pfsense => load balancing zonder vast IP
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Voor mijn pfsense server op te zetten heb ik de documentatie gebruikt die staat op http://doc.pfsense.org/index.php/Multi- ... sion_1.2.x. Op deze manier heb ik meerdere ISP's (Telenet, scarlet vdsl en dommel cityline) verbonden met mijn netwerk. 100% load balanced is het niet echt merk ik, maar voldoende voor mijn toepassingen.
Volgens de tutorial moet alles dat binnenkomt een eigen vast IP hebben, dus heb ik voor de vdsl+cityline de sagem vdsl modem gebruikt en voor de telenet lijn een gewoon dlink routertje, en deze geconfigged als volgt:
Scarlet vdsl = 10.1.0.2 (pfsense) - 10.1.0.1 (sagem)
Telenet = 10.2.0.2 (pfsense) - 10.2.0.1 (dlink router)
Dommel = 10.3.0.2 (pfsense) - 10.3.0.1 (sagem)
Nu wil ik het vast IP dat ik heb bij Dommel eens gaan gebruiken voor mijn servertje online te zetten. Maar dan zou ik een dubbele NAT moeten doen : eerst via de sagem modem en dan via de pfsense bak naar de server. Iets dat zeker niet aan te raden is.
Kan ik dus pfsense nog perfect laten draaien met load-balancing als ik de pfsense zelf het IP laat opvragen dmv DHCP (en dus sagem enkel als modem dient) of moet ik nu kiezen om ofwel load-balancing te doen ofwel het vast IP gebruiken?
Reden = Ik zit te denken om Dommel te verwijderen en deze te vervangen door dxadsl, dat meerdere vaste ip's aanbied, zie ander topic in deze categorie.
Kris
Volgens de tutorial moet alles dat binnenkomt een eigen vast IP hebben, dus heb ik voor de vdsl+cityline de sagem vdsl modem gebruikt en voor de telenet lijn een gewoon dlink routertje, en deze geconfigged als volgt:
Scarlet vdsl = 10.1.0.2 (pfsense) - 10.1.0.1 (sagem)
Telenet = 10.2.0.2 (pfsense) - 10.2.0.1 (dlink router)
Dommel = 10.3.0.2 (pfsense) - 10.3.0.1 (sagem)
Nu wil ik het vast IP dat ik heb bij Dommel eens gaan gebruiken voor mijn servertje online te zetten. Maar dan zou ik een dubbele NAT moeten doen : eerst via de sagem modem en dan via de pfsense bak naar de server. Iets dat zeker niet aan te raden is.
Kan ik dus pfsense nog perfect laten draaien met load-balancing als ik de pfsense zelf het IP laat opvragen dmv DHCP (en dus sagem enkel als modem dient) of moet ik nu kiezen om ofwel load-balancing te doen ofwel het vast IP gebruiken?
Reden = Ik zit te denken om Dommel te verwijderen en deze te vervangen door dxadsl, dat meerdere vaste ip's aanbied, zie ander topic in deze categorie.
Kris
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
Niemand die mij hiermee kan helpen?
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Het heeft even tijd genomen, maar inmiddels draait pfsense 2.0 beta 4 (uit sinds vandaag) op mijn pfsense bak, en werken de routeringen perfect (switch tussen dommel.com en scarlet.be). Echter heb je wel fixed ip's nodig : PPPOE sessies vanuit de pfsense lukken dus niet (moet gaan via het IP van je bbox bvb).
Howto : http://forum.pfsense.org/index.php/topic,28121.0.html
Howto : http://forum.pfsense.org/index.php/topic,28121.0.html
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Resultaten van pfsense load balancing tussen Scarlet VDSL en Dommel VDSL
Scarlet VDSL = 25/3.5
Dommel VSDL = 30/4.5

Scarlet VDSL = 25/3.5
Dommel VSDL = 30/4.5

Telefonie = EDPnet + OVH
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Hehe 45/6 via Scarlet terwijl hun hoogste profiel 25/3.5 is 
Dit is exact waar ik naar op zoek was. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Dit is exact waar ik naar op zoek was. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 22 feb 2011, 09:25, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Als ik je kan helpen, let me know 

