Betaalbare oplossing thuisnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Recent is telenet hun modem/router komen plaatsen. Hierop zijn 4 RJ45 ingangen voorzien.
Uiteraard is dit ruim onvoldoende én ben je dan afhankelijk van de telenetrouter...

Daarom zou ik het thuisnetwerk een beetje willen "aanpassen" zodat alles wat veiliger en optimaler wordt.
Hierbij denk ik aan het plaatsen van een 24 poort switch. Hierop kunnen alle aansluitingen dan toekomen.

Vermoedelijk dient er op deze switch wat gewijzigd te worden qua vlans? Want voor digicorders is waarschijnlijk een andere vlan aangeraden/nodig?
En ga je dan voor een layer 3 switch (die meestal erg veel geld kosten), of plaats je een simpele switch met een router ervoor?
Of is zelfs die router niet nodig..

Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg, als leek is het moeilijk uit te leggen :)

alvast bedankt!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Nee als je er geen extra router bijzet kan je gewoon je grote switch in de Telenet Homegateway pluggen en werken alle poorten voor digi* of internet.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er is net een nieuwe routerboard uitgekomen die mogelijk interessant en betaalbaar voor je is:
http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-IN
Afbeelding
Er is er ook één met wifi.

Webshop die ze aanbiedt: http://www.interprojekt.com.pl/mikrotik ... 4_286.html
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

I like! Misschien toch eens mijn dlinkjes aan de kant zetten :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Tomsworld schreef:Nee als je er geen extra router bijzet kan je gewoon je grote switch in de Telenet Homegateway pluggen en werken alle poorten voor digi* of internet.
Ja dat klopt, maar dan laat je je telenetrouter "kiezen" wat er gebeurt... Hierop heb je zelf geen controle... Dan hangt je NAS vb. rechtstreeks aan de telenetrouter, terwijl je zulke dingen misschien toch liever apart houdt?
NuKeM schreef:Er is net een nieuwe routerboard uitgekomen die mogelijk interessant en betaalbaar voor je is:
http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-IN
Afbeelding
Er is er ook één met wifi.

Webshop die ze aanbiedt: http://www.interprojekt.com.pl/mikrotik ... 4_286.html
Die met wifi lijkt me wel wat. Maar wat zijn de mogelijkheden hier?
Verbind je je telenetrouter dan gewoon met deze routerboard en kan je dan alles ivm vlans, ip's, dhcp, ...?



Alvast bedankt voor de snelle antwoorden!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wel, die Routerboard draait RouterOS. Dit OS heeft heel wat mogelijkheden (eigenlijk alles waar een thuisgebruiker maar van kan dromen) en biedt een redelijk goede interface (Winbox), naast een webinterface of command line. Er is een leercurve, maar je krijgt er ook iets voor terug. Je kan ook gewoon een merk huis tuin en keuken router + extra switch kopen, eventueel zelfs een router die dan ook DD-WRT of Openwrt ondersteunt, maar mijn voorkeur gaat toch uit (ook gezien de prijs) naar een Routerboard.
De Routerboard hierboven bevat alle router- + switchmogelijkheden. Dus VLANs, DHCP-server, etc. zijn geen enkel probleem.

Zelf heb ik ook een Routerboard (zie topic) en een extra switch aangezien toen bovenstaande model nog niet uit was, anders was ik daar waarschijnlijk voor gegaan).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier ook 3 routerboards (1 in het datacenter, 2 thuis) en héél tevreden van! Zoals men reeds zegt : je hebt een leercurve maar je krijgt er heel wat voor terug!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Is de webshop die hier is doorgegeven te vertrouwen? Of hebben jullie deze elders besteld?
En hoe lang is het wachten op de levering (komt van Polen?)?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb zelf mijn Routerboard daar besteld. Reken wel dat er nog een schep bovenop die prijs komt (BTW, transport,...).
Als ze in stock zijn gaat het vrij vlot. Anders is het wachten tot de stock binnen komt, maar ze mailen dan een indicatiedatum + de vraag of je nog wil doorgaan met je aankoop. Geen idee hoe de shop is i.v.m. service na verkoop.
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

komt idd op 180 a 185 euro dan.. dan vraag ik me af of je niet beter in een nederlandse of waalse shop besteld en gaat afhalen :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik koop ook alles via die Poolse shop, levering binnen de 2 dagen als ze het op stock hebben. Dienst na verkoop is (telefonisch en via email) goed te noemen, al een DOA moeten opsturen en dat werd snel en correct in orde gebracht.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Maar er komt makkelijk 60 euro bij voor de verzending?
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

