wifi naar overkant straat

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

graag jullie advies. Persoon wil internet (via wifi)van zijn ouders nemen, maar signaal is vaak zwak/traag
Persoon woont schuin over zijn ouders in rustige landelijke buurt ,doodlopende straat.
Afstand is niet zo groot.
Mijn eerste idee is een extra AP plaatsen en instellen op een kanaal dat vrij is (hopelijk vlug gevonden in die rustige buurt) en die voor een raam op eerste verdieping, aan de de juiste kant van het ouderlijk huis zetten . Vermoedelijk staat daar een PC met UTP verbonden dus met een switch (of AP met switch) lijkt mij dit een snelle en niet al te dure oplossing. Welke hardware raden jullie aan? In theorie gaat 5GHZ minder ver, maar is meer 'vrij' omdat er minder netwerken zijn.. zouden een (kleine) meerprijs het waard zijn een AP te hebben die deze (liefst simultaan) uitstuurt?
Er zijn merken zoals Ubiquiti UniFi die bekend staan om hun range... iemand die zijn ervaringen kan delen?

Nog andere ideeën? Bijv een andere gerichte antenne op de AP schroeven en gebruiken ?

Hoe meer info hoe beter ik kan (laten) kiezen. Een 'buiten' antenne bijvoorbeeld zie ik ze nog niet direct nemen ;)
Het huis aan de overkant heeft trouwens (nog)geen ethernet netwerk.
Laatst gewijzigd door Flup 02 nov 2016, 16:49, in totaal 2 gewijzigd.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

http://nl.tp-link.com/products/details/ ... 7210N.html

Al een paar jaar zeer tevreden van "voor in den hof"
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Flup schreef:en die voor een raam op eerste verdieping
Kenners, verbeter me als ik fout zit, maar ik meen me te herinneren dat wifi meer last heeft van glas dan van een muur, neen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja :-) van dat super geisoleerd dubbel glas is een merde
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 24 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Flup schreef:Er zijn merken zoals Ubiquiti UniFi die bekend staan om hun range... iemand die zijn ervaringen kan delen?
Vaak doet men dit met Ubiquiti Nano of Picostations of hun modernere varianten afhankelijk van de snelheid die je wil halen.

Met een gewoon AP voor het raam te plaatsen ga je niet echt ver lopen vrees ik.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Met een gewoon AP voor het raam te plaatsen ga je niet echt ver lopen vrees ik.
Ik ga van"t weekend is kijken, maar denk dat we hier spreken van een 50tal meter.
Vaak doet men dit met Ubiquiti Nano of Picostations of hun modernere varianten afhankelijk van de snelheid die je wil halen.
Interessant, maar gebruiken ze dit niet vooral voor point to point voor veel grotere afstanden?
Het beste zou uiteraard zijn dat hij gewoon zijn wireless aparaten kan gebruiken.. een UTP netwerk is er ook niet. Maar dan zal het 'zendvermogen' van die apparaten ook een beperkende factor zijn vrees ik?
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

tgoh, ik haal met een UAP een goed signaal zo'n 30 meter verder met een 3tal muren ertussen dus dat kan je altijd eens testen (ik ben het toevallig te weten gekomen door eens bij de buur op het terras te zitten)

maar uiteindelijk zou ik toch ook gewoon aanraden van met de nanostation te werken,
en dan bij de ontvangende kant ofwel een routertje dat wifi terug uitstuurt ofwel een airgateway (al heb ik met dat ding wel al eens last zo nu en dan)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

5 GHz bridge gaat wss niet lukken wegens beperkt bereik
Splitter schreef: maar uiteindelijk zou ik toch ook gewoon aanraden van met de nanostation te werken,
en dan bij de ontvangende kant ofwel een routertje dat wifi terug uitstuurt ofwel een airgateway (al heb ik met dat ding wel al eens last zo nu en dan)
  ^ idd beste optie in dit scenario, directionele antennes
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

5GHz bridge kan perfect lukken indien line-of-sight.
Zoiezo kan je best directionele units gebruiken, bv 2 nanostations die een site-to-site link maken.
Werken met een hub-client setup raad ik niet direct aan.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Allemaal heel leuk, maar wat gaat dat kosten?
Zoveel minder dan een basic abonnement zelf te bekostigen?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef:Allemaal heel leuk, maar wat gaat dat kosten?
Zoveel minder dan een basic abonnement zelf te bekostigen?
een abbo kost je al snel 20 euro / maand.
een setup met 2 nanostations en een airgateway LR kosten je rond de 180 euro (afhankelijk waar je koopt).
180/20 = 9 maanden terugverdientijd.

