NAS rechtstreeks naar mac (na 1 maand nog geen antwoord)
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Een IP adres dat begint met 169? Is dit een voorbeeld IP of echt zo?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Het is misschien beter dat hij het voorbeeld van mailracer volgt als het op vaste IP-adressering aankomt.169.254.0.0/16 - This is the "link local" block. As described in [RFC3927], it is allocated for communication between hosts on a single link. Hosts obtain these addresses by auto-configuration, such as when a DHCP server cannot be found.
- krisken
- userbase crew
169 ip's zijn meestal ip's die men verkrijgt als ze geen geldig ip krijgen van de DHCP server dacht ik...
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kenw00t
- Elite Poster
Welja, dat staat toch in het citaat?
Het gaat er hem net om dat hij zijn NAS rechtstreeks aan zijn Mac wil koppelen. Dus zonder switch, router, laat staan DHCP-server. Zijn NAS zit nu met zo'n link-local adres, en ik weet eigenlijk niet goed of die wel geschikt zijn voor zulke rechtstreekse verbindingen (of net wel?). Het is beter dat hij aan zijn NAS een vast IP-adres toekent zoals mailracer eerder al in een voorbeeld gaf.

Het gaat er hem net om dat hij zijn NAS rechtstreeks aan zijn Mac wil koppelen. Dus zonder switch, router, laat staan DHCP-server. Zijn NAS zit nu met zo'n link-local adres, en ik weet eigenlijk niet goed of die wel geschikt zijn voor zulke rechtstreekse verbindingen (of net wel?). Het is beter dat hij aan zijn NAS een vast IP-adres toekent zoals mailracer eerder al in een voorbeeld gaf.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 761 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ja, de 169.254.0.0/12 range is de autoconfig range die lankaarten gebruiken wanneer er geen dhcp offer komt. En die kunnen normaal gezien met mekaar communiceren, want ik heb dat nog gedaan toen heel dat IP verhaal nieuw voor mij was en ik 2 laptops rechtstreeks verbond en die konden mekaar best vinden in die range.
Het gevaar is dat er misschien een crossover cable gebruikt moet worden (zoals eerder vermeld), als je netwerkkaarten dat niet automatisch opvangen kan je per definitie niet met een gewone netwerkkabel 2 toestellen zonder switch met mekaar verbinden. Heb je dat al getest?
Heb je geen crossover en kan je zelf geen maken, kan je altijd er een gewone switch tussensteken als je eentje hebt liggen. Gewone, kleine huis-,tuin- en keuken-switches moeien zich verder niet met het IP signaal (op level 3 zoals we zeggen in technische taal) en kunnen gerust gebruikt worden zonder dat je moet vrezen dat er een extra bron van fouten bijgekomen is.
[
Post made via mobile device ]
Het gevaar is dat er misschien een crossover cable gebruikt moet worden (zoals eerder vermeld), als je netwerkkaarten dat niet automatisch opvangen kan je per definitie niet met een gewone netwerkkabel 2 toestellen zonder switch met mekaar verbinden. Heb je dat al getest?
Heb je geen crossover en kan je zelf geen maken, kan je altijd er een gewone switch tussensteken als je eentje hebt liggen. Gewone, kleine huis-,tuin- en keuken-switches moeien zich verder niet met het IP signaal (op level 3 zoals we zeggen in technische taal) en kunnen gerust gebruikt worden zonder dat je moet vrezen dat er een extra bron van fouten bijgekomen is.
[

Hey Ik wil alvast iedereen eens bedanken voor de moeite,
Ik weet niet of ik een crossover kabel heb of niet, hier hebben jullie een foto.
(Ik ben totally new to this stuff, maar wil er graag wat over bijleren
)
Als dit geen cross kabel is, waar in Antwerpen kan ik dan één kopen, saturn? Mediamarkt
Of zijn dit dingen die ik ergens anders moet gaan zoeken?

Dit is het IP dat mijn NAS geeft.
Ik zou niet weten hoe ik dit IP kan veranderen trouwens zoals sommige zeggen dat dit geen vast IP is?

Misschien helpt dit ook.
Mijn moederbord van mijn computer is:
Gigabyte -> GA-Z68XP-UD3
Ik weet niet of ik een crossover kabel heb of niet, hier hebben jullie een foto.
(Ik ben totally new to this stuff, maar wil er graag wat over bijleren

Als dit geen cross kabel is, waar in Antwerpen kan ik dan één kopen, saturn? Mediamarkt
Of zijn dit dingen die ik ergens anders moet gaan zoeken?