Telefonie = EDPnet + OVH
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
hey even een vraag je dus je hebt verschillende connecties als een trunk opgesteld, met vaste IP's, .. dat intresseert me wel maar hoe heb je dit in godsnaam klaargespeeld, want als trafiek langs een bepaalde connectie loopt neemt het toch het IP aan van die connectie of zie ik dat verkeerd.
Dus je speedtest zou toch minstens 2 ip's bevatten? ook bevat die pfsense box ook usb om er een failover 3g op te hangen, lijkt me wel interessant ..
Dus je speedtest zou toch minstens 2 ip's bevatten? ook bevat die pfsense box ook usb om er een failover 3g op te hangen, lijkt me wel interessant ..
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Mijn eerste reactie was ook dat het onmogelijk was om met een speedtest gelijktijdig gebruik te maken van verschillende internetverbindingen (verkeer komt dus inderdaad van verschillende ip-adressen), maar het werkt echt prima 

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Je kan toch perfect pppoe via pfsense doen en bbox als modem gebruiken.
Ik heb een tijdje die opstelling met telenet gedraaid. Nu nog maar dan zonder telenet dus geen load balancing meer.
Ik heb een tijdje die opstelling met telenet gedraaid. Nu nog maar dan zonder telenet dus geen load balancing meer.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
ja dat is wat ik binnenkort wil gaan proberen ...
Snap ook niet waarom hij zegt dat die niet kan ? of misschien kan het nu met laatste versie wel ?
Want heeft weinig nut vind ik de PPOE sessie op de bbox2 te maken .. verlies je toch veel mogelijkheden op die Pfsense lijkt me
Snap ook niet waarom hij zegt dat die niet kan ? of misschien kan het nu met laatste versie wel ?
Want heeft weinig nut vind ik de PPOE sessie op de bbox2 te maken .. verlies je toch veel mogelijkheden op die Pfsense lijkt me
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ik zeg niet dat het niet kan ik probeer enkel het nut er van in te zien. Bv jij hebt statische IP en wil load balancing voor webserver met die opstelling gaat dit gewoon niet. Ik weet wel niet of je het zou kunnen bereiken met een IPN, .. weet niet hoe die routing wordt uitgevoerd. Dit is een opstelling die enkel nuttig is voor downloaden van verschillende sites, .. maar eens je httpd gaat proberen te draaien heeft dit volgens mij weinig of geen zin.Petervanakelyen schreef:Mijn eerste reactie was ook dat het onmogelijk was om met een speedtest gelijktijdig gebruik te maken van verschillende internetverbindingen (verkeer komt dus inderdaad van verschillende ip-adressen), maar het werkt echt prima
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Pfsense (althans de stable momenteel, dno over de beta 2.0) ondersteund maar 1 PPOE verbinding, de OPT verbindingen supporten dat niet.rpr schreef:Je kan toch perfect pppoe via pfsense doen en bbox als modem gebruiken.
En gezien dat krisken met 2x VDSL zit, kan hij niet beide late dialuppen via de pfsense .
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- krisken
- userbase crew
Ik kan wel beide laten een dial-up doen : met pfsense 2.0 gaat dat perfect! 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Nice, misschien toch eens de 2 overwegen dan... al draai ik nie graag beta soft.
Al iets van bugs of probs tegengekomen Krisken ?
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Maar daarover kun je geen failover over doen toch? (een jaar geleden toch niet).krisken schreef:Ik kan wel beide laten een dial-up doen : met pfsense 2.0 gaat dat perfect!
De bugs kun je bekijken op het forum, zijn echt kleine bugs waar je wss nooit mee te maken krijgt.Nice, misschien toch eens de 2 overwegen dan... al draai ik nie graag beta soft.
Ze kondigden in november al aan dat ze een RC gingen lanceren (nu nog beta 5).Is geen MS beta he.
Iemand ervaring met CF's en pfsense? zijn CF 233x echt merkbaar sneller in gebruik met pfsense ?
(& ben aan het twijfelen tussen full install op CF (via vmware wegschrijven) of nanobsd install (packages)).
- krisken
- userbase crew
Helaas, die heb ik niet. Wel kan het zijn dat er binnenkort een europese mirror gaat komen voor de snapshots.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
pfSense-2.0-BETA5-4g-i386-20110203-0154-nanobsd-upgrade.img kan ik niet meteen gebruiken voor een clean install vermoed ik (toch maar even aan het wegschrijven) ?
btw hoe ga je via cmd naar d: in Windows 7 (gebruik nu vmware met xp) ?
btw hoe ga je via cmd naar d: in Windows 7 (gebruik nu vmware met xp) ?
-
- Elite Poster
Eigenlijk kan ik nu alleen maar de oude v1.2.3 flashen en erna de update (via GUi/SSH) erop zetten of kan ik via physdiskwrite ook de update wegschrijven(evt. ook zonder v1.2.3) ? (update is 2/4GB: 1 van de 2 nanobsd automatisch aangemaakte partities) ?
-
- Elite Poster
Zou mooi zijn, helaas nog steeds offline.krisken schreef:Helaas, die heb ik niet. Wel kan het zijn dat er binnenkort een europese mirror gaat komen voor de snapshots.
Een RC zou nog beter zijn, mss gaan ze ondersteuning voor ipv6 bieden in pfsense 2.0 ipv pfsense v.2.1 en is de RC daarom uitgesteld.
Loadbalancing over 2 PPPoe sessies gaat toch nog altijd niet (static gateways nodig toch) ? (ClearOS: gratis: kan dit!)
- krisken
- userbase crew
Er zijn how-to' svoor 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ja, via static gateway's/static ip's gaat het zeker werken (vroeger nog gedaan, +-1.5j geleden), met 4 pppoe sessies (5 * Pfsense virtual machines).
Die 233x CF kaartjes zijn wel erg snel (wegschrijven PfS. 1.2.3 4.2GB) duurde maar een half uurtje tov enkele uren (normaal)
Hierna upgraden naar pfSense-2.0-BETA5-4g-i386-20110203-0154-nanobsd-upgrade.img (stond nog op mn hdd)
& 3G-usb-modem configureren (dmesg=>usb0).
Die 233x CF kaartjes zijn wel erg snel (wegschrijven PfS. 1.2.3 4.2GB) duurde maar een half uurtje tov enkele uren (normaal)