dus ja, zoveel minder :)
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ubiquiti PowerBeam ac, als je echt het beste wilt :D

review:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die nanostations zijn echt niet al te duur.
Daar achter plaats je een ap naar keuze volgens je eigen wensen (of een router als je je netwerk wilt afscheiden).
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

tgoh, ik haal met een UAP een goed signaal zo'n 30 meter verder met een 3tal muren ertussen dus dat kan je altijd eens testen (ik ben het toevallig te weten gekomen door eens bij de buur op het terras te zitten)
Is dit een outdoor versie of een ronde die binnen staat?

Het gemakkelijkste/goedkoopste zou natuurlijk zijn dat hij zijn huidige wireless apparaten rechtstreeks kan laten verbinden met die UAP.. maar redeneer ik niet juist dat het zendvermogen van zijn apparaten de beperkende factor zal zijn in die setup ? Ik dacht namelijk dat dit de reden was waarom ik nooit kan verbinden met wirelessantwerpen op mijn bureau (vanop 3de verdiep in centraal station A-centraal)
5GHz bridge kan perfect lukken indien line-of-sight.
Gelijkvloers zit er een haag tussen , 2de verdiep is er line of sight
Zoiezo kan je best directionele units gebruiken, bv 2 nanostations die een site-to-site link maken.
Directioneel lijkt inderdaad logisch. Ik vraag me echter af of 2 nanostations echt nodig is voor 50 meter? Als ik de specs lees dienen ze eerder voor KM'ers
Werken met een hub-client setup raad ik niet direct aan.
Wat is dat? Rechtreeks verbinden met de AP aan de overkant?
Zoveel minder dan een basic abonnement zelf te bekostigen?
Bij gebrek aan TV vermoed ik nogal veel streaming .. dus de harde limiet van een basic lijkt me niet aangewezen. Ik moet de rekening ook niet maken ;) ..maar ik zat me wel te bedenken, als de ouders klant waren bij PX (wat volgens mij niet is) kon hij hiermee ook TV binnenhalen.
Die nanostations zijn echt niet al te duur.
Kwaliteit heeft ook een prijs. Maar dit valt inderdaad zeker mee.
Daar achter plaats je een ap naar keuze volgens je eigen wensen (of een router als je je netwerk wilt afscheiden).
Ik heb nog nooit geen nano geplaatst maar ik vermoed dat ik bij de AP die ik achter de (point to point) nano's zou plaatsen, moet opletten om een ander kanaal te kiezen op de 2.4GHZ? Anders gaan deze interfereren en krijg ik de nadelen (snelheid)die ik ook heb moest ik een repeater gebruiken?

alvast allen bedankt voor de antwoorden tot nu toe
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Flup schreef:
tgoh, ik haal met een UAP een goed signaal zo'n 30 meter verder met een 3tal muren ertussen dus dat kan je altijd eens testen (ik ben het toevallig te weten gekomen door eens bij de buur op het terras te zitten)
Is dit een outdoor versie of een ronde die binnen staat?
is een oudere versie voor binnen.
Flup schreef: Het gemakkelijkste/goedkoopste zou natuurlijk zijn dat hij zijn huidige wireless apparaten rechtstreeks kan laten verbinden met die UAP..
van waar ben je anders? ik heb nog wel zo een UAP liggen die je eventueel kan gebruiken om te testen... maar ik betwijfel dat het een betrouwbare connectie is.
Flup schreef:Ik vraag me echter af of 2 nanostations echt nodig is voor 50 meter? Als ik de specs lees dienen ze eerder voor KM'ers
voor de prijs moet je het niet laten, dus waarom niet?
ik heb bij een kennis een setup gemaakt met 2 nano's die een meter of 20-30 doen met beperkte line of sight, werkt perfect.
(de setup zelf is wel nogal vreemd door bepaalde eisen: bbox=>airrouter=>wireless naar airrouter2=>nanostation=>20 a 30m=>nanostation=>airgateway )
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

