De situatie was dat ik in de living eigenlijk al een goede ontvangst had met AP1, stabiel en gemeten downloadsnelheid van rond de 40à45 Mbit/s bij -55 tot -65 dBm. Absoluut geen slechte situatie dus.
Met Zero Handoff
Zero Handoff werkt in die zin dat het inderdaad een wifi gebruiker toewijst aan het access point met de beste signaalsterkte.
Als ik bij AP2 ga staan zijn de download- en uploadsnelheden en -stabiliteit slecht. Deze schommelen van 5Mbit/s tot (met wat geluk) 25Mbit/s.
In de buurt van AP1 zijn de download- en uploadsnelheden beter, maar ook niet wat ze waren.
Als ik dan AP1 uittrek, dan gaan de snelheden en de stabiliteit bij AP2 de lucht in (40Mbit/s en meer)
Zonder Zero Handoff
Dan maar eens zonder Zero Handoff proberen.
Simultaan gebruik (op andere band en andere SSID):
Indien ik verbind met AP1 blijf ik de oude snelheden behouden, maar als ik verbind met AP2 (met veel betere signaalsterkte op dezelfde plek in de living -45 dBm tot -30 dBm) moet ik mij tevreden stellen met een minder stabiele snelheid van ongeveer 30Mbit/s.
Niet simultaan (AP1 uitgetrokken en enkel AP2 aan):
Plots gaan de snelheden vlot naar 40Mbit/s en meer! Uh?
M.a.w. ik begrijp het niet meer

Ik heb beide AP's al van plaats gewisseld, de kabels voor de AP's aan een pc gehangen die vlot de lijn voltrekt (dus geen connectie probleem na de kabel), de POE injectoren gewisseld, zelfs shielded netwerkkabel gebruikt tussen POE injector en AP, maar, in de living blijft het slecht, ongeacht wat ik doe. Zelf het veranderen van de locatie en band van het AP in de living helpt nauwelijks.
Op dit moment sta ik op het punt te besluiten dat de Unifi Zero Handoff functie gewoon nog niet klaar is voor gebruik, toch niet bij mij thuis (terwijl het bij velen volgens de Ubiquiti community gewoon wel werkt met meestal ook veel meer AP's dan ik heb).
Graag had ik geweten of hier nog mensen zijn die ervaring hebben met Zero Handoff en Unifi.
Ter info: Unifi Controller Version 3.1.9, gebruik van speedtest.net en iperf (server op wifi android phone, client op vast netwerk met commando -c 192.168.30.193 -w 64kb -l 64kb -M 1400 -i 2 -t 60 testen)