres) en dan daar een shaper op die wat dynamisch is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Is er geen intelligenter bandwidth management mogelijk dat ervoor zorgt dat iedereen ten allen tijde min. 10% en max. 100% van de bandbreedte toegewezen krijgt (afhankelijk van het bandbreedtegebruik van de anderen)? Anders is het toch zonde om de verbinding voor één persoon te limiteren tot 30% van de totale bandbreedte indien hij op dat moment de enige is die gebruikmaakt van de verbinding?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Lang geleden noemde dat QOS en dat kon ik met mijn WRT54GL met Tomato firmware al regelen.
Lijkt me dat dat nu nog steeds moet kunnen?
Misschien is een WRT54GL niet de beste oplossing om 300Mbps te beheren :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

QOS kan zeker nog, maar hoe ingewikkeld mag de config zijn? Ik weet niet hoe technisch de TS onderlegd is.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je hebt ook systemen - naam is me onbekend - die automagisch werken.
-> iedereen krijgt de eerste 1-2 seconden de volle snelheid, maar die wordt gradueel afgeknepen, om zware downloaders te ontmoedigen. Het toeknijpen hangt af van het aantal andere actieve gebruikers op het netwerk.

Lang geleden bij de KULeuven hadden ze zo'n systeem voor KotNet.
Een pagina laden ging tegen de verbluffende snelheid van 4Mbps, maar downloaden maar tegen 1 of 0,5Mbps.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

heist_175 schreef:Je hebt ook systemen - naam is me onbekend - die automagisch werken.
-> iedereen krijgt de eerste 1-2 seconden de volle snelheid, maar die wordt gradueel afgeknepen, om zware downloaders te ontmoedigen. Het toeknijpen hangt af van het aantal andere actieve gebruikers op het netwerk.

Lang geleden bij de KULeuven hadden ze zo'n systeem voor KotNet.
Een pagina laden ging tegen de verbluffende snelheid van 4Mbps, maar downloaden maar tegen 1 of 0,5Mbps.
Met burst snelheden kan je werken dat je max xx Mbps is voor korte tijd en daarna limiteert op een lagere snelheid, dat per ip adres.

Thuis heb ik dat geïmplementeerd met een MikroTik (hAP lite) en pcq-queues (up en download) op een 100/15Mbps VDSL verbinding. Piek mag er 90Mbps per user gebruikt worden, daarna zakt het af naar 65Mbps die continue beschikbaar blijft. Verdere burst limit/time/treshold weet ik niet meer vanbuiten. Uiteindelijk kwam het er op neer dat het geen verschil maakt voor normale webpaginas, het starten van streaming video (zeer intensief in bandbreedte in het begin). Terwijl het toch de steam downloads, en andere bronnen, afkneep tot 65Mbps. Met het overschot (~30Mbps) kan nog steeds vlot gesurft worden echter wordt de start van video streaming iets trager, wat wel net merkbaar is bij 4k en 1080p60.

Overigens is die hAP zo wat op het uiterste van zijn kunnen aan het draaien met 100Mbps en zal er in de toekomst toch wel iets anders moeten komen. Waarschijnlijk hEX POE met een aantal wAP AC's erbij.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Contacteer deze mannen eens http://www.smarteye.be om te informeren wat de mogelijkheden zijn zou ik zeggen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Die prijzen zijn wel vanaf € 39 / maand voor Internet + Televisie met:
Download: tot 50 Mb/s
Upload: tot 3 Mb/s
Volume: onbeperkt (FUP)
53 digitale TV zenders

Dan denk ik dat je met de combinatie die ik berekende voor € 24,30 beter af bent met:
Download: 34 tot 340 Mb/s
Upload: 5 tot 50 Mb/s
Volume: echt onbeperkt (geen FUP)
65 digitale TV zenders

Ik zie nu net dat er in het Digitaal basisaanbod ‘Business’ minder zenders zitten dan in het basisaanbod voor particulieren, deze zenders ontbreken namelijk: FOX, Discovery Vl., TLC, Disney Channel, Disney Jr., Q-Music, Stories, Xite, Evenaar, BBC One HD, France 4, France 5, France Ô, RTL Television, VOX, n-tv, TV Polonia, Mediaset Italia, The Israëli Network, CNBC Europe en een deel van de radiozenders. Ook is het niet mogelijk om op de pakketten Play en Play More te abonneren, programma's op aanvraag en mogelijk nog andere beperkingen.

