utp kabel cat 5 of cat 6

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

ga ik een verschil merken in snelheid als ik een cat 5 of een cat 6 gebruik voor van de modem naar mijn pc,?

kabel is wel maar paar meter lang?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

CAT 5e bedoel je? CAT 5 is voor fast ethernet, heb je gigabit ethernet configuratie dan heb je minstens CAT 5e nodig. Ook hebben ze een (minimaal) verschil in MHz en resistentie tegen interferentie, maar voor gewoon gebruik maakt het niet veel uit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

wij hebben op het werk cat6 zo heel platte utp kabel....
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

neen, je gaat geen verschil merken tussen cat5e en cat6
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

dommelgebruiker schreef:wij hebben op het werk cat6 zo heel platte utp kabel....
Ja, hier heb ik platte cat7, die platte zijn wel bijzonder handig, ook in huis.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

dommelgebruiker schreef:kabel is wel maar paar meter lang?
is dat kabel die je in buizen gaat trekken en in de muur afwerken, want dan zou ik ineens voor de beste kwaliteit gaan, omdat die toch wel een jaar of tien/twintig moet meegaan. Zelfs voor eenvoudiger weggewerkte kabel, lijkt mij het prijsverschil nu ook niet echt de moeite om niet voor minstens Cat6 te kiezen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

als je een utp kabel moet leggen van 20 meter naar een router die in de slaapkamer staat en dan nog eens van die router start naat een andere in de kamer verder ongeveer 10 met wat kopen we het best cat 6 cat 7 of cat 8 met de snelheden die telenet nu aanbied 500/40.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Cat 5e is voldoende, maar sommige zullen zeggen dat je dan best glasvezel trekt. Wil je zeker zijn voor 20 jaar, dan zou ik cat 6 leggen, dat kan tot 10GBit aan
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

CAT 5 = 100Mbps tot 100meter
CAT5e = 1Gbps tot 100meter
CAT 6 = 1Gbps tot 100meter (10Gbps op korte afstanden)
CAT6a = 10Gbps tot 100meter
CAT7 = 10+Gbps tot 100meter

Dit is wat ik mij zo herriner.
Verschil merk je niet echt tussen Cat5e en CAT6 op een paar meter.
CAT6 is wel dikker dan CAT5e en dus minder flexibel (Hier heb ik alles in CAT5e, 940mbps met gemak :) )
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Cat 6 is idd beperkt tot 55 meter voor 10 Gbit. Info van Wikipedia. Je moet al een groot huis hebben wil je over de 55 meter kabel moeten gaan. Mijn zijn niet langer dan 30 meter.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

mailracer schreef:Cat 6 is idd beperkt tot 55 meter voor 10 Gbit. Info van Wikipedia. Je moet al een groot huis hebben wil je over de 55 meter kabel moeten gaan. Mijn zijn niet langer dan 30 meter.
Sommige mensen verbinden het ene punt van hun huis naar het andere, als ik dit zou willen doen (Switch -> garage) zou ik fiber nemen.
Maar aangezien het hier over "maar een paar meter" gaat zal CAT5e/CAT6(a) al zeer goede resultaten geven.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fiber ? Dan heb je toch apparatuur nodig om het te installeren en de skills. Een normale installateur heeft het al moeilijk genoeg om een RJ tang te gebruiken of de kleuren correct aan te sluiten in de contactdozen of patchpaneel. Ik ga er dan vanuit dat je wat kan lenen van je werkgever. Mss kan je wat meer info geven hoe je zelf vezels kan aanleggen in je huis.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

mailracer schreef:Fiber ? Dan heb je toch apparatuur nodig om het te installeren en de skills. Een normale installateur heeft het al moeilijk genoeg om een RJ tang te gebruiken of de kleuren correct aan te sluiten in de contactdozen of patchpaneel. Ik ga er dan vanuit dat je wat kan lenen van je werkgever. Mss kan je wat meer info geven hoe je zelf vezels kan aanleggen in je huis.
Heb zelf (nog) geen fiber liggen in huis, nog niet nodig, ook nog nooit een connector op een fiber cable gestoken.
Maar als je fiber in huis wil zal het wel lukken. (voordeel is dat switches goedkoper zijn voor fiber)
Een RJ tang gebruiken en kleuren codes vind ik (persoonlijk) niet moeilijk.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je reageerde op de post die voor je antwoord komt, dan is het niet nodig die in een quote te zetten. Tenzij je op een bepaalde zin reageerde, dan is het toegelaten. Weet zelf niet waarom. Ter info.

Wij gebruiken vezel op het werk en je kan de installatie niet vergelijken met het gebruik van een rj-tang, als je dan zegt dat je vezel zou aanleggen, dan verwacht ik dan ook dat je weet hoe het moet.
Laatst gewijzigd door mailracer 09 jan 2018, 22:50, in totaal 2 gewijzigd.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

mailracer schreef:Als je reageerde op de post die voor je antwoord komt, dan is het niet nodig die in een quote te zetten. Tenzij je op een bepaalde zin reageerde, dan is het toegelaten. Weet zelf niet waarom. Ter info.
Er kan altijd een post komen als ik aan het posten ben, ik zal er op letten :P
mailracer schreef: Wij gebruiken vezel op het werk en je kan de installatie niet vergelijken met het gebruik van een rj-tang, als je dan zegt dat je vezel zou aanleggen, dan verwacht ik dan ook dat je weet hoe het moet.
zoals ik al gezegd had, heb ik het nog niet gedaan, LC connector ziet er wel makkelijk uit.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

http://www.legrand.be/sites/default/fil ... ure_NL.pdf

Meer info hier te vinden, maar wij hebben thermische lassen met een apparaat van rond de 5000 euro. Wat duur voor thuis niet
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”