PLC uitbreiden met wifi

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij mijn ouders hebben ze belgacom tv met een plc netwerk opgezet vermits er geen netwerkkabels liggen naar de living.
Ze willen graag een access point plaatsen om een betere wifi ontvangst te hebben.
Wat is de meest eenvoudige oplossing om dit klaar te krijgen.
Ze hebben een bbox2.

Dus over de bestaande plc loopt het belgacom tv signaal.
Hebben we dan sowieso een volledig nieuwe set van 2 adapters nodig die op de computerpoort is aangesloten van de bbox of zit er die andere plc ook al het internet signaal en moeten we alleen een extra plc plaatsen met een ingebouwd access point?

Hebben ze dit in de belgacom shop, of koop ik best iets anders.

Ps: een wifi repeater kan een eenvoudige oplossing zijn, maar ik houd niet zo van repeater omdat ze de snelheid verminderen.

Bedankt

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

theoretisch kan het zo:
BBOX2 routed mode zetten
De PLC waar je decoder aangesloten is, daar ipv de decoder een switch aan sluiten
waarop je uw decoder terug aansluit en eveneens je wifi accespoint

Maar ik heb dit zelf nog nooit praktisch uitgeprobeerd
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

sky schreef:Ps: een wifi repeater kan een eenvoudige oplossing zijn, maar ik houd niet zo van repeater omdat ze de snelheid verminderen.
Inderdaad, access point is beter :)

Zie ook Wifi roaming te gebruiken, dwz dat de SSID + Wachtwoord (ook encryptie methode) gelijk zijn!
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jackho schreef:De PLC waar je decoder aangesloten is, daar ipv de decoder een switch aan sluiten
waarop je uw decoder terug aansluit en eveneens je wifi accespoint
Er bestaan tegenwoordig powerlines met ingebouwde WiFI, bijvoorbeeld FRITZPowerline 546E
Dit toestel heeft 2 LAN aansluitingen en WLAN (vervangt dus PLC + switch + accesspoint).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

De wifi bereik van deze fritz zal zeker niet zo goed zijn als die van een gewone acces point.
En de kans is dat hij geen 3de powerline nodig heeft :)
Ook is deze niet goedkoop zoals alle fritz toestellen, prijs vanaf 89,90€.

Koop al mss een AP met 5 GHz.
Of AP + Switch voor 69€: http://www.routercenter.be/product/2490 ... 05-v2.html

Ik heb de Fritzbox 7360 en vind de wifi bereik niet zo mega.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: Er bestaan tegenwoordig powerlines met ingebouwde WiFI, bijvoorbeeld FRITZPowerline 546E
Dit toestel heeft 2 LAN aansluitingen en WLAN (vervangt dus PLC + switch + accesspoint).
Ik zie her en der de waarschuwing dat de 546e niet werkt in België door de Belgische penaarde. Is dat juist?

Dit zeggen ze:

"Waarom niet geschikt voor het Belgische netwerk?
Deze homeplug werkt in België niet naar behoren doordat het Belgische stopcontact is voorzien van een aardpen. De daarbij behorende stekkers zijn rond en hebben een gat waar de aardpen in past. De passthrough op deze homeplug kan zonder aarde geen elektriciteit meer doorvoeren waardoor het stopcontact op de homeplug onbruikbaar is."
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Van wat ik lees werkt de unit wel, maar kan je er verder geen stekker meer in steken, omdat hun beveiliging dat blijkbaar niet toelaat zonder dat de aarding geconnecteerd is, of zoiets.
Klinkt raar want dat zou betekenen dat je stekkers zonder aarding ook niet zou kunnen gebruiken, maar kom...
Dat gezegd zijnde hebben de meeste europese stekkers zowel rand- als penaarde en zie ik dus niet direct een probleem, tenzij de stekker die je erin wil steken dus een niet geaarde platte stekker is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt, dat klinkt logisch, dat alleen een ongeaarde platte stekker niet zou werken. Op foto's van de 546e zie ik ook de gebruikelijke constructie met pen- en randaarde, dus dat zou allemaal normaal moeten werken.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Alle Powerlines met geïntegreerd stopcontact ontbreken op de Belgische AVM-site: http://be.avm.de/producten/fritzpowerline/. Toch vreemd. Want dat een platte stekker zonder aarde niet zou werken, zou dan ook moeten gelden voor andere landen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, ik vind dat ook vreemd.
Maar de tekst zegt duidelijk dat een oude stekker met enkel pinaarde niet zou werken, omdat zonder aardingsconnectie de unit geen stroom zou leveren aan zijn stopcontact.
Platte stekkers zouden dan ook in geen geval mogen werken, ook niet in landen met randaarde.