Wellicht is het dus beter dat de mensen die dat willen een eigen (particulier) kabelabonnement nemen en dat enkel de internetaansluiting wordt gedeeld, dan is het € 12,83 / maand per persoon voor internet met bovenstaande specificaties (Telenet Business Fibernet 240 Plus & EDPnet VDSL XL + telefonie). TV kan dan vanaf € 16,30 via Telenet of € 12,90 via TV Vlaanderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:denk niet dat een provider zal akkoord gaan dat jullie 1 abonnement zomaar verdelen naar 10 gezinnen...
Dit is niet louter "verdelen" maar zelfs doorverkopen wat volgens mij totaal tegen de voorwaarden is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
laroyj schreef:denk niet dat een provider zal akkoord gaan dat jullie 1 abonnement zomaar verdelen naar 10 gezinnen...
Dit is niet louter "verdelen" maar zelfs doorverkopen wat volgens mij totaal tegen de voorwaarden is.
Als dat gaat via een vzw (wat ik hier dacht te lezen) is het denk ik wel een heel ander verhaal.
Je kan perfect een structuur opzetten waarin de bewoners maandelijks bijdragen, deze deelname in de onderhoudskosten van de gemeenschappelijke delen geeft gratis recht op het gebruik van het internet van de VZW. nee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dus ik richt een VZW op in mijn straat en verdeel internet... nee, ik denk niet dat het zo eenvoudig is :nono:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
laroyj schreef:denk niet dat een provider zal akkoord gaan dat jullie 1 abonnement zomaar verdelen naar 10 gezinnen...
Dit is niet louter "verdelen" maar zelfs doorverkopen wat volgens mij totaal tegen de voorwaarden is.
Ze hebben het allemaal in hun voorwaarden staan, maar toch zijn er voorbeelden legio waar zowel Telenet als Proximus aan meewerken en waarbij ze dus zelf in gaan tegen hun eigen voorwaarden:

1. Studentenkoten (hoe dikwijls moet je er niet bij betalen voor WiFI te hebben)
2. Hotels (WiFi is misschien wel inbegrepen in de prijs, maar het is ook één lijn die binnen komt en welke men verdeelt)
3. Gemeentelijke hotspots (jeugdhuizen, gemeentehuizen, drukke pleinen, marktdagen, ...)
4. Hotspots in cafetaria, bistro's, ...
5. Vakantiehuisjes of vakantie-appartementen waarbij de eigenaar WiFi voorziet
6. Tethering op de GSM via een Telenet of Proximus abonnement (Lycamobile heeft bewezen dat ze dit kunnen afzetten, als Telenet of Proximus he zo erg vinden dan hadden ze dit 100% zeker ook al gedaan)

En zo kan ik nog wel even door gaan. Je mag voor mijn part de sites van Proximus en Telenet erbij nemen maar nergens kan je een abonnement kiezen dat bedoeld is voor bovenstaande doelgroepen (behalve puntje 6 dan). Als je raad vraagt in de winkel raden ze je zelf aan om een (duur) abonnement te nemen en die hotspot daar op te gooien.

Je deelt ALTIJD je internet : alle internetlijnen hier staan op mijn naam. Wilt dit dan zeggen dat mijn vriendin deze niet mag gebruiken? Neen toch? Of mag het wel binnen familiale sfeer dan? Of nog iets anders : er komen vrienden van mij op bezoek die zich aansluiten op mijn WiFi signaal dat hiervoor dient (speciaal SSID waar ik het wachtwoord zelf voor mee geef aan hun, uiteraard anders dan mijn wachtword). Dan is er geen familiaal gebruik meer maar derden...

En dan de term doorverkopen. Netjes is het inderdaad niet, Telenet en Proximus lopen inkomsten mis, etc. Klopt. Maar hoe denk je dat die puntjes hierboven het doen? In studentenkoten moet je nu eenmaal vaak bijbetalen voor WiFi gebruik (en dikwijls wilt dit zeggen dat het niet professioneel is aangepakt, maar dat er gewoon een AP staat "ergens" in het gebouw en dat de koteigenaar hoopt dat iedereen zo op internet geraakt). Net met hotels : WiFi ik dikwijls gratis/inbegrepen in de prijs, maar zeker niet altijd! Etc etc etc.