Dit is het IP dat mijn NAS geeft.
Ik zou niet weten hoe ik dit IP kan veranderen trouwens zoals sommige zeggen dat dit geen vast IP is?

Misschien helpt dit ook.
Mijn moederbord van mijn computer is:
Gigabyte -> GA-Z68XP-UD3
- krisken
- userbase crew
De kabel die je hebt is een straight cable. Geen cross dus.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Verschil tussen crossover en straight kabel is niet moeilijk. Als je beide stekkers naast elkaar legt, zoals op de foto en de draadjes komen in beide stekkers toe in dezelfde kleurenvolgorde, dan heb je een straight kabel. Als de draadjes toekomen in een omgekeerde kleurenvolgorde, dan heb je een crossover kabel.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Bij een crossed cable zijn het bruin en blauwe paar gewisseld en het groen met oranje paar.
Maar als het is om veel data op je nas te schrijven, dan ben ik voorstander om dit via de usb poort te doen met een docking station voor een Harddisk. Mocht je NAS USB3 hebben, dan is dit meteen een voordeel.
Maar als het is om veel data op je nas te schrijven, dan ben ik voorstander om dit via de usb poort te doen met een docking station voor een Harddisk. Mocht je NAS USB3 hebben, dan is dit meteen een voordeel.
- krisken
- userbase crew
Telefonie = EDPnet + OVH
Hoe bedoel je?mailracer schreef:Bij een crossed cable zijn het bruin en blauwe paar gewisseld en het groen met oranje paar.
Gewoon van mijn NAS (die heeft usb 3.0) naar mijn computer (die ook 3.0 heeft)
Dit zou normaal niet werken omdat dit enkel bedoeld is om van een harde schijf naar de NAS te gaan hebben ze me verteld.
-
- userbase crew
Eh, bij een 100mbit crossover is toch enkel het groene paar gewisseld met het oranje? (T568A ipv T568B)mailracer schreef:Bij een crossed cable zijn het bruin en blauwe paar gewisseld en het groen met oranje paar.
Wat jij beschrijft is een gbit crossover. (T568B crossed)
Die USB port zal enkel host spelen, en geen client. Dan kan je er idd geen pc op hangen.
[

- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Zo hard!thamar schreef:RTFM?
Ik lees hier een hoop oplossingen, maar als de gebruiker er geen bal van snapt heeft het geen nut en kan je zeggen wat je wil.

[

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 15 keer
Oftewel heb ik er over gezien, en/of is dit een onnozel vraagje,
Als ik connecteer met m'n NAS, zelfs op het interne netwerk , moet ik altijd een poort achter het IP zetten.
Je probeert te connecteren met je NAS via afp://169.254.4.224 , maar ik zie geen poort, al eens geprobeerd
met een poort achter het IP te zetten? bv afp://169.254.4.224:5000
5000 is de standaard poort voor mijn NAS, check eens welke poort jij daarvoor moet gebruiken...
Als ik connecteer met m'n NAS, zelfs op het interne netwerk , moet ik altijd een poort achter het IP zetten.
Je probeert te connecteren met je NAS via afp://169.254.4.224 , maar ik zie geen poort, al eens geprobeerd
5000 is de standaard poort voor mijn NAS, check eens welke poort jij daarvoor moet gebruiken...
- mailracer
- Elite Poster
Blizen schreef:Hoe bedoel je?mailracer schreef:
Dit zou normaal niet werken omdat dit enkel bedoeld is om van een harde schijf naar de NAS te gaan hebben ze me verteld.
Met dit aan je nas en je kan alles zonder netwerkperikelen afhandelen.
http://www.hardeschijfstore.be/category ... tions.html
Gewoon de schijf met data erin, koppelen via usb 3 op je nas, en via de desktopmodus van je nas kan je dan data overzetten via usb
R3ap4r schreef:Oftewel heb ik er over gezien, en/of is dit een onnozel vraagje,
Hoe kan ik vinden welke poort ik moet gebruiken dan?
afp://169.254.4.224:5000 lijkt niet te werken.
Blijft maar laden en laden.
Laatst gewijzigd door Blizen 05 jun 2013, 09:16, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ga niet telkens mijn schijf uit mijn computer halen om dan een backup te doen, Ik moet minstens één maal per dag een backup doen.mailracer schreef:Blizen schreef:Hoe bedoel je?mailracer schreef:
Met dit aan je nas en je kan alles zonder netwerkperikelen afhandelen.
http://www.hardeschijfstore.be/category ... tions.html
Gewoon de schijf met data erin, koppelen via usb 3 op je nas, en via de desktopmodus van je nas kan je dan data overzetten via usb
- mailracer
- Elite Poster
In het originele topic gaf je aan dat je 3TB aan info moest opslagen, vandaar deze mogelijkheid.
Als het is om elke dag een backup te maken, investeer dan in goede powerline adapters die je nas op een normale manier zullen verbinden met een router en je ip adressen kan uitdelen via de DHCP van deze router.
Als je al je apparauur dan in hetzelfde domein of dezelfde werkgroep zet, dan kan je virtuele netwerkdrives aan maken op je nas.
een gigabit switch bij je pc en nas, deze dan via powerline gekoppeld met je router elders in het huis lijkt mij de beste oplossing voor je situatie.
De data die je van PC naar nas verstuurd zal enkel via de switch verlopen. Internet traffic via de powerlines.
Als het is om elke dag een backup te maken, investeer dan in goede powerline adapters die je nas op een normale manier zullen verbinden met een router en je ip adressen kan uitdelen via de DHCP van deze router.
Als je al je apparauur dan in hetzelfde domein of dezelfde werkgroep zet, dan kan je virtuele netwerkdrives aan maken op je nas.
een gigabit switch bij je pc en nas, deze dan via powerline gekoppeld met je router elders in het huis lijkt mij de beste oplossing voor je situatie.
De data die je van PC naar nas verstuurd zal enkel via de switch verlopen. Internet traffic via de powerlines.
Dit zijn de stappen die ik neem
-> Zet Nas aan
-> check het IP op de display van de NAS -> 169.254.4.224
-> verbind de NAS met mijn MAC met de cross kabel
-> Neem de volgende stappen:

