Koperdraad stuk, wiens verantwoordelijkheid?

eensteven
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Koperdraad stuk, wiens verantwoordelijkheid?

Berichtdoor eensteven » 15 Jan 2015, 23:49

Ik was bij een kennis gaan zien naar zijn internet (Mobistar DSL), echter, de koperdraad die binnenkomt op zijn appartement maakte geen goed contact met de wandcontactdoos (zat los en brak af bij herbevestigen.) Ik stripte de kabel dus een beetje maar had daarbij wat weinig speling (achter verwarming slechts paar centimeter) en trok wat te hard waardoor er nu eigenlijk niets meer overschiet om mee te werken. Moet ik de verhuurder dan wel Mobistar/Belgacom aanspreken of is het mijn eigen verantwoordelijkheid om de verwarming van de muur te verwijderen en in de muur op zoek te gaan naar een stuk bruikbare koper?

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer

Re: Koperdraad stuk, wiens verantwoordelijkheid?

Berichtdoor Splitter » 16 Jan 2015, 00:22

stijgleiding is in principe de huisbaas.

belgacom is verantwoordelijk voor de kabel die tot beneden in de kelder binnenkomt, en voor het punt waarbij ze in het appartement aansluiten.
de kabel tussen die 2 punten (de stijgleiding dus) valt niet onder hun verantwoordelijkheid.

als het maar een stukje kabel is dat je nodig hebt, zou ik eerder zelf de moeite nemen om eraan proberen te geraken, ipv discussies te moeten hebben met de huisbaas...
ooit zal hier iets nuttigs staan

D3bian
Moderator
Moderator
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer

Re: Koperdraad stuk, wiens verantwoordelijkheid?

Berichtdoor D3bian » 16 Jan 2015, 09:54

Is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid. Ook al is de lijn tot en met de NTP Proximus verantwoordelijkheid (in appartementsgebouwen), de bekabeling tot aan elke appartement is verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar.

Ik zou je zelfs aanraden van onmiddellijk een nieuw paar te gebruiken gezien het huidige kapotgetrokken is (kan verderop ook nog hinder hebben)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Netwerken en Security”