switchport hardware tool

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Ik weet niet goed hoe ik het moet noemen maar ik vroeg me af of volgend bestaat en liefst aan een goede prijs. Heb ergens een locatie waar de netwerkkabels een ramp zijn. Ik weet dat er portmapping tools bestaan en dat het ook te achterhalen is met wireshark.

Ben echter op zoek naar een stukje hardware (soort van lantester) maar die dan ook kan weergeven op welke poort op de switch de huidige kabel is aangesloten.

alvast bedankt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eén iemand bij je switch, een andere persoon die rondloopt en kabels los trekt... en dan LEDjes in de gaten houden.

Het zal alvast de goedkoopste methode zijn.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

met een tracer misschien ?

andere oplossingn is een batterij gevoed device (mikrotik bijvoorbeeld want die werken op 12V) en dan gaan kijken welk ledje op switch brand.
eventueel een CRS met veel poorten als switch gebruiken, en daar dan remote op inloggen.

zelf gebruik ik veel teamviewer tussen mijn GSM en Laptop voor het oplossen van technische problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wij hebben zo'n netwerkkabeltester die aangeeft op welke poort van de switch dat de kabel aangesloten is. Werkt uiteraard alleen maar met managed switchen, unmanaged switchen hebben geen "poortnamen".
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zou ik ook wel handig vinden eigenlijk, nog niet naar uitgekeken. Nu heb ik gewoon een oude mini laptop op t werk aangeslagen hiervoor, daar wireshark en putty op gezet :-) .
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wij hadden vroeger op 't werk zo een set met genummerde blokjes die je aan de ene kant van de kabel stak en een groter ding dat je aan de andere kant zette en die gaf dan aan welk nummer er op de andere kant zit.

Maar dan moet je de kabels los doen natuurlijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb zo enen op het werk. Werkt uiteraard alleen met managed switchen, en dat ding doet ook veel meer dan dat, tot en met zo'n "blieper" die de mannen van Proximus ook gebruiken om kabels te zoeken in een patchpaneel. Is een hele kit met wifi tester en andere dingen, heeft mij al uren en uren werk bespaard met de belabberde documentatie hier. Kost wel > 4000 € voor die hele kit :banana:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Nu heb ik gewoon een oude mini laptop op t werk aangeslagen hiervoor, daar wireshark en putty op gezet :-) .
Daar kan jij toch nooit mee zien welke kabel (device) op welke poort is aangesloten van een switch ?
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Een Fluke Linkrunner AT 2000 kan dit.
Aankoop wel +- 2K. Je kan die toestellen meestal ook wel op huurbasis verkrijgen bij NetConnect of consoorten als je ze maar 1 keer nodig hebt...

Als je switches managed zijn, zegt hij mooi op welke poort de kabel is aangesloten.
Kan ook kabelbreuk detecteren en meld daarbij ook de afstand waarop de breuk zich -ongeveer- bevind.

Er zitten ook 6 WireView CableID's bij, deze kan je bv in je patchpaneel klikken en met de fluke je bureau's etc afgaan, hij geeft dan aan welke wiremap waar zit. (handig als er meerdere patches vanaf bvb een eiland onder de grond vertrekken)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Nu heb ik gewoon een oude mini laptop op t werk aangeslagen hiervoor, daar wireshark en putty op gezet :-) .
Daar kan jij toch nooit mee zien welke kabel (device) op welke poort is aangesloten van een switch ?
Met wireshark kan je dat wel zien. Kabel inpluggen en je kan zien wat de switchpoort is op de switch (hier Cisco dus filteren op cdp). Het omgekeerde kan trouwens ook, kabel die op de switch zit in laptop pluggen en dan kan je zien welk device aan de andere kant hangt. Daar zie ik minder het nut van in dus nog niet gebruikt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar dan moet je de kabel ook losmaken (en dan zie ik het ook aan de LED) ?

Bij een werkende aansluiting zie je dit niet of ook ?
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Maar dan moet je de kabel ook losmaken (en dan zie ik het ook aan de LED) ?
Bij een werkende aansluiting zie je dit niet of ook ?
Als jij in een rack met pakweg 4 stuks 48p switchen kan zien op welke poort het lampje uitgaat als er iemand aan de andere kant het kabeltje uittrekt wil ik graag weten welke oogarts dat wonder heeft kunnen verrichten !
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Pockethernet cable tester and network analyzer

Network discovery (CDP, LLDP)
View the content of CDP and LLDP messages to identify network ports more easily.
If the switch port supports it, you can instantly view the connected chassis and port ID as well as the native VLAN.