Hierna upgraden naar pfSense-2.0-BETA5-4g-i386-20110203-0154-nanobsd-upgrade.img (stond nog op mn hdd)

- Kitt
- Elite Poster
Ik wil hier ook eens wat experimenteren met Pfsense ..
Heb hier nog een ouder pcke denk VIA C3 ofzoiets ( x86 based dus met VGA etc ) en 3 lans Realtec .
Ook is eer een CF slotje op moederbord .. welke file schrijf ik best met psywrite ?
Zijn die nanobsd voor i386 of speciale bordjes ? ( alix etc )
Kan natuurlijk de live cd installer pakken maar dan moet ik ook nog een cdrom aan de spul hangen .. en installeren op CF is niet ideaal ( read/writes )
Zou deze lukken : http://files.chi.pfsense.org/mirror/dow ... bsd.img.gz ? ( heb een 2GB Cf kaartje )
Heb hier nog een ouder pcke denk VIA C3 ofzoiets ( x86 based dus met VGA etc ) en 3 lans Realtec .
Ook is eer een CF slotje op moederbord .. welke file schrijf ik best met psywrite ?
Zijn die nanobsd voor i386 of speciale bordjes ? ( alix etc )
Kan natuurlijk de live cd installer pakken maar dan moet ik ook nog een cdrom aan de spul hangen .. en installeren op CF is niet ideaal ( read/writes )
Zou deze lukken : http://files.chi.pfsense.org/mirror/dow ... bsd.img.gz ? ( heb een 2GB Cf kaartje )
-
- Elite Poster
welke file schrijf ik best met psywrite ?
bij 4GB:
4GB-nanobsd-i386-.... (de GUi van p.diskwrite kun je gebruiken via virtual machine in win xp)
cmd: psywrite -u file (partitie goed opletten)!
nanobsd is niet alleen voor alix.
SSD (hdd) nemen of een goeie CF (kan veel verdragen).
bij 4GB:
4GB-nanobsd-i386-.... (de GUi van p.diskwrite kun je gebruiken via virtual machine in win xp)
cmd: psywrite -u file (partitie goed opletten)!
nanobsd is niet alleen voor alix.
ja!Zou deze lukken : http://files.chi.pfsense.org/mirror/dow ... bsd.img.gz ? ( heb een 2GB Cf kaartje )
SSD (hdd) nemen of een goeie CF (kan veel verdragen).
- Kitt
- Elite Poster
Ondertussen ben ik al een heel stuk verder ( dank aan Silcencer voor me op de goede weg te helpen ) .
Momenteel pfSense-2.0-BETA1-2g-20100322-1325-nanobsd op een CF kaartje van 2Gig via physdiskwrite ( onder W7 32bit ) geschreven .
Nullmodem kabeltje tussen pc en pctje waar pfsense op gaat draaien ( VIA Samuel 2 - 800mhz) .
LAN & WAN kunnen instellen via de nullmodem kabel ,maar webserver had kuren ( crashte veel ) .
Bleek er maar 64mb ram in te steken .. nu 256mb ( sdram pc133 lol ) erin gestopt en draait al stuk stabieler .
Nu de rest .. PPOE op de WAN en Dhpc op de lan en we kunnen testen
Het bordje die ik gebruik is het volgende http://www.sys-media.it/cv860a.html ( gratis gekregen van iemand die het ging wegsmijten )
PS : bestaat er een update die ik via de webif of console kan upgraden ( naar beta5 .. die vond ik niet voor 2GB nanobsd )
Momenteel pfSense-2.0-BETA1-2g-20100322-1325-nanobsd op een CF kaartje van 2Gig via physdiskwrite ( onder W7 32bit ) geschreven .
Nullmodem kabeltje tussen pc en pctje waar pfsense op gaat draaien ( VIA Samuel 2 - 800mhz) .
LAN & WAN kunnen instellen via de nullmodem kabel ,maar webserver had kuren ( crashte veel ) .
Bleek er maar 64mb ram in te steken .. nu 256mb ( sdram pc133 lol ) erin gestopt en draait al stuk stabieler .
Nu de rest .. PPOE op de WAN en Dhpc op de lan en we kunnen testen