Hoewel: mogelijk bedoelen ze dat als bij *hun* stekker geen aardingscontact waargenomen wordt (en die kan mogelijk enkel randaarde zonder gaatje zijn), dat dan hun stopcontact geen stroom levert.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Hoewel: mogelijk bedoelen ze dat als bij *hun* stekker geen aardingscontact waargenomen wordt (en die kan mogelijk enkel randaarde zonder gaatje zijn), dat dan hun stopcontact geen stroom levert.
En hoe zou men dat realiseren (geen idee of je kan detecteren of een aangesloten toestel aarding heeft of niet, volgens mij niet)... en zoals iemand al eerder schreef zou je het dan zelfs niet kunnen gebruiken voor een toestel dat geen aarding heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

geen idee of je kan detecteren of een aangesloten toestel aarding heeft of niet, volgens mij niet
Spanningsval L>N is 230V, spanningsval L>aarding is ook 230V. Zo kan je snel zelf meten of de aarding correct is aangesloten.
Als ik dat kan met een meettoestel, kan eender welk toestel dat ff zelf ook, zolang er maar stroom op staat :) (mijn meettoestel heeft een batterij om de meting te doen)

Over de grond van de zaak: uit een BE stopcontact steekt een aardings pin uit. Als de stekker van die 546E geen 'gaatje' heeft, kan je dat toestel nooit in de muur steken.
Vergeet ook niet dat 1200Mbps PLC's aarding gebruiken om MIMO te doen. Geen aarding -> neem dat de 600Mbps variant, die heeft geen aarding nodig.
Zwart
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jan 2014, 11:08
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Het blijkt een kwestie van (Belgische) wetgeving te zijn: pen en kinderbeveiliging verplicht. Technisch werkt het.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Spanningsval L>N is 230V, spanningsval L>aarding is ook 230V. Zo kan je snel zelf meten of de aarding correct is aangesloten.
Dan spreek je over de aarding van de plug naar je net... niet over de aarding die een toestel wat je op de plug aansluit al dan niet zou hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zwart schreef:Het blijkt een kwestie van (Belgische) wetgeving te zijn: pen en kinderbeveiliging verplicht. Technisch werkt het.
Volgens mij gewoon een verkeerde interpretatie door AVM van de (Belgische) wetgeving.
Pen en kinderbeveiliging zijn verplicht voor vaste stopcontacten (die dus mee gekeurd worden).
De regels laten echter een uitzondering toe: namelijk voor de stopcontacten die ingebouwd zijn in toestellen.

Volgens mij zijn de AVM homeplugs dus volledig legaal in België:
  • 1) de stekker is universeel: heeft dus zowel de (europse) randaarde, en een gat voor de (belgische) pinaarde (en deze zijn met elkaar verbonden.
    2) het passtrough stopcontact heeft alleen randaarde, en is dus ook legaal (wegens bovengenoemde uitzondering).
Er is dus geen enkele reden voor AVM om deze toestellen uit de Belgische markt te houden, en er is ook geen enkele reden waarom ze niet zouden werken!
Trouwens, als je via bol.com (of andere) bestelt, dan hebben deze webwinkels er geen probleem mee om dergelijke producten naar België te leveren.

PS. Vanzelfsprekend zal een ouderwetse Belgsiche (ronde) stekker er niet in passen, maar tegenwoordig zijn alle toestellen en snoeren toch voorzien van universele stekkers, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik heb een combinatie van 520E en 546E en die werkt perfect in België.
Alvorens het aan te kopen heb ik wel bevestiging gevraagd bij AVM. De enige die volgens AVM niet werkt in België is de 530E.

Ik heb voor deze gekozen omwille van de smart control (aan- en uitzetten vanop afstand). Helaas blijkt dat dit niet werkt als de adapter is aangesloten op een LAN-poort die voor TV is ingesteld.

edit: produkten zijn aangekocht via Amazon.de
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Hoe kan je op die PLC/wifi-extender van Proximus inloggen om het SSID/Wachtwoord/encryptie in te stellen?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

jackho schreef:Hoe kan je op die PLC/wifi-extender van Proximus inloggen om het SSID/Wachtwoord/encryptie in te stellen?
Voor zover ik weet kan dit niet, en kan je enkel via WPS de instellingen van een bestaand netwerk kopiëren.


Kent iemand het originele type van deze Proximus PLC-adapter?

Afbeelding
Afbeelding
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

op welk wifi kanaal stuurt zo'n proximus "plc adapter wi-fi extender" uit,
of hoe kan je vermijden dat die op het zelfde wifi kanaal uitzendt als deze van de b-box3?
Is het mogelijk om zijn wifi kanaal zelf in te stellen?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Niemand die mij hiermee een beetje kan verder helpen?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Proximus laat nog altijd zijn PLC 's maken door devolo eigenlijk al sinds dag 1.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

bedoel je hiermee dat je van deze PLC's het wi-fi kanaal kunt instellen zodat deze niet op het zelfde kanaal staat als deze van de B-box 3, om te vermijden dat ze elkaar storen?
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

1) modem instellen op kanaal dat je met PLC wil en WPS synchronisatie uitvoeren, daarna de modem terugzetten op vorig kanaal

of

2) devolo Cockpit software installeren en inloggen met 'admin' en wachtwoord dat op PLC staat (misschien zelfs software niet nodig en direct 192.168.1.10 of dergelijke openen mogelijk indien niet in conflict met ander apparaat tenzij niet op netwerk aangesloten)
https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... gina-34064
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”