Het staat inderdaad in de AV dat het niet mag (foei foei), maar voor alle gevallen hierboven hebben ze gewoon geen oplossing en raden ze zelf aan om dit te doen! Bel eens naar Telenet (of Proximus) en zeg eens k heb hier een woning, officieel ingeschreven als kotadres, daar zitten 20 studenten in die allemaal internet wensen, ik wil 20 abonnementen. Denk niet dat ze daar 20 modems komen plaatsen hoor ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ik denk eerder aan bvb 1 a 2 lijnen die binnenkomen bij jullie en vandaar dan kies je voor iedereen bvb 100/10 abbo + tv pack dat je wilt + eventueel tel. erbij
en van die 1/2/. lijnen word alles verder "verdeelt"

Anderzijds kan het misschien zijn dat je een voorstel krijgt iedereen krijgt hetzelfde en dit is de prijs.
WIl je meer dan dat dan moet je opleggen.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Dus ik richt een VZW op in mijn straat en verdeel internet... nee, ik denk niet dat het zo eenvoudig is :nono:
Cohousing (what's in a name...) is niet hetzelfde als een straat met huizen.

Er zijn verschillende gemeenschappelijke kosten. Denk maar aan elektriciteit, verwarming,... in de gemeenschappelijke vertrekken, tuinonderhoud, en nog meer van dat.
Je betaalt dus al ergens vaste kosten aan 'de pot'. Als die vzw nu internet neemt en dat 'gratis' open zet voor zijn leden, dan denk ik toch dat je niet eens zo fout bezig bent. TV zal een ander verhaal zijn.
'Verkoop' je je internet ook niet door als je als campingeigenaar wifi aanbiedt aan je kampeerders?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Televisie gaat, zeker met 10 huizen, een ander verhaal zijn. Telenet kan maximaal 5 decoders aansluiten, Proximus slechts 4 decoders op één lijn. Als er meerdere TV's binnen één huis staan is dit al helemaal problematisch... Daar kan je niet anders dan zeggen "ieder voor zich", vandaar dat ik initieel zei om per woonst een coax en telefoonkabel te voorzien zodat de bewoner zelf kan kiezen of hij naar Proximus of Telenet gaat.

Wat internet betreft zie ik dat ik me verkeerd uitdrukte. Ik bedoelde neem één "groot" abonnement (bijvoorbeeld een Telenet Business 240) en één klein abonnement (bijvoorbeeld Proximus Start) bij een concurrent die een andere technologie gebruikt. Bij panne van Telenet kan je dan tijdelijk allen surfen via het Proximus abonnement en nadien terug overschakelen. Zo blijft iedereen online!

En inderdaad, richt een VZW op, deze VZW heeft automatisch een BTW nummer en dan kan de VZW factureren aan de bewoners. In dit geval spreken we over een maandelijkse kostprijs van +/- €100/maand voor Telenet en +/- €30/maand voor Proximus, samen €130. Als we dit delen door 10 woningen dan is dit €13/woning/maand. Rond dit af met je VZW naar €20/maand dat je factureert naar de bewoners toe, en hou die €7/maand als gemeenschappelijke bijdrage aan de routers etc, en nadien als spaarpotje om andere gemeenschappelijke ICT dingen mee te bekostigen. Remember : een VZW mag winst maken, het mag alleen niet het doel zijn!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:'Verkoop' je je internet ook niet door als je als campingeigenaar wifi aanbiedt aan je kampeerders?
Wat volgens mij evenzeer fout is... al weet ik niet of TN/Proximus andere voorwaarden heeft voor privé of business aansluitingen.

De meeste voorbeelden van Krisken en ook dit zijn trouwens op occasionele basis... wat vermoedelijk ook sneller door de vingers wordt gezien (al betwijfel ik of een provider daar ooit al iemand op heeft aangesproken) als permanent gebruik ervan.

Feit blijft dat de TS moet beseffen dat de voorstellen die hij hier krijgt niet echt "legaal" zijn en hij zelf de verantwoordelijkheid ervoor moet dragen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 : er zijn andere AV's voor business, maar helaas zit die formule er steeds in.

Occasioneel zou ik die voorbeelden niet noemen. Hotels hebben continue zoveel procent bezetting door wildvreemden die betalen. En in studentenkoten zit er 3 jaar aan een stuk iemand het internet te gebruiken.

Het is inderdaad, strikt genomen, tegen de AV's. Maar voor wat ik heb aangehaald zie ik ook geen oplossing.
Denk maar eens aan scholen met internaten. Die hebben ook een gewone internetverbinding hoor (wel de businessreeks, maar toch). Dus die "verdelen" ook hun internet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik zou sowieso in elke woning een aansluiting voorzien (telefoonlijn + coax + wachtbuis voor glasvezel) of op zijn minst wachtbuizen. Dit om te vermijden dat je afhankelijk bent van grillen van operatoren. Stel dat het gezamenlijk kan én je laat alles centraal binenkomen, en na zoveel jaar trekt de operator de stekker eruit en moet individueel aansluiten, mag je beginnen huizen aansluiten. Als alles qua bekabeling klaar ligt is dat een pak sneller geregeld.