Hier stel ik dus het IP van de NAS in op één cijfer na 225 ipv 224

En hier blijft hij voor een tijd loaden en komt vervolgens de error erop...

-> Zet Nas aan
-> check het IP op de display van de NAS -> 169.254.4.224
-> verbind de NAS met mijn MAC met de cross kabel
-> Neem de volgende stappen:

Hier stel ik dus het IP van de NAS in op één cijfer na 225 ipv 224

En hier blijft hij voor een tijd loaden en komt vervolgens de error erop...

Dus zo één van die twee bij mijn router plaatsen en da nandere op de plek waar de switch komt te staan.mailracer schreef:In het originele topic gaf je aan dat je 3TB aan info moest opslagen, vandaar deze mogelijkheid.
Van de switch naar mijn Mac & de NAS.
Maar verstuur ik dan geen files over het internet en zal dit dan niet traag gaan?
Of bedoel je dat ik op deze manier mijn NAs wel aan de praat zal krijgen door gebruikt te maken van de switch in combinatie met
zo'n powerline adapter en dat de files dan rechtstreeks van mijn Mac naar Switch naar NAS zullen gaan?
- mailracer
- Elite Poster
Hopelijk heb je thuis geen drie fase net. Maar het lijkt allemaal wat moeilijk voor je, aangezien je de kennis er niet van bezit. Dat je wil leren is een goede zaak, maar ik zou je bij de installatie wel laten bijstaan door iemand met kennis van zaken. Zelf heb ik die powerlines nog niet geinstaleerd, maar ik denk dat je wel veel terug vind in de handleiding. Wat google-en hierover zal je ook al wat meer info verschaffen. Eventueel eens zoeken achter een handleiding van zo'n bakje.
- krisken
- userbase crew
Tussen je netwerk gaat dit niet traag gaan. éénmaal voorbij de router wel.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Tenzij ik hier iets mis... waarom staat die NAS niet gewoon bij je router ?Blizen schreef:Dus zo één van die twee bij mijn router plaatsen en da nandere op de plek waar de switch komt te staan.
Van de switch naar mijn Mac & de NAS.
Je koopt toch geen NAS om hem daarna NIET in je netwerk te hangen ?
-
- userbase crew
Hetgeen me op die foto stoort is dat er geen subnetmask ingegeven wordt.
Enne, heb je de nas al ns gepingd? Want hier wordt direct over connecteren en poorten gesproken zonder te weten of de verbinding werkt (op voorwaarde dat ie reageert op pings natuurlijk).
[
Post made via mobile device ]
Enne, heb je de nas al ns gepingd? Want hier wordt direct over connecteren en poorten gesproken zonder te weten of de verbinding werkt (op voorwaarde dat ie reageert op pings natuurlijk).
[

