Aankoop grote switch nieuwbouw

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Voor onze nieuwbouwwoning zou ik een grote switch nodig hebben voor ongeveer een 30 tal kabels. Daarvan mogen zelfs enkele POE zijn, bijvoorbeeld voor buitencamera's en een wifi antenne (nanostation voor ontvangst in de tuin).

Vermits we ook telenet Tv hebben zou VLAN misschien wel nuttig zijn om bepaalde poorten rechtstreeks te voorzien van een ip-adres voor digitale tv.

Daarnaast hebben we in dit huis ook een tweede gedeelte met aparte ingang dat verbonden is met 1 ethernetkabel, en vanwaar dus weer andere ethernetpunten vertrekken (ongeveer 10). Zou je daar ook een grote switch zetten?

Ik ken echt niks van grote switchen achter een router. Waar moet ik op letten? Merk? Managed switch of gewoon?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

een nanostation is 24v en al niet compatiebel met standaard POE.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zou direct voor een Managed switch gaan en kijk eens naar de HP Networking reeks, die hebben redelijke prijzen en goed materiaal. Bijvoorbeeld de HP 1910 reeks. +/- 400 Euro. Ik zou eerder 2x 24 port switchen zetten ipv 1 grote 48port. Zeker als je PoE wil doen, dat zal beterkoop zijn en je hebt nog wat redundantie.

Je kan ook goedkoper zoeken, maar als je dan toch in je nieuwbouw zet kan je beter niet voor het goedkoopste gaan imho.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De HP 1900 reeks is zeker een leuk professioneel instaptoestel dat makkelijk bedienbaar is. De prijs is spijtig genoeg navenant (geen mikrotik prijzen) en het kan bepaalde zaken niet aan:

Voor bv mac filtering moet je al in de duurdere 2000 reeks zijn, en het is ook geen level 3 switch, dus je vlans moet je met een aparte router gaan routen. Het kan ook geen daisy chaining aan, wat wil zeggen dat je er geen grote switch kan van maken via een backplate connectie. Niet dat dat super erg is, je kan dat nl makkelijk met een trunk en link aggregation verhelpen.

Het grootste voordeel van de HP vind ik de UI, die voor leken stukken makkelijker is dan pakweg de routerboard UI; als nadeel is de reeks beperkt (zeker voor de prijs) en zonder level3 switch moet je toch nog een goeie router hebben die de vlans kan routeren (dus met meerdere interne lans kan werken, anders heb je er niet veel aan.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt. Andere belangrijke voorwaarde is ook dat de user interface begrijpbaar is en toegankelijk via een browser. En allemaal gigabit. Dat is blijkbaar nog niet evident in die wereld?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De HP 1900 reeks is gigabit en userfriendly.

Maar ik herhaal dat je zonder router die intern meerdere lans aankan er niet vele mee bent, want dan kan je maar 1 vlan connecteren met het internet.

Gigabit is idd nog niet altijd evident, omdat veel offices dat niet nodig hebben. Een goeiekope 100mbps switch om computers die enkel office en dergelijke runnen te verbinden, met een gigabit connectie om naar andere switchen te gaan, is meestal goed genoeg voor veel toepassingen. Vandaar.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 14 aug 2016, 09:08, in totaal 1 gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Die routerboard is misschien ook wel iets. Ik ben geen complete leek. Heb bijvoorbeeld wel de fritzbox volledig zelf geprogrammeerd ;)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kuch. Routerboard is direct advanced level.
Ik kreeg er zelf koppijn van en heb het nog niet helemaal uitgepluisd, en netwerken is nochtans mijn job.
Eenmaal je hem kent is hij echter superkrachtig voor een lage prijs.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik moet ITnetadmin hier ook bijstaan qua featureset, maar ik vind routerboard iets te veel high maintenance voor thuisgebruik. Zeker als je af en toe eens nieuwe dingen doet en of koopt die een netwerk wijziging met zich meebrengen en je niet in de branche zit. Ik gebruik zelf ook mikrotik boards en pfsense, maar zou dat echt niet bij vrienden, familie of kennissen installeren.

Een goeie router die vlans aankan is veel makkelijker te vinden dan een router/switch die alles kan wat de TS vraagt.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de OP echt zoveel poorten nodig heeft, en wat geld over heeft om UI geen issue te maken, dan kan hij de HPs ns bekijken, in combinatie met een goeie router die vlans aankan. Tzal dan wel niet zo goedkoop zijn als de complexe variant, maar het zal wel werken *en* makkelijker te onderhouden zijn door een niet-professionele ITer.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Een andere voorwaarde is dat mijn fritzbox router ook moet blijven. :) ik regel er telefonie mee onder andere via een USB stick voor gsm.