Ik heb er hier eentje liggen. :-D

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Awel, zopas met Pockethernet getest op een Cisco SG300-28P en dat marcheert verdraaid goed. Lang leve CDP en lang leve Pockethernet! (moest daar voeger ook retedure Flukes voor uitlenen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

matthiasdb schreef:Als jij in een rack met pakweg 4 stuks 48p switchen kan zien op welke poort het lampje uitgaat als er iemand aan de andere kant het kabeltje uittrekt wil ik graag weten welke oogarts dat wonder heeft kunnen verrichten !
Ik ken de setup van de TS niet... geen idee hoeveel switches/poorten hij heeft. Ik gaf gewoon aan dat het de goedkoopste "works for dummies" oplossing was (en als dat iets eenmaligs is voor een 16 poorts switch is dat een prima oplossing).

Trouwens ik heb daar ook bij grote managed switchen geen tools voor nodig... gewoon in de switch SSH'en en die logged wel welke poorten up/down gaan als ik een kabel insteek of uittrek.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

serialchiller schreef:Awel, zopas met Pockethernet getest op een Cisco SG300-28P en dat marcheert verdraaid goed. Lang leve CDP en lang leve Pockethernet! (moest daar voeger ook retedure Flukes voor uitlenen)
1) 200€
2) gebruikt nen app, en ik durf ervoor wedden dat ie niet gewoon een webui heeft voor het gemak. Dat wordt dus ooit nimeer geupdate en dan werkt die app ineens nimeer.

Daar ga ik alvast voor passen.

Je hebt idd ook van die kits met genummerde insteekstukjes, die kosten ook een 450 euro vrees ik, maar zoiezo moeten dan ook alle kabels eruit.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:
matthiasdb schreef:Als jij in een rack met pakweg 4 stuks 48p switchen kan zien op welke poort het lampje uitgaat als er iemand aan de andere kant het kabeltje uittrekt wil ik graag weten welke oogarts dat wonder heeft kunnen verrichten !
Ik ken de setup van de TS niet... geen idee hoeveel switches/poorten hij heeft. Ik gaf gewoon aan dat het de goedkoopste "works for dummies" oplossing was (en als dat iets eenmaligs is voor een 16 poorts switch is dat een prima oplossing).

Trouwens ik heb daar ook bij grote managed switchen geen tools voor nodig... gewoon in de switch SSH'en en die logged wel welke poorten up/down gaan als ik een kabel insteek of uittrek.
De installatie van de TS weet ik evenmin natuurlijk. Switchen staan vaak niet in dezelfde zaal als waar de andere apparatuur staat, handig om naar t lampje te kijken dan :) . En ja, via ssh kan je het ook zien, vandaar de putty. Wireshark is handig omdat naast elkaar liggende poorten naar verschillende switchen kunnen gaan (scheelt al wat vensters) of voor als ge geen toegang hebt tot ssh (wat al eens kan gebeuren als een ander team die zaken managed) :-) .

Eigenlijk met een RPI met een display moet zo toch zelf iets portable te maken zijn voor iemand die daar wat van kent. Kandidaten? :D
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

selder schreef:Wij hebben zo'n netwerkkabeltester die aangeeft op welke poort van de switch dat de kabel aangesloten is. Werkt uiteraard alleen maar met managed switchen, unmanaged switchen hebben geen "poortnamen".
en welk toestel is dit dan, hopelijk geen van €4000 ...

Verder ben ik op de hoogte van cdp/wireshark en dergelijke oplossingen maar ik zoek dus een hardware toestel dat eenvoudig te gebruiken is. Het is eigenlijk voor de mensen van de technische dienst.

Groot netwerk, van niets info, zelfs 2 switchen die ze zelfs niet weten staan, begrijp hoe dat mogelijk is .... Zolang er geen problemen zijn zal dat lukken natuurlijk...

Die pocketethernet ziet er ook niet slecht uit, hebben hier wel meestal een windows phone ....

Blijkbaar kunnen we hier slechts 1x posten

Heb nog iets gevonden

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kijken op welke poorten onbekende switchen staan, dan uittrekken en wachten tot iemand komt klagen; werkt altijd :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Werkt op veel plaatsen ook om snel de uitgang te vinden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat steek je op een "ongelukje" vanwege het totaal gebrek aan documentatie achtergelaten door de voorgangers.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”