Wat bedoel je éénmaal voorbij de router wel?krisken schreef:Tussen je netwerk gaat dit niet traag gaan. éénmaal voorbij de router wel.
Als ik de oplossing van mailracer gebruik dan kan ik dus gewoon files naar mijn NAS slepen aan GB snelheiden?
Kan ik dan nog gebruik maken van Wifi of gebruik ik dan best Ethernet?
Hmm zoals meerdere al weten ben ik geen pro en ken ik bepaalde termen niet, wat houd Pingen in?ITnetadmin schreef:Hetgeen me op die foto stoort is dat er geen subnetmask ingegeven wordt.
[Post made via mobile device ]
En zoals MClaeys zegt zou ik idd beter alles op manual invoeren om dit toch op de manier met enkel een crosskabel te laten werken.
Maar wat moet ik dan invoeren bij subnet Mask: & router: ?
Waar vind ik deze info of komt deze dan vandaan?
Heb Configure IPv4: eens op Manually gezet en bij subnet Mask: 225.225.0.0 ip: 169.254.4.226 maar zonder succesMClaeys schreef:En waarom DHCP met manueel adres? Volledig manueel zal vast beter werken (subnet en standaard gateway is dan normaal in te stellen).
- krisken
- userbase crew
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kenw00t
- Elite Poster
Blizen, van welke regio ben je? Ik las al ergens Antwerpen maar ook dat is relatief.
Misschien is het geen slecht idee om eens iemand te laten langskomen om de situatie te bekijken en u uit te leggen waarom het niet werkte en waarom bepaalde zaken beter zijn dan andere. Ik heb het gevoel dat we hier anders nog lang bezig gaan zijn met gokken wat het probleem is.

Misschien is het geen slecht idee om eens iemand te laten langskomen om de situatie te bekijken en u uit te leggen waarom het niet werkte en waarom bepaalde zaken beter zijn dan andere. Ik heb het gevoel dat we hier anders nog lang bezig gaan zijn met gokken wat het probleem is.
- krisken
- userbase crew
Van waar ben je ergens? Ik heb een vermoeden dat er best iemand eens komt kijken daar. Zonder je te kwetsen : veel ken je niet van netwerken en het is niet makkelijk om dan uitleg te geven.
Telefonie = EDPnet + OVH
Dat is zeer vriendelijk maar ik moet dit uiteindelijk zelf vinden ook omdat ik wat wil bijleren.Kenw00t schreef:Blizen, van welke regio ben je? Ik las al ergens Antwerpen maar ook dat is relatief.![]()
Ik kom al dichter in de buurt waarom dit niet werkt.
Ik heb het IP van mijn NAS eens gepinged en dit is het resultaat...
Niets blijkt te werken zo te zien:

Ik weet nu dat dit op te lossen is met een switch en zo'n powerline te kopen.
Maar toch zou ik willen weten waarom het niet werkt via een simpele cross kabel en wil ik dit LATEN WERKEN.
- mailracer
- Elite Poster
Stel het op deze manier eens is. Alles manueel dus.mailracer schreef:
vb mac geef je ip adres :
192.168.0.190 met subnet 255.255.255.0
Je nas dan ipadres :
192.168.0.191 met subnet 255.255.255.0
Zorg ook dat alles in dezelfde werkgroep staat.
Als je dan kan pingen, dan zullen we de volgende stap uitleggen.
Heb ik net gedaan, Nas is nu 192.168.1.7 (Static IP)mailracer schreef:
vb mac geef je ip adres :
192.168.0.190 met subnet 255.255.255.0
Je nas dan ipadres :
192.168.0.191 met subnet 255.255.255.0
Stel het op deze manier eens is. Alles manueel dus.
Zorg ook dat alles in dezelfde werkgroep staat.
Als je dan kan pingen, dan zullen we de volgende stap uitleggen.
Heb Ethernet naar 192.168.1.8 gezet en proberen connecteren maar .. failed.
Dit is de ping op: 192.168.1.7 (nog steeds hetzelfde)
Ping has started…
ping: sendto: No route to host
ping: sendto: Host is down
PING 192.168.1.7 (192.168.1.7): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8
--- 192.168.1.7 ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Slechte netwerk kabel volgens mij... of misschien mislukt de auto negotiation ?