Wat betreft gezamenlijk abonnement: Dan ga je idd. een VZW moeten oprichten en op naam van die VZW een businessabonnement nemen. Maar ik betwijfel of dat goedkoper gaat zijn, tenzij je voor een geen al te grote bandbreedte gaat (die je dan moet delen met 20 gezinnen). Voor tv zal het alvast niet goedkoper zijn.
Verder zit je ook met het privacy aspect: Als alles centraal binnenkomt wil je toch het één en ander kunnen regelen qua bandbreedte en routering. Dat wordt dus een firewall, en dat ding gaat loggen. M.a.w.: Wie aan die logging kan, kan zien wie naar wat gesurft heeft. Niet iedereen vind dat leuk. En als die firewall stuk gaat, zitten alle huishoudens zonder internet/tv/telefoon. Je kan gaan load balancen, high availability met ontdubbeling enzoverder, maar zo'n zaken drijven de kostprijs alleen maar op.

Mijn mening: Leuk concept, dat samenhuizen (al zou ik het persoonlijk niet zien zitten, maar elk doet daar uiteraard zijn eigen goesting in). Maar wat betreft telecom zou ik het apart houden.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Denk maar eens aan scholen met internaten. Die hebben ook een gewone internetverbinding hoor (wel de businessreeks, maar toch). Dus die "verdelen" ook hun internet.
Het grote verschil zit volgens mij in het "gratis" ter beschikking stellen van internet voor "klanten" versus het structureel en permanent (en een studentenkot voldoet niet echt aan die definitie) aanbieden op individuele basis tegen een vooraf bepaalde prijs.

Maar nogmaals, geen probleem... het is aan de providers om met een antwoord te komen, en aan de VZW om te beseffen dat het een grijze zone is.
vverbeke schreef:En als die firewall stuk gaat, zitten alle huishoudens zonder internet/tv/telefoon. Je kan gaan load balancen, high availability met ontdubbeling enzoverder, maar zo'n zaken drijven de kostprijs alleen maar op.
Tja, of Krisken (of de persoon bij de VZW) is drie weken op verlof en z'n Mikrotik router gaat defect. Nu ja, je kan ook denken voor die prijs koop ik er meteen twee en leg de tweede voorgeconfigureerd in de kast (zodat hij bij bliksem ook niet meteen kapot is bijvoorbeeld) voor het geval dat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:Dus ik richt een VZW op in mijn straat en verdeel internet... nee, ik denk niet dat het zo eenvoudig is :nono:
Je verhuurt dan toch gewoon wifi acces points voor xx euro per maand waar toevallig ook internet gratis bij zit? :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik volg je redenering wel maar dan heb ik iets van wat met hotels etc? Dat is eveneens permanent, alleen zijn het telkens andere gebruikers.

PS : waarom zou je beginnen met aan logging etc te doen? Ik ben er mee akkoord dat als er zich één iemand gaat bezig houden met illegale zaken op internet dit op die manier kan bewezen worden wie het is maar dan ga je het nu al behoorlijk ver trekken, niet? In de voorbeelden die ik gaf is er ook zelden sprake van logging. En dan zwijg ik nog over hotspots van "jan-met-de-pet" die zijn wifi open en bloot heeft staan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:alleen zijn het telkens andere gebruikers.
Net daarom... die kunnen moeilijk bij Telenet aankloppen voor een aansluiting in het hotel... iets wat je bij co-housing dus wel kan.
krisken schreef:PS : waarom zou je beginnen met aan logging etc te doen? Ik ben er mee akkoord dat als er zich één iemand gaat bezig houden met illegale zaken op internet dit op die manier kan bewezen worden wie het is maar dan ga je het nu al behoorlijk ver trekken, niet?
Wederom omdat het structureel is... en dat ver trekken... het zal je maar overkomen hé. Of wil jij dat SABAM of politie je huis overhoop haalt omdat een andere co-housing persoon stevig muziek aan het uploaden is ?