23% btw en transportkosten kan je berekenen op de website.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Zijn er eigenlijk nog andere betaalbare oplossingen?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

pfsense (alix 3d13 bvb of op een Pentium 3 bvb).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Een simpele 24-poorts gigabit switch voldoet ook gewoon :)
In de huidige opstelling hoeft het zelfs niet eens een managed switch te zijn.
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Ik kan ook aan een goedkope (75 euro) Netgear GS724T komen. Wat is dan de voorkeur? Wrt54g2 router met deze switch achter (want deze switch moet een router hebben vermoed ik?) of toch de routerboard?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Je hebt niet expliciet een router nodig, je kan gewoon de Telenet modem/router blijven gebruiken. Als je er een eigen router wil tussen steken, kan dat, maar heb je een managed switch nodig (zoals de Netgear GS724T die je aanhaalde) zodat je VLAN's kan definiëren voor je digicorders.

Ik zou in het laatste geval (een eigen router) wel opteren voor iets anders dan de WRT54G2, ik betwijfel of die meer dan 60Mbps WAN<->LAN trekt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

babbelut schreef: Hierbij denk ik aan het plaatsen van een 24 poort switch. Hierop kunnen alle aansluitingen dan toekomen.
En ga je dan voor een layer 3 switch (die meestal erg veel geld kosten), of plaats je een simpele switch met een router ervoor?
Of is zelfs die router niet nodig.
Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg, als leek is het moeilijk uit te leggen :)
Geen idee waarom jij perse een router wil, of een managed switch, of welke ingewikkelde oplossing ook ...
Zoals al enkele keren aangehaald, heb jij méér dan voldoende met een switch die je aansluit op je Telenet modem.

Je zegt zelf dat je een leek bent, dus neem ik aan dat je geen speciale applicaties gebruikt die perse een bijkomende router vereisen.
De telenet router (aangevuld met een switch, en eventueel een bijkomend WiFi access point) zou in principe alles moeten kunnen, wat jij van jouw thuisnetwerk kan verwachten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Ik heb nog enkele goedkope 12 poorts 10/100 MB cisco switches staan (managable), 25€.
Kan je etherchannel ook nog gebruiken :lol:
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Alleszins een leek qua networking :)

Ik wil wel verschillende netwerken kunnen definiëren, eentje privé, eentje digicorders, eentje guest mss, enz.

Wat is dan het verschil in mogelijkheden tussen de routerboard en de netgear...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

babbelut schreef:Alleszins een leek qua networking :)
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je er de nodige tijd en moeite wil in investeren.
babbelut schreef:Ik wil wel verschillende netwerken kunnen definiëren, eentje privé, eentje digicorders, eentje guest mss, enz.
Privé en digicorders heb je eigenlijk met de standaard TN modem/router... en je guest is het TN Homespot... maar ik veronderstel dat je meer wil, al moet je je wederom afvragen of je hier geld, tijd en moeite wil aan geven ?
babbelut schreef:Wat is dan het verschil in mogelijkheden tussen de routerboard en de netgear...
Een beetje simplistisch... een echte router versus huis-tuin-en-keuken spul.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Hoe kunnen die routerboards omgaan met torrents?

Want als ik nu iets binnentrek zit mijn huidige (consumer routerke met ddwrt) zo zwaar te werken dat ongeacht van de QoS settings alles gewoon plat getrokken wordt door de toevloed aan connecties.
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Voornaamste reden om het allemaal wat ingewikkelder te maken is dat je dan zelf controle hebt. Zo heb ik vb geen zin om mijn NAS zomaar op het privé-stuk van telenet los te laten.
Net zoals ik wil dat bezoekers connecteren op een public gedeelte (en homespot kan niet altijd. Daarvoor moet de gast ook Telenet hebben).

Voor zover ik het begrijp moet je dan je poorten kunnen opdelen in verschillende vlans? En krijgen ze dan een IP naargelang welke vlan het is. Welke zaken behalve dit zijn nog aan te raden en mogelijk binnen de leercurve :)

boran_blok schreef:Hoe kunnen die routerboards omgaan met torrents?

Want als ik nu iets binnentrek zit mijn huidige (consumer routerke met ddwrt) zo zwaar te werken dat ongeacht van de QoS settings alles gewoon plat getrokken wordt door de toevloed aan connecties.
Heb ik ook al gemerkt, had hiervoor een wrt54g2 staan en als de nas wat veel torrents wou binnentrekken liep het inderdaad in de soep :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

boran_blok schreef:Hoe kunnen die routerboards omgaan met torrents?