omgeving haacht.
voor de prijs moet je het niet laten, dus waarom niet?
De prijs is sowieso niet voor mij ;), maar de installatie van de nano's outdoor aan beide gevels is wel wat complexer .. borenen in principe outdoor UTP .. en die heb ik niet (en ook geen ervaring mee, hebben die ook andere RJ45 connectors nodig??)
(de setup zelf is wel nogal vreemd door bepaalde eisen: bbox=>airrouter=>wireless naar airrouter2=>nanostation=>20 a 30m=>nanostation=>airgateway )

die laatste airgateway dient dus al AP om terug een wireless signaal uit te sturen? Is die setup veel sneller dan een WDS tussen de 2 nano's en de 2de nano als repeater te gebruiken? Wat ik overigens ook niet snap..want wegens de directionele antenne van de nano zend die laatste zijn signaal toch terug uit richting eerste ? Lijkt me ook belangrijk om alles op andere kanalen te zetten. blijkbaar heeft Airos daar met airView een goede tool voor.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Flup schreef:omgeving haacht.
is in principe doenbaar gezien ik een paar keer per week passeer bij aarschot en oud-heverlee voor het werk.
Flup schreef:De prijs is sowieso niet voor mij ;), maar de installatie van de nano's outdoor aan beide gevels is wel wat complexer .. borenen in principe outdoor UTP .. en die heb ik niet (en ook geen ervaring mee, hebben die ook andere RJ45 connectors nodig??)
complexer niet echt: gaatje, kabel erdoor, kabel aansluiten.
maar in theorie heb je dus idd speciale utp nodig, met een andere rj45 connector. in praktijk kan je het ook met gewone utp doen als je minder als een metertje nodig hebt (en het niet erg vind om zowat om de 4 a 5 jaar de utp te vervangen)... je kan ook nog altijd de utp in een buisje steken,
of desnoods als het mogelijk is (zo hangen mijn camera's thuis op) in de nok van het dak een gat maken dat je op zolder uitkomt, zodat je de nanostation rechtstreeks zo kan ophangen en er eigenlijk (quasi) geen utp buiten hangt.
Flup schreef:
(de setup zelf is wel nogal vreemd door bepaalde eisen: bbox=>airrouter=>wireless naar airrouter2=>nanostation=>20 a 30m=>nanostation=>airgateway )

die laatste airgateway dient dus al AP om terug een wireless signaal uit te sturen?
situatie is zo dat ze én geen utp konden leggen tussen waar de bbox stond (binnenkwam) en waar je terug buiten kon voor de nanostation
+ ze hadden boven nooit wifi ontvangst

dus heb ik 1 airrouter aangesloten op de bbox voor hun wifi, de 2de airrouter maakt dan wireless verbinding met de 1ste om zo die afstand te overbruggen.
van die airrouter uit gaat er een utp naar de nano, die dan gericht staat op het andere gebouw.
daar staat de ontvangende nano, die dan terug verbonden is met de airgateway die daar inderdaad de wifi terug uitstuurt zodat ze in dat gebouw ook wifi hebben.

reden dat ik daar gekozen heb voor de airgateway is omdat er dan maar 1 stopcontact nodig was voor én de nano te voeden én de wifi uit te zenden.
ip's worden gewoon uitgedeeld door de bbox

snelheden zijn quasi hetzelfde rechtstreeks met lan op de bbox en wireless in het 2de gebouw, dus praktisch geen snelheidsverlies.
heb ze 3 keer weten klagen: 1 keer omdat zoonlief zijn pc voor problemen zorgde, 1 keer omdat zoonlief de airrouter gereset had (heb ik daarna maar uitgeschakeld...) en 1x omdat er een probleem was nadat de bbox vervangen was (dat krijg je dan als je alles met 1 netwerknaam wil doen en er ineens een andere bbox komt)

is ondertussen zo'n 2 jaar geleden dat ik dat er geinstalleerd heb geloof ik, en is ook gebeurd met gewone standaard utp buiten (maar is maar altijd een klein stukje dat buiten zit... het moest snel en goedkoop dus sja)
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

allen bedankt,
De keuze is gevallen op ..toch een eigen abbo (Scarlet trio, leuk neveneffect... een maandje gratis voor mij)
Grootste reden, vrouw des huizes (of die dat des huizes moet worden) wou absoluut TV.
Dat delen via wifi (slingbox?) ging nogal moeilijk worden en die hardware ging ook het nodige kosten.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Als het 'bron' internet ook van Proximus/Scarlet is (IPTV). Dan is het ook gewoon mogelijk om die TV mee over de wifi link te sturen. Dan ben je met de standaard TV Decoder klaar om TV te kijken.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”