Kan je met die routerboards niet de beperkte functies eenvoudig instellen?
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Mikrotik geen optie ? wel geen PoE maar wel een ton aan features en valt relatief mee van prijs .
https://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Gewoon een tp-link met 48 ports, ook nog goed voor uw stroomverbruik gezien zeer efficiënt

http://maxict.nl/product/5602849/tp-lin ... GwodvuQIEg

Of indien meer fancy nodig is

routerboard cloud switch
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Het is niet omdat je 30 kabels hebt dat je deze allemaal op een switch poort moet aansluiten. Enkel de aansluitingen die je actief gebruikt kan je op dat moment op je switch patchen. Geef mij eens een lijst van 30 bekabelde toestellen die je gaat aansluiten ?

Ik zou gaan voor https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch/. Kan je ineens een Unifi AP hangen :)

Hier thuis doe ik alles via wifi. En ja, nu gaan de opmerkingen komen dat kabel stabieler, sneller etc. is en da's allemaal waar maar in de praktijk heb ik geen enkel probleem. De meeste devices kunnen trouwens enkel wifi (Telefoons, ipads, internet radio, ...).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou vooral rekening houden met het stroomverbruik. Je hebt 8 poort switch met een idle verbruik van rond de 1 watt, dat ben ik bij de grotere switches nog niet tegengekomen. Uiteraard verbruiken managed switches over het algemeen meer dan unmaneged.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb een eerste Nanostation gekocht van UBNT en ik ben wel onder de indruk van de efficiëntie van die toestellen. Zo'n Unify switch spreekt me dus wel aan.

Ik probeer zo weinig mogelijk wifi te gebruiken, hoewel sommige toestellen dat wel kunnen. Een lijstje van ethernettoestellen die voor het gemak verbonden blijven:
-2x Sonos
-1x airport
-1x apple tv
-2x laptops
-1x domotica
-2x ventilatiesysteem
-2x zonnepanelen (pv + zonneboiler)
-2x warmtepompsturing
-1x Accesspoint buiten
-4x accesspoints binnen
-1x printer
-2x synology
-1x internetradio Logitech
-1x digicorder (moet in aparte VLAN)
-2x deurcamera + deurbel
-(misschien later nog 2 camera's voor buiten)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Misschien nog een vraagje over PoE: als ik het goed begrijp hebben de antennes van UBNT een andere PoE nodig (PoE+?)? Dus dan kun je twee toestellen met verschillende PoE niet op hetzelfde netwerk hangen?

Ik heb deze op het oog
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... ifications

Is er een probleem met dit soort dingen tweedehands kopen?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

De CRS vam mikrotik is ook wel leuk , vooral omdat je makkelijk interfaces aan en uit kan zetten , als uitlezen.

unify switchen ben ik zelf niet zo een fan van. omdat alles via de controller moet gaan.

de laatste grote switch welke ik gekocht heb werkt enkel onder windows/IE wat ook vrij dom is in deze tijd, maar zulke dingen worden helaas nog steeds verkocht..

ook zou ik gaan voor 2 switchen van 24 ipv 1 van 48 , het verbruik is veel lager, en met een backbone van 1 gbit komt toch wel iedereen toe vermoed ik zo. je kan ook al je high speed dingen op 1 switch hangen en de rest op de andere.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Misschien nog een vraagje over PoE: als ik het goed begrijp hebben de antennes van UBNT een andere PoE nodig (PoE+?)?
Niet alle UBNT devices... een Unifi UAP-AC-Lite is bijvoorbeeld verschillend van een UAP-AC-PRO.

Je moet dus steeds goed kijken naar de specificaties van de toestellen die je aansluit.
liegebeestig schreef:Dus dan kun je twee toestellen met verschillende PoE niet op hetzelfde netwerk hangen?
Toch wel maar dan heb je een externe POE injector nodig... die worden trouwens meegeleverd bij UBNT.