Maar even terug iets concreets... wat indien iemand port-forwarding wil ? Of ga je voor een business formule waar je iedereen zijn eigen IP-adres geeft (en de daaraan verbonden kost) ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ook in rusthuizen en serviceflats kan met spreken van co-wonen met permanente bewoners en heeft men ook een gedeelde TV- en internetinfrastructuur.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan heb je inderdaad een ander probleem. We gaan hier er allen van uit dat men gewoon internet wilt en geen "speciale" zaken als een server opzetten en portforwards etc...

Aan de andere kant kan het even goed zijn dat de politie of sabam of wie dan ook morgen aan mijn deur staat om het huis overhoop te halen terwijl ik van niks weet. De internetverbinding staat op mijn naam, het gebruik niet.
Tegenwoordig is het meer en meer normaal geworden dat je anderen toe laat op je WiFi netwerk, al dan niet via een ander SSID en dergelijken. Als je kleinkinderen hebt die bij jou komen voor te studeren, logeren of zelfs tijdens het wekelijks bezoekje hebben die meestal hun eigen "amusement" mee in de vorm van een tablet, smartphone of een laptop. Die kunnen dus evenzeer gaan downloaden op je verbinding.

Ik begrijp de diverse meningen hierover en kan me met allen wel inleven op één of andere manier. Echter moeten we ons ook niet heiliger voordoen dan de paus. Er zijn zeker risico's verbonden met het delen van internet, zoals hierboven reeds beschreven. Echter zijn er bedrijven die dag-in, dag-uit niet anders doen dan internet delen van klanten en die nog nooit (in al die jaren) problemen hebben ondervonden. Zo ken ik bedrijven die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van internet naar studentenkoten toe. De eigenaar van het kot betaald maandelijks een bedrag en in ruil zorgen zij voor internetaansluitingen (op naam van het bedrijf) en de nodige apparatuur. Idem met hotels, campings, scholen etc. Hoewel zij dus ettelijke duizenden aansluitingen hebben, heb ik nooit geweten dat er problemen geweest zijn.

Idem dito overigens voor WirelessBelgië. Daar is de FCCU al een paar keer aan de deur geweest volgens wat ik gehoord heb. Maar nooit is er iemand zijn huis overhoop gehaald.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

johan.devos schreef:Ook in rusthuizen en serviceflats kan met spreken van co-wonen met permanente bewoners en heeft men ook een gedeelde TV- en internetinfrastructuur.
Goed gedacht.
Misschien eens gaan luisteren hoe zij dit oplossen? Zeker naar TV toe lijkt me dit interessant.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uit ervaring kan ik zeggen dat er geen probleem is naar Internet toe. Vele "ouderen" zijn hier nog niet in mee. In het rusthuis waar mijn vriendin werkt als ergotherapeut blijkt dat er van de 142 bewoners slechts een 15-tal zijn die het internet gebruiken. Dit is, op één geval na, allemaal via een laptop of tablet. Eén persoon heeft nog een desktop, en deze heeft er een WiFi dongle op aangesloten.

Ditzelfde zie ik ook in een ander rusthuis waarvan ik bevriend ben met de waarnemend directeur. Daar zijn er 88 bewoners (alle kamers vol, exclusief de tijdelijke bewonerkamers) en slechts een 7-tal gebruikers. Allen met draagbare apparatuur.

Beide rusthuizen maken gebruik van dezelfde ICT firma welke op elk verdiep een aantal dualband AP's heeft geplaatst met diverse SSID's en VLAN's. In het rusthuis waar mijn vriendin werkt is er één Proximuslijn voor het rusthuis zelf, en één telenetlijn voor de bewoners. Beiden professioneel abonnement. In het andere rusthuis zijn het twee telenetabonnementen (dus 2 aparte modems) die er hangen. Men verkiest dus wel om het dataverkeer van het rusthuis (directie, verzorging, verpleegkundigen, ...) volledig af te splitsen van het deel van de bewoners.