Want als ik nu iets binnentrek zit mijn huidige (consumer routerke met ddwrt) zo zwaar te werken dat ongeacht van de QoS settings alles gewoon plat getrokken wordt door de toevloed aan connecties.
Hier is dat alvast geen probleem :)
Je kan deze ook limiteren als je wenst etc

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan natuurlijk een goedkopere niet-managed switch kopen en aan je Telenet router hangen. Op een beetje NAS kan je ook firewall rules instellen om die zo extra af te schermen. Op die manier kan je goedkoop en eenvoudig te werk gaan.

Wil je wat verder gaan (om welke reden dan ook, zoals extra laag veiligheid, segmentering met rechten, uit leergierigheid, ...) en je denkt richting VLAN's, dan ga je waarschijnlijk een managed switch nodig hebben en routing tussen de VLAN's (vandaar de router dus).

Je zal dus eerst voor jezelf moeten uitmaken wat je wil en tot op welk niveau je het ziet zitten om wat te investeren, prutsen en bij te leren. Daarna kan je bekijken hoe en met wat je je doelstellingen kan bereiken.
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Routerboard is besteld, versie met wireless :)
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Routerboard is toegekomen, wat een superafhandeling van InterProjekt!

Nu is de volgende hindernis dat dit routerboard heel veel opties heeft en ik niet weet welke ik kan/ga gebruiken :)

Zoals al eerder aangehaald is het de bedoeling dat één poort van het routerboard wordt verbonden met de router van telenet, dit om de digicorders van een ip en internet te voorzien en om de overige apparaten van internet te voorzien.
De digicorders krijgen hun ip dus van de telenetrouter, de overige apparaten wil ik zelf een ip via dhcp toekennen.

Vervolgens wil ik ook een drietal "gescheiden" netwerken: Digicorders - prive - guest.
De digicorders gaan allemaal via lanpoorten, de prive omvat een paar gedefinieerde poorten + de onboard wireless, de guest omvat één lanpoort waaraan een ap is aangesloten.

Behalve deze zaken weet ik niet wat nog aangeraden is...

Wie kan er advies enzovoort geven? Ik heb al wat info doorgelezen over de routerboard maar om deze te configureren blijft het voor mij nog wat moeilijk te begrijpen :)


bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vertel eens eerst wat je van switchen hebt (VLAN support of niet) en hoe je alles wil/gaat aansluiten.

Was je TN trouwens een modem only of een combi ?
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Het is een routerboard met 24 aansluitingen. Hierop zal alles aangesloten worden. Ik weet dat dit qua security mss beter kan maar ik wou één overzichtelijk apparaat dat alles doet :) Dus elke aansluiting op de routerboard gaat naar een aansluiting voor pc-digicorder-ap-nas-....

De telenetmodem/router is niet enkel een modem. Deze is ook in staat om aan de digicorders een IP te geven in een bepaalde range en aan andere apparaten een ip uit een andere range (de laatste zijn niet meer nodig, daar ik dit door de routerboard wil laten doen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

babbelut schreef:Behalve deze zaken weet ik niet wat nog aangeraden is...
Begin bij het begin zou ik zeggen... trouwens er zijn een gelijkaardig topics geweest van NukeM, krisken, mezelf, ... al denk ik dat we wel allemaal managed swicthes gebruiken in combinatie met het Routerboard.
babbelut schreef:Wie kan er advies enzovoort geven? Ik heb al wat info doorgelezen over de routerboard maar om deze te configureren blijft het voor mij nog wat moeilijk te begrijpen :)
Tja, het is geen hui-tuin-en-keuken routertje... je moet echt wel weten waar je mee bezig bent (maar ik denk dat dat op voorhand is duidelijk gemaakt).
babbelut
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2013, 10:58

Een beetje advies over hoe een vlan maken, hoe poorten hier aan toewijzen, misschien wat uitleg over bepaalde termen zou al een heel eind helpen...

tx!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zou zeggen... start eens met het volgende te lezen; http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:TOC
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

babbelut schreef:Een beetje advies over hoe een vlan maken, hoe poorten hier aan toewijzen, misschien wat uitleg over bepaalde termen zou al een heel eind helpen...

tx!!
En anders contact opnemen bij de winkel waar je het gekocht hebt. Meestal als je normale prijzen betaald helpen ze je graag mee
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”