POE switches zijn handig maar voor beperkt gebruik thuis zou ik toch afwegen of het de moeite is of niet.
Ik heb een 16 poorts Jetstream (wel geen PoE) van TP-Link en ben daar best tevreden over voor thuisgebruik.
liegebeestig schreef:Is er een probleem met dit soort dingen tweedehands kopen?
Hangt af van de prijs en ouderdom... als die redelijk zijn kan je het altijd wagen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

petzl schreef:de laatste grote switch welke ik gekocht heb werkt enkel onder windows/IE wat ook vrij dom is in deze tijd, maar zulke dingen worden helaas nog steeds verkocht..
Ik hoop dat je die dan ook teruggestuurd hebt wegens "verborgen gebrek"?
Ik heb dat ooit zo eens gedaan met een toestel.
Tenzij uitdrukkelijk vermeld vind ik dat je wel kan verwachten vandaag de dag dat een switch een webinterface heeft. Net als zowat alle netwerktoestellen trouwens.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Tenzij uitdrukkelijk vermeld vind ik dat je wel kan verwachten vandaag de dag dat een switch een webinterface heeft. Net als zowat alle netwerktoestellen trouwens.
Dan heb je nog niet veel gewerkt met fiberswitches van Cisco, Brocade, ... welke een oeroude Java versie (ik heb dan ook niet voor niets verschillende VM's speciaal hiervoor) nodig hebben om te configureren.

Telnet/SSH is ook meestal een optie maar als je die dingen niet dagelijks doet is dat niet zo eenvoudig.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ciscos bedien ik meestal via console (of SSH), dus daar kan je gelijk hebben.

Ik blijf het alleszins not done vinden om geen webinterface aan te bieden op netwerktoestellen, zeker als het enige alternatief een te installeren softwarepakket is.

Die VMs methode lijkt me nog een nuttige noodoplossing, maar dan betaal je al gauw veel aan licenses, of je zit met *kuch* grijze software *kuch*.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En die CRS mikrotik heeft toch een webinterface? Ik heb een bloedhekel aan Java (als Mac gebruiker).

Die poe lijkt me echt een zootje, misschien aan mij voorbij laten gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mikrotik heeft een webinterface, een programma (dat je via de webinterface van de unit kan downloaden), en een console/SSH toegang.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dank je. Zolang ik hem ook kan instellen zonder die aparte software te downloaden is het ok. Alles is ook instelbaar via de webinterface?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kijk trouwens ook eens naar het powerverbruik van een switch... per slot staan die dingen 24u per dag op (of ga je die uitzetten) ?

Ik heb hier al mooie tweedehands spullen zien passeren maar met 150 W en meer verbruik zijn ze niet echt goedkoop !
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

liegebeestig schreef:Dank je. Zolang ik hem ook kan instellen zonder die aparte software te downloaden is het ok. Alles is ook instelbaar via de webinterface?
de web interface is bijna het zelfde als de apparte software.

persoonlijk prefereer ik de apparte software , want deze werkt ook prima op linux en mac
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, de aparte software is eigenlijk gewoon een installeerbare versie van de webinterface, die naar mijn gevoel wel *iets* vlotter werkt voor bepaalde toepassingen, zoals de console emulatie.
Maar de webinterface is zeker geen noodinterface, je kan er alles mee doen.
Zoveel zelfs dat je nog gaat slikken en vloeken ;-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Stroomverbruik is vaak moeilijk te vinden bij die dingen merk ik. Bedankt voor alle info. Ik voel wel iets voor die mikrotik. Of de tp link die ik tweedehands zag staan.

Het poe verhaal is me niet helemaal helder: ik snap nog steeds niet of het nu een standaard is of niet.

In mijn lijstje heb ik alle toestellen samen gezet. In principe zijn er een zestal kabels plus 1 digicorder die apart moeten zitten voor een deel van de woning dat een aparte ingang heeft. Toch denk ik dat k dan beter een 24poorts koop en een 6poortz ofzo.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat PoE betreft heb je verschillende varianten: de officiële zijn 802.3af en 802.3at (resp. PoE en PoE+). De PoE+ mag meer stroom trekken. Als beide kanten deze specificatie volgen, dan mag je gerust een niet PoE-toestel op een PoE-poort aansluiten.
Daarnaast heb je ook verschillende passieve PoE-configuraties (PPoE) waarbij stroom gezet wordt op een aantal aders. Meestal (maar niet altijd) is de doorvoersnelheid dan beperkt tot 100Mbit zodat er 4 aders overblijven voor stroom. Dergelijke injectoren gebruiken is vroeg of laat vragen om miserie: als je op zo'n PPoE-poort een toestel verbindt die geen stroom vraagt, kan je de netwerkkaart opblazen.

Het klopt helaas dat Ubiquiti voor bepaalde camera's zich niet houdt aan de officiële PoE-standaarden. Als je die toch aan een PoE-switch wil hangen, dan heb je een omzetter (INSTANT 802.3af) nodig.
Computer(k)nul
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bedankt voor de verduidelijking. Op dit moment heb ik alleen twee ubnt antennes (nanostation m2) met hun eigen injector.