Het bordje die ik gebruik is het volgende http://www.sys-media.it/cv860a.html ( gratis gekregen van iemand die het ging wegsmijten )
PS : bestaat er een update die ik via de webif of console kan upgraden ( naar beta5 .. die vond ik niet voor 2GB nanobsd )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
Dat is wel een heel oude build, heb nog een 4g nanobsd liggen van begin deze maand (op laptop
): beta1: zou ik mij niet aan wagen.

: jep: maar snapshot server is down he. (via serial,ssh:aanzetten of webgui).update die ik via de webif of console kan upgraden
Laatst gewijzigd door silencer 27 feb 2011, 23:53, in totaal 1 gewijzigd.
- Kitt
- Elite Poster
Was de enige 2Gig die ik nog ergens vond op een server ergens 
En met die 4G upgrade ben ik niet veel hé ...( daarom dat ik eventueel een 4G cf kaartje ging aanschaffen )
Ssh staat uiteraard al aan , serial werkt ook , web ook .. enige probleem is die snapshot server
Deze heb ik ook staan pfSense-2.0-BETA5-4g-i386-20110125-0753-nanobsd.img ( maar heb geen 4gig CF )

En met die 4G upgrade ben ik niet veel hé ...( daarom dat ik eventueel een 4G cf kaartje ging aanschaffen )
Ssh staat uiteraard al aan , serial werkt ook , web ook .. enige probleem is die snapshot server

Deze heb ik ook staan pfSense-2.0-BETA5-4g-i386-20110125-0753-nanobsd.img ( maar heb geen 4gig CF )
- krisken
- userbase crew
Downloaden die handel 

Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Hou ons up to date 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Hier wel,moest wel zelf alle pppoe gegevens invoeren, 2.0 kon deze niet migreren.Kitt schreef:Ondertussen auto rebootje gehad en jawel 2.0RC1 draait
Nu es de WAN aansluiten aan de BBOX2 en kijken of ik connectie krijg via PPOE
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Ja! Hier is ie ook binnen
Tijd voor een frisse installatie 

- krisken
- userbase crew
Blijkbaar héél wat animo op UB voor pfsense. Hebben mensen zin om eens BGP te proberen onder elkaar? 

Telefonie = EDPnet + OVH
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Tijd om wat documentatie te gaan doorlezen 

- Kitt
- Elite Poster
@kriske voorlopig niet zenne .. bpg is leuk maar kan ook de boel serieus in de war doen sturen haha
Eerst maar es met de basic verder doen ...( lees het gebruiken als router ipv DD-WRT ) .
Eerst maar es met de basic verder doen ...( lees het gebruiken als router ipv DD-WRT ) .
- krisken
- userbase crew
Kitt : laat maar iets weten, ben samen met Tim.Bracquez (ander lid op t forum) bezig met een projectje 
update started

update started

Code: Selecteer alles
Auto Update Download Status
----------------------------------------------------
Current Version : 2.0-BETA5
Latest Version : Mon Feb 28 13:54:50 EST 2011
File size : 90262523
Downloaded : 12496449
Percent : 14%
----------------------------------------------------
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kitt
- Elite Poster
Yep zal ik doen ...
Eerst wil ik alles kunnen dat ik momenteel DD-WRT doe nu .. dan zien we wel verder .
Jij hebt de update auto laten doen zeker via de webif ?
( kon ik nog niet m'n wan draait nog niet ...straks mss nog es in gang steken )
Eerst wil ik alles kunnen dat ik momenteel DD-WRT doe nu .. dan zien we wel verder .
Jij hebt de update auto laten doen zeker via de webif ?
( kon ik nog niet m'n wan draait nog niet ...straks mss nog es in gang steken )