Wat TV betreft werkt men samen met Telenet, met het product DigiFlex (https://www2.telenet.be/nl/business/pro ... overzicht/). Voor TS zou hier bijvoorbeeld DigiPlus volstaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er komen hier al gedetailleerde antwoorden i.v.m. bandwith management enz ...
Maar de TS is pas in de projectfase, en wil eigenlijk weten of hij voor optie A (Ieder huis zijn eigen aansluiting) of optie B (grote aansluiting op VZW, en internet wordt verdeeld naar iedereen).
raf1 schreef:De fysieke infrastructuur leg je maar één keer aan en die moet dus geschikt zijn voor oplossing A én oplossing B.
Bouwtechnisch moet je interne bekabeling dus compatibel zijn met de beschikbare netwerken ...
Ik denk dat raf1 de nagel op de kop slaat. Tijdens de bouwfase zou ik ook kiezen voor een infrastructuur die geschikt is voor oplossing A én oplossing B:
  • Je moet er dus voor zorgen dat, zoals in ieder nieuwbouwproject, alle nutsleidingen binnenkomen in iedere woning. Zorg dus dat er zowel een Telenetintro als een Proximus intro komt in de technische ruimte van iedere woning, alsook bij het VZW lokaal.
  • Geef de bewoners de mogelijkheid om deel te nemen met het centraal internet, of een eigen aansluiting te vragen bij een provider naar keuze. Bij een project met 20+ deelnemers kan je nu geen provider keuze maken, er zullen er altijd zijn die liever bij de ene of andere provider willen.
  • Wat het gemeenschappelijke betreft zou ik alleen zorgen voor gemeenschappelijk internet. Je kan de bekabeling voorzien om iedere woning één AP te plaatsten (sterbekabeling vanuit het gemeenschappelijk lokaal).
  • Jonge gezinnen, gezinnen met peuters, mensen die willen sparen, willen waarschijnlijk alleen internet: deze krijgen internet van de gemeenschap.
    Mensen die meer willen (vaste lijn, TV) kunnen dan een eigen aansluiting aanvragen.
    Ik zou dus niet beginnen met centrale TV voorzieningen. Iedereen heeft andere behoeftes, en centrale TV distributie aanleggen zal een (te)dure investering zijn.
Indien we in Duitsland zouden zijn, zou ik zeggen: één gemeenschappelijke Sateliet systeem.
Dat kost weinig: je hebt genoeg aan 1 Sateliet (Astra 19), en je kan alle deelnemers aansluiten (mits de nodige infrastructuur: Quad LNB, versterkers, DiSEqC switches), en allemaal gratis zenders.
In België heb je al een installatie nodig met meerdere LNB's (min. 2), dat zijn al 8 coaxen naar de DiSEqC switches, en ieder afzonderlijk gezin moet nog een abbo nemen op TVV.
Vandaar dat ik aan TV niet zou beginnen, en mij beperken tot gemeenschappelijk internet.

Welke apparatuur je gaat gebruiken voor het gemeenschappelijk internet kan je later beslissen. Dat zal afhangen hoeveel gezinnen meedoen met het gemeenschappelijk internet, welk budget je ervoor over hebt, wat de bandbreedte of volumebehoeftes zijn, of je met 2 ISP's gaat werken (failover/loadbalancing), enz ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

We horen niets meer van de topic-starter.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Los van het technische zou ik het niet doen. Ik zou iedereen de keuze laten om een provider en pakket naar keuze te laten nemen. Sommigen willen misschien alleen internet, andere extra zenderpakketten enz, of willen ingaan op een tripe-play aanbod. Het voorzien van dr aansluitingen van de straat tot de wooneenheid lijkt me wel iets voor de gemeenschap bij het bouwen, net als gratis Wi-Fi in gemeenschappelijke ruimtes voor zover de mensen hun eigen wifi daar niet zou bereikbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Een andere vraag is hoe gaat uw provider u verbieden om niet met de buren uw internet te delen !? Als je er niks van zegt hoe weet deze het dan. Voor uw eigen denk ik dat je andere vragen moet stellen wil je echt dat één van je buren kan meekijken waar jij naartoe surft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ofloo schreef:Een andere vraag is hoe gaat uw provider u verbieden om niet met de buren uw internet te delen !? Als je er niks van zegt hoe weet deze het dan.
Je provider kan dit in principe niet weten... maar praat dat het goed ? Spijtig genoeg is de moraal hier soms ver zoek (en hebben we er meteen een hoop excuses voor in de plaats).
Ofloo schreef:Voor uw eigen denk ik dat je andere vragen moet stellen wil je echt dat één van je buren kan meekijken waar jij naartoe surft?
En hoe gaan je buren dat dan doen ? Zelfs zonder extra maatregelen zoals VLAN's zie je al niet wat er op een andere poort van je switch gedaan wordt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er is ook een wereld van verschil tussen "kostendelend" en "met winst" toegang geven.

Piloten met een prive PPL licentie bv mogen toch perfect kostendelend vliegen, waarbij alle passagiers incl piloot de kosten gelijk onder mekaar verdelen.
Winst maken door al je kosten te recupereren daarentegen, mag enkel een piloot met een commerciele CPL licentie.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”