Ik denk dat ik heel snel dingen ga opblazen als ik zo een poe switch koop. Een stopcontact is eigenlijk ook voorzien bij voorbeeld wifi Access points en eventuele camera's.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

liegebeestig schreef:Toch denk ik dat k dan beter een 24poorts koop en een 6poortz ofzo.
Ik had initieel twee switches, een 8 poorts en een 16 poorts (met een VLAN trunk ertussen) maar bij recente verbouwingen heb ik gewoon extra UTP kabels laten trekken en alles op één switch laten toekomen zodat de trunks niet meer nodig zijn (beheer is eenvoudiger, geen snelheid bottlenecks meer tussen de switchen, minder verbruik, ...).

Als je dus gaat bouwen zorg dan dat alles op één centrale plaats toekomt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

POE is een ramp, vanwege de verschillende implementaties (de standaarden en de customs), en het feit dat de verkeerde poe makkelijk een netwerkkaart kan kapotmaken. Ik ben er dus echt geen voorstander van op mijn netwerk. Temeer omdat ITers niet gewoon zijn dat "steek het maar ergens in" tot beschadigd materiaal kan leiden.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik zie PoE helemaal niet als ramp en probeer er zelfs op te standaardiseren: alle VoIP-telefoontoestellen en IP-camera's worden hier vanuit de switches via PoE gevoed. Voor de IP-camera's heb ik die INSTANT 802.3af er tussen geplaatst zodat ik ze vanop afstand ook spanningsloos kan zetten. Door de stroom vanuit de switches te voorzien blijven ze ook bij een stroomuitval actief. De switches zitten nl. achter een UPS.

Voor netwerkstekkers waar er PPoE voorzien is, heb ik met zo'n gele Dymo-sticker een waarschuwing boven de netwerkstekker gekleefd. Je moet echt al blind zijn om die niet te zien...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik kan je ook alleen maar de CRS series van Mikrotik aanraden, heb er hier thuis zelf zo 4 staan, samen met een Routerboard 2011 welke de eigenlijke routering doet (diverse ISP's). VLAN's etc werken gewoon prima zoals het moet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Ik kan je ook alleen maar de CRS series van Mikrotik aanraden, heb er hier thuis zelf zo 4 staan.VLAN's etc werken gewoon prima zoals het moet.
Ik vond de configuratie ervan nochtans een nachtmerrie (en veel informatie heb ik destijds ook niet op internet gevonden rond het VLAN gebeuren) in vergelijking met bijvoorbeeld de TP-Link switches.
krisken schreef:samen met een Routerboard 2011 welke de eigenlijke routering doet (diverse ISP's).
Waarom doe je die niet gewoon op je CRS... het is per slot van rekening ook gewoon een router (wat op zich een voordeel is door het uitsparen van een extra toestel).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wetende dat ik de routerfunctie aan mijn fritzbox wil overlaten, kan ik die microtik dan goed gebruiken, ook met VLAN?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ja, je kan die desnoods zelfs als domme switch gebruiken... al zie ik niet in waarom je een FB zou behouden als je een CRS hebt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Fritzbox heeft ook telefonie en een aantal telefoonfuncties via een usb-modemstick die ik mis als de routerfunctie uitgaat.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Ik kan je ook alleen maar de CRS series van Mikrotik aanraden, heb er hier thuis zelf zo 4 staan.VLAN's etc werken gewoon prima zoals het moet.
Ik vond de configuratie ervan nochtans een nachtmerrie (en veel informatie heb ik destijds ook niet op internet gevonden rond het VLAN gebeuren) in vergelijking met bijvoorbeeld de TP-Link switches.
krisken schreef:samen met een Routerboard 2011 welke de eigenlijke routering doet (diverse ISP's).
Waarom doe je die niet gewoon op je CRS... het is per slot van rekening ook gewoon een router (wat op zich een voordeel is door het uitsparen van een extra toestel).
Ik zou het inderdaad gewoon op de CRS kunnen doen, maar dit is meer historisch gegroeid, en de configuratie is mee gegroeid. Wat betreft documentatie moet ik zeggen dat ik hierover toch een pak kan vinden, en vind een Mikrotik toch een stuk logischer in te stellen dan andere routers welke ik reeds onder handen heb gehad. Doch ik denk dat dit voornamelijk komt daar ik redelijk wat werk met Mikrotik als vrijwilliger van WirelessBelgië. Daar gebruiken ze namelijk